Jump to content

Utvikler Elbåter


-morten-

Recommended Posts

Havarita skrev 25 minutter siden:

Jeg undres over hva som er den rasjonelle bakgrunnen for å omtale personer som foretrekker diesel til fremdrift i så negative vendinger.

 

Når man fremstiller seg som stolt av sine dieselpurker, hvor stor tank man har, hvor mye diesel man brenner og påpeker at det gjør man med god samvittighet så er det faktisk lov, i mine øyne, å påpeke at det er en lite fremtidsvennlig holdning og bruk. Greit nok, du er uenig med meg, det må jeg bare leve med. 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 56 minutter siden:

 

Mange som forflytter seg ved hjelp av motor i en seilbåt. I følge mange motorbåteiere her så ser i løpet av sommeren knapt en seilbåt som ikke gjøre annet enn nettop  det. Nå er det dager uten vind hvor man ønsker å forflytte seg, vinden er rett i mot, man ønsker å gå gjennom sund hvor det å seile ikke er å ta hensyn til annen trafikk og/eller man skal manøvrere inn i og ut av havner. 

 

Ja, ser at du har et annet "behov" enn mange andre hva angår fart, distanse og tålmidighet mens for andre er turen over når man kommer til havn. Vi er alle litt forskjellige så eldrift er lite relevant for en del, akseptabelt og ønskelig for andre. Den enkelte gjør sit, eller sine, valg.


Klart vi er forskjellige, men at jeg har ett annet behov en mange andre er jo å ta hardt i. Tøffer rundt i en gammel snekke med svært begrenset fartspotensiale etter dagens standard. 
Å elektrifisere en seilbåt vil selvsagt være langt mer gjennomførbart da den i utgangspunktet er begrenset i hastighet å dermed alt er ett kompromi når det gjelder rekkevidde på dagstur/helgetur samt at den har muligheten for å seile om batteriet er tomt.
Men fakta er nå at majoriteten av båter som selges ikke er i 5 knop klassen, under 5% av båtene på finn.no er seilbåter.

Å det de fleste av oss diskuterer her er jo elektrifisering av motorbåter? Eller har jeg misforstått? 
Jeg er for elbåt, er på min andre elbil å der har utviklingen gått relativt raskt men faktum er at det pr nå ikke er klart for storskala elbåt. På sikt vil det komme mer, men vil sannsynligvis gå langt seinere enn utskifting av bilparken både pga utfordringer å vilje til tilrettelegging.

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 1 time siden:

 

Når man fremstiller seg som stolt av sine dieselpurker, hvor stor tank man har, hvor mye diesel man brenner og påpeker at det gjør man med god samvittighet så er det faktisk lov, i mine øyne, å påpeke at det er en lite fremtidsvennlig holdning og bruk. Greit nok, du er uenig med meg, det må jeg bare leve med. 

Men med de 200 literne du brenner kunne du antagelig lett gått over til elbåt selv, uten problemer. Har jeg forstått deg rett, er det stort sett hyttebåt som er bruken din. Så har du nevnt at du har sted i utlandet, og da flyr du kanskje dit? Ikke sikkert at ditt totale miljøavtrykk er særlig fordelaktig i forhold til en med dieselmotor. Da synes jeg det blir litt å «kaste stein i glasshus» å mene at andre skal ha dårlig samvittighet for å tilbringe sin ferie med dieselmotor, som er det eneste reelle alternativet for en motorbåt i dag.
 

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 1 time siden:

...å påpeke at det er en lite fremtidsvennlig holdning og bruk. 

 

Fint om du begrunner hvorfor diesel ikke er fremtidsvennlig når det er bedre både for Moder jord og lommebok enn batterielektrisk.

 

Er det fordi miljøbelastningen er et annet sted enn du er, og at det er noen andre enn deg selv som må plages med den?

Fordi det blir stille ombord?

Fordi du er religiøst overbevist?

 

Jeg lever godt med at vi er uenige, men jeg skjønner ikke utgangspunktet for holdningen din.

Redigert av Havarita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev 46 minutter siden:

Men med de 200 literne du brenner kunne du antagelig lett gått over til elbåt selv, uten problemer. Har jeg forstått deg rett, er det stort sett hyttebåt som er bruken din. Så har du nevnt at du har sted i utlandet, og da flyr du kanskje dit?

