Jump to content

Utvikler Elbåter

-morten-

Recommended Posts

• 5 måneder senere...

Flott at man slipper tap i gir.

Da sparer man noen kW til å varme lagre og transmisjon, som gjør at man rekker litt lengre med den samme batteripakken.

Uansett rekker man 10 ganger så langt med samme vekt med bensin. 

Nå kanskje 9.98 ganger så langt.

Det er jo ikke fremdriftsmotoren som er en killer for elektriske båter.

Det er veldig upraktisk med lang nok skjøteledning, og veldig lite bærekraftig (og kostbart) med batterier.

Er batterier der som skal lades mellom turene. Ideelt sett dersom det er nok sol til at panel yter max trenger du tre timer for å lade en times motorkjøring på max.

Konseptet legger nok opp til ikke altfor lange turer og å ikke ytnytte max motor-effekt. 

Blir et regnestykke å se om f.eks. daglig bruk vil gi nok tid til at panelet greier å lade opp, særlig om det overskyet eller regnvær.

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Den der så jo genial ut, men siden den kan svinges 90 grader til hver side, er den uaktuell.

Den kan dermed også brukes som hekktruster, og ref. en annen tråd her inne så er det pysete, unødvendig og vitne om dårlig sjømannskap?

Spøk til side...siden drevene fortsatt er der, snakker vi hybrid, og det er noe for fritidsbåter.

5 knop lydløst blant holmer og skjær en stille dag med reker og vin, men fortsatt en fullverdig tur/feriebåt.

Hva koster ett slikt opplegg tro?

Tenker man bør ha batteri nok til 2-3 timer, og opplegg for lading av batteripakken når man går med diesel.

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Langt fra gratis, men vil tro ay utviklingen (også her) vil gå fort hvilket vil raskt gjøre noe med prisene. Minner om at en mobiltelefon på 80-tallet koster over 20.000, og det absolutt eneste du kunne gjøre med den var å ringe! Og en svart/hvit TV i 194 kostet over 2.000, var kanskje tyve tommer stor og i svart/hvit, en revolusjon i de mange hjem den gang. Husker dette for den kom inn døren andre dag av vinter -ol og Harald Grønningne tok sølv på 30 kilometeren!

På Princessen i Finland har SeaDrive installert en pod som yter 7,5 kilowatt (KW), tilsvarende 12-14 hestekrefter. Den er plassert mellom hekkaggregatene. Kjøp av pod og batteripakke, samt installering, kommer opp i nærmere et par hundre tusen kroner, får Båtmagasinet opplyst. 

https://www.batmagasinet.no/hybrid-princess-seadrive/hor-en-lydlos-princess/731701

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Mon tro om ekstravekten av batteripakka På Princessen gir noe som helst miljøgevintst når båten drives av motor. xx antall kilo ekstra gir jo økt dieselforbruk. Stiv pris på kortvarig stillhet.

7,5 kw er 10,2 Hk men produktet blir vel mere salgsbart om man lyver på 30-35%

Ser vi til bilverdenen der de ligger lysår forran når det gjelder volum og utvikling så har man hatt OK elbiler i nærmere 10 år, men vi sliter fortsatt med lading. Anleggsmaskiner har også blitt elektriske men når de må lades av dieselgenerator snakker vi om pisse i buksa effekt og faktisk økte totale utslipp.

På båt er vi fortsatt ikke i nærheten av noe fornuftig alternativ hverken teknologisk eller mht lading. Skal marinaer og båthavner oppgraderes med nytt elnett så vil det koste milliarder og tiår med arbeide.

Nå har vi 'Sailing Uma' som har greid å karre seg fra Karibien, via Holland til Troms. Men her er hovedmotoren seil. Og selv med massive solpanneler og topp teknologi, er de avhengig av landstrøm inniblant. I dag skal Hulda nordover. Med meldt vind, ville strekningen Hunnebostrand til Strömstad vært en umulighet. Egentlig kunne jeg tenkt meg el.motor. Men opplegget ville kostet en to- tre dieselmotorer. 

hanto1 skrev for 1 time siden:

...Anleggsmaskiner har også blitt elektriske men når de må lades av dieselgenerator snakker vi om pisse i buksa effekt og faktisk økte totale utslipp...

