Jump to content

Cummins 4,2 350hk commonrail 08 mod, havari


Kayb

Recommended Posts

Nogle ting kan vi måske blive kloge på ...

Den skive, som utvivlsomt har været i cylinderen, kan da ikke være kommet ind i motoren under gang. Hvem kan se en skive blive suget ind i cylindren, lægge sig til rette fladt på toppen af stemplet for derefter at blive presset op i topstykket og lave et næsten perfekt aftryk? Enten har den ligget der fra dag 1, som DieselDahl foreslår, eller den er faldet ind i cylinderen i forbindelse med andet arbejde; og det sidste er meget lidt sansynligt da motoren ifølge trådstarter knapt har været rørt.

Desuden ved vi faktisk ikke om skaderne på cylinderen, altså revnerne i cylindervæggen, er sket på samme tidspunkt som skaderne i topstykket; som jeg ser billederne, er mærkerne fra fremmedlegemet nemlig ikke "friske" men derimod sodet i samme grad som resten af topstykket (jeg ser bort fra mærkerne efter en skruetrækker på toppen af stemplet), og motoren vil sagtens kunne gå så længe der kun er hakker i stempel og top.

En plausible teori er, at den skive har ligget der fra produktionstidspunktet, er blevet hakket til krymmel og ført bort med udstødningen (det har sagt underligt de første par sekunder eller fem). Cylindervæggen kan undervejs have fået "et slag" af stemplet; stemplet må vel kæntre bare en lille smule når der ikke er plads til at køre i top, fordi der ligger en skive i vejen. Med tiden er cylindervæggen så revnet igennem.

 

Link to post
Share on other sites

Her er det forsenkning(stor) i stempelet der utblåsnings-ventilen kommer ned og en noe mindre der innsugnings-ventilen kommer ned.

jeg kan aldri i verden tenke med at dette er noe fremmedlegeme som har ligget der siden 2008(360 timers gange) og at noe skal komme inn fra høytrykkdyse kan jeg heller ikke forstå. Der er det ikke noe som kan løsne å komme inn.

Eneste mulige vei er vel innsuget og via innsugnings-ventil selv om det også høres merkelig ut.

Her er split-tegning hvor man ser stempelets utforming.

1499726109_PistonCummins.png.d44e57e55ea16001d23e086d3624134f.png

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

navid skrev for 23 timer siden:

På bildet av ventilene, så ser det ut for meg, som at venstre ventil er helt uskadet, mens den høyre er skadet. Har den venstre blitt byttet etter at skaden oppstod? Du får ta en titt på den uskadet ventilen og se om du finner sår på den også... 

 

Har du inspisert ventilen til venstre om det er sår eller skader på den? Radien på skaden i stemplet merket med rød pil stemmer vel heller dårlig med radien på skiveavtrykket. 

DSC_0247.JPG.56985ad244547ef255ef47aa66f83de6.JPG.a3b14fbc116e137e911b454a16138cfe.JPG

Jeg misstenker at radien passer bedre med en ventil. Finner du ikke sår eller skader på venstre ventil, så er min teori at ventilen har blitt skiftet, grunnet ventilhavari. 

Link to post
Share on other sites

Utroligt så meget motorkompetence, der er herinde! Jeg er meget imponeret!!

 

Selv er jeg helt blank på dette, så jeg vil begrænse mine gætterier til to ting: 

 

I mineøjne ser det ud som om aftrykket i toppen har stort set samme dimensioner som hullet herunder? Sidder der normalt skiver her?

 

skive.jpg.358fe2f84b948829cf11aa091f664de9.jpg

 

 

 

Og kunne det tænkes, at der enten er tale om en motorombytning eller en motor, der tidligere har stået stille i længere tid (måske som følge af en større reparation?...?) når vi ved, at den kun har gået 360 timer på ti år?

 

 

 

Link to post
Share on other sites

MajorAndy skrev for 6 timer siden:

Utroligt så meget motorkompetence, der er herinde! Jeg er meget imponeret!!

 

Selv er jeg helt blank på dette, så jeg vil begrænse mine gætterier til to ting: 

 

I mineøjne ser det ud som om aftrykket i toppen har stort set samme dimensioner som hullet herunder? Sidder der normalt skiver her?

 

skive.jpg.358fe2f84b948829cf11aa091f664de9.jpg

 

 

 

Og kunne det tænkes, at der enten er tale om en motorombytning eller en motor, der tidligere har stået stille i længere tid (måske som følge af en større reparation?...?) når vi ved, at den kun har gået 360 timer på ti år?

 

 

 

Det er ingen skive der du viser med pil. Der ligger topp pakning. ?

Link to post
Share on other sites

W_Bora skrev for 2 timer siden:

Det kan jo kanskje være en knekt stempel ring som har funnet veien opp. Uansett veldig kjedelig!

