Jump to content

Utvikler Elbåter

-morten-

Recommended Posts

Gudrun skrev 9 minutter siden:

Mens vi er i gang med hybrid kan dette kanskje være noe å ha i bakhodet?

Hva var spesielt med dette? Et mobilt kraftverk er vel ikke noe som vil hjelpe fritidsbåter i særlig grad? På hvilken måte mener du dette skal tilføre nytte til lystbåteiere?

@Gudrun: For fritidsflåten tror jeg dette blir for dyrt og tungt til at det har noen god anvendelse.

Man kunne tenke seg at man slik kunne operere fartøyet med kun 1 generator eller evt med batteripakke for sakte og havnemanøver. Vi snakker da om store fritidsfartøyer, som har få driftstimer å regne hjem investeringen på ift kommersielle fartøyer.

For småfiskeflåten kan det gi driftsøkonomiske gevinster, men også her er 2 ulemper fremtredende:

-Det veier en del (som da naturligvis går ut over mengden fisk man kan ta ombord)

-Det koster en del. I kombinasjon med at man kan ta ombord mindre fisk, skal besparelsen i drivstoff være ganske stor før dette lar seg regne hjem.

-Uten spart drivstoff, heller ingen miljøgevinst.

Ser man bort fra kostnad og økt vekt kan vel enkelte deler av fiskeflåten ha litt nytte av dagens hybrid, særig når man ligger stille og drar bruket. Til fremdrift varer ikke batteriene lenge. ca 1,5 -3 timer i snilefart, men for enkelte som fisker rett utenfor moloen kan det jo være noen dieselkroner spart.

Hvor stor del av fiskeflåten som ligger mestetiden av dagen i havn og har lademuligheter kan man jo undres på.

Mitt poeng er at teknologien finnes og det kommer hele tiden nye produkter.

Å få plass i en liten fritidsbåt er et annet spørsmål.

Steyr sin løsning fra 10-15 år tilbake viste de var på gang med noe.

Men så lenge alle sitter på gjerdet og venter på Hydrogen etc. kan det kanskje være greit å vite hva som finnes i dag?

MTU er et meget anerkjent merke jeg har kjennskap til da jeg i et tidligere yrke skrudde på dieselmotorer:

https://youtu.be/Ie-DYQiQ0U4

https://youtu.be/f39eYW1vC6Q

Her en 25foter.

Gir meg på tre klipp..

Bare å skrive inn "hybrid boat" i søkefeltet og hente popcornet..

Ble dessverre rot med de to første linkene, ikke så forbasket enkelt... :giggle:

Redigert av Gudrun (see edit history)
  • 3 år senere...
Ingar skrev 6 minutter siden:

Jeg synes dette prosjektet er bra under kontroll. Det er landanleggene med batteriskiftestasjoner som ikke er klare. Ting som skal bygges på land tar alltid lang tid. Da er det bra at båtene kan brukes likevel. Men de har litt små dieselmotorer. De klarer ikke rutefart kun for diesel.  Så grunnen til at det går bra, er at dette er "pendlerbåter" som tar en pause midt på dagen.   

Det er verre stilt med endel andre prosjekter.

http://skipsfarts-forum.net/index.php?threads/norled-bygg-nr-318-319-og-320-ved-brødrene-aa-passaskjerkatamaraner-tyra-vår-og-magni.2564/post-39921

https://www.nrk.no/nordland/nye-elektriske-hurtigbater-hadde-seks-havari-pa-9-maneder-1.17104224

https://www.nrk.no/rogaland/hurtigbaten-medstraum-har-vaert-ute-av-drift-i-en-maned-_-na-krever-politikere-og-passasjerer-bedring-1.17225959

J-Å skrev for 22 timer siden:

Leste litt på den linken da jeg alltid har vært nyskjerrig på hva som finnes av fossile energikilder og evt fossil fremdrift på disse nye grønne hurtigbåtene da man aldri får vite noen tall på forbruk på disse med "hjelpemotorer".

De nye båtene som Brødrene Aa skulle levere til Trondheim, hvor 1 er kansellert så langt kommer det frem hva slags ,maskineri som står i de fra et FB innlegg fra Aa.

Har jo potensial til litt forbruk bare på gensettene som jeg tipper går for fulle mugger når båten er utenfor havna for å bremse batteriforbruket..

Sitat

Her kan man gå på batteridrift, 2 stk VP D13-1000 gensets og/eller 2 stk in-line MTU V10-2000.

Altså 2 x 1000 hk som produserer strøm.

Kilde: https://www.facebook.com/hurtigbaatforbundet/posts/1243931171070760?ref=embed_post

Mvh. SAP

J-Å skrev for 23 timer siden:

Det er verre stilt med endel andre prosjekter.

