Jump to content

Nytt vannscooterforbud i Fredrikstad


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

8 minutes ago, Pinkvin said:

 

Hva får dere til å tro at kommunene ikke kjenner til eksisterende regler? Kommunenes egne reguleringer er jo et svar på endringer i statlig regelverk. 

 

Så det er helt åpenbart stikk motsatt av hva dere påstår. 

 

Er det åpnet for uaktsom ferdsel i sjøveisreglene?!?! Kult, må se å kjøpe vannscooter asap da!

 

Edit: Men for å besvare spørsmålet ditt, er det forslaget om at vannscootere skal seile etter ulike regler uten at andre fartøy lett kan avgjøre hvilke som til enhver tid praktiseres, som antyder kompetansesvikt og dermed også reiser spørsmålet om de kjenner eksisterende regler godt nok.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 4 minutter siden:

 

Uten å si noe negativt om vannscooterforbundet... trodde de kommunene kom til å sitte stille og se på? 

 

Kanskje de forventet at kommunene endelig skulle forholde seg til dommen fra EFTA?

Slutte med diskriminering? Heller se på regelverk som er inkluderende for alle fritidsbåter?

:wink:

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
oberst1 skrev 6 minutter siden:

 

Kanskje de forventet at kommunene endelig skulle forholde seg til dommen fra EFTA?

Slutte med diskriminering? Heller se på regelverk som er inkluderende for alle fritidsbåter?

:wink:

 

Jeg setter lokalt selvstyre i enkelte saker langt over EFTA når som helst. Hva f.. vet EFTA om liv og røre langs kysten og på sjøen i Fredrikstad kommune?

 

Du mener seriøst at  EFTA og domstolsdirektør, Sveitseren Carl Baudenbacher i Luxemburg skal bestemme mer i Fredrikstad kommune enn de som bor der selv, også i små fillesaker? Hvem er disse vannscooterfolka, mot selvstyre i kommunene og er kjappe med å løpe til utlandet for å overkjøre lokalt demokrati... 

 

Ny leder i Fredrikstad kommune angående kommunale reguleringer i skjærgården, willkommen Carl Baudenbacher: 

carl-baudenbacher-012b778a-c096-4639-8f48-5346de2dfb0-resize-750.jpeg.a043ab6441b10758c596f23aad8615ec.jpeg

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 33 minutter siden:

 

Jeg setter lokalt selvstyre i enkelte saker langt over EFTA når som helst. Hva f.. vet EFTA om liv og røre langs kysten og på sjøen i Fredrikstad kommune?

 

Du mener seriøst at  EFTA og domstolsdirektør, Sveitseren Carl Baudenbacher i Luxemburg skal bestemme mer i Fredrikstad kommune enn de som bor der selv, også i små fillesaker? Hvem er disse vannscooterfolka, mot selvstyre i kommunene og er kjappe med å løpe til utlandet for å overkjøre lokalt demokrati... 

 

 

Du vet utmerket godt at dette blir jo bare sprøyt... Det var derimot slik at en instans utenfor norske grenser måtte fortelle oss hva vi holdt på med her hjemme på berget som var ulovlig. Pinlig. 

Nei, saken handler om diskriminering, forutsigbarhet og feil vinkling av problemstillinger av noen.

Du får heller late som vi ikke har noen avtaler eller forpliktelser med Europa forøvrig...

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
oberst1 skrev 41 minutter siden:

 

Du vet utmerket godt at dette blir jo bare sprøyt... Det var derimot slik at en instans utenfor norske grenser måtte fortelle oss hva vi holdt på med her hjemme på berget som var ulovlig. Pinlig. 

Nei, saken handler om diskriminering, forutsigbarhet og feil vinkling av problemstillinger av noen.

Du får heller late som vi ikke har noen avtaler eller forpliktelser med Europa forøvrig...

 

Jada. Noen hører mer på de høye herrer i Luxemburg enn andre. Men å følge det lokalbefolkningen ønsker der de faktisk bor, nei det vil en ikke. 

 

Saker som dette burde knapt rekke opp på møteagendaen i ett kommunestyre engang. Men her ser vi ett miljø som ikke nøler med å dra tingene helt ut av alle proposisjoner, ut av landet og til Luxemburg, helt opp i Storting og lager masse støy for at de vil leke på sjøen... til tross for at folk som bor  et sted ikke vil ha de der.  Og enda mer, de vil at folk flest skal bruke skattepengene til å få mer politi på sjøen for å passe på seg selv så de ikke bryter reglene. 

 

Nei fy...  Det såkalte "skamvettet" og "folkeskikken", hvor ble den av? 