Har du dokumentasjon på at utslippet vil øke? En generator jobber på ideelt turtall og potensielt i ideelt temperatur, dvs. best utnyttelse av drivstoffet. En fossilmotor, særlig på en anleggsmaskin, vil forurense mye mer med stadig jobbing på varierende turtall. Regnestykket avhenger videre av mange faktorer, som forurensningen ifm produksjonen av komponentene, levetiden på disse, om generatorene har bedre rensing av utslippene, andel tomgangskjøringen av den fossile anleggsmaskinen etc.

3 minutes ago, Maika said:

Har du dokumentasjon på at utslippet vil øke? En generator jobber på ideelt turtall og potensielt i ideelt temperatur, dvs. best utnyttelse av drivstoffet. En fossilmotor, særlig på en anleggsmaskin, vil forurense mye mer med stadig jobbing på varierende turtall. Regnestykket avhenger videre av mange faktorer, som forurensningen ifm produksjonen av komponentene, levetiden på disse, om generatorene har bedre rensing av utslippene, andel tomgangskjøringen av den fossile anleggsmaskinen etc.

Jeg kjenner en entrepenør som har brukt Hybrid gravemaskiner, og de bruker 20% mindre diesel!  Det er en vesentlig kostnad i hvertfal! 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Hulda skrev for 2 timer siden:

Nå har vi 'Sailing Uma' som har greid å karre seg fra Karibien, via Holland til Troms. Men her er hovedmotoren seil. Og selv med massive solpanneler og topp teknologi, er de avhengig av landstrøm inniblant. I dag skal Hulda nordover. Med meldt vind, ville strekningen Hunnebostrand til Strömstad vært en umulighet. Egentlig kunne jeg tenkt meg el.motor. Men opplegget ville kostet en to- tre dieselmotorer. 

De greide å karre seg jorda rundt uten motor i gamle dager også :wink:

Spørsmålet er hvor tolmodig man er med å ligge å rulle i bølgene når vinden dør ut, eller krysse hundre ganger mot vinden for å komme ut en smal fjordarm.

Med energitettheten til diesel minus energieffektiviteten til en dieselmotor, får man netto ca 4 kWh fremdrift ut av 1 liter diesel. Det skal en del batterier til for å erstatte en kanne med diesel.

S/Y Emma skrev 30 minutter siden:

Det skal en del batterier til for å erstatte en kanne med diesel.

Der ligger etter min mening et av problemene med ren eldrift. Den oppgaven er rett og slett for stor. Snakk heller om eldrifts mange andre fordeler.

Dersom jeg skulle fått bygget meg ny båt en gang til i livet, hvilket nok ikke blir noe av (har rundet 80 år), ville jeg opplagt i dag vurdert diesel-elektrisk fremdrift med en batteripakke som lett kan utvides/byttes.  Selvfølgelig også med solceller, så mye dt er reimelig plass til. Der ser jeg nesten bare fordeler, ikke minst sikkerhetsmessig. Personlig tror jeg det er 100% sikkert at vi kan tanke diesel i overskuelig fremtid.

Jeg kan legge til at jeg ikke har eller skal ha noen planende båt. Og jeg tror heller ikke på alt pratet om klimautslipp og CO2-forurensing. Jeg vil ikke starte noen diskusjon om det her, men bare nevne at det har betydning for mine preferanser, også når det gjelder båt.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Ja, jeg kunne veldig godt tenkt meg en elmotor i stedet for den digre og bråkete klumpen med haugevis av bevegelige slitedeler.

Samtidig har jeg lyst på rekkevidde på mange hundre nautiske mil.

