Jump to content

Nytt vannscooterforbud i Fredrikstad


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Så det er bra å være strengest mulig? For et flott liv det skal bli - forbud, forbud forbud foren eder!

 

At man ikke klarer å se at det er noen ting som krever nasjonale regler (les; kjøreregler og vikeplikt etc.), samt at man må vekte lokalinteresser mot nasjonale interesser bør ikke være noe nytt.

 

Og her rakkes det jevnt over ned på noen folk nedi der sørvest. Men klarer man ikke skjønne prinsippet om hva som ikke godkjennes uten videre der (les; er det sak eller prinsipp) - så er det vel på tide å lete i egen fold....

Redigert av Ventus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 1 time siden:

 

Den logikken var ikke soleklar. Pleier du å legge friluftsliv og rekreasjon i veibanen?

 

Eller hvorfor legger du rekreasjon til veibanen ?   Eller vist vi fjerner motorsykler fra veien så vil du bruke den til det ?  

 

Men her sitter noen og skal fortelle at dette er feil type frilufts liv.  Så derfor er det ikke lov ..  vist du vil ha rod dra i skogen. Der er all motorferdsel forbud... ( noe som jeg forstår logikken bak... men hadde forbudet vært blå motorsykler hadde det vært litt mer som vannscooter forbudet som var.. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Joltus skrev for 5 timer siden:

Så lenge det ikke går utover pinkvin så er jo alt greit. 

 

Gå på person, det er så fint ikke sant?

--

Trist for alle de som faktisk har, og hadde tenkt å fortsette bruke vannscooter som det flotte fartøyet det er, på en lovlig og grei måte som ikke er til plage for andre. 

 

Men i kjent dårlig stil stil så tipper jeg de av vannscooterkjøerne som har gitt faen og ødelagt for alle andre vil skylde på alt annet i stedet for å ta ansvar for egne handlinger. Antagelig vil de se på seg selv som offer for "systemet", mest sannsynlig koblet til et ideologisk vrengbilde i samme slengen. 

---

Hva om vannscooterforeningen hadde brukt de årene de hadde til opplæring av sine medlemmer, til konstruktivt samarbeid for å finne gode løsninger som alle kan leve med? Men neida, i stedet har de kjørt "protesttog" med en politisk maskot fremst. Og til alle forslag som har blitt lagt på bordet har de løpt til største importøren sine advokater for å "slå tilbake". Og når ikke det hjalp dro de med importøren sine advokater til Carl i Luxemburg. 

 

Men en ting skal importørene av vannscootere ha, de har fått en bra stor flokk nyttige idioter med seg for å selge scootere. 

---

Antagelig en gledens dag for advokatene til importøren, blir sikkert gode inntekter enda en stund fremover. 

 

 

Link to post
Share on other sites

4 hours ago, Pinkvin said:

 

Hvorfor mener du det?

 

Så rasjonale bak å dra frem "Sande og Holmestrand har innført forbud, strengere enn i Fredriksta d." er da?

 

I innlegget over retter du baker for smed, uten særlige kvaler. Er det helt greit?

Og gva skiller en dB fra en vannscooter fra en motorbåt eller musikk på land?

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 4 timer siden:

 

Gå på person, det er så fint ikke sant?. 

 

 

Bare konstanterer fakta. Så lenge noe ikke går utover deg gjør det ikke noe å forby noe for alle, selv om ikke alle er skyldige. 

 

Gleder meg til det motsatte skjer snart. Hytte- og strandlinjepampene finner nok snart neste offer. Bråkete seilbåter på svai er plagsomt. 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 5 timer siden:

 

 

--

Trist for alle de som faktisk har, og hadde tenkt å fortsette bruke vannscooter som det flotte fartøyet det er, på en lovlig og grei måte som ikke er til plage for andre. 

 

Men i kjent dårlig stil stil så tipper jeg de av vannscooterkjøerne som har gitt faen og ødelagt for alle andre vil skylde på alt annet i stedet for å ta ansvar for egne handlinger. Antagelig vil de se på seg selv som offer for "systemet", mest sannsynlig koblet til et ideologisk vrengbilde i samme slengen. 

 

 

Det kan en si om alt Pinkvin...råkjøring med biler.... langt mer livsfarlig en vannscooter… eller MC...