 

Nå er det du som "fremtvinger" en "diskusjon" som kan føres tilbake til person så greit: Vedkommende informerer om bolig i Spania og kjøring med bil til/fra i tillegg til båt med dieselpurker osv osv

 

Ja, per i dag er det mest av alt hyttebåt bruken er, men ikke bare, og ja en elbåt er absolutt å vurdere, gjør også det, men per i dag finnes det ingen slik båt som passer vårt bruksmønster, dessverre. Er også redd for at når den kommer så vil den prismessig ikke være overkommelig for meg i forhold til hvordan jeg prioriterer.

 

Havarita skrev 8 minutter siden:

 

Fint om du begrunner hvorfor diesel ikke er fremtidsvennlig når det er bedre både for Moder jord og lommebok enn batterielektrisk.

 

Dette er en påstand, en påstand jeg ikke deler.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Baat_man skrev 1 time siden:

Men fakta er nå at majoriteten av båter som selges ikke er i 5 knop klassen, under 5% av båtene på finn.no er seilbåter.

Å det de fleste av oss diskuterer her er jo elektrifisering av motorbåter? Eller har jeg misforstått? 
Jeg er for elbåt, er på min andre elbil å der har utviklingen gått relativt raskt men faktum er at det pr nå ikke er klart for storskala elbåt. På sikt vil det komme mer, men vil sannsynligvis gå langt seinere enn utskifting av bilparken både pga utfordringer å vilje til tilrettelegging.

 

Er ikke uenig med deg i noe av hva du skriver her. Uansett ønsker jeg en slik utvikling velkommen og det gleder meg stort den utvikling/endring vi har sett i bilparken og hva det betyr for mange, ikke minst i tettbygde strøk. 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det som ant blir min siste post i en tråd som allerede har pågått alt for lenge:

 

Det er umulig å være mot elbåter. Elmotoren er genial, nærmest vedlikeholdsfri og har mange fordeler.

 

Batteribåter derimot, det er verre. Batterier er miljøfiendtlig, strømproduksjon og transport er ikke uproblematisk, batterier har en hel rekke mineraler vi har for lite av og bør derfor brukes der hvor nytten er størst, batteriene er sterkt bekrenset av kjemi som kompliserer og begrenser energitetthet, de er vanskelig å resirkulere og jeg er fortsatt ikke halvveis.

 

De har i tillegg andre egenskaper som gjør det vanskelig å erstatte bensin eller diesel, eksempelvis veier de omtrent like mye uavhengig av energimengden, noe som gjør det ugunstig i fly selv om man kunne overkomme alle andre problemer.

 

Batterier er derfor en helt grei mellomting, men fordi de krever så mye og er så begrenset er de neppe en endelig løsning.

 

Det finnes de som forelsker seg i virkningsgrad, det er egentlig irrelevant isolert sett. For farkosten er vekt/volum opp mot nyttig energi det avgjørende. (Hensyn til klima og energiknapphet kompliserer dette og bringer balansen mot elmotoren og derfor også delvis mot batteriet).

 

Det optimale ville vært en løsning som ga oss de beste egenskapene til både bensin/diesel og elmotoren. Det får man med hydrogen. Da har man for biler og båter mulighet til fremdrift med elmotor, men energitetthet og påfylling som diesel.

På fly har man muligheter for mye morsomt, ikke bare kan man lage utslippsfrie jetmotorer, blander man inn litt oksygen kan man lage hypersoniske fly som knuser Concorde.

 

I motsetning til batterier er hydrogen en fullgod erstatning for båter, lastebiler, fly, ferger, biler og alt annet.

 

Så er det slik at lagringsløninger er fortsatt komplisert. Når det kan løses er mye gjort, og den løsningen kan være på plass før infrastruktur for å lade batteribåter er på plass.

Noen vil protestere og peke på energieffektivitet, og ja, fremstilt med elektrolyse er det et problem slik verden er i dag. På kort og mellomlang sikt kan det løses med naturgass og CCS. Utskippsfritt, og siden vi helst skal brenne minst mulig naturgass gjør det ikke noe om prosessen ikke er effektiv.

På lengre sikt kommer fusjonskraft inn, utviklingen der går raskere enn batteriteknologien og mulighetene er nærmest uendelige. Fusjon vil gjøre energibegrensninger til historie, om en 30-70 års tid. Heldigvis var vi naturgass som bør dekke behovet i mellomtiden.

 

Er helt enig i at fossilmotoren ikke er fremtiden. 

Men å satse alt på batterier er ganske utdatert det også.

