Jump to content

Nytt vannscooterforbud i Fredrikstad


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Som før:

- Totalforbud i maritim nasjonalpark

 

Nytt:

- Forbud innen 200 meter fra land

- "Ikke være til hinder for almen ferdsel eller skape farlige situasjoner"

 

Skulle mellom sports/lekekjøring og nytte/transportkjøring:

 

- Kun lov med sport/lekekjøring mellom 0800 og 2100

- Egne transportområder hvor man forholder seg til vanlige fartsgrenser men må holde så stå kurs som overhodet mulig. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Det som er "spennende", og kanskje også litt vanskelig er at forskriften sier at vannscooter i sport/lekekjøring i praksis har generell vikeplikt ved å skulle "holde unna almen ferdsel". 

 

Samtidig, i transportkorridorene vil vanlige sjøveisregler gjelde. 

 

Så det blir opp til alle andre å vite om en er i en transportkorridor  når en møter en vannscooter for uten å vite det så vet en ikke hvilket regelverk vannscooteren navigerer etter. Vil den vike selv om den ikke har vikeplikt (som den skal under sport/lekekjøring mellom 0800 og 2100), eller forholder den seg til vanlige sjøveisregler?

 

Men noe som forenkler er at om man møter en vannscooter før 0800, eller etter 2100 så vet en at den forholder seg til vanlige sjøveisregler. 

 

Ut fra forskriften så bør en tommelfingerregel for vannscootere i Fredrikstad være å holde seg unna andre båter i alle sammenhenger. 

---

 

Link to post
Share on other sites

Jeg slutter aldri å forundre meg over politikeres oppfinnsomhet når det gjelder mer eller mindre merkelige regler når det gjelder vannscooter. En farkost som har vist seg å være relativt harmløs.

Dersom det er sikkerhet de har bekymringer for, så skulle de satt inn tiltak mot RIB.

RIB har tatt liv. Flere ganger.

 

Denne gangen slapp de med skrekken:

Førerløs RIB.

 

Link to post
Share on other sites

 Leser man kommunens nye og litt kreative forskrift så ser man at det i praksis er blitt forbud mot lekekjøring (antar sving/ hopp osv) 09-21 og 200 meter fra land. Jeg er spent på lovligheten om dette kun vil glede "sport og lekekjøring med vannskuter" og ikke "sport og lekekjøring med alle fartøy". 

Innenfor 200 meter tolker jeg det som normal kjøring slik vi ser med små og store ribber, DCér, skjærgårdsjeeper og andre båter er lovlig om det kalles transport og nyttekjøring slik vi alle stort sett bruker båtene våre...

Hvis ikke er det diskriminerende.

 

Den såkalte vannskuterforskriften ble opphevet i 2017. Kystverket har torpedert flere kommuners ivrige forsøk i å lage egne regler kun for vannscootere.

står litt her: https://www.banett.no/nyheter/2017/06/08/Departementet-Kommunene-kan-ikke-lage-egne-vannscooter-regler-14840770.ece

 

Kystverket kom også med et skriv til reguleringskåte kommuner. Verdt å lese selv om det er litt tungt: http://www.kystverket.no/Regelverk/Havne--og-farvannsloven/kommuners-adgang-til-a-regulere-bruk-av-vannscooter-gjennom-lokale-forskrifter-i-medhold-av-havne--og-farvannsloven/

 

Ellers er det også greit å bite seg merke i følgende (Ordensforskriften vil ha gyldighet i alle områder i kommunens sjøområde der det er gitt kommunal myndighet, det betyr at alle hovedleder og bileder er unntatt. Disse er fastsatt av Samferdselsdepartementet i egen farledsforskrift).

 

Det vil si at kommunens nye regler ikke gjelder i farleder og bileder som det er endel av.

 

Blir spennende å se hva Kystverket og myndighetene vil si ang lovligheten til dette noe diskriminerende forbudet (om det ikke også gjelder sport/ lekekjøring med alle båter 09-21).

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
sap_2000 skrev 46 minutter siden:

  (Ordensforskriften vil ha gyldighet i alle områder i kommunens sjøområde der det er gitt kommunal myndighet, det betyr at alle hovedleder og bileder er unntatt. Disse er fastsatt av Samferdselsdepartementet i egen farledsforskrift).

 

 

Av en eller annen grunn så fungerer ikke kartet til Fredrikstad kommune på PCen her nå, men følger ikke disse "transportkorridorene" ledene? Jeg syns det så sånn ut. 

