Jump to content

Cummins 4,2 350hk commonrail 08 mod, havari


Kayb

Recommended Posts

Roger og Olina skrev On ‎09‎.‎07‎.‎2018 at 13.53:

 

Nå er ikke jeg noen dataekspert. Men vet at det går ann å hente frem "slettede" data om de ikke har blitt overskrevet eller kryptert sletting.

Uansett, en trist sak dette her og det kan jo hende at han/hun du kjøpte båten av, heller ikke visste noe om dette. Men om han/hun visste, så er det jo svindel i mine øyne...

 

 

Nja, det gjelder for harddisker. Her er det snakk om timeteller, samt noen andre verdier som nullstilles og blir sånn sett overskrevet. Det hender at det er tellere for andre verdier i tillegg som ikke blir slettet, for eksempel summert dieselforbruk, dato og klokkeslett for start og stopp og annet men det er lite trolig at det går an å lese ut noe av interesse. Derimot kan det hende at det finnes historikk på serienummeret hos verksteder som har gjort noe arbeid på den, om de ønsker å dele det med deg er derimot en annen sak.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da går saken sakte men sikkert fremover. Det har kommet frem fra selger at det har blitt gjort omfattende reparasjoner på motoren uten at dette har blitt gjort kjent ved salg.

 

Selger hevder at skaden min har oppstått p.g.a. feil type diesel, noe som jeg benekter. Er det noen som har bilder der det har blitt brukt feil diesel som har forårsaket dyse havari og deretter stempel havari?

Link to post
Share on other sites

torbi skrev 1 minutt siden:

Feil type diesel.?   vet bare det fins en type diesel som er grønn farge ( avgiftsfri), eller tar eg feil.? 

 

Finnes jo diesel som er beregnet for grove motorer til fraktebåter ol. Enkelte plasser så selges den over kai for noen r billigere

Link to post
Share on other sites

Forskjellen er at det selges både MGO (marine gassolje) samt EN590 langs kysten. Sistnevnte er beregnet for common rail motorer. Den første er best egnet på eldre motorer med tidligere generasjons innsprøytningssystemer. Om du tanker f.eks. i Vågaholmen så er det godt opplyst på kaia hva som er hva av de to ulike kvalitetene. Enkelte steder selges ikke annet enn EN590 men det er fortsatt steder som leverer begge deler (eller kun MGO) men sistnevnte er vel utdøende rase til fritidsflåten da det begynner å bli mye common rail langs kysten og de tildligere generasjonens motorer går akkurat like fint på begge deler.

 

Men hva er konklusjonen på havariet, hva er det som egentlig har skjedd og hvordan knytter selger dette opp mot havari på en dyse?

Link to post
Share on other sites

Ja Våga har begge deler :)

 

Verkstedet jobber med saken for og omme til bunns i hvorfor dette er skjed, men siden de ikke har noe form for historikk så får man vel ikke noe fasit svar. Har sett andre motorer med samme type skade der det var bit av ventil som hadde falt av. Kan være det samme som har skjedd her tidligere men at det ikke ble skiftet alt av deler, men kanskje kun den defekte ventilen... Kun spekulasjoner

 

Hvorfor selger knytter dette opp i mot diesel vet jeg ikke, kan vel være at han griper etter halmstrå

Link to post
Share on other sites

Kayb skrev On 12.6.2018 at 10.11:

Dette er en ny motor,har knapt blitt løsnet en skrue på motoren. Motoren ble satt inn av skorgenes mens de var i norge. 36 timer i året er veldig lite, var derfor jeg kjøpte båten i februar....

Er det en ny motor eller er den fra 2008?

Link to post
Share on other sites

Kayb skrev 56 minutter siden:

Ja Våga har begge deler :)

 

Verkstedet jobber med saken for og omme til bunns i hvorfor dette er skjed, men siden de ikke har noe form for historikk så får man vel ikke noe fasit svar. Har sett andre motorer med samme type skade der det var bit av ventil som hadde falt av. Kan være det samme som har skjedd her tidligere men at det ikke ble skiftet alt av deler, men kanskje kun den defekte ventilen... Kun spekulasjoner

 

Hvorfor selger knytter dette opp i mot diesel vet jeg ikke, kan vel være at han griper etter halmstrå

 

Hva slags motorkompetanse har selger?

Link to post
Share on other sites

Det er jo godt kjent på Volvo Penta D serien at tidlige motorer kunne havarere pga dysehavari. Da gikk common rail trykket ut i kjølevannsslyngen, frostpluggene spratt ut og motoren varmskjærte på kort tid. 

 

At dette har vært et problem på Mercruiser er ukjent for meg. Men de fleste motormerker bruker jo de samme dysene, og dysehavari kan skje alle. Men det er konsekvensene som er ulike. 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

LM 9725 skrev for 10 timer siden:

I etterpåklokskapens navn, ingen ny motor har vel nymalte kabler? Alt av ny kabel, gummi, osv bør være da være ny? Hjelper ingen å påpeke det nå, men... 

Joda, ihvertfall mine KADer har malt gummi og malte kabler :-)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Windy37GM skrev 8 minutter siden:

Joda, ihvertfall mine KADer har malt gummi og malte kabler :-)

Min Yanmar er også malt på kabler og slanger, men det ser ut til at Mercruiser ikke praktiserer dette på nye motorer nå: https://www.mercurymarine.com/no/no/engines/diesel/mercury-diesel/42l-tier-3/

 

Trådstarter kan jo sjekke annonser på finn eller andre kilder for å finne bilder av motorrom med motorer fra Mercruiser. Da bør det være mulig å se hvordan det blie gjort da hans motor var ny.

Link to post
Share on other sites

Saken er jo ganske så klar når det har vært en større rep på motor tidligere, men en annen ting, hvorfor er det så mye havarier på dem her Italienske VM Motori diesel motorene, men klart er motorene av samme kvalitet som diesel motorene som satt i Jeep bilene, så kan en jo skjønne litt mere

Link to post
Share on other sites

Andor skrev for 7 timer siden:

Saken er jo ganske så klar når det har vært en større rep på motor tidligere, men en annen ting, hvorfor er det så mye havarier på dem her Italienske VM Motori diesel motorene, men klart er motorene av samme kvalitet som diesel motorene som satt i Jeep bilene, så kan en jo skjønne litt mere

Vet at det ble montert noen dårlige ventiler som kunne løsne biter fra og havne oppe på stemplet. Men hvor lenge de brukte disse ventilene vet jeg ikke 

Link to post
Share on other sites

Du må be et diesel-verksted som overhaler dyser om å kjøre en sjekk av injektorene dine. Hvis disse er i orden har du utelukket at motoren har blitt skadet av feil diesel. Ta også prøve av dieselen i tank og filter. Hvis du ikke har gjort det alt må du reklamere skriftlig til selger, be gjerne om bistand fra båtadvokaten slik at all korrespondanse skjer korrekt. Selger kan motsette seg reklamasjonen men må da selv bevise at du er skyld i havariet. Dersom han ikke gjør dette skal han sørge for å rette feilen. Han kan selv velge hvilket verksted som skal gjøre jobben og hvis dette ikke løser saken må kjøpet heves, evt kan dere bli enige om en økonomisk erstatning.

Link to post
Share on other sites

Det er tatt advokat på saken fra første stund. Motoren skal demontere for takstering og feilsøking. Dyser skal også kontroleres. 

Saken er oversendt til forbrukerrådet som har mulighet til å avsi en dom, men siden dette er noe hall statlig organisasjon så kan det ta opp til 8 uker før di finner en saksbehandler.... 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...