Erik Posted September 6, 2018 Share Posted September 6, 2018 (edited) Litt dårlig formulert tittel, så la meg forklare. Sett at man skal ha en forbruker langt fra batterier. Konkret tilfelle, Ankervvinsj 1000W/80 A sikring i baug, og batteriene står akter. Nesten 10 meter, 20m tur/retur. Dersom jeg tillater 1 v tap på veien holder akurat 32mm2 , skal jeg ha mindre tap på jeg ha 50mm2. Sett at jeg da strekker 50mm2 fra batteri (via sikring og bryter) frem til baug, inne, men lager en kobling der. Da er det kanskje 1 meter igjen ut i kassa til forbrukeren, altså 2meter T/R. kalkulatoren sier da at det skal holde med 3,2mm2 hvis jeg fortsatt aksepterer 1 v tap. Altså vil 6mm2 være haugen på nok.. Men kan jeg tenke sånn ? Eller er det den totale lengden som teller uansett, og at det bør være 50mm2 helt frem til forbruker? Og hvor mye tap er ok på en vinsj ? Regner med å ha motor/lading i gang når vinsj brukes, så det er jo kanskje litt å gå på uansett ? Kan jeg akseptere 1 v tap ved beregning ? Edited September 6, 2018 by Erik (see edit history) Quote Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Komodo Posted September 6, 2018 Share Posted September 6, 2018 Nei, sånn kan du ikke tenke. Strømmen er like stor hele veien til forbruker og tilbake til strømkilden. Du kan godt gå ned på tverrsnittet, men ikke under et visst minimum. Ellers kan du godt akseptere et relativt høyt spenningsfall i en vinsj, men ønskelig er det ikke. En volt er ikke noe problem. Men du må passe på at du ikke bruker så tynn ledning at den blir varm. Men hva er hensikten med å gå ned? Quote Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Posted September 6, 2018 Share Posted September 6, 2018 Kommodo tenker naturligvis korrekt. En ting: Elektromotorer har ikke godt av å gå med for lav spenning relatert til last. En annen ting: Redusert kabeltversnitt den siste biten kan være greit for å kunne tre kabelen. På Hulda har jeg redusert kabeltversnittet de siste 20 centimetrene før selvstarteren for bedre fleksibilitet på kabelen. Her har jeg gått ned fra 70- til 30 kvadrat. Quote Link to post
Lars H. Posted September 6, 2018 Share Posted September 6, 2018 Går du ned med kvadratet så mye til vinsjen, blir det faktisk like mye tap i de to metrene som i den lange tykke kabelen, pluss at det blir mye varmgang. Så nei, ikke anbefalt. Men som Hulda sier, har også jeg gått ned litt på kvdrat for trusteren for å komme gjennom et trangt sted. Men det var bare en bit på 25cm, og jeg gikk kun ned fra 95mm2 til 50mm2. Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Jens_P Posted September 6, 2018 Share Posted September 6, 2018 Om du går ned for mye risikerer du at kabelentåler mindre enn sikringen foran. Får du feil med stor strøm som resultat (kortslutning) risikerer du at kabel brenner av uten at sikring går. Nedtrapping går, men ikke for mye. Quote Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Kjellg Posted September 6, 2018 Share Posted September 6, 2018 Tror det er ganske vanlig å ha 95mm2 på så lange strekk. I alle fall har jeg det på samme lengde Quote Link to post
Lars H. Posted September 6, 2018 Share Posted September 6, 2018 Vel, nå er det forskjell på hvor tykk kabel en trenger for en vinsj på 1000W og en truster på 4000W. Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Kjellg Posted September 6, 2018 Share Posted September 6, 2018 Ups, der leste jeg ikke godt nok Quote Link to post
shipahoy Posted September 6, 2018 Share Posted September 6, 2018 Jens_P skrev 38 minutter siden: Om du går ned for mye risikerer du at kabelentåler mindre enn sikringen foran. Får du feil med stor strøm som resultat (kortslutning) risikerer du at kabel brenner av uten at sikring går. Nedtrapping går, men ikke for mye. Er det noen som har en tabell for hvor tynn kabel en kan ha på store sikringsverdier? Holder det med 16 mm2 på 80 A sikring? Bruker tabellen i https://www.sxk.se/batliv/langfarder/tips-och-utrustning-langfardsbaten/sxk-batparm, men den går bare opp til 35 A sikring. Quote Link to post
Dinamo Posted September 6, 2018 Share Posted September 6, 2018 Eg må seia meg heilt enig med alle som seier nei til dette eksempelet. Du forholder deg til tillatt spenningsfall og beregnet spenningsfall. Dei tabellane som fins med tillatt strøm på eit kabeltverrsnitt er like viktig, men so finn du ein masse forskjellige tabeller. Det kjem av noko som heiter forlegningsmåte. Det er stor forskjell på kor mykje strøm ein kabel toler, som ligg inni isolasjonen i ein vegg, med derav dårlig kjøling og ein kabel kom ligg i sjøen, og som derav har svært god kjøling. Den 6 kvadraten i ditt eksempel bør ikkje over ca 25 A, når den blir lagt inni innredning med begrenset kjøling, so den får overlast med 3 - 4 i faktor (Den sikringen på 80 A er nok ogso i minste laget.) Magne Quote Link to post
