Kayb Startet 12.Juni.2018 Del på Facebook Startet 12.Juni.2018 Nå rett før ferien så tar motoren kveld.. 360 usselige timer har motoren gådd. 2 sprekker i sylinder foring og krater i stempel og topp. Noen som har forslag til hvorfor dette har skjedd? Disse motorene er kjent for å være sterk... Cummins 4,2 350hk commonrail 08 mod Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 12.Juni.2018 Del på Facebook Svart 12.Juni.2018 Uffda, det er jo kjedelig det skjedde før ferien og få timer den har gått, ser ut ventilstenger knakk og traff i.? Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
LALUNA II Svart 12.Juni.2018 Del på Facebook Svart 12.Juni.2018 Her må det jo være et eller annet som er kommet inn i sylinder når en ser på disse merkene hvor det kommer fra er verre å si noe som er kommet inn via innsug ....... Var stempelringene hele ? Frostsprengning er mulig alternatv på sylindervegger Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Kayb Svart 12.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2018 Har ikke vært ute med stempel enda, men ser ikke bort i fra at de har fått en trøkk 16.... Motor går med originalt luftfilter så det skulle jo ikke være mulig at noe skulle komme inn... Frostspreng kan jo selvfølgelig hende, men da ville jeg jo ha trodd at en frostplugg hadde poppet ut også. Ventilene sitter på plass, men tydelig fått noen karameller. Sitter å avventer på priser for å få dette reparert , vil gjerne ha en garanti på dette. Var mye skruing bare for å ta av toppene. Så det er en jobb jeg ikke ønsker på nytt... Har fått et tips om defekt dyse (feil spredning) ? Sitér dette innlegget Link to post
Kayb Svart 12.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2018 Så er det jo hva som kom først.. Sprekkene eller kratrene....? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.Juni.2018 Del på Facebook Svart 12.Juni.2018 Noe av metall har I alle fall tydeligvis hoppet rundt inni der. Tipper begge deler oppstod samtidig. Du får sjekke hvor det mangler en bit. Tipper enten dyse eller ventilstyring. Eller noe utefra som har kommet I innsuget. Uflaks. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Brigg Svart 12.Juni.2018 Del på Facebook Svart 12.Juni.2018 Kjedelig. Kan du beskrive hvordan du oppdaget at dette hadde skjedd. Tenker på ulyder, endring i effekt etc. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Kayb Svart 12.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2018 Oppdaget vann i oljen og regnet med at det var topppakning som hadde tatt kveld av en eller annen grunn... Var ingen ulyd i motor i forrkant som jeg kunne høre.. Men motoren gir jo relativt høy lyd generelt Angående tap av effekt så er det mulig uten at jeg har merket det siden jeg bare har daffet rundt. At det er en del av ventilstyringen er jo en mulighet.... For 3 uker siden så fikk jeg en jævlig smell i båten og ble berget i land. Trodde at hele båten var på tur til hel... Videre undersøkelser viser seg at det var gimball lagret som var knust. Så jeg regnet med at det var mellomakslingen som hadde forårsaket smellet. Men etter litt prøvekjøring etter skifte av lager så dukker dette opp..Så jeg lurer jo litt på at dette er en samenheng Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 12.Juni.2018 Del på Facebook Svart 12.Juni.2018 (redigert) Huff!! Dette var ikke bra. Er dette en ny 08 mod motor som har kun 360 timer på "baken", eller er det en brukt "overhalt" motor med 360 timer etter overhaling? Synes 360 timer på 10 år er lite, blir jo bare 36 timer pr år. Red: Er vel ikke noe som helst tvil om at her har det vært et fremmedlegeme på ferde. Redigert 12.Juni.2018 av navid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kayb Svart 12.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2018 Dette er en ny motor,har knapt blitt løsnet en skrue på motoren. Motoren ble satt inn av skorgenes mens de var i norge. 36 timer i året er veldig lite, var derfor jeg kjøpte båten i februar.... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.Juni.2018 Del på Facebook Svart 12.Juni.2018 (redigert) Jeg har liten tro på frostsprenging. Blokk/topp burde gått før sylinderveggene. At det er et hardt fremmedlegeme som har ramlet rundt inni der virker sannsynlig. Akkurat hvor biten kommer fra blir bare spekulasjon. Det kan være alt fra turbo og innover. Underlig er at det ser ut til at ventilene lukker OK. Det burde de ikke gjort om noe kommer via innsuget. Demontering av sylinder vil muligens gi svar. Redigert 12.Juni.2018 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 12.Juni.2018 Del på Facebook Svart 12.Juni.2018 På bildet av ventilene, så ser det ut for meg, som at venstre ventil er helt uskadet, mens den høyre er skadet. Har den venstre blitt byttet etter at skaden oppstod? Du får ta en titt på den uskadet ventilen og se om du finner sår på den også... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.Juni.2018 Del på Facebook Svart 12.Juni.2018 Noe av poenget. Den venstre er innsug. Skal noe kunne komme inn 'luftveien', må fragmentet ha passert der. Det er hva jeg ikke forstår. Av mange andre ting. Rives en sylinder, så bitene fyker, skal bitene ut gjennom høyre ventil. Som regel vil riving ikke forårsake at sylinderveggen nærmest deler seg på langs to steder. Derimot vil kavitasjon på væskesiden kunne gi vesentlig svekkelser av sylinderveggen slik at den 'blåser ut' under kompresjonstakten. Eller korrosjon som følge av feil, eller manglende, inhibitor i frostvæsken. Det er også et scenario. Tragisk, men spennende og potensielt lærerikt. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 12.Juni.2018 Del på Facebook Svart 12.Juni.2018 Mulig ventilsetet på innsug er skadet, ikke så lett å se av bildene men plukker du ut ventilene er det lett å se om årsaken ligger det. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Cato Svart 12.Juni.2018 Del på Facebook Svart 12.Juni.2018 Kayb skrev for 2 timer siden: Nå rett før ferien så tar motoren kveld.. 360 usselige timer har motoren gådd. 2 sprekker i sylinder foring og krater i stempel og topp. Noen som har forslag til hvorfor dette har skjedd? Disse motorene er kjent for å være sterk... Cummins 4,2 350hk commonrail 08 mod Hvis man ser over ventilen til høyre ser det ut til at det har vært en sirkelformet gjenstand (skive?)som har satt merke i toppen Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 12.Juni.2018 Del på Facebook Svart 12.Juni.2018 Mulig jeg er litt treig, men hvor er sprekkene i sylinderen? Eller har du bare riving i sylinderen? index skrev for 2 timer siden: Tipper enten dyse eller ventilstyring. Eller noe utefra som har kommet I innsuget. At et fremmedlegeme har laget disse merkene er det vel liten tvil om, men ventilstyring har jeg lite tro på. Hvordan skal den kunne løsne og havne i sylinderen? Den sitter jo i toppen med presspasning. Skal du få ut ventilstyringen må ventilen ut først. Videre er vel dette en Mercruiser motor produsert av VM motori i italia? Det er vel bare de største CMD motorene som er Cummins? Cato skrev 5 minutter siden: Hvis man ser over ventilen til høyre ser det ut til at det har vært en sirkelformet gjenstand (skive?)som har satt merke i toppen Skarpt observert! Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 12.Juni.2018 Del på Facebook Svart 12.Juni.2018 (redigert) Ser skiveavtrykket nå. Så om det er avtrykket av en skive, hvor kan den ha kommet fra? Trolig ikke gjennom innsuget. Kanskje har den i så fall ligget og danset rundt inni der fra dag 1? Redigert 12.Juni.2018 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.Juni.2018 Del på Facebook Svart 12.Juni.2018 Ser skivavtrykket på stempelet også. Den har nok funnet veien inn ifm service eller noe. Kan ikke ha vært der siden ny, det er for trangt til at den kan ha vært der lenge... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bitteliten Svart 12.Juni.2018 Del på Facebook Svart 12.Juni.2018 Hvordan i alle dager kan en skive komme ned dit ifm service? Ventiljustering der topplokksdekslet er av? Sitér dette innlegget Link to post
Kayb Svart 12.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2018 Leser mange gode forslag, takker og bukker for engasjementet :) Iht tidligere cummins forhandler i svolvær så kan krater og sprekk i foring komme fra defekt dyse.... Men jeg ser også at det er avtrykk etter noe lurt.. :( Dette er en VM motor ja, er det en samarbeids motor? Trodde det var rein cummins? Sitér dette innlegget Link to post
Kayb Svart 12.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2018 Komodo skrev for 3 timer siden: Mulig jeg er litt treig, men hvor er sprekkene i sylinderen? Eller har du bare riving i sylinderen? At et fremmedlegeme har laget disse merkene er det vel liten tvil om, men ventilstyring har jeg lite tro på. Hvordan skal den kunne løsne og havne i sylinderen? Den sitter jo i toppen med presspasning. Skal du få ut ventilstyringen må ventilen ut først. Videre er vel dette en Mercruiser motor produsert av VM motori i italia? Det er vel bare de største CMD motorene som er Cummins? Skarpt observert! På det ene bilde så ser du at det er 2 langsgående sprekker Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 12.Juni.2018 Del på Facebook Svart 12.Juni.2018 (redigert) Det er en VM Motori solgt av Mercruiser, og har ingenting med Cummins å gjøre unntatt at firmaet het Cummins Mercruiser Diesel en stund. Men heter nå Mercury Diesel. http://www.vmmotori.com/mr-706-lx/marini-2/mr-707/mr-706-lx-2.html Kan ikke tro at noe har kommet inn ved vanlig service og ventiljustering, men har det vært foretatt arbeid på innsuget, turbo, ladeluftkjøler, manifoil elns. på motoren ? Redigert 12.Juni.2018 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 12.Juni.2018 Del på Facebook Svart 12.Juni.2018 Spør du meg så må det ha ramlet inn en skive eller noe under produksjon eller noe. Kan ikke skjønne at det vil la seg gjøre at noe av den størrelsen kan komme seg inn senere. Demonterte du toppen selv? Da så du vel om det var noe der som ikke skulle være der...... Sitér dette innlegget Link to post
Kayb Svart 12.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2018 (redigert) Mix skrev for 5 timer siden: Det er en VM Motori solgt av Mercruiser, og har ingenting med Cummins å gjøre unntatt at firmaet het Cummins Mercruiser Diesel en stund. Men heter nå Mercury Diesel. http://www.vmmotori.com/mr-706-lx/marini-2/mr-707/mr-706-lx-2.html Kan ikke tro at noe har kommet inn ved vanlig service og ventiljustering, men har det vært foretatt arbeid på innsuget, turbo, ladeluftkjøler, manifoil elns. på motoren ? Aha.. Har mercruiser også enkle topper på 4,2? Redigert 12.Juni.2018 av Kayb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kayb Svart 12.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2018 DieselDahl skrev for 1 time siden: Spør du meg så må det ha ramlet inn en skive eller noe under produksjon eller noe. Kan ikke skjønne at det vil la seg gjøre at noe av den størrelsen kan komme seg inn senere. Demonterte du toppen selv? Da så du vel om det var noe der som ikke skulle være der...... Demonterte selv ja, var litt spon i rundt sylinder topp men ikke noe som skal tilsvare merkene som er. Blir vel ikke klok på dette... :( Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.