Jump to content

Cummins 4,2 350hk commonrail 08 mod, havari


Kayb

Recommended Posts

Turboen virker tight å fin.. Det var flere topper som var forskjellige merker, så på meg så virker det at det er en motor som er bygd opp av forskjellige deler.. Kan ikke helt forstå hvorfor fabrikken merker toppene før de blir montert? Det er tydelig at det har vært noen som har merket dette , men det ene merket kan ligne på at det har blitt produsert ..

Har hatt kontakt med tidligere eier .. Sitat: det var synd, har ikke hatt problemer med motor i mitt eie: Sitat slutt.

Blir ikke dette litt som salg av bil? man har undersøkelses plikt og informasjons plikt?

Link to post
Share on other sites

Tror turbo osv kan glemmes. De fleste ladeluftkjølere er så tett at få ting kommer gjennom den. Skiva må ha ligget i mangfold og falt inn under gange. Så ut som en skive til 8 mm bolt.

 

Triste greier men motoren kan nok repareres. Ville ha sjekket motoren grundig ved ev reperasjon. Ikke alle gjør jobben grundig nok når slike ting repareres.

Link to post
Share on other sites

ulyden skrev for 14 timer siden:

Tror turbo osv kan glemmes. De fleste ladeluftkjølere er så tett at få ting kommer gjennom den. Skiva må ha ligget i mangfold og falt inn under gange. Så ut som en skive til 8 mm bolt.

 

Triste greier men motoren kan nok repareres. Ville ha sjekket motoren grundig ved ev reperasjon. Ikke alle gjør jobben grundig nok når slike ting repareres.

Har sakt tydelig fra til verkstedet som skal gjøre jobben at vi trenger en motor vi kan stole på. Så tiden vil vise.... 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da va båten plassert i Bodø. Må vest vente litt med å få den på land siden det er litt trekk i lufta. Fikk jo et nytt prisoverslag etter befaringen , ikke overraskende så økte det med 10 000. Så nå er det foreløpig beregnet kostnad på 60 000.....?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Oppdatering

Siden motor har fått omfattende reparasjoner tidligere så vil ikke verkstedet garantere noe annet en den jobben de gjør, og ikke resten av motoren. Dermed for å få en motor som man kan stole på så blir prisen 265000.... = Advokat mat....Så der røk den sommeren:headbang:

Link to post
Share on other sites

Autofil skrev for 5 timer siden:

Trist å høre.

 

Har de gitt noen forklaring på hva som har skjedd og evt hva slags arbeid som er utført tidligere?

Har enda ikke fått noen verksted rapport om hva som er gjort tidligere. Når det gjelder årsaken så må jeg eventuelt vente på tilstandsrapport hvis selger ønsker det utført 

Link to post
Share on other sites

MajorAndy skrev for 16 timer siden:

Er der noget oplysningspligt, der ikke er fulgt her?

Ble opplyst at motor var NY, men når det ble demontert for å finne ut av hvorfor det kom olje i kjøleveske og vann i oljen så vises det tydelig at motoren er sammensatt av flere andre motorer. Så det den var ikke ny, men ny malt. Hvor og når dette er gjort vet jeg ikke. Minne på motor styring var også slettet så noen historikk lå heller ikke inne. 

Link to post
Share on other sites

Kayb skrev for 2 timer siden:

Ble opplyst at motor var NY, men når det ble demontert for å finne ut av hvorfor det kom olje i kjøleveske og vann i oljen så vises det tydelig at motoren er sammensatt av flere andre motorer. Så det den var ikke ny, men ny malt. Hvor og når dette er gjort vet jeg ikke. Minne på motor styring var også slettet så noen historikk lå heller ikke inne. 

 

Nå er ikke jeg noen dataekspert. Men vet at det går ann å hente frem "slettede" data om de ikke har blitt overskrevet eller kryptert sletting.

Uansett, en trist sak dette her og det kan jo hende at han/hun du kjøpte båten av, heller ikke visste noe om dette. Men om han/hun visste, så er det jo svindel i mine øyne...

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg vant en sak overfor en forbruker basert på teksten i lovverket "alt som selger vet, eller burde ha vist". Hvis motoren er reparert/satt sammen av noen og den da er solgt som ny, kan du reklamere overfor selger.

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Roger og Olina skrev for 2 timer siden:

 

Nå er ikke jeg noen dataekspert. Men vet at det går ann å hente frem "slettede" data om de ikke har blitt overskrevet eller kryptert sletting.

Uansett, en trist sak dette her og det kan jo hende at han/hun du kjøpte båten av, heller ikke visste noe om dette. Men om han/hun visste, så er det jo svindel i mine øyne...

 

 

Har ikke noe grunnlag for å påstå noe som helst, og det er ikke noe hyggelig sak for selger. Gikk en 2-3 runder rundt meg selv før jeg tok kontakt med advokat. 

Sånne ting er det ingen som tjener på, blir 2 tapende parter. Det beste hadde vært hvis motoren hadde fungert så hadde vi vært på bøljan blå å kost ræva av oss... 

Link to post
Share on other sites

Windy37GM skrev for 2 timer siden:

Jeg vant en sak overfor en forbruker basert på teksten i lovverket "alt som selger vet, eller burde ha vist". Hvis motoren er reparert/satt sammen av noen og den da er solgt som ny, kan du reklamere overfor selger.

Det var jo det da... Tiden vil vise hva som kommer ut av det 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...