Tror hybridløsninger er mye mer gunstig enn å pushe på rene elektriske løsninger. Så kan man kjøre eldrift på kortere distanser, men om man skal f.eks. 100 nm kan man forsyne systemet med dieselgenerator. Det beste fra begge verdener. Det er også kjekt å ha diesel til f.eks. dieselvarmer og oppvarming av vann, så slipper man å bruke masse el-kw på slikt.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)

Dessverre er generator + elmotor omtrent like tungt som en vanlig fossilmotor, samt tar fort mer plass, og så kommer vekt og plass til batterier i tillegg, dvs tyngre og mer plasskrevende totalt, samt at prisen er mye høyere.

For de med båt som ikke bryr seg om vekt kan man sikkert komme fram til en ok løsning, særlig hvis man har behov for høy strømproduksjon.

Maika skrev for 2 timer siden:

Dessverre er generator + elmotor omtrent like tungt som en vanlig fossilmotor, samt tar fort mer plass,

Elmotoren tar ikke mye plass og kan ofte plasseres utenpå under vann. Dieselaggregatet kan plasseres der det passer best, uten hensyn til propellaksel og gear. Vi som liker å kjøre i skrogfart synes også det kan være greit med litt ballast . .

Men prisen . . . ?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Jeg trives godt i 5-6kn, selv om jeg har 25+ på lager. Om jeg kunne byttet vekten av 200l diesel med en liten elmotor og 4-5timer batterikapasitet i sakte fart, til en for meg rimelig fornuftig pris, så ville det vært aktuellt. Men noen særlig besparelse av diesel ville det ikke gitt, da forbruket er knapt 0,5l pr nm i 5kn. 

NilsPils skrev for 6 timer siden:

Elmotoren tar ikke mye plass og kan ofte plasseres utenpå under vann. Dieselaggregatet kan plasseres der det passer best, uten hensyn til propellaksel og gear. Vi som liker å kjøre i skrogfart synes også det kan være greit med litt ballast . .

Men prisen . . . ?

Vi som liker å seile katamaran er ikke glad i ballast ;)

S/Y Emma skrev for 10 timer siden:

"...

Tror hybridløsninger er mye mer gunstig enn å pushe på rene elektriske løsninger. Så kan man kjøre eldrift på kortere distanser, men om man skal f.eks. 100 nm kan man forsyne systemet med dieselgenerator. Det beste fra begge verdener. Det er også kjekt å ha diesel til f.eks. dieselvarmer og oppvarming av vann, så slipper man å bruke masse el-kw på slikt."

Om en skal ha hybrid løsning, så er det vel mere miljøvennlig med elmotor og forbrenningsmotor på samme aksling, slik at begge vekselvis brukes til å drive propellen. Diesel aggregat gir svært lite strøm i forhold til forbrukt energi. Å fyre et diesel aggregat, som skal snurre en generator, for så å skyve strøm i en leder, til en elmotor, vil gi mye energitap på veien til propellen.

Aileen ll

aileenll skrev for 10 timer siden:

Hvordan er det med elmotor til baugpropeller, kan de turtalsreguleres og tåler de kontinuerlig drift.

De kan fint turtallsreguleres, og bare effektuttaket og turtallet er lavt nok (kanskje under 10% av full effekt) kan de nok også tåle kontinuerlig drift. Men i praksis er en baugpropell helt ubrukelig til slik drift. De to største problemene er at dette er børstemotorer med relativt lav virkningsgrad og høyt børsteforbruk, og at de ikke har noen effektiv form for kjøling av motoren slik at de kan gå kontinuerlig under noe særlig belastning. At de kun er beregnet for 12 eller 24 volt er heller ikke en fordel i denne sammenheng.

aileenll skrev for 10 timer siden:

Vurderer ell motor i 20' sjekte. Ca 6hk vil holde greit og rekkevidde på 3-4timer holder

Jeg forstår det tilsynelatende kan virke som du ikke har så veldig høye krav, men det er nettopp dette som er problemet med elbåter: 4.5 kW i fire timer er nemlig et rimelig høyt krav... Dette er ikke noe man får til ved hjelp av en avdanket baugpropell og noen få blybatterier. 

Redigert av X10an (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...