Dette tar faktisk masse liv hvert eneste år... så langt har vel ikke vannscooter tatt et eneste i Norge 

Skal vi forby biler og MC av den grunn..

Skal du og jeg bli fotgjengere fordi noen hundre idioter ikke kan kjøre normalt ??

Link to post
Share on other sites

Det er jo bare styr med vannscooter i Norge. Ingen gidder å kjøpe det når det er så vanskelig å sette seg inn i alt av regler og forskjellsbehandlinger. Har lenge vært åpen for og fristet til å kjøpe vannscooter og kjøre pent og lovlig, mne en liten del av meg får nå i stedet nesten lyst til å kjøpe en og kjøre uvettig og forstyrrende bare for å provosere de som setter tåpelige regler.

 

Men livet er for kort til sånt tull. Bedre å bare avstå og heller kjøpe en langt mer bråkete fartsbåt med totakts-outboard og glede folk (og meg selv da naturlogvis) med grom høylydt lovlig motorlyd og stor fart. 

Redigert av Lingefan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 25 minutter siden:

 

Det kan en si om alt Pinkvin...råkjøring med biler.... langt mer livsfarlig en vannscooter… eller MC...

Dette tar faktisk masse liv hvert eneste år... så langt har vel ikke vannscooter tatt et eneste i Norge 

Skal vi forby biler og MC av den grunn..

Skal du og jeg bli fotgjengere fordi noen hundre idioter ikke kan kjøre normalt ??

 

 

MC er både unødvendig bråkete og unødvendig lite trygt å krasje med. Det burde vært langt mer fokus på MC om mna først skal begynne å forby ting. Selv kjører jeg ikke MC, men unner mer enn gjerne de som liker det å kose seg. Nå må vi ikke gi så mange slike forbudsideer selv om solen og varmen er borte. Sommerværet kommer tilbake .-)

Redigert av Lingefan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lingefan skrev for 4 timer siden:

Det er jo bare styr med vannscooter i Norge. Ingen gidder å kjøpe det når det er så vanskelig å sette seg inn i alt av regler og forskjellsbehandlinger. Har lenge vært åpen for og fristet til å kjøpe vannscooter og kjøre pent og lovlig, mne en liten del av meg får nå i stedet nesten lyst til å kjøpe en og kjøre uvettig og forstyrrende bare for å provosere de som setter tåpelige regler.

 

Men livet er for kort til sånt tull. Bedre å bare avstå og heller kjøpe en langt mer bråkete fartsbåt med totakts-outboard og glede folk (og meg selv da naturlogvis) med grom høylydt lovlig motorlyd og stor fart. 

 

Har sakt det her tidliger,, men problemet met dette blir at man til slutt ikke bryr seg om reglene. 

Sånn virker samfunnet, folk bryr seg ikke om idiot regler, og jo flere man har av dem jo mindre respekt får man for regelverket totalt.. 

 

I tillegg vist de innfører forbud eller delvis forbud, hva er konsekvensen. ?  ikke er det politi på sjøen. og vist de dukker opp så er det en bot på 1500-4000 kr.  

Forventer man at de spm har vannscooterne skal sette deg ned og si,, hmmm ja det var dumt. vi får parkere den i garasjen og la den stå...    det kommer ikke til og skje,  vi kjører videre og får ta en bot hvert 3 år vist det kommer en politibåt..  

 

Har selv kjørt vannscooter under hele "forbud tiden" selvfølgelig med hodet og ikke herjet rundt i havnene,  på alle de årene fikk jeg 1 bot. 

Men da terget jeg Politiet litt. ( men det er en helt annen historie..) 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Ventus skrev for 10 timer siden:

 

Så rasjonale bak å dra frem "Sande og Holmestrand har innført forbud, strengere enn i Fredriksta d." er da?

 

 

400 vs 200 meter. Du står selvsagt å fritt til å tolke det på din egen måte. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Dere som drar frem MC som en analog. Har dere testet logikken mot noen i MC miljøet, at fordi det har blitt reguleringer på vannscooter så vil dere ha forbud mot MC? 

 

Selv syns jeg både anlogen og ideén er fullstendig feil og helt idiotisk. Men jeg ser jo hva dere skriver... 

Link to post
Share on other sites

37 minutes ago, Pinkvin said:

 

400 vs 200 meter. Du står selvsagt å fritt til å tolke det på din egen måte. 