Det kan det godt være. Høres ikke når jeg dreier på motor. Men hvis det har vært slik en stund så vil ikke det høres nå.. 

Link to post
Share on other sites

DieselDahl skrev for 6 timer siden:

Var det tegn til lekkasje i toppakning? Jeg tenker at hvis dette fremmedlegemet har klart å gjøre skade nok til å få vann inn i sylinderen så er det nok til å sprenge denne ved start, derav sprekkene. 

Klarte ikke å se noen tydelig tegn på lekkasje i topp pakning, men at det må ha vært en lekkasje siden det var olje i kjølevannet og vann i olja

Link to post
Share on other sites

Kayb skrev On 12.6.2018 at 21.08:

Aha.. :thumbsup:

Har mercruiser også enkle topper på 4,2?

 

Ja 4,2 siden den kom i 1990 har separate topper i likhet med de andre VM/Mercruiser-motorene av samme design. 3,0-3,6 samt 2,8-4,2.

Men stadig nye delenummer i løpet av årene.

Det er en Mercruiser/Mercury diesel du har, dvs. egentlig en hvitlakkert italiensk VM Motori MR706LX som Mix var inne på, og som du ser i linken under her.

Cummins var en samarbeidspartner med Mercruiser på større dieselmotorer, så det var bare et felles navn som ble brukt mellom ca 2003 og 2011.

 

http://www.vmmotori.com/mr-706-lx/marini-2/mr-707/mr-706-lx-2.html

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Disse motorene er vel "kjent" for å knekke en ventil på sylinder nr 5. I alle fall det som skjedde med min motor, og har lest om flere andre som har opplevd det samme på sylinder nr. 5. Nå har jo ikke ventilene dine knekt så langt jeg forstår, men greit å vite at disse motorene har ett rykte for knekte ventiler. 

Link to post
Share on other sites

At det skal være noen skive som har ligget løst der inne i 10 år er umulig!  ;)

 

Syntes bildene var såpass spesielle at jeg også sendte en link til denne tråden til en kjenning for å høre hva han trodde. 
Sier meg nok enig med ham i at dette har kommet utenfra og da må du i alle fall se over turboen din, det må jo nesten være den mest opplagte synderen. 

 

Ser du brukte få timer som argument for å handle denne båten, personlig så ville jeg vært mer skeptisk når den har gått så lite. 
Ingen båtmotor har godt av så lite som 30 timers bruk hvert år ;) Vår båt med samme motor passerer vel 1000 timer i sommer (motor lagd i desember 2007, båt sent 2008 og solgt/tatt i bruk 2009).

Uansett, håper du finner årsaken og at du får sammen motoren raskt så ikke hele sesongen er spolert! Lykke til!! :)

Link to post
Share on other sites

Det kan jo hende at båten har lagt i opplag i noen år og ikke blitt brukt. Men normalt er det bedre med jevn bruk enn lange perioder uten drift. 

Men hvis den har gått et par timer nesten hver helg i sommerhalvåret så holder det jo for å regnes som jevn bruk.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Autofil skrev On 14.6.2018 at 19.37:

At det skal være noen skive som har ligget løst der inne i 10 år er umulig!  ;)

 

Syntes bildene var såpass spesielle at jeg også sendte en link til denne tråden til en kjenning for å høre hva han trodde. 
Sier meg nok enig med ham i at dette har kommet utenfra og da må du i alle fall se over turboen din, det må jo nesten være den mest opplagte synderen. 

 

Ser du brukte få timer som argument for å handle denne båten, personlig så ville jeg vært mer skeptisk når den har gått så lite. 
Ingen båtmotor har godt av så lite som 30 timers bruk hvert år ;) Vår båt med samme motor passerer vel 1000 timer i sommer (motor lagd i desember 2007, båt sent 2008 og solgt/tatt i bruk 2009).

Uansett, håper du finner årsaken og at du får sammen motoren raskt så ikke hele sesongen er spolert! Lykke til!! :)

Enig at man bør være skeptisk med lite timer på motor.... Det har jeg lært nå:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Helala Marine i Bodø har sakt ja til å fikse motoren slik at ikke hele ferien går med :clap:

Ikke akkurat gratis, men jeg får garanti som det tydeligvis kan være lurt på motoren..

 

Så da blir det å krysse fingrene for litt stille vær og at jeg finner noen som kan slepe meg 40nm i nærmeste fremtid:pray:

Link to post
Share on other sites

Skal oppdatere fortløpende hva som blir avdekket. Og hva sluttsummen blir .. Er jo en del slike motorer i omløp.

Tenkte litt på det med dysefeil.. Disse commonrail motorene er jo veldig ømfintlige ang vann. Hadde vann i dieselen for en stund siden uten at jeg gjorde tidlig nok tiltak for å få det ut, så det kan være en årsak til at det ev har tatt knekken på en dysespiss. Men det vet jeg ikke sikkert før dysene har blitt testet

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...