PS: Påstander om faststoffbatterier tar jeg med en stor klype salt - langt større om påstander om fusjon faktisk :p - de har vært der lenge. https://www.nextbigfuture.com/2015/09/bosch-claims-they-will-commercialize.html
PPS: Og Thonderf00t har en god innføring i batterienes problemer:

https://www.youtube.com/watch?v=dMmaG_3NnGs

 

Redigert av Havelle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 11 minutter siden:

 

 

 

Ja, per i dag er det mest av alt hyttebåt bruken er, men ikke bare, og ja en elbåt er absolutt å vurdere, gjør også det, men per i dag finnes det ingen slik båt som passer vårt bruksmønster, dessverre. Er også redd for at når den kommer så vil den prismessig ikke være overkommelig for meg i forhold til hvordan jeg prioriterer.

 

Da regner jeg med at du fortsatt bruker det du har med god samvittighet, frem til det kommer noe som hensiktsmessig både i forhold til bruksmønster og økonomi.

Det samme gjør de som har store tanker, dieselmotor, og ikke har et realistisk alternativ. 

 

Link to post
Share on other sites

Havelle skrev 20 minutter siden:

I motsetning til batterier er hydrogen en fullgod erstatning for båter, lastebiler, fly, ferger, biler og alt annet.

 

 

I teorien ja. I praksis nei. Vi er ikke kommet riktig så langt i 2021 men vi kommer etter all sannsylighet dit innenfor få år hva gjelder hydrogen.

 

Det ruller fortsatt ikke en eneste hydrogendreven lastebil eller personbil på norske veier. Og det seiler fortsatt ingen hydrogendrevne ferger, lasteskip eller fritidsbåter i norske farvann.

 

Men muligens er de første rundt hjørnet innen få år: https://presse.enova.no/news/sjoesetter-hydrogensatsing-med-hydrogenfartoey-i-fast-rute-417761

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev for 14 timer siden:

 

Det samme gjør de som har store tanker, dieselmotor, og ikke har et realistisk alternativ. 

 

 

De har ikke et realistisk alternativ fordi de er avhengig av å komme fortest mulig frem til havn? For noen av oss andre er turen da over.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 55 minutter siden:

 

De har ikke et realistisk alternativ fordi de er avhengig av å komme fortest mulig frem til havn? For noen av oss andre er turen da over.

Vet at jeg skrev jeg ikke skulle skrive noe mer i denne tråden, men måtte kommentere at her er vi skjønt enige ;)

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 2 timer siden:

 

De har ikke et realistisk alternativ fordi de er avhengig av å komme fortest mulig frem til havn? For noen av oss andre er turen da over.

Ikke alle har skjærgården utenfor stuedøra. Du som stort sett bruker hyttebåt, har kanskje den enkleste overgangen til el, og gjør det ikke, fordi det ikke passer ditt bruksmønster og økonomiske prioriteringer. Likevel ønsker du at andre skal ha dårlig samvittighet for sin livsstil, og bør gi avkall på både fart og rekkevidde til priser som du selv ikke synes passer økonomien. Det synes jeg blir feil.

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev 25 minutter siden:

Ikke alle har skjærgården utenfor stuedøra. 

 

Du har rett i at vi har skjørgården rett utenfor stuedøra, men gidder ike diskutere med hverken deg, eller andre her, hvilken andel av båtbruken er tur med, eller uten, overnatting og bruk til fiske, vannski, kosetur eller hva det måtte være. Når det er sagt så ja, bruken er forskjellig og derfor er det per i dag for mange ikke uten videre enkelt (og heller ikke billig!) å bytte til eldrift. Dette har jeg nevnt mer enn en gang. men gidder ikke gjenta det flere ganger nå!

 

Forøvrig kan jeg faktisk anbefale å vurdere en båtplass et sted hvor skjærgården er nær heller enn å ha den langt inne i en fjordarm, forferdelig kjedelig etter min erfaring (fra Indre Oslofjord!), og derfor har jeg ikke lenger båtplass i nærheten av boligen.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hydrolift E-22 fra Fredrikstad får elektrisk utenbordsmotor fra Florøbaserte Evoy på hekken. Og det satses på delingsøkonomien til Kruser med tilgjengelighet i de største norske byene.

https://www.batliv.no/delingsokonomi-elbat-evoy/hydrolift-satser-elektrisk-med-evoy-pa-hekken/712931?ct=t(BATMAG_NB_2021-01-07)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Havarita skrev 16 minutter siden:

Så hva er motivasjonen for El-drevne båter egentlig?