 

Det er veldig enkelt å tolke; to feil gjør ikke én rett.

 

Det at man i det hele tatt klarer å skille på dette viser nettopp at det er et eller annet som skurrer. Det blir som om man har forskjellige regler for parkering/ferdsel rundt om kring på veiene (noe som vel MDG prøvde seg på - og politiet sa vel hva de mente om saken i klartekst).

 

Noen ting må være nasjonale, og i det minste fall være prinsipielt og logisk. Tilfeldighetene med å la de lokale "politiker-broilerene" styre slike ting har sjeldent ført til noe godt, selv om man og jeg inkludert kan støtte lokaldemokrati til en viss grad.

 

Antar du kan forklare helt og glassklart hva som er forskjellen på to motoriserte, vanngående farekoster. Begge i lystbruk (ingen fritidsbåt er nyttebruk uansett om man har klart å registerere seg den veien).

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Ventus skrev 19 minutter siden:

 

Det er veldig enkelt å tolke; to feil gjør ikke én rett.

 

Det at man i det hele tatt klarer å skille på dette viser nettopp at det er et eller annet som skurrer. Det blir som om man har forskjellige regler for parkering/ferdsel rundt om kring på veiene (noe som vel MDG prøvde seg på - og politiet sa vel hva de mente om saken i klartekst).

 

Noen ting må være nasjonale, og i det minste fall være prinsipielt og logisk. Tilfeldighetene med å la de lokale "politiker-broilerene" styre slike ting har sjeldent ført til noe godt, selv om man og jeg inkludert kan støtte lokaldemokrati til en viss grad.

 

Antar du kan forklare helt og glassklart hva som er forskjellen på to motoriserte, vanngående farekoster. Begge i lystbruk (ingen fritidsbåt er nyttebruk uansett om man har klart å registerere seg den veien).

 

Nå bjeffer du opp feil tre her.

 

Du må kontakte den eller de kommunene du ferdes i om du ønsker svar på dette, evt lese vedtakene og sette deg inn i forskriftene. Alt ligger på nett. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Ventus skrev 5 minutter siden:

Jeg antar jo at du klarer å gjøre begge av følgende, for klarhetens skyld (eller diskuterer vi lokaldemokrati generelt?)

 

- ta stilling til forbudet ut i fra hva du mener

- begrunne din stilling til enten pro eller i opposisjon til forbudet

 

 

Les tråden. 

Link to post
Share on other sites

18 hours ago, Pinkvin said:

 

Gå på person, det er så fint ikke sant?

--

Trist for alle de som faktisk har, og hadde tenkt å fortsette bruke vannscooter som det flotte fartøyet det er, på en lovlig og grei måte som ikke er til plage for andre. 

 

Men i kjent dårlig stil stil så tipper jeg de av vannscooterkjøerne som har gitt faen og ødelagt for alle andre vil skylde på alt annet i stedet for å ta ansvar for egne handlinger.

 

 

Den såkalte vannscooterforskriften kom vel på 90-tallet hvor vannscooter var av den lille typen man stod på som hadde 10.000 rpm totaktsmotor på fri eksos over vann som typisk ble brukt innenfor en 500 meters radius på en bane av blåser.  Lett å forstå at det kunne plage de i umiddelbar nærhet.

De som har kjørt 2-t påhenger på land vet hvor mye det bråker.  

 

Uansett var disse farkostene som var grunnlaget for forbudet i forrige årtusen milevis fra dagens CE-godkjente (også på støy) vannscootere med moderne 4-takstmotorer med potte og undervannseksos.  De er like stillegående som en en hvilken som helst 4-t outboard på en jolle eller DC.  Ergo plager de ingen fler enn jolla eller Dc`en gjør gitt at føreren av begge kjører hensynsfullt og og overholder 5 knoppssoner etc.  

 

Derfor synes jeg det er helt bak mål å legge restriksjoner på en farkost eller kjøretøy når det ene og alene er personen bak rattet/ roret/ styret på noen farkoster som ikke holder seg i skinnet.

 

La det heller svi skikkelig å bryte fargrensene slik som det gjør på land hvor 30-40% fartsovertredelse eller «høl i hue» kjøring gjør et grovt innhogg i månedslønna, gjør deg fotgjenger eller i verste fall sender deg på kost og losji på statens regning en stund.   