 

 

Link to post
Share on other sites

Imponerende retorikk @Pinkvin   

Skal prøve meg med samme mynt, men er bare en amatør ?

Om man hadde byttet ut vannscooter med en hvilken som helst annen farkost eller kjøretøy på landeveien (sportsbil, tung MC f.eks), og at det på kommuneplan skulle kunne innføres restriksjoner eller forbud mot slike pga at noen førere ikke opptrer hensynsfullt. F.eks at Jante kommune innfører forbud mot moped mellom 22 og 06 i helgene unntatt på riks og europaveier de ikke styrer over for å forhindre fyllekjøring.  Hadde du da synes det var like greit? 

 

Som sagt tidligere synes jeg dette er en skremmende utvikling. 

Som med alt annet som kan kjøres må man ta personen bak rattet/ roret/ styret eller hva det måtte være og nødvendig lovverk har eksistert i lang tid.  

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 2 timer siden:

 

Nei det tror jeg ikke de får til, men hvis problemet blir stort nok så får de vel til noe, og det er veldig bra. 

 

Jeg er veldig pro lokalt selvstyre i en god del saker, dette med vannscooter er definitivt innenfor noe jeg syns kommuner bør kunne regulere selv. Så der er jeg helt på linje med sittende regjering som fjernet den statlige reguleringa. 

---

Edit: Og den statlige reguleringa jobbet vannscootermiljøet mot i mange år for å fjerne, så de fikk viljen sin.

 

Uten å si noe negativt om vannscooterforbundet... trodde de kommunene kom til å sitte stille og se på? 

 

Når jeg leser slike innlegg om lokalt selv styre lurer jeg på om man forstår hva det ville si. Er det kun ting som ikke passer deg man skal kunne regulere?  eller er det alt mulig rart. ?  Var en kommune som var plaget av en moped "bande".  Skulle kommunen da ha myndighet til og forby moped kjøring ?  Hvor går grensen.  ??

skulle de kunne gå andre veier også og si at her gjelder ikke vest påbud eller at alle som oppholder seg nermere vannet enn 50 meter må ha overlevelse drakt ? 

 

Liten eller stor båt må da ha samme regler. Alt annet er galskap. 

 

Når det er fint vær nå er jeg og ungene ute med vannskuter og tube.  Første gang jeg får klage på den kjøringen henter jeg vår 72 cabin cruser og fortsetter leken lovlig.  Dette er vel det vi kaller loggik på høyt nivå... 

(lurer på om de hadde syntes det var mindre iriterende ? ) 

 

ps pinkvin. Fortell meg gjerne hvor du har brygge. Så kan vi se etter hva du Synnes er mest iriterende. (Håper du tar det som en humoristisk spøk..) 

Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o)

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
altmuligbåt skrev 1 minutt siden:

 

Når det er fint vær nå er jeg og ungene ute med vannskuter og tube.  Første gang jeg får klage på den kjøringen henter jeg vår 72 cabin cruser og fortsetter leken lovlig.

 

Ja det sier vel i grunnen det meste om holdningen... Skremmende. Lovlig- ikke lovlig er eneste som gjelder. At en er til pest og plage for andre, det driter man langt i. 

 

Som jeg nevnte, hvor ble det av skamvettet og folkeskikken? Er det helt umulig å skjønne at når en type fritidslek er uønsket ett sted så gjør man det ett annet sted, eller lar være? 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 10 minutter siden:

 

Ja det sier vel i grunnen det meste om holdningen... Skremmende. Lovlig- ikke lovlig er eneste som gjelder. At en er til pest og plage for andre, det driter man langt i. 

 

Som jeg nevnte, hvor ble det av skamvettet og folkeskikken? Er det helt umulig å skjønne at når en type fritidslek er uønsket ett sted så gjør man det ett annet sted, eller lar være? 

 

har litt vanskelig med og forstå hva du ønsker og tydeligvis lever etter.  Vist jeg Synnes ungene til naboen bråker når de spiller fotball. Skal de da flytte seg forde jeg ønsker det ?  

 

På bryggelaget til en kompis var det noen som syntes det var iriterende med unger som fisket krabber. Men de samme Synnes det var greit at de litt eldre jentene solte seg der. 

Dkal vi da virkelig slutte og fiske krabber ? 

Det var jo noen som iriterte seg. 

Hvor går grensen ?? 

 

Problemet er at når det kommer regler som oppfattes som ulogiske og idiotiske så blir de ikke fulgt.  Og vi går mindre respekt for reglene. 

 

Men utdyp gjerne hvor grensen går så jeg forstår. 

 

 

Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o)

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
altmuligbåt skrev 59 minutter siden:

 

Problemet er at når det kommer regler som oppfattes som ulogiske og idiotiske så blir de ikke fulgt.  Og vi går mindre respekt for reglene. 

 

 

Etter all den debatten, over flere år, hvor alle parter har fått sagt sitt så skjønner en altså fortsatt ikke hvorfor folk i kommuner vil regulere bruken av vannscooter på en måte som åpenbart ikke er ulogisk eller idiotisk for folk flest. Da er forståelsen en tapt sak, for noen få. Det får gå. Mye tyder på at de ikke hadde særlig respekt for regler fra før, eller brydde seg særlig om de plaget andre. Alt det er egentlig greit, men det gir reaksjoner som en må forholde seg til. 

 

Du skriver jo i klartekst at om du finner en lov eller regel idiotisk eller ulogisk, etter eget hode, så blir de ikke fulgt. Det er et holdningsproblem, ikke et lovproblem. Alle kan ikke gå rundt og selv bestemme hvilke lover en skal følge eller ikke. I praksis så ja... "tilpasser" folk seg og kutter noen svinger her og der, men en gjør det "i det skjulte", og en går i alle fall ikke ut og flagger at en skal gjøre det, særlig ikke når det gjelder noe som åpenbart er til sjenanse for mange andre. 

Link to post
Share on other sites

Dessverre er det en som har kjøpt vannskuter i nabobygda. Han er av og til innom bukta der jeg bor. Det var med på å ødelegge den dagen. Det gikk fra en stille hyggelig dag til en bråkedag. Hagen min grenser til en offentlig badestrand. Har aldri kommet irriterende lyder derfra. På fine dager er det mange som kjører båt forbi der jeg bor, inkludert med tube. Egentlig bare hyggelig. Men når en vannskuter kommer innom er det bare å dra på fjellet. Eller hører den der også. Vet ikke hva slags lyddemping som er på de som er her, men de støyer mer enn det meste annet. Båter går stort sett forbi, så støyen er forbigående. Ikke så med vannskuter. Mulig jeg er overfølsom. Men her er nok en av grunnene til at det lett blir reguleringer. 

Vannskutere som brukes med fornuft er overhodet ikke problem. 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 1 time siden:

 

Etter all den debatten, over flere år, hvor alle parter har fått sagt sitt så skjønner en altså fortsatt ikke hvorfor folk i kommuner vil regulere bruken av vannscooter på en måte som åpenbart ikke er ulogisk eller idiotisk for folk flest. Da er forståelsen en tapt sak, for noen få. Det får gå. Mye tyder på at de ikke hadde særlig respekt for regler fra før, eller brydde seg særlig om de plaget andre. Alt det er egentlig greit, men det gir reaksjoner som en må forholde seg til. 

 

Du skriver jo i klartekst at om du finner en lov eller regel idiotisk eller ulogisk, etter eget hode, så blir de ikke fulgt. Det er et holdningsproblem, ikke et lovproblem. Alle kan ikke gå rundt og selv bestemme hvilke lover en skal følge eller ikke. I praksis så ja... "tilpasser" folk seg og kutter noen svinger her og der, men en gjør det "i det skjulte", og en går i alle fall ikke ut og flagger at en skal gjøre det, særlig ikke når det gjelder noe som åpenbart er til sjenanse for mange andre. 

Hva min holdning til og følge regler har jeg ikke sakt noe om. Jeg sier at problemet er at når det Lages regler som ikke virker fornuftige for folk så blir de ikke fulgt. og vi mister mer og mer respekt for regelverket. 

 

Når Kæpt,n kommer med utspill om at det burde vært forbudt. 

 

Kan vi prøve og vri saken og se om vi kan forby seilbåt. 

 

Har faktisk ganske mange argumenter på hvorfor det burde vært forbudt. Men av respekt for de som liker det Synnes jeg det er en gal mans verk og fåreslå det...  

 

men helt klart idiot kjøring må slås ned på. Om det er vannskuter. Racenåt eller seilbåt. 

 

 

Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o)

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
altmuligbåt skrev 24 minutter siden:

Hva min holdning til og følge regler har jeg ikke sakt noe om. Jeg sier at problemet er at når det Lages regler som ikke virker fornuftige for folk så blir de ikke fulgt. og vi mister mer og mer respekt for regelverket. 

 

Og hvem er det som sier at en regel ikke virker fornuftig? Jo det er de som sitter på vannscooteren sin og vil leke! Det er jo som å spørre en unge i godtebutikken om vi heller skal kjøpe brokkoli og en flaske tran. 

 

altmuligbåt skrev 24 minutter siden:

 

Når Kæpt,n kommer med utspill om at det burde vært forbudt. 

 

Kan vi prøve og vri saken og se om vi kan forby seilbåt. 

