Jump to content

Nytt vannscooterforbud i Fredrikstad


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Det ser ut til å være ett årvisst sommerregn at lokalpolitikerne rundtomkring prøver å finne på en ny måte å forby vannscootere. Ser i pressa idag at regjeringen tillater kommunene å komme med forbud, men at de må holde seg til gjeldende regler. Og da er det ikke tillatt å skille på vannscootere og andre farkoster. Kommunene må også begrunne hvorfor de vil ha vannscooteren bort. Det er ikke godt nok å anføre at de ikke liker dem.

Hvor grotesk forbudet mot vannscooter i nasjonal parken er skal man ikke langt for å se. Der finnes svære RIB'er med 2x250 bakpå, snekker, diverse cruisere og seilbåter. Strømstadferja går hver tredje time, Danmark og Tysklandferjene går en gang om dagen. Det er containerskip, bilskip og annet. Tankbåter søkklaste med råolje ser vi stadig. Alle gjennom nasjonalparken. Men vannscootere er forbudt. Av miljøhensyn. Den logikken er vanskelig å få øye på.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Folk som bor og lever midt i skjærgården skal ikke få bestemme selv men bli overkjørt av Sveitseren Carl i Luxembourg? 

 

https://www.f-b.no/debatt/vannscooter/friluftsliv/papperhavn-vel-onsker-400-meter-og-fem-knop-for-vannscooter/o/5-59-1056519#am-commentArea

 

NB! Dette er ikke politikere men folka som faktisk bor der. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Joltus skrev for 2 timer siden:

Vel.... Stillhet i offentlig rom midt på dagen er dessverre ikke noe man har krav på.

 

I Fredrikstad mellom 2100 og 0800 kan en kreve stillhet fra lekende vannscootere nå. Og i nasjonalparken er all unødvendig støy forbudt, så tja.... til en viss grad. Hvis støy da er menneskeskapt lyd. Vinden, måkene og bølgene får en gjort lite med :-) 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 20 minutter siden:

I Fredrikstad mellom 2100 og 0800 kan en kreve stillhet fra lekende vannscootere nå

Men lyden av RIB med 2x250 får man fremdeles lov å høre på.

 

Kommunene kan lage forskrifter til krampa tar dem.

Inneholder de en annerledesbehandling av vannscootere blir de ikke godkjent.

Og inneholder ikke forskriften en klar begrunnelse for det man vil oppnå blir den ikke godkjent. Det kan ikke begrunnes med at man ikke liker vannscootere.

I led og biled kan de ikke lage forskrifter. Det har Direktoratet gjort klinkende klart.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde alle vannscooter førere forholdt seg til regelverket, så hadde det vert greit.  Men her på Agder kjører en av hundre etter reglene. Resten gir f... De gir full fart i f... De gir full fart i 5 knops soner tar piruetter og gjør det utrivelig for andre som vil ferdes til sjøss i et annet tempo.

Farten i sjøen genererer svert høy lyd, som forurenser naturopplevelsen for alle som er i nærheten!

Så kan ikke scuterførerene forholde seg til reglene, så får de holde farkosten på land!

Link to post
Share on other sites

Det finnes mange måter å lage ordensforstyrrelser på i tillegg til vannscootere:

Seile i smale sund er slitsomt for andre som egentlig skal vike. Ikke stramme vaierne på seilmasten sin slik at de slår i masten «bang-bang-bang-bang». Å ikke holde til styrbord i smale sund slik at det blir tullete for alle som skal gjennom sundet i forhold til grunner etc.

 

Greit nok at det finnes grisekjøring i alle former, enten med seilbåt, motorbåt eller vannscooter. Men vannscooter er virkelig ikke de verste synes jeg.

Jeg har droppet å kjøpe vannscooter foreløpig, men har virkelig sympati for vannscooterfolket med all denne tåpelige motgangen. Å kjøre vannscooter er jo nesten verre enn å bruke baugpropell..... Jeg heier på de som liker å ha det gøy på sjøen innenfor trygghetens rammer. Så får moralistene seile sin egen sjø. Men please dropp å seile i smale sund på trafikkerte dager i veien for alle andre.

Link to post
Share on other sites

Lingefan skrev for 4 timer siden:

Det finnes mange måter å lage ordensforstyrrelser på i tillegg til vannscootere:

Seile i smale sund er slitsomt for andre som egentlig skal vike. Ikke stramme vaierne på seilmasten sin slik at de slår i masten «bang-bang-bang-bang». Å ikke holde til styrbord i smale sund slik at det blir tullete for alle som skal gjennom sundet i forhold til grunner.

Vel i et motordrevet fartøy har en  mulighet for fartsregulering, gasspådrag, sette i fri evt. Bakke. I tillegg har de fleste kommuner i sine farvansforskrifter fartsbegrensning til maks 5 knop når en er nærmere land en 50 M.

Sjøveis regler og krav om hensynsfull ferdsel gjelder alle sjøfarende.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

All denne avsporinga om alt og alle som "kan" gjør det ene og det andre. Standard forsvarsprosedyre, finn opp alternative forklaringer, spor av, ut av fokus, skyld gjerne på noen andre, ikke fordi de er skyldige men fordi de potensielt kan være det. 

 

Her er det så enkelt som at lokalbefolkningen ser et problem, holder fokus og løser det. Enkel og grei problemløsning. Lokalt selvstyre, la folket bestemme selv. 

Link to post
Share on other sites

Fint det. Men du glemmer at en kommune ligger i et land der det faktisk bor andre folk som også har like stor rett til å bestemme over de offentlige områdene. 

 

Heldigvis er lokalt styre temmelig begrenset i dette landet. En gjeng med daunakker valgt inn pga kjennskap og vennskap og ikke kunnskap og kvalitet skal absolutt ikke ha mulighet til å bestemme for mye. 

Link to post
Share on other sites

Joltus skrev for 3 timer siden:

Fint det. Men du glemmer at en kommune ligger i et land der det faktisk bor andre folk som også har like stor rett til å bestemme over de offentlige områdene. 

 

Heldigvis er lokalt styre temmelig begrenset i dette landet. En gjeng med daunakker valgt inn pga kjennskap og vennskap og ikke kunnskap og kvalitet skal absolutt ikke ha mulighet til å bestemme for mye. 

Da regner vi med at lokalbefolkningen i din hjemkommune kan stemme på deg ved neste valg!

Link to post
Share on other sites

Nei er du gal. Nettopp på grunn av kjennskap og vennskap er ikke folk så dumme at de stemmer på meg! 

 

Er alt for lite oppegående til en slik viktig jobb! Som så mange andre.... 

 

Konge hvis alle kommuner innfører egne regler med forskjeller langs hele kysyen

Blir lett å forholde seg til..... Men hvis de lokale befolkningene ønsker forbruk mot seilbåter så skal jo selvsagt de få bestemme det. Ikke sant pinkvin? 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Joltus skrev 1 time siden:

Men hvis de lokale befolkningene ønsker forbruk mot seilbåter så skal jo selvsagt de få bestemme det. Ikke sant pinkvin? 

 

Selvsagt, men vi vet begge at det aldri vil skje for seilere i alle hovedsak oppfører seg som folk, ikke tullinger. Men den dagen seilerne får kollektivt hjernesvinn og begynner å bryte alt av folkeskikk og regler på linje med vannscootere og blir en plage for folk så må gjerne det lokale selvstyret innføre forbud mot seiling i de kommuner som ønsker det. Skulle i grunnen bare mangle, syns ikke du det samme?

 

De kommunale reguleringene mot vannscooter kommer ikke fordi lokalbefolkningen og lokalpolitikerne har fått rabies eller blitt sinnsyke i seint stadie av syfilis, de kommer fordi for mange på vannscooter oppfører seg som idioter. Og reguleringene er svaret. 

 

Er veldig glad for at folk flest i Norge, til en viss grad, kan bestemme der de selv bor, skulle bare mangle. 

--

Så kan de som vil heller la sveitseren Carl Baudenbacher i Luxemburg bestemme jobbe for sin sak. Personlig syns jeg folk i Fredrikstad selv skal bestemme over vannscooterkjøring langs sin kyst, ikke Carl Baudenbacher. Men du holder deg til Carl om jeg forstår deg riktig?

 

Jeg er nok mer pro å lytte på folka som det gjelder og la de bestemme fremfor å nekte de ved å bruke domstoler i Luxemburg. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Nja.... I vår båtforening har de regler for hvor seilbåter skal plasseres av en enkelt grunn. 

 

Seilbåter er bråkete. 

 

Eg ville aldri bodd eller hatt hytte i nærheten av seilbåter. Fysj for et bråk. Heller en vannscooter i ny og ne! 

 

Dessuten er ikke kysten utenfor Fredrikstad kun folk i Fredrikstad sin kyst. Eg og har råderett over det området. Akkurat lik råderett og bruksrett som de som bor i Fredrikstad. 

Redigert av Joltus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 8 timer siden:

 

Selvsagt, men vi vet begge at det aldri vil skje for seilere i alle hovedsak oppfører seg som folk, ikke tullinger. Men den dagen seilerne får kollektivt hjernesvinn 

 

Det er det vel en del som påstår de har...vist du leser litt her... kryssing i trange leder...tau som slår om natten osv...  ikke alltid like lett å se deg selv når en er høy på seg selv..

