Jump to content

Cummins 4,2 350hk commonrail 08 mod, havari


Kayb

Recommended Posts

Har ikke vært ute med stempel enda, men ser ikke bort i fra at de har fått en trøkk 16.... 

Motor går med originalt luftfilter så det skulle jo ikke være mulig at noe skulle komme inn... Frostspreng kan jo selvfølgelig hende, men da ville jeg jo ha trodd at en frostplugg hadde poppet ut også.

 

Ventilene sitter på plass, men tydelig fått noen karameller.

Sitter å avventer på priser for å få dette reparert , vil gjerne ha en garanti på dette. Var mye skruing bare for å ta av toppene. Så det er en jobb jeg ikke ønsker på nytt...

 

Har fått et tips om defekt dyse (feil spredning) ?

 

 

Link to post
Share on other sites

Noe av metall har I alle fall tydeligvis hoppet rundt inni der. Tipper begge deler oppstod samtidig.

Du får sjekke hvor det mangler en bit. Tipper enten dyse eller ventilstyring. Eller noe utefra som har kommet I innsuget. Uflaks.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Kjedelig. 

 

Kan du beskrive hvordan du oppdaget at dette hadde skjedd. Tenker på ulyder, endring i effekt etc. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Oppdaget vann i oljen og regnet med at det var topppakning som hadde tatt kveld av en eller annen grunn... Var ingen ulyd i motor i forrkant som jeg kunne høre.. Men motoren gir jo relativt høy lyd generelt

Angående tap av effekt så er det mulig uten at jeg har merket det siden jeg bare har daffet rundt.

 

At det er en del av ventilstyringen er jo en mulighet....

 

For 3 uker siden så fikk jeg en jævlig smell i båten og ble berget i land. Trodde at hele båten var på tur til hel... Videre undersøkelser viser seg at det var gimball lagret som var knust. Så jeg regnet med at det var mellomakslingen som hadde forårsaket smellet. Men etter litt prøvekjøring etter skifte av lager så dukker dette opp..Så jeg lurer jo litt på at dette er en samenheng

Link to post
Share on other sites

Huff!! Dette var ikke bra. :cryin: Er dette en ny 08 mod motor som har kun 360 timer på "baken", eller er det en brukt "overhalt" motor med 360 timer etter overhaling? Synes 360 timer på 10 år er lite, blir jo bare 36 timer pr år. 

 

Red: Er vel ikke noe som helst tvil om at her har det vært et fremmedlegeme på ferde.

Redigert av navid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har liten tro på frostsprenging. Blokk/topp burde gått før sylinderveggene. At det er et hardt fremmedlegeme som har ramlet rundt inni der virker sannsynlig. Akkurat hvor biten kommer fra blir bare spekulasjon. Det kan være alt fra turbo og innover. Underlig er at det ser ut til at ventilene lukker OK. Det burde de ikke gjort om noe kommer via innsuget. Demontering av sylinder vil muligens gi svar.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Noe av poenget. Den venstre er innsug. Skal noe kunne komme inn 'luftveien', må fragmentet ha passert der. Det er hva jeg ikke forstår. Av mange andre ting. Rives en sylinder, så bitene fyker, skal bitene ut gjennom høyre ventil. Som regel vil riving ikke forårsake at sylinderveggen nærmest deler seg på langs to steder. Derimot vil kavitasjon på væskesiden kunne gi vesentlig svekkelser av sylinderveggen slik at den 'blåser ut' under kompresjonstakten. Eller korrosjon som følge av feil, eller manglende, inhibitor i frostvæsken. Det er også et scenario. Tragisk, men spennende og potensielt lærerikt.

Link to post
Share on other sites

Mulig ventilsetet på innsug er skadet, ikke så lett å se av bildene men plukker du ut ventilene er det lett å se om årsaken ligger det. 

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Kayb skrev for 2 timer siden:

Nå rett før ferien så tar motoren kveld.. 360 usselige timer har motoren gådd. 2 sprekker i sylinder foring og krater i stempel og topp. Noen som har forslag til hvorfor dette har skjedd? 

Disse motorene er kjent for å være sterk... 

