Jump to content

Nytt vannscooterforbud i Fredrikstad


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Hva er en vannscooter?

Hva er en båt?

Hvis noe ser ut som en båt, oppfører seg som en båt, og høres ut som en båt, ja da er det en båt. (Bytt ut 'båt med 'and', så har du norsk rettspraksis omtalt som 'andedommen'):flag:

 

I den gamle forskriften var definisjonen så ullen(alt som etter normale begreper ikke kan kalles båt) at det som normalt omtales som vannscooter sannsynligvis ville vært utenfor forskriften, og blitt definert som båt, mens en foil-båt, og luftputebåt, og undervannsscooter kanskje kunne falle innenfor definisjonen.:confused:

Link to post
Share on other sites

Det er vel forsåvidt kun forskriften for nasjonalpark som forbyr vannscooter i områdene som diskuteres (kom som støykrav som motorisert isbor og modellfly). Virker noe utdatert spør du meg... At jeg får lov til å kjøre en rib på tur, men ikke scooteren er like dumt som å pålegge meg liten sportsbil fremfor touring-motorsykkelen min på tur over vidda...

 

 

Link to post
Share on other sites

Camargue44 skrev for 1 time siden:

 Da gir vel det neppe noen mening å forby bruk av disse på sjøen.....🤔🤔

Men forbudet er altså der allerede. Argumentasjonen er så vidt jeg har forstått å verne om dyre- og fugleliv i nasjonalparken, samt begrense unødig støy.

Link to post
Share on other sites

oberst1 skrev 7 minutter siden:

Virker noe utdatert spør du meg... At jeg får lov til å kjøre en rib på tur, men ikke scooteren er like dumt som ...

Ut fra artiklene som har versert i Fredrikstad Blad, bla av politikerne her på Hvaler, har dette kommet som en konsekvens av at veldig mange kjører bajas med vannscooter, til stor sjenanse for andre. Det har også kommet mange konkrete eksempler på at fuglelivet har blitt forstyrret. F.eks ærfuglmor med ungene sine svømmende etter som har blitt meid ned av en tulling på scooter. Det er nok ikke sånne som deg, og andre voksne ansvarlige mennesker som har sørget for at dette forbudet har kommet, dere er ofrene for de hensynsløse.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 4 minutter siden:

Ut fra artiklene som har versert i Fredrikstad Blad, bla av politikerne her på Hvaler, har dette kommet som en konsekvens av at veldig mange kjører bajas med vannscooter, til stor sjenanse for andre. Det har også kommet mange konkrete eksempler på at fuglelivet har blitt forstyrret. F.eks ærfuglmor med ungene sine svømmende etter som har blitt meid ned av en tulling på scooter. Det er nok ikke sånne som deg, og andre voksne ansvarlige mennesker som har sørget for at dette forbudet har kommet, dere er ofrene for de hensynsløse.


Joda, men mener den forskriften er steingammel, altså lite oppdatert mot dagens farkoster og bruksmønster. Hvem vet, kanskje motorisert isbor blir vanlig problem igjen i nasjonalparken? :giggle:
 

Får vel bare vente og se, går seg nok til... I mellomtiden får myndighetene konsentrere seg om all den ulovlige jollekjøringen i nasjonalparken :crazy:

Link to post
Share on other sites

Det at vannscootere er det det samme som båt, er forsåvidt ikke så mye å diskutere.

 

Det er heller ikke så mye å diskutere at vannscootere blir i mye større  grad brukt til lek og herjekjøring (det er i stor grad det de er bygdt for) enn såkalte båter.

 

Det er heller ikke til å stikke under en stol at disse farkostene blir mislikt av mange takket være en liten, men tilsynelatende økende håndfull idioter, de som ikke klarer å oppføre seg.

En doning med 300 hk tiltrekker seg slike tullinger som en dritt lokker til seg fluer.

 

Og som med alt annet, så går det utover de fornuftige og ansvarsfulle.

 

Jeg er uansett glad for at vi har nasjonalparker, og at disse har strenge begrensinger mtp. støy og annen påvirkning.

 

At noen kaller meg for en GGG av den grunn beviser bare at de ikke er modne nok til å se verdien av å ta vare på natur og dyreliv. Og dermed gjør at det å opptre varsom og skånsomt i naturen må lovpålegges, siden de ikke evner å ta dette ansvaret selv.

 

Det er allikevel bokstavelig talt ett hav å ta av hvor de som må, kan drikke, spille musikk, dure med aggregater og rølpe som de vil. Bare hold dere unna nasjonalpatkene!(og meg😉)

 

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Det er ikke første brannen som blir holdt nede eller slukkes av vannscootere, så syns vi skal være litt glade for at det er noen av de rundt omkring. Hvis båtene mine noen gang tar fyr, så håper jeg det er noen snartenkte "idioter" som kjenner scooteren sin i nærheten 

 

https://www.vgtv.no/video/219928?utm_source=overlay-share&utm_term=tabs

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...