 

Pinkvin skrev for 8 timer siden:

--

Så kan de som vil heller la sveitseren Carl Baudenbacher i Luxemburg bestemme.

 

 

 

 

Eu bestemmer i mangt og meget....meget fornuftig... avstand gir logisk refleksjon..ikke følelser...

Det siste nå er at næradioene stevner DAB mafian i Norge for domstolen der nede...det vet jeg du liker...

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Ida Marie III skrev 31 minutter siden:

 

Det er det vel en del som påstår de har...vist du leser litt her... kryssing i trange leder...tau som slår om natten osv...  ikke alltid like lett å se deg selv når en er høy på seg selv..

 

Det er mange områder seilbåter er forhindret fra å seile pga brospenn, luftspenn osv, men har ikke fått med meg at seilforeningen er hos Carl i Luxemburg for å klage, eller at de seiler i kortesje med en politisk maskot som baugpynt, eller skriker og bærer på sosiale media av den grunn. De skjønner at tiltak som er et felles gode for flest mulig noen ganger kan koste litt for noen få. 

 

Ida Marie III skrev 31 minutter siden:

Eu bestemmer i mangt og meget....meget fornuftig... avstand gir logisk refleksjon..ikke følelser...

Det siste nå er at næradioene stevner DAB mafian i Norge for domstolen der nede...det vet jeg du liker...

 

Det er forskjell på en faktisk nærings/politisk mafia og lokalbefolkningen i Fredrikstad. Lokalbefolkningen i Fredrikstad og velforeningen i Papperhavn er ikke mafia.

 

Vannscooterforeningen og forhandlernettet for vannscootere som systematisk desinformerer så brukere av vannscooter ender med å gjøre lovbrudd derimot, det er mafialignende. 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin

Til og ikke ha vannscooter synnes jeg du vet mye om hvordan forhandler nettet fungerer..... (kjenner meg ikke igjen i din beskrivelse.) 

Jeg er lokalisert på ytre hvaler, og tror ikke jeg har sett ulovlig kjøring der, (muligens noe kjøring midt på sekken i grensen til nasjonalpark men at noen kunne blitt plaget av det kan jeg ikke tenke meg..) 

 

Litt nyskjering på hvordan båt liv du liker? (jeg tipper seilbåt eller snekke?)

 

Tipper at du også iriterer deg over alle "Princessene" som lager bølger?? 

 

Tipper at det meste du ikke liker er ganske "iriterende" og unødvendig? 

du vil at alle skal ta hensyn til deg og slike som deg, men respekt for at andre har andre ønsker og lyster er det ingen forståelse for.. de må lære seg folkeskikk..  

 

Farlig kjøring må slås ned på..  iriterende kjøring... hmm ikke la oss begynne og forby ting som noen synnes er iriterende,,..   

 

 

 

Redigert av altmuligbåt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
altmuligbåt skrev 47 minutter siden:

Pinkvin

Til og ikke ha vannscooter synnes jeg du vet mye om hvordan forhandler nettet fungerer..... (kjenner meg ikke igjen i din beskrivelse.) 

Jeg er lokalisert på ytre hvaler, og tror ikke jeg har sett ulovlig kjøring der, (muligens noe kjøring midt på sekken i grensen til nasjonalpark men at noen kunne blitt plaget av det kan jeg ikke tenke meg..) 

 

Litt nyskjering på hvordan båt liv du liker? (jeg tipper seilbåt eller snekke?)

 

Jeg liker de fleste former for båtliv, men har jo ikke prøvd alt. Alt fra kano til seilbrett til robåt til cabincruisere, snekker, halvplanere, seilbåter til partybåter og hva som helst, har folk det gøy uten å plage andre så er livet bra. Har til gode å prøve kajakk, men det ser veldig trivelig ut å kunne padle blant holmene en tidlig morgen før "sjøen våkner til liv", ser ofte kajakkpadlere på morgentur når vi ligger i uthavner. Liker godt å kjøre tur med gummijolla når vi ligger på nye steder med "moderskipet". 

Kunne veldig gjerne tenkt meg å prøve sånn Kitegreier, det ser fantastisk gøy ut, men begynner å se min begrensning sånn ca akkurat der. Men får jeg sjansen så ;-)

 

Sitat

 

Tipper at du også iriterer deg over alle "Princessene" som lager bølger?? 

 

Nei, har aldri vært plaget av hekkbølger. Dvs vi holdt på å velte snekka når en konvoi av svensker i  Nimbus utfor Stavern dro opp i plan forbi snekka vår, men det er vel snart fire år siden og disse svenskene... ja hva skal en si. Ble jo forbanna der og da, men det var nå bare å rydde å nyte turen videre. Grunnen til at jeg vet at det var Nimbus var at de lå i gjestehavna natta før sammen med oss, så de var så nære at jeg kunne lese merkene på båten. 

 

Og forøvrig ser jeg ikke helt forskjell på cabincruisere så jeg aner ikke om det er Princess, eller Fairline eller hva det måtte være. Jeg ser ikke forskjell på merkene på ulike bobiler eller campingvogner heller, har vel litt med interessefelt å gjøre. 

 

Tror ikke det er mange med seilbåt som plages særlig av hekkbølger, vil tro motorbåter stort sett plager hverandre med det, seilbåter tåler sjø vet du ;-)

 

Sitat

 

Tipper at det meste du ikke liker er ganske "iriterende" og unødvendig? 

 

Der tar du helt feil på flere plan. Det er ikke mye jeg ikke liker, men folk som kysser bikkjene sine på kjeften, ja det syns jeg er ekkelt. Hvorfor noen liker å kysse bikkjene sine på kjeften aner jeg ikke, men det er vel antagelig nødvendig for eier på ett eller annet plan, så det bryr jeg meg ikke om. Syns ikke det er irriterende, kun ekkelt. 

 

Sitat

du vil at alle skal ta hensyn til deg og slike som deg, men respekt for at andre har andre ønsker og lyster er det ingen forståelse for.. de må lære seg folkeskikk..  

 

Nei, jeg kan godt ofre mye for fellesskapet. Og en må gjerne utøve sine ønsker og lyster så lenge en ikke plager andre. 

 

Og så lenge en ikke bor alene på en øy i havgapet eller på en fjelltopp så må en lære seg å akseptere at samfunnet har lov og rett til å regulere deler av hva hva en kan- og ikke kan gjøre. Blir det for ensomt og kaldt på en øde øy så er det gode muligheter til et liv uten statlige og offentlige reguleringer i deler av Somalia. Ta med hermetikk og hagle, god tur. 

 

Sitat

 

Farlig kjøring må slås ned på..  iriterende kjøring... hmm ikke la oss begynne og forby ting som noen synnes er iriterende,,..   

 

 

Helt uenig. Reguleringer kan skje fullstendig uavhengig av hva som måtte være farlig eller ikke. Til sjenanse, til hinder for osv er mer en godt nok. Er ikke mange som er drept av droneflyging, men det er sterkt regulert fordi det kan være farlig i gitte situasjoner, men er definitivt til sjenanse akkurat her og nå. Folk vil ikke ha droner flygende rundt når de er i en nasjonalpark, eller sitter i hagen sin osv, osv. 

 

En må ikke trenge å telle lik for å innføre en regulering på ferdsel. Du er ikke nektet å kjøre beltevogn i norske skoger fordi det er farlig. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Deilig at Fredrikstad kommune praktiserer sitt lokale formynderskap!

 

Jeg har satt opp en liten liste jeg gjerne ser at kommunestyret i Fredrikstad tar opp snarest:

1. Ingen planende fritidsbåter har tilgang til indre havneområder (fordi det er så mange småbåter som kjører i plan der det er 5 knops grense)! 

2. Seilbåter kun kan føre seil 500 meter fra land - da de blir så veldig uberegnelige og farlige når de plutselig krysser! 

3. Båter med støy over 50db kan ikke starte motoren mellom kl 09-21 og hele søndag (og evt andre helligdager).

4. En RIB forskrift også, som forbyr bruk av RIB i tidsrommet mellom kl 21-06.30 og i tåke, samt hele fredag og lørdag og fellesferien.

5. Barn bør heller ikke være på (eller ved) sjøen i Fredrikstad kommune, det er jo livsfarlig med barn ved vannet.

6. Menn mellom 30 og 50 bør begrenses til ferdsel på sjøen mellom kl 06.30 og 21.00 og da kun ifølge med en kvinne (da slipper vi mange drukningsulykker da!). 

 

Samfunnet vårt er bygd på regler - og at de skal være like og gjelde for alle. Hvis det er opp til hver enkelt kommune å bestemme alt vil vi få amerikanske tilstander hvor man plutselig blir satt inn i 8 år for å kjøre mot en enveiskjøring.

 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 20 timer siden:

 

Selvsagt, men vi vet begge at det aldri vil skje for seilere i alle hovedsak oppfører seg som folk, ikke tullinger.

 

Hjelper ikke å oppføre seg når de plager andre uansett. 

 

Bort med de! De bråker døgnet rundt i motsetning til vannscootere, som her eg bor, bråker av og til, faktisk svært sjeldent. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...