 

Moralisering...:giggle:

For økonomisk subsidiering slik det er med EL biler finns jo ikke så langt..

Det mest banale er at de som gnåler om fordelene med EL drift på båt ikke selv prioriter dette..:rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 22 minutter siden:

 

Det mest banale er at de som gnåler om fordelene med EL drift på båt ikke selv prioriter dette..:rolleyes:

 

Nå lurer ikke jeg på om du bl.a. sikter til meg, ei heller om du leser mine innlegg :lol: , men har jo notert at du selv kjører en hybridbil, hvorfor det? Å prioritere en el.båt er ikke per i dag så lett grunnet lavt utbud og svært høye priser hvilket gjør at min økonomiske evne ikke strekker til. Det betyr ikke at jeg ikke har et ønske om en el.båt, men må nok avvente utviklingen, ikke minst på pris, en utvikling vi jo har sett i positiv forstand med elbiler. Har en el-bil som opprinnelig kostet 260.000 mens den etter noen år kunne ny kjøpes for 135.000, en ikke helt uvesentlig endring i pris for mange av oss som ike har ubegrenset med midler.

Lading har jo vært nevnt, også av deg selv, og det er en utfordring selv om det også der er en utvikling på gang.

 

Så får du heller kose deg med diene dieselpurker og store tank! Ha en god og røykvennlig båtsommer.:puke:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 9 timer siden:

Hydrolift E-22 fra Fredrikstad får elektrisk utenbordsmotor fra Florøbaserte Evoy på hekken. Og det satses på delingsøkonomien til Kruser med tilgjengelighet i de største norske byene.

https://www.batliv.no/delingsokonomi-elbat-evoy/hydrolift-satser-elektrisk-med-evoy-pa-hekken/712931?ct=t(BATMAG_NB_2021-01-07)


 

Fin skjærgårdsjeep, men 1 600 000kr er jo latterlig. Er jo strengt tatt bare en ombygd påhengs, ett batteri tilsvarende det en midt på treet elbil har, puttet nedi en ombygd Hydrolift X22. En båt som koster drøye 500 000kr med en vanlig 150hk bensinmotor. Tydelig at den grønne bølgen skal utnyttes.

 

Men det viser jo at det kun er en bedring energitetthet på batteriene som trengs før det er mulig å lage en båt av denne typen som fungerer. 

Link to post
Share on other sites

Baat_man skrev for 8 timer siden:

 

Fin skjærgårdsjeep, men 1 600 000kr er jo latterlig. Er jo strengt tatt bare en ombygd påhengs, ett batteri tilsvarende det en midt på treet elbil har, puttet nedi en ombygd Hydrolift X22.

 

Ja, helt enig hvilket er grunnen til at jeg allerede flere ganger har måttet "forsvare" meg mot angrep fra flere medlemmer her siden jeg tilsynelatende mener en ting, men gjør noe annet. Slike priser er langt utenfor min rekkevidde hvilket gjør at jeg en stund til trolig må klare meg med en moderne fire-takter som brukes med måte hva angår forbruk.

 

Utfordringen synes å være batteriene, ikke minst prisen, og når man for et par dager siden kunne se et program på TV hvor pris på et nytt batteri til en VW E-golf ble oppgitt til 280.000 så kan man kanskje tenke i retning brukt batteri som man da kunne få for 27.000 eller noe sånn.

 

I regnestykket bør man nok kanskje også ta med utgifter til drift og vedlikehold som vil være vesentlig billigere med eldrift enn med bensin/dieselmotor. Hvor mye man skal vektlegge miljø/klimaaspektet får den enkelte vurdere, men for meg betyr det noe og som jeg er villig til å betale for. 

 

Men som sagt; Det er tidlig i utviklingen og prisen er derfor også alt for høy for meg!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Apropos jolle. Jeg lurer på å gå over til elmotor der. Jeg har en Walker bay 10 som ikke er planende. I dag har jeg en 2 hester på denne og er mer enn fornøyd med ytelse. Hvilken egnet elpåhenger til lav hastighet kan jeg kjøpe? Tenker 12 volt og f.eks et 50ah litiumbatteri. Bruker en stort sett å tusle ut av naturhavn for å fiske eller sette teiner, samt til land når jeg ligger på svai. Hvilken rekkevidde kan jeg få? Noen som har erfaringer?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...