De fleste lovbryterene på fart og hensynsløs kjøring jeg observerer er førere av helt vanlige båter.  Lovverket er der i dag for å slå ned på grove fartsovertredelser og hensynsløs kjøring uavhenginav type farkost.  

 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Ventus skrev for 2 timer siden:

Så referent uten å ville (vise og/eller) formulere klare, selvstendige meninger ift. saken?

 

Men ivrig medløper for lokaldemokratiet (uansett?),  samt veldig indignert ift. "de der sør som ikke må komme her"?

 

 

Helt ærlig så tror jeg det er veldig få, om noen som vil ha ett forbud mot vannscooter per se, hvorfor skulle en ville ha det? Det er et fartøy med motor som går fort på vannet, ikke noe nytt med det. Kunne godt tenkt meg ett sånt fartøy selv til å få sett skjærgården på nært hold og samtidig ha god rekkevidde. 

 

Reguleringene og forbudene vi har fått nå er bare ett resultat som måtte komme. Og det er ikke de som har innført reguleringene som sitter med skylda, det er deler av vannscootermiljøet, inklusive importørene og deres advokatfirma. Importørene og deres advokater har konsekvent motarbeidet alle reguleringer og vannscootermiljøet har vært deres nyttige idioter i kampen om å få solgt flest mulige scootere. Gjennom flere år har de spredt misvisende informasjon til brukere av scootere, lovbrudd har ikke blitt slått ned på de har blitt heiet fram. I stedet for informere og gi opplæring, i stedet for å samarbeide for å få til gode ordninger som kunne gitt et godt og fungerende miljø og reguleringer for vannscootere har de kjørt på med en ren idiotkampanje, hardt mot hardt samtidig som idiotkjøringen med scooter har bredt om seg. 

 

Så et lite intermezzo hvor FRP forstår at denne saken blir upopulær og fjerner den landsdekkende forskriften. Og vannscootermiljøet jubler som om de har vunnet en stor seier og sender sine takk til "sitt parti" på Stortinget, mens stortingsgruppa til vannscootermaskoen puster lettet ut før de retter på slipsene og går til middag. Var det ikke en eneste skalle i vannscootermiljøet som skjønte hvorfor det skjedde og hva som kom til å skje videre? Ikke en eneste? Altså, ikke en? Det sier mye.

 

Det er rett og slett forbanna irriterende at noen av vannscooterkjørerne har klart å ødelegge for absolutt alle i dag, for å ikke snakke om kommende generasjoner som kunne fått glede av å kjøre vannscooter. Og mesteparten av miljøet og de ressursene de hadde løftet ikke en finger for å forhindre at det skjedde, tvert i mot. En kan jo lure på om de skjønte hva de drev med i det hele tatt...

 

Ingen, absolutt ingen andre enn vannscooterkjørerne det gjelder, og deler av miljøet de tilhører har skylda for de reguleringer som blir innført i disse dager. 

---

Nå er vannscootere uønsket av velforeninger, hytteforeninger, beboere og andre brukere av sjøen over hele linja. Og politikerne har fulgt opp folks ønske om å bli kvitt de, som de er satt til å gjøre. 

---

Det videre gnålet på sosiale media der rabiate scooterkjørere skylder på alle andre i stedet for å gå i seg selv og sitt miljø og tenke ett øyeblikk; "har vi lært noe av dette"? Neida, durer på, foreslår restriksjoner på MC igjen og igjen (tåpelig fra a til å), dundrer løs på lokalpolitikere som kun har som oppgave å gjøre det lokalbefolkningen vil ha, osv, osv. Det er ren lidelse å se hvor kollektivt dumme en kan fremstå. 

---

"Å lage ris til egen ræv" heter det visst. 

 

Men det er nå mitt syn på saken.... ikke så veldig interessant det. Det som er interessant er så se om vannscootermiljøet vil fortsette å ture på som før, eller har de faktisk evne til å forstå og lære og prøve å jobbe på en måte som vil være positivt for brukere av vannscootere og andre brukere av sjøen? Jeg har faktisk mine tvil, men vi får se, har blitt overrasket positivt før så..