Erik Posted September 6, 2018 Author Share Posted September 6, 2018 Hulda skrev for 3 timer siden: . En annen ting: Redusert kabeltversnitt den siste biten kan være greit for å kunne tre kabelen. Det er det som er motivet ja. Slippe så store hull og tykke kabler å tre ut i baugrommet. 50mm2 frem og 16mm2 ut siste metrene, er det ett kompromi som kan gå? Eller er det bedre med 32mm2 hele strekket da ? Tenker og å ha 'solenoiden ?" på innsiden og kabel ut til motoren på utsiden. Så snakker egentlig om kabeltykkelse fra og til Solenoid, og om denne kan avvike i diameter. Quote Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Hulda Posted September 6, 2018 Share Posted September 6, 2018 De andre gutta over er bedre på dette enn meg. Jeg bare synser. Quote Link to post
Dinamo Posted September 6, 2018 Share Posted September 6, 2018 Erik skrev 39 minutter siden: 50mm2 frem og 16mm2 ut siste metrene, er det ett kompromi som kan gå? Eller er det bedre med 32mm2 hele strekket da ? 32mm2 er nok vanskelig å finna, standardstørrelsen er 35. Når det er sagt, 16 mm2 kan vel gå, denne thrusteren skal ikkje gå særs lenge om gangen. Lat meg dog sei at den 35 kvadraten bør rekka so stor del av lengda som mulig. Eg våger meg ogso på å foreslå ein skjøtemåte med 35 mm2 og 16 mm2 som ikkje står i boka, men blir god: Ta ei 50 mm2 skjøtehylse og kutt den på midten i to lengder. Stikk inn 35 mm2 frå eine enden og 16 mm2 frå den andre, slik at desse ligg på sida av kvarandre i heile lengda til hylsa. Press dette med verktøy for 50 mm2 og legg krympestrømpe med lim utenpå. Bruk ein romslig krympestrømpe, den blir tjukkare dess meir den krymper og den kan krympast heilt ned til 1/3 av opprinnelig størrelse. Quote Link to post
Mix Posted September 6, 2018 Share Posted September 6, 2018 Eks. Ilas 1000W vinsj. 100A sikring 0,8V spenningsfall. Jeg ville brukt 50mm2 kabel helt frem hvis mulig, og ihvertfall ikke mindre enn 25mm2 siste meteren. Quote Link to post
Komodo Posted September 6, 2018 Share Posted September 6, 2018 (edited) Dinamo skrev 36 minutter siden: Eg våger meg ogso på å foreslå ein skjøtemåte med 35 mm2 og 16 mm2 som ikkje står i boka, men blir god: Ta ei 50 mm2 skjøtehylse og kutt den på midten i to lengder. Stikk inn 35 mm2 frå eine enden og 16 mm2 frå den andre, slik at desse ligg på sida av kvarandre i heile lengda til hylsa. Press dette med verktøy for 50 mm2 og legg krympestrømpe med lim utenpå. Utrolig smart metode, det skal jeg huske! Det beste resultatet får man nok om man krymper dette med Biltemas slagverktøy Ellers, til trådstarter. Du kan skjøte kabler, men unngå hvis mulig. Ellers kan du betrakte hver ledning du skjøter som en resistans. Formelen for å regne ut motstand er R1 + R2 + Rn = Rtot Edited September 6, 2018 by Komodo (see edit history) Quote Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Erik Posted September 7, 2018 Author Share Posted September 7, 2018 Ved 20meter totalt t/r og 1 volt akseptert tap sier kalkulator 32mm2, Ved 16 meter (som jeg tror det blir i virkeligheten , båten er 31 fot og batteriene er ikke helt akter heller), så sier den 26mm2 Det vil si at 35mm2 egentlig burde holde ? Men det jeg leser av svarene her at jeg egentlig bør gå for 50mm2 uansett, så jeg tror jeg går for det. Prismessig er det bare 500,- i forskjell, men det er jo triveligere å jobbe med 35mm2... En annen ting : Kabel hos feks biltema kommer i 6 meters lengder. Er det andre som har litt lengre, eller hvor får jeg evt skjøtehylser for å skjøte dem sammen ? Quote Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Lars H. Posted September 7, 2018 Share Posted September 7, 2018 (edited) Maritim selger slik kabel pr. løpemeter slik at du selv velger lengden, se her. Edited September 7, 2018 by Lars H. (see edit history) Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Too Much Posted September 7, 2018 Share Posted September 7, 2018 Et praktisk eksempel på hva som kan skje med en tynn flis av en kabel. Jeg har tykke fine kabler helt inn på vinsjen ca 10 meter tenker jeg det er. Disse er koblet på Forbruksbanken via en Shunt. til minus. Shunten var klønete montert med en 25cm kabelstubb 16mm2 mellom shunt og koblingspanel. Resultat 7v på vinsjen ved belastning og hardt arbeide med å få inn kjettingen. Flyttet Shunt og fjernet hyssingen, nå fungerer det som en drøm. Quote Link to post