Cummins 4,2 350hk commonrail 08 mod

DSC_0249.JPG

 

 

Hvis man ser over ventilen til høyre ser det ut til at det har vært en sirkelformet gjenstand (skive?)som har satt merke i toppen

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg er litt treig, men hvor er sprekkene i sylinderen? Eller har du bare riving i sylinderen? 

 

index skrev for 2 timer siden:

Tipper enten dyse eller ventilstyring. Eller noe utefra som har kommet I innsuget.

At et fremmedlegeme har laget disse merkene er det vel liten tvil om, men ventilstyring har jeg lite tro på. Hvordan skal den kunne løsne og havne i sylinderen? Den sitter jo i toppen med presspasning. Skal du få ut ventilstyringen må ventilen ut først.

 

Videre er vel dette en Mercruiser motor produsert av VM motori i italia? Det er vel bare de største CMD motorene som er Cummins?

 

Cato skrev 5 minutter siden:

Hvis man ser over ventilen til høyre ser det ut til at det har vært en sirkelformet gjenstand (skive?)som har satt merke i toppen

Skarpt observert!

Link to post
Share on other sites

Ser skivavtrykket på stempelet også. Den har nok funnet veien inn ifm service eller noe. Kan ikke ha vært der siden ny, det er for trangt til at den kan ha vært der lenge...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Leser mange gode forslag, takker og bukker for engasjementet :)

 

Iht tidligere cummins forhandler i svolvær så kan krater og sprekk i foring komme fra defekt dyse....

Men jeg ser også at  det er avtrykk etter noe lurt.. :(

 

Dette er en VM motor ja, er det en samarbeids motor? Trodde det var rein cummins?

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 3 timer siden:

Mulig jeg er litt treig, men hvor er sprekkene i sylinderen? Eller har du bare riving i sylinderen? 

 

At et fremmedlegeme har laget disse merkene er det vel liten tvil om, men ventilstyring har jeg lite tro på. Hvordan skal den kunne løsne og havne i sylinderen? Den sitter jo i toppen med presspasning. Skal du få ut ventilstyringen må ventilen ut først.

 

Videre er vel dette en Mercruiser motor produsert av VM motori i italia? Det er vel bare de største CMD motorene som er Cummins?

 

Skarpt observert!

På det ene bilde så ser du at det er 2 langsgående sprekker

Link to post
Share on other sites

Det er en VM Motori solgt av Mercruiser, og har ingenting med Cummins å gjøre unntatt at firmaet het Cummins Mercruiser Diesel en stund.

Men heter nå Mercury Diesel.

http://www.vmmotori.com/mr-706-lx/marini-2/mr-707/mr-706-lx-2.html

 

Kan ikke tro at noe har kommet inn ved vanlig service og ventiljustering, men har det vært foretatt arbeid på innsuget, turbo, ladeluftkjøler, manifoil elns. på motoren ?

Redigert av Mix (see edit history)

 

 

Link to post
Share on other sites

Spør du meg så må det ha ramlet inn en skive eller noe under produksjon eller noe. Kan ikke skjønne at det vil la seg gjøre at noe av den størrelsen kan komme seg inn senere. Demonterte du toppen selv? Da så du vel om det var noe der som ikke skulle være der......

Link to post
Share on other sites

Mix skrev for 5 timer siden:

Det er en VM Motori solgt av Mercruiser, og har ingenting med Cummins å gjøre unntatt at firmaet het Cummins Mercruiser Diesel en stund.

Men heter nå Mercury Diesel.

http://www.vmmotori.com/mr-706-lx/marini-2/mr-707/mr-706-lx-2.html

 

Kan ikke tro at noe har kommet inn ved vanlig service og ventiljustering, men har det vært foretatt arbeid på innsuget, turbo, ladeluftkjøler, manifoil elns. på motoren ?

Aha.. :thumbsup:

Har mercruiser også enkle topper på 4,2?

Redigert av Kayb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

DieselDahl skrev for 1 time siden:

Spør du meg så må det ha ramlet inn en skive eller noe under produksjon eller noe. Kan ikke skjønne at det vil la seg gjøre at noe av den størrelsen kan komme seg inn senere. Demonterte du toppen selv? Da så du vel om det var noe der som ikke skulle være der......

Demonterte selv ja, var litt spon i rundt sylinder topp men ikke noe som skal tilsvare merkene som er. 

Blir vel ikke klok på dette... :(

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...