Swingswong Svart 25.August Del på Facebook Svart 25.August Kjøpte et 3,5" hdmi touch, så blir spennende om jeg får det til å virke😊 Jeg har tatt vekk aktiveringspanelene og bruker kun en bryter. Spenningsnivå mellom batteriene er relativ likt ved innkobling, men noe forskjell vil det nok være. Batteriet til thrusteren blir ladet med 50A, men om man kjører den eller vinsjen lenge nok sakker det ned. Håper batteriet holder lengre dersom det kobles sammen forbruk. Kan event sette et rc ledd for å dempe gnist Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 25.August Del på Facebook Svart 25.August Swingswong skrev for 1 time siden: Kjøpte et 3,5" hdmi touch, så blir spennende om jeg får det til å virke😊 Jeg har tatt vekk aktiveringspanelene og bruker kun en bryter. Spenningsnivå mellom batteriene er relativ likt ved innkobling, men noe forskjell vil det nok være. Batteriet til thrusteren blir ladet med 50A, men om man kjører den eller vinsjen lenge nok sakker det ned. Håper batteriet holder lengre dersom det kobles sammen forbruk. Kan event sette et rc ledd for å dempe gnist Ja jeg tenker gnistdannelse ved inn og utkobling. Hadde vært bedre å legge sammenkoplingen inn og ut ubelastet. Hva med å bare lage en ‘boost’-knapp på sida? 😁 Evt la den være aktiveringsbryter for thruster/ankervinsj (som ikke er dumt å ha, har ved uhell prøvd å slite vinsjen min løs fra dekk et par ganger…) Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 25.August Del på Facebook Svart 25.August Jeg får tenke litt på det. Hadde vært litt ekstra nerdete at den legger inn kun ved forbruk da det lades separat, men om jeg må bytte relé hver 14 dag blir det litt upraktisk. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 26.August Del på Facebook Svart 26.August @Swingswong Hadde det ikke funket å bruke en kontaktor istedenfor et vanlig relé? De skal vel tåle veldig mye mer av spenningsendringer ved sammenkobling. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 26.August Del på Facebook Svart 26.August Det skal jeg. Relé er for å trekke spolen på den Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 26.August Del på Facebook Svart 26.August Da bør det vel gå greit med releene? Jeg har min faste variant, ved å bruke 5V-drevne releer på ESP32-ene, og så lar jeg dem drive Biltemas 30A-releer. De igjen driver enten kraftigere releer der det trengs (teinehaler, hovedstrøm osv.), eller så driver de den tingen som skal drives direkte. Med relésokler er det gjort på et øyeblikk å bytte ut releer som har blitt ødelagt, men jeg har ikke opplevd det ennå. Heller ikke har noen ESP-er eller 5V-drevne releer blitt ødelagt, så vidt jeg kan huske. Noen av releene har blitt brukt ganske mye også, jeg er jo ute minst én gang i uka hele året. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 26.August Del på Facebook Svart 26.August Det jeg er skeptisk til er at det er ‘stikka’ som vil aktivere hjelperelé som vil aktivere stor kontaktor, _samtidig_ med at thruster og/ankervinsj koples inn eller ut, dvs mens det går stort strømtrekk eller idet stort strømtrekk koples fra. Det er i grunnen oppskrift på å spise relé. Derfor hadde det vært bedre med en løsning der en ‘aktiveringsbryter’ for thruster/ankervinsj gir signal til kontakt via relé slik at sjaltingen foregår i ‘fredstid’ 😁 Vekslereleene på thruster/ankervinsj er jo som oftest ganske kraftig bygget og det er vel pga denne problemstillingen. Om det pleier å ha noe RC-ledd eller spark arrestor er jeg usikker på. Jeg lagde en intervallbryter til vindusviskere for en kamerat med 10A Songle relé og der ble styrbord relé spist opp ila 1.5 sesong. Byttet relekort og la til noen spark arrestors jeg kjøpte på Ali (de hadde etter det jeg kunne se både resistor/kondensator og en varistor). Har heldigvis ikke fått flere reklamasjoner etter det 😁 Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 21.September Del på Facebook Svart 21.September Ser jeg har mange side å lese meg opp på her, men begynner så smått å planlegge oppsett i ny båt. I Maxien hadde jeg en enkel Rpi som leste batteristatus på en Victron-702 og sendte hjem til HA-serveren hjemme. Den hentet også temperatur og fuktighet fra en Zigbee puck, men