anders1234 Posted September 7, 2018 Share Posted September 7, 2018 Vet ikke hvor du kan få tak i kabel ( Brukte et trucksenter i mine glansdager og bilstereo). Unngå skjøter , det er ofte her det kommer inn fukt nesten uansett hva man krymper over og da blir det for spenningsfall og tull du kommer til å slite deg ut for å finne. Quote Link to post
Erik Posted September 7, 2018 Author Share Posted September 7, 2018 Lars H. skrev 10 minutter siden: Maritim selger slik kabel pr. løpemeter slik at du selv velger lengden, se her. Supert Enda en ting : jeg tenker at det er lurt med egen strømbryter på denne kretsen, siden den havner helt ut i saltkassa. Bør denne i så fall stå på +, minus eller bør jeg ha på begge ? PS : Den øvrige strømmen står på alltid, pga pumper, kjøleskap etc. Quote Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Mix Posted September 7, 2018 Share Posted September 7, 2018 (edited) Monter inn en 100A automatsikring på + leder ved batteriet. Den fungerer også som bryter. Edited September 7, 2018 by Mix (see edit history) Quote Link to post
Dinamo Posted September 7, 2018 Share Posted September 7, 2018 Erik skrev 1 time siden: En annen ting : Kabel hos feks biltema kommer i 6 meters lengder. Er det andre som har litt lengre, eller hvor får jeg evt skjøtehylser for å skjøte dem sammen ? Kabelen som du får hos elektrikaren kan vera noko stivare (færre tråder), men kjem i bunter på 100 m. Ein forretning som har utstyr til elektrisk sveising, bør ogso ha kabel i lange lengder. Ellers so er det mulig å skjøta, med skjøtehylse som elektrikaren har / får fatt i og presstang, men det er ikkje god utførelse. Quote Link to post
Dinamo Posted September 7, 2018 Share Posted September 7, 2018 fjordgrynt skrev 3 minutter siden: Tvert imot - en godt utført skjøt med presshylse er å foretrekke fremfor en loddeskjøt. Av mange årsaker, som har vært omhandlet på forumet her tidligere. Jau, slik sett er eg enig, når eg seier ikkje god utførelse, so er det meint som sammenligna med heil lengd, uten skjøt. Quote Link to post
Lars H. Posted September 7, 2018 Share Posted September 7, 2018 fjordgrynt skrev 7 minutter siden: skjøt med presshylse eller myklodding med et godt loddetinn (for all del ikke rent tinn !) Å lodde med rent tinn er vel lite aktuelt? Hvor skulle en finne RENT tinn for lodding? Men for all del, - tinn for lodding finnes i mange varianter, fra tykke staver til å lodde takrenner til spesialtinn for overflatemonterte integrerte kretser på kretskort. Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Komodo Posted September 8, 2018 Share Posted September 8, 2018 Lars H. skrev for 10 timer siden: Maritim selger slik kabel pr. løpemeter slik at du selv velger lengden, se her. Arrester meg hvis jeg tar feil, men er ikke det der slike stive PVC belagte ledninger? I så tilfelle vil jeg anbefale deg å lete videre til du finner myke, smidige gummiledninger. Viktig at det er ledninger med mange kordeller, det gjør den mer smidig, men isolasjonen har også mye å si. Her i Fredrikstad får vi smidig og fin gummiledning hos f.eks, Båtbua. Her også på rull. fjordgrynt skrev for 9 timer siden: Det enkle svaret er nei. Det å redusere dimensjon etterhvert er noe som kan være aktuelt hvis du tar ut strøm til andre ting på samme kabel underveis. Det er to ting man må ta hensyn til, det er det totale effekttapet fra batteri til forbruker, og varmgang i kabel.I ditt tilfelle er det enkle svaret å bruke samme dimensjon hele strekket. Nå generaliserer du litt mye. TS ønsker å minimere spenningsfall pga langt strekk, og vil derfor skaffe seg en overdimensjonert ledning i forhold til strøm og varme. Det er derfor ingenting i veien for å gå ned litt på tverrsnittet den siste lille biten. Derimot kan det faktisk være en fordel. Som han skriver så vil denne ledningen gå rett ut i saltkassa, og dermed mer utsatt for korrosjon. Dersom det skjer behøver han ikke bytte ut hele lengden ved vedlikehold. Det er heller ikke sikkert at det er så enkelt å legge opp den tykke dimensjonen helt fram. Og som jeg skrev over, så lenge han forholder seg til et minste tverrsnitt i forhold til strøm og varmgang, kan han bare summere resistansen i de ledningene han skjøter sammen. Så kan han ta et bevisst valg til slutt Quote Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts