Jump to content

Cummins 4,2 350hk commonrail 08 mod, havari


Kayb

Recommended Posts

Litt fremgang er det i saken.... 

Selger var klar over at det hadde blitt gjort omfattende reperasjoner på motoren, men hadde '' glemt'' å informere om dette. 

Verksted har også konkludert at dem må ha ligget noe på stempel topp for å ha laget disse merkene. Det er avdekket større slitasje på ene siden i sylinder. Konklusjonen er at stempel har gått skjeft. 

 

Forbruker ombudet har gitt meg medhold i kravet, selger har ikke signalisert at han ikke ønsker å imøtekomme kravet på noen som helst måte. 

Så dette fortsetter til forbrukertvist utvalget som kan avsi en dom

Link to post
Share on other sites

Har selger gjort denne jobben selv eller har han kvittering på arbeidet som er gjort med motoren?
I såfall kan han jo gå på de eller du kunne ha gjort det men skjønner du er over sympati stadiet med selger som har jugd til deg når du skulle reklamere.
I tilegg til å ha vært uærlig i salgsprossesen

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvem som har gjort denne jobben er noe usikkert, var ikke med noen kvittering  på en slik type jobb. 

Det enkleste hadde vært å si ting som det er med en gang, så hadde man ungått slike uenigheter. 

Frem til nå så har jeg brukt over 50 000 på diagnose skruing og advokat, selger har også advokat. Så de totale utgiftene for en båt med defekt motor begynner å bli høye. Og på toppen av det helle så ligger kravet, så man kan trygt si at det ikke lønner seg å holde tilbake informasjon ved salg. 

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Da har saken blitt prøvd for forbruker tvist utvalget

 

Der har jeg fått delvis medhold. Det vil si at de var enige at jeg hadde berettiget krav, men ikke for ny motor, men for reperasjoner av eksisterende motor. 

De la til grunn reperasjons kosnader på 50k.

Men etter en mere nøye gjennom gang av motor så kommer verksted fram til at det er enda en foring som har sprekt for en stund siden. De deffinerer det som en gammel skade. Turbo burde skiftes, sideb det var unormalt mye slakke til å ha gått 350t.

Så kommer stempel og ringer osv osv... 

 

Så til nå er det satt et budsjett på 150k for reperasjoner på motor, noe som ut frå dom i forbruker klage nemda er berettiget til dekning av reperasjons kosnader. 

Men det er tydeligvis ikke selger enig i. Har kommet med en privat løsning for å slippe å fordyre prosessen med tingretten, men da har han valgt å ikke svare på innenfor frist. 

Så the show most go on.... ?

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Liten oppdatering på denne tråden. 

 

Resultat av dom var at motor skulle repareres i henhold til takstering fra verkstedet. Så jeg fikk fra selger 85000.

Slutt summen på reperasjon ble 172000.

 

Da ble alt av slitedeler skiftet. Sylinder foringer, srempel med råder osv. 

 

Fikk beskjed fra verkstedet (helala marine) at nå hadde jeg en motor som skulle gå problem fritt i 4000t.

 

Hentet båten før påske i år. 

Fikk kjørt båten ca 3t, da oppdager jeg at sjøvannspumpa lekker som en sil. Sannsynligvis er den ikke blitt drenert slik at den har fått frostskader i tettningen. 

 

16000kr for ny pumpe synes jeg var for mye, så jeg brukte påske til å spore opp deler til den jeg allerede hadde. 1200kr inkl frakt ?

 

Skulle så til Bodø 17 mai, da ble det stopp på nytt. Motoren startet å gikk va 1 min før den stoppet... ?

 

Fikk slepp inn til Bodø og begynte feilsøking, konklusjon. Diesel kom ikke frem tilstrekkelig til dysegaleri. 

 

Verksted ble kontaktet og de skulle ta tak i det kommende mandag.... Tja.. Ikke helt kommende mandag skulle det vise seg. ?

 

Etter mye telefoner og korrigering ved bruk av diagnose apparat så så starter båten. Da har det tatt 3 uker.... 

 

Båten startet å går i 45 min så blir det bare en smell og råden kommer ut av blokka ???

 

Helala marine trngte da 14d for å få båten på land og nesten 14d for å få takstmann fra sitt selskap til å takstere skaden... 

 

Etter en stund så får jeg beskjed at det var forsikkrings skade og If dekket skaden på Helala sin ansvarsskade forsikkring. 