Link to post
Share on other sites

17 hours ago, Pinkvin said:

 

Helt ærlig så tror jeg det er veldig få, om noen som vil ha ett forbud mot vannscooter per se, hvorfor skulle en ville ha det? Det er et fartøy med motor som går fort på vannet, ikke noe nytt med det. Kunne godt tenkt meg ett sånt fartøy selv til å få sett skjærgården på nært hold og samtidig ha god rekkevidde. 

 

Reguleringene og forbudene vi har fått nå er bare ett resultat som måtte komme. Og det er ikke de som har innført reguleringene som sitter med skylda, det er deler av vannscootermiljøet, inklusive importørene og deres advokatfirma. Importørene og deres advokater har konsekvent motarbeidet alle reguleringer og vannscootermiljøet har vært deres nyttige idioter i kampen om å få solgt flest mulige scootere. Gjennom flere år har de spredt misvisende informasjon til brukere av scootere, lovbrudd har ikke blitt slått ned på de har blitt heiet fram. I stedet for informere og gi opplæring, i stedet for å samarbeide for å få til gode ordninger som kunne gitt et godt og fungerende miljø og reguleringer for vannscootere har de kjørt på med en ren idiotkampanje, hardt mot hardt samtidig som idiotkjøringen med scooter har bredt om seg. 

 

Så et lite intermezzo hvor FRP forstår at denne saken blir upopulær og fjerner den landsdekkende forskriften. Og vannscootermiljøet jubler som om de har vunnet en stor seier og sender sine takk til "sitt parti" på Stortinget, mens stortingsgruppa til vannscootermaskoen puster lettet ut før de retter på slipsene og går til middag. Var det ikke en eneste skalle i vannscootermiljøet som skjønte hvorfor det skjedde og hva som kom til å skje videre? Ikke en eneste? Altså, ikke en? Det sier mye.

 

Det er rett og slett forbanna irriterende at noen av vannscooterkjørerne har klart å ødelegge for absolutt alle i dag, for å ikke snakke om kommende generasjoner som kunne fått glede av å kjøre vannscooter. Og mesteparten av miljøet og de ressursene de hadde løftet ikke en finger for å forhindre at det skjedde, tvert i mot. En kan jo lure på om de skjønte hva de drev med i det hele tatt...

 

Ingen, absolutt ingen andre enn vannscooterkjørerne det gjelder, og deler av miljøet de tilhører har skylda for de reguleringer som blir innført i disse dager. 

---

Nå er vannscootere uønsket av velforeninger, hytteforeninger, beboere og andre brukere av sjøen over hele linja. Og politikerne har fulgt opp folks ønske om å bli kvitt de, som de er satt til å gjøre. 

---

Det videre gnålet på sosiale media der rabiate scooterkjørere skylder på alle andre i stedet for å gå i seg selv og sitt miljø og tenke ett øyeblikk; "har vi lært noe av dette"? Neida, durer på, foreslår restriksjoner på MC igjen og igjen (tåpelig fra a til å), dundrer løs på lokalpolitikere som kun har som oppgave å gjøre det lokalbefolkningen vil ha, osv, osv. Det er ren lidelse å se hvor kollektivt dumme en kan fremstå. 

---

"Å lage ris til egen ræv" heter det visst. 

 

Men det er nå mitt syn på saken.... ikke så veldig interessant det. Det som er interessant er så se om vannscootermiljøet vil fortsette å ture på som før, eller har de faktisk evne til å forstå og lære og prøve å jobbe på en måte som vil være positivt for brukere av vannscootere og andre brukere av sjøen? Jeg har faktisk mine tvil, men vi får se, har blitt overrasket positivt før så..

Begynner å nærme seg.

 

Men to ting er vel interesseant;

 

1 ) Jeg trodde det var slik at man ikke rettet baker for smed her i landet. Les; man tar de som har gjort noe galt (du kaller det jo lovbrudd) - ikke de 99/100 andre som oppfører seg bra? Ifølge samme logikk skulle mye vært forbudt, men i resten av samfunnet gjelder det stort sett motsatt logikk.

 

2) Jeg trodde politikere skjønte at de ikke bare skal følge opp folks ønsker, men sørge for at ønskene har en lovmessig prinsipiell side som er forsvarlig. Hvordan kan "bråkete kjøring med vannski / tube" være lov - og hva skiller den i vesen fra vannscooter?

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...