 

Har faktisk ganske mange argumenter på hvorfor det burde vært forbudt. Men av respekt for de som liker det Synnes jeg det er en gal mans verk og fåreslå det...  

 

Det er allerede områder hvor det ikke er lov å seile. Og det er mange områder hvor det ikke lengre er mulig å seile fordi en har trukket spenn, bygd bruer osv. Det betyr ikke at seilbåteiere ligger på utsiden sirkler mens de bråker med riggen, jamrer på sosiale media, seiler ulovlig og stikker av fra politiet, krever mer politi på sjøen og motsetter seg alle regelendringer som kan bety noe for seiling. 

 

Om en kommune ville forby seiling i enda større områder, begrense det tidsmessig osv så ville jeg hørt på hvorfor, sagt mine argument og fulgt det som ble bestemt. Og ble det for dårlige vilkår ville jeg hatt båten ett annet sted, eller droppa hele seilinga og heller leid meg båt i Middelhavet en gang nå og da. 

 

altmuligbåt skrev 24 minutter siden:

 

men helt klart idiot kjøring må slås ned på. Om det er vannskuter. Racenåt eller seilbåt. 

 

 

Man går helt klart etter den mest effektive måten å regulere. Er problemene koblet til en spesiell type fartøy så fjerner man det fra butikkene og sjøen. En kan ikke si at narkotika er ufarlig helt frem til noen bestemmer seg for å ta det. Samme med våpen, en kan ikke si at våpen er ufarlig helt til en fyr skyter en annen, det er kun amerikansk våpenlobby som argumenterer på en sånn tullemåte, og vannscooterfolket. 

 

Det er ikke store problemer med idiotkjøring med racerbåt eller seilbåt, det er stort sett koblet til vannscootere, da fjerner en vannscooter. Enkelt og effektivt. Og sorry for de som visste å oppføre seg på vannscooter, ikke skyld på politikere eller andre, skyld på de som kjørte vannscootere som idioter. 

Link to post
Share on other sites

10 hours ago, Pinkvin said:

 

Som jeg nevnte, hvor ble det av skamvettet og folkeskikken? Er det helt umulig å skjønne at når en type fritidslek er uønsket ett sted så gjør man det ett annet sted, eller lar være? 

 

Det er nok sånn at en del ting må tillates, selv om ikke alle liker det. Man kan ikke drive å forby alt selv om ikke alle liker det. 

 

Og denne naive troen på at det inkompetente kommunepolitikere avgjør alltid representerer folkeviljen ... huff.

Link to post
Share on other sites

6 hours ago, Pinkvin said:

 

Og hvem er det som sier at en regel ikke virker fornuftig? Jo det er de som sitter på vannscooteren sin og vil leke! Det er jo som å spørre en unge i godtebutikken om vi heller skal kjøpe brokkoli og en flaske tran. 

 

 

Hihi, jeg har altså vannscooter? Jeg må le ... Det er jo som å si at det bare er alkiser som syns det er kjipt at ølsalget stenger kl 18 på lørdager ... 

 

Jeg gir for min del fullstendig f i om folk får kjøre vannscooter eller ikke, og jeg kommer ikke til å anskaffe noen selv. Dog berører de foreslåtte reglene meg; jeg seiler i den kommunen det gjelder og trenger å vite hvilke regler andre fartøy i samme farvann er underlagt. Det er det ene poenget. Det andre er selvsagt at slike lokale bestemmelser fort kan ramme meg på andre områder som er viktig for meg. Derfor synes jeg det er en god ide at folk kan få holde på med ting i min hjemkommune, selv om jeg ikke selv er så veldig begeistret for det, så kanskje jeg kan holde på med andre ting, som andre ikke er overbegeistret for også. Kalles toleranse, ganske nødvendig egenskap om man skal funke i samhandling med andre.

Link to post
Share on other sites

Er det hytte- og strandtomt-adelen som har fått gjennomslag for kravene sine igjen?

 

Jeg skjønner godt at de vil ha skjærgården for seg selv så de slipper å plages av at allmuen med normale inntekter og uten arvet eiendom skal forstyrre ettermiddagskaffen på den private bryggen.

Link to post
Share on other sites

jotto skrev 14 minutter siden:

Jeg skjønner godt at de vil ha skjærgården for seg selv så de slipper å plages av at allmuen med normale inntekter og uten arvet eiendom skal forstyrre ettermiddagskaffen på den private bryggen.

Vi som padler i kajakk og har med telt da? Å finne en øde holme og nye stillheten setter jeg høyt.

Må da være mulig å oppholde seg i skjærgården uten å plage andre (presiserer igjen, veldig mange klarer dette, men absolutt ikke alle). .

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...