 

Ny motor ble bestilt for 1 mnd siden og ikke noen nye oppdateringer... 

 

 

I ettertid har jeg fått høre at verkstedet som jeg benytet ikke har stor kompetanse på større inenbords motorer men heller har sin kompetanse på mindre påhengsmotor.. 

 

Så tydeligvis så er ikke kravet for å få forhandlerstatus så stort.... 

 

Så nå sitter jeg hjemme med 30c i skyggen og en ny sesong på land

Link to post
Share on other sites

Kjedelig historie. 

 

Er årsaken til at råden kom gjennom blokka avdekket?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Da har jeg etter langt om lenge fått båten hjem . Etter et så langt verkstedopphold så skulle man tro at alt var tipp topp... men neida.

 

Når verksted skulle prøvekjøre båten etter at den var ferdig så fikk de feilmelding av MAP sensor, anbefalte skifte av denne.Fikk beskjed om at dette er noe som egentlig skulle dette bekostes av meg siden det ikke hadde noe med havariet å gjøre,  det fungerte jo før båten ble satt på verksted... Siden de var så "greie" så skude betale det.

 

Sensor ble skiftet, men samme resultat,  denne gangen fikk jeg beskjed om at det var motorstyring som var feil med. Samme regla om at det egentlig var jeg som skulle betale siden det ikke var en del av motorhavariet. 

Meen de skule sette på ny motorstyring på sin regning (skulle bare mangle, var ikke feil på styringa før den ble satt på verksted).

 

Etter mye om å men så ble båten testet uten feilkode, men den nådde ikke maksfart slik som før  Helala Marine hevdet at det måtte være at clutchen (les kon) som var utslitt så den sluret.  Hvordan er dette mulig når båten har nesten stått på verksted i 2 år?... Dessuten så vil en utslitt kon være fremtreden i ut og innkobling og ikke i maks turtall.  De anbefalte overhaling av drev......

Båten skal gjøre ca 33kn når alt er nysmurt og ca 29-30 etterhvert, nå var det 23kn.

 

Fikk beskjed at det skulle testes mere, og etterhvert fikk jeg beskjed om at den var klar til henting.

Supert tenkte jeg,endelig så skulle båtlivet starte opp igjen. Men skuffelsen var stor når man begynner å gå hjem å oppdager at båten går som en bøtte  med dritt....

Gjør verksted oppmerksom på dette og får til svar at de har utført jobben i henhold til bestilling og anså seg ferdig med båten....

Like greit at de ikke ønsket å rette feil etter seg,da står jeg mye friere til å få det reparert på deres regning. For båtmotorer som bruker diesel kan de tydeligvis ikke.....

 

Etter hvert så begynner man å undersøke hva dette er. Rus turtall skal være rundt 3800. Den drar lett forbi dette så jeg gir meg på 4000. 

Har tidligere makset turtall under bruk på 3600, nå får jeg ved bruk av god tid 3000.

 

Undersøker så den nye motorstyring og finner ut at ny er vel en overdrivelse. Men det er vel forsåvidt greit da det ikke er slitedel.  Men den kunne ihvertfall være riktig,  hvilken motorstyring som står på min båt er ikke godt å si ( vm nr:13002535F). Men det er ikke til 350 eller 320.

 

Så da er neste steg å sende inn motorstyringen for update, ca 5000 kr kontra 13000 for ny

 

Link to post
Share on other sites

Det ligger en 350 hk ECU på finn, ser det er motorkode MR706LX som altså er 350 hk. VM nr. 13002453F.

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=129158526

 

Står det et MR nummer på den du har?

 

Ifølge oppslaget her så er 13002535F også 350 hk, så det var jo litt forvirrende http://www.jeep-cherokee.su/search.php?str=13002535f&ye=1

 

Mens 13002534F ifølge bildet lengre ned er MR706LH, altså en 320 hk.

Og 13002534F er også en MR706LS på 270 hk i følge nederste bilde.

 

qsd-ecu.thumb.jpg.d6fa6437af6b2eaf41c64be36cce5b11.jpg

 

qsd-ecu2.thumb.jpg.db0cfc343f4b54efa8a8999f73d16192.jpg

 

qsd-ecu3.thumb.jpg.8d36d6a5a42130d03f0afc0abd664c61.jpg

 

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...