jeg gjorde ikke mer enn det. Der hadde jeg en dybdemåler med Display, og som hadde NME-0183-utgang, så jeg kunne i teorien sendt den også et sted. Men det holdt å ha det lille displayet i båten. I Vifa finnes det ingen instrumenter, annet enn analoge motorinstrumenter, dvs voltmeter, turteller, timeteller, temperatur og oljetrykk. Usikker på om jeg skal gjøre noen endringer på kabelstokken der. Jo, så har jeg et voltmeter til hver "bank": Start, forbruk, ankervinsj fremme og snart ankervinsj akter. Men jeg mangler dybde, og det finnes (heldigvis) ingen (gammel) kartplotter. Vurderer å gå for Orca, men vurdere også litt mere åpen løsning. Men uansett må jeg ha en dybdelog. Ønsker egentlig å ha en dybdelog med Display fast oppkoblet i Cockpit, men det er jo også mulig å ha en gammel telefon og vise det fra Orca eller SignalK. Er det noen som har forslag til en fornuftig løsning ? Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Mastiff Svart 21.September Del på Facebook Svart 21.September @finnarne Du får jo diverse overganger fra analoge instrumenter til NMEA2000 på Aliexpress, hvis du vil i gang med det. Og jeg må si at jeg selv liker løsningen med SIgnalK og en vanntett mobiltelefon (vel, jeg har oppgradert til en "rugged" nettbrett på 8 tommer), jeg kjører to Pi-er og en bunke ESP32-er i min lille 24 fots alubåt. Jeg kjører alt av NMEA1883 og 2000 til SignalK på Pi-en, og så bruker jeg pluginen Variables+History for å lagre det i Hass. I tillegg lagrer jeg ting fra ESP-ene på Hass, som ladestrøm og temperaturer i lufta og sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 11.Oktober Del på Facebook Svart 11.Oktober Jeg vil mekke meg en rorindikator til påhengsen. Da tar jeg utgangspunkt i en sånn som denne: Men jeg trenger også en stang som jeg kan bruke til den. Har noen en idé til hvor jeg finner det? Ideen er stjålet fra en bruker som heter Sailah på The Hull Truth, sånn ser hans ut. Forskjellen er at han bruker en dyrere og sikkert bedre rorindikator i systemet. Stangen bør jo være enten alu eller syrefast. Kanskje en tynn gjengestang er det enkleste? Clas har det til en god pris, og da er det jo forholdsvis enkelt å montere den. Men fins det noe lurere? Ali har masse "push rod", men det virker som om de er for korte. Jeg tror jeg vil trenge noe som er rundt 40 cm. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 12.Oktober Del på Facebook Svart 12.Oktober Vent nå litt... Jeg må jo kunne tilte greia, så giveren må sitte på styringen eller braketten et sted. Da er det mulig at jeg ikke trenger et så langt stag. Her må det tenkes og måles, en dag som ikke, for å sitere Gitarkameratene, "sjø og himmel går omtrent i ett". Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 12.Oktober Del på Facebook Svart 12.Oktober Tenkte også på at det beste måtte være å kople den på styresylinder på et eller annet vis. Mulig en lineær sensor ville vært enklere? Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 12.Oktober Del på Facebook Svart 12.Oktober @Fantino Jeg er for alt som er enkelt. Hva slags sensor tenker du på da? Den må jo ha langt nok utslag og tåle vær og vind. Edit: Jeg har funnet noen sånne på Ali, men de ser ut til å være ganske dyre greier. Et par timer mekking og en sånn indikator som jeg har bestilt til en drøy hundrelapp er nok i så fall mer for meg. Der har jeg i tillegg programmeringen klar, fra sensoren til motorheisen (som jeg må få fomlet meg til å montere - men nå vet jeg hvordan jeg skal gjøre det...). Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 12.Oktober Del på Facebook Svart 12.Oktober Mastiff skrev for 1 time siden: @Fantino Jeg er for alt som er enkelt. Hva slags sensor tenker du på da? Den må jo ha langt nok utslag og tåle vær og vind. Edit: Jeg har funnet noen sånne på Ali, men de ser ut til å være ganske dyre greier. Et par timer mekking og en sånn indikator som jeg har bestilt til en drøy hundrelapp er nok i så fall mer for meg. Der har jeg i tillegg programmeringen klar, fra sensoren til motorheisen (som jeg må få fomlet meg til å montere - men nå vet jeg hvordan jeg skal gjøre det...). De finnes jo i alle mulige og umulige fasonger, men vanskelig å se for seg uten bilde av front motor/styresylinder. Tenkte lineær fordi den kanskje er lettere å montere uten å komme i konflikt med andre ting/stikke ut og bli ødelagt osv. Men god mulig du kan lure inn den du har også. Men tåler den sjøsprøyt mon tro? Det finnes jo også slike som er basert på snor/wire. Og kanskje du kunne laget et arrangement med en tynn wire til den du har med en fjær for retur, så står du litt friere mhp plassering? Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 12.Oktober Del på Facebook Svart 12.Oktober @Fantino Som beboer av den ene ytterkanten av bibelbeltet anser jeg det som en plikt å sitere Matteus sjuende kapittel for en som bor omtrent midt oppi det, "Be, så skal dere få" Og for min egen del, med diverse tusen mobilbilder, ble det: "Let, så skal dere finne." Jeg har bilder av stort sett ALT jeg har gjort med denne båten. Disse brakettene laget jeg til fordi med motorheisen som gjør at motoren går helt klar av vannet i øverste stilling, ble motoren også flyttet 10 cm bakover. Da traff styresylinderen kanten av motorbrønnen. Sånn jeg ser det, bør vel det enkleste være å skru fast en forlenger på den aluvinkelen som ikke beveger seg (nederste brakett, under den som er skåret til en bue foran) og så sette giveren 15 centimeter utenfor der vinkelen slutter nå, da er den både utenfor rekkevidde av de bevegelige delene og samtidig vil den ikke være i veien ved tilting. Så er det bare å skru på et feste til staget på den bevegelige delen. Men hvis du har en enklere idé som ikke er veldig mye dyrere, er jeg selvsagt lutter øre. Eller Luther, når vi først er inne på det bibelske... Edit: Aha, sjøsprøyt, ja. Den jeg har fra før av er merket med IP57, og den som står oppå armen, vil jo bli skjermet for sjøsprøyt, det er bare vanlig regn som vil falle. I tillegg tenkte jeg å teipe den igjen med det som heter Gorilla Waterproof Patch & Seal Tape, den er veldig tett og fester noe enormt godt etter min erfaring. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 12.Oktober Del på Facebook Svart 12.Oktober Om det er plass til et lite stag der burde det være en OK løsning. Om det viser seg tricky å få det til tenkte jeg i retning en lineær sensor som festes parallelt med sylinder og koples til den ‘døde’ enden av stempelstanga. Men disse koster nok litt mer. Og jeg er usikker på om stempelstanga går helt flush med enden av sylinder ved full sving mot BB? Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 12.Oktober Del på Facebook Svart 12.Oktober Stempelstanga på motsatt side av der styrestaget er festet, går helt inn i huset, ja. Så der er det ikke mulig å feste noe på noen annen måte enn å bore inn i lengderetningen av stempelstanga og gjenge opp, og det har jeg ikke veldig lyst til å gjøre. Men det er klart, med en skrue inn der og så en aluvinkel som festes i den, vil det jo være et sted å koble en sensor. Men jeg tror jeg prøver varianten med å feste på braketten først. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 12.Oktober Del på Facebook Svart 12.Oktober Mange mulige varianter her ja. Sensoren kunne kanskje også stått på undersida av braketten med et lite stag bort til bolten på stempelstanga. Om det er nok plass til at den kan svinge selvsagt. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 12.Oktober Del på Facebook Svart 12.Oktober Da tror jeg utslaget kunne bli litt for lite, det trengs jo en viss avstand for å gjøre om rundt 20 cm utslag på motoren til rundt 15 cm på sensoren. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 20.Oktober Del på Facebook Svart 20.Oktober Begynner å bli fornøyd med oppsettet ved fremre styreplass nå. Mobilen har Fishing Points, der jeg logger teiner og fangst. Nettbrettet til 500 kroner fra Finn (det var noen riper i skjermen) har HomeAssistant, med et helsidekort der jeg viser sjøkartoppsettet og instrumenter fra SignalK. Dybden vises som - - fordi jeg nettopp har senket farten. Selve kartet er GaladrielMap, der man kan laste ned hele kart (med en del klikking i rutene) så man har det offline. Så det laster jeg ned på en virtuell maskin på serveren og kopierer over til båten via det trådløse nettet fra hytte til båt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.