Link to post
Share on other sites

16 minutes ago, Pinkvin said:

 

Av en eller annen grunn så fungerer ikke kartet til Fredrikstad kommune på PCen her nå, men følger ikke disse "transportkorridorene" ledene? Jeg syns det så sånn ut. 

 

Kan ikke lese noe om korridorer, men transportområder.

Korridorer gir inntrykk av smale, rette striper kan kan kjøre. Områder gir et litt riktigere inntrykk

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Nå fikk jeg opp kartet igjen. Det som også er nytt er at forbudsområdet i nasjonalparken og "transportområdet" overlapper  en nå faktisk kan gå med vannscooter i deler av nasjonalparken, det kunne en ikke før. Så der har faktisk vannscooter fått økt tilgang, fra null til døgnet rundt i "transportområdene". Da er problemet med at en ikke kan "kjøre tur" forbi/gjennom nasjonalparkene løst. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Mulligan skrev 5 minutter siden:

Forbud mot vannscooter i Færder.

 

Kan det tenkes at samarbeidet mellom Oslofjordkommunene vil gjøre at en får transportsoner som gjør kjøring med vannscooter på lengre strekk mulig, jeg vil tippe det. Hvis Nesodden, Vestby og Moss får ut fingeren nå så blir det kanskje transportsone fra Oslo og hele veien til Sverige? 

 

Og tilsvarende på Vestfoldsiden. 

Link to post
Share on other sites

det hadde vel vært en våt drøm for de som ikke liker visse andre typer farkoster og deres bruk av sjøen innenfor de samme reglene som alle andre må forholde seg til.

Skummel utvikling i så fall.

 

Jeg og mange andre har hatt dårlig erfaring gjennom mange år med seiling i trange sund, regattaer utenfor havneinnnløp, DCér, ribber og skjærgårdsjeeper i sikk-sakk i plogefart eller 30 kn mellom andre båter på vei ut til hytta eller badeholmen.

 

Forby utenfor leder og i visse tider?

 

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Tja, når folk i kommunene ønsker noe syns jeg en skal høre på de. Og ønsker de ikke vannscootere i lek på sjøen der de bor så må de selvsagt få lov å bestemme det selv, skulle i grunnen bare mangle. 

 

Er det nok folk som ønsker seilere osv vekk så bare sett i gang. 

Link to post
Share on other sites

4 hours ago, sap_2000 said:

om det kalles transport og nyttekjøring slik vi alle stort sett bruker båtene våre...

 

Du mener lystbåtene våre? Eller er dette bare et forum for fartøy som inngår i næringsvirksomhet? Vi har altså nå fått et skille mellom lystferdsel med vanlige lystbåter, og leke-ferdsel. Bravo.

 

Disse reglene virker helt bak mål. Den mest basale blemma er selvsagt at en ikke nødvendigvis vet etter hvilke regler vannscooteren manøvrerer.

Link to post
Share on other sites

Diskrimering av lovverket er det vel fortsatt ikke anledning til i Norge...

De har benyttet Ordensforskriften, det er det ikke anledning til uten full utredning i så måte.

Vannscooter er fritidsfartøy, dette vet vi etter dom i EFTA.

 

Tror ikke denne blir stående heller, akkurat som andre kommuner måtte sløyfe det...

Skjønner at man vil prøve å gjøre noe med uvettig kjøring, men det gjelder alle fritidsbåter tenker nå jeg. Fortsatt vil jeg bruke min scooter som lettbåt, enten her eller der. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
sap_2000 skrev 38 minutter siden:

så om noen/ endel i en kommune f.eks ikke liker båter over 40 fot pga noen sommerturister i halvplan så bør de kunne forby det?

 

 

 

Nei det tror jeg ikke de får til, men hvis problemet blir stort nok så får de vel til noe, og det er veldig bra. 

 

Jeg er veldig pro lokalt selvstyre i en god del saker, dette med vannscooter er definitivt innenfor noe jeg syns kommuner bør kunne regulere selv. Så der er jeg helt på linje med sittende regjering som fjernet den statlige reguleringa. 

---

Edit: Og den statlige reguleringa jobbet vannscootermiljøet mot i mange år for å fjerne, så de fikk viljen sin.

 

Uten å si noe negativt om vannscooterforbundet... trodde de kommunene kom til å sitte stille og se på? 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
oberst1 skrev 5 minutter siden:

 

Nettopp...virker som kommunene ikke vet dette.

 

Hva får dere til å tro at kommunene ikke kjenner til eksisterende regler? Kommunenes egne reguleringer er jo et svar på endringer i statlig regelverk. 

 

Så det er helt åpenbart stikk motsatt av hva dere påstår. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...