I Nordland skyldes det også på at ladeinfrastruktur ikke var på plass.  Noe den skal være nå... :usikker:
https://www.tu.no/artikler/nye-hurtigbater-hadde-seks-havari-pa-ni-maneder/552754

Det grønne skiftet kommer , men for meg virker det helt klart som at noen politkere baserer seg på ønsketenkning i stedet for realiteter, og da får vi fort like slike saker 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Men i Oslo ser det altså ut til å gå bra rutemessig. Det har det også gjort på alle fergesamband som er elektrifiserte, bortsett fra det aller første. Selv om det har manglet lading mange steder. Alle ferger etter "Ampere" kan holde ruten uten lading. Med hurtigbåtene har det vært mange flere tabber. 

sap_2000 skrev 1 time siden:

Har jo potensial til litt forbruk bare på gensettene som jeg tipper går for fulle mugger når båten er utenfor havna for å bremse batteriforbruket..

Altså 2 x 1000 hk som produserer strøm.

Ja, her tok de bra i med diesler. Men de får visst ikke nok effekt ut på propellene. Jeg vet ikke helt hvorfor. Men de har gitt opp å klare kontraktfart.

Det var snakk om elektrifisering av hurtigbåtene mellom Trondheim og Kristiansund også, men det ble utsatt.  Her er det nok fortsatt MTU som gjelder!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Norled har to fullelektriske hurtigbåter i Haugesund også, Fjordøy og Fjordled. Det begynner å gå seg til med barnesykdommene, hovedutfordringen nå er vel ladetiden med såpass hyppige avganger som de har til Røvær og Feøy. Så det blir noen turer med reservebåt hver dag for å kompensere for dette. Men det høstes sikkert gode og nyttige erfaringer for fremtidige elektrifiseringsprosjekter...

Det er vel slik med alt nytt, man kan ikke forvente at alt går problemfritt fra dag en. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Problemet er at ferger blir solgt ut fra teoretiske  tall mht fart og ladetid. Neten alle er prototyper.  I vanlig bruk kommer problemene frem og rutetabeller stemmer ikke. Lengre rutetid og færre avganger er ofte endelig resultat.

-morten- skrev for 4 timer siden:

Det var snakk om elektrifisering av hurtigbåtene mellom Trondheim og Kristiansund også, men det ble utsatt.  Her er det nok fortsatt MTU som gjelder!

MTU er det eneste fungerbare på hurtigbåter.

Gensets (rekkeviddeforlengere) a'la Scania, Volvo Penta osv. havarerer kontinuerlig ved høye effektuttak over tid.

Chiefengineer skrev for 4 timer siden:

MTU er det eneste fungerbare på hurtigbåter.

Ja, og det har såvidt jeg kan se MS Tyra. Men de klarer ikke kontraktsfarten, selv for diesel.

ket..

Sitat

Her kan man gå på batteridrift, 2 stk VP D13-1000 gensets og/eller 2 stk in-line MTU V10-2000.

J-Å skrev 30 minutter siden:

Ja, og det har såvidt jeg kan se MS Tyra. Men de klarer ikke kontraktsfarten, selv for diesel.

ket..

Sitat

Nei hvorfor de ikke har satt inn V12 eller V16 motorer er vel bare enda et ubesvart spørsmål vedr. engineeringen som ligger til grunn for at kontraktene til syvende og sist ble kansellerte…

Chiefengineer skrev for 7 timer siden:

Nei hvorfor de ikke har satt inn V12 eller V16 motorer er vel bare enda et ubesvart spørsmål vedr. engineeringen som ligger til grunn for at kontraktene til syvende og sist ble kansellerte…

Kan det ha noe med vekt å gjøre?

2 x D13 Gen sett og XXXX kWh batterier + 2 x MTU V10 + fueltanker gjør vel at disse båtene er vesentlig tyngre enn om de kun hadde diesel direkterift 

Mvh. SAP

1 hour ago, sap_2000 said:

2 x D13 Gen sett og XXXX kWh batterier + 2 x MTU V10 + fueltanker gjør vel at disse båtene er vesentlig tyngre enn om de kun hadde diesel direkterift 

Vekt? Jeg tror det er en enorm prosentandel MTU i verdens hurtigbåter netopp pga vekt/hk og driftsikkerhet. har hørt 90 % men kan ikke bekrefte det.  Batteribankene må jo vvære mye tyngre enn de MTU`ene.

Rekner med de har små motorer for å få fine forbrukstall på papiret.  De forrige generasjons båtene mellom Kristiansund.Trondheim hadde mindre motorer pga at de ble bygget i Carbinfiber, kontra aluminium. Jeg hat veldig tro på lettere båter og mindre motorer, sånn totalt sett. Men rekner med el tvinges igjennom av politikerne uansett

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

sap_2000 skrev for 4 timer siden:

Totalt sett har det vel noe med vekt å gjøre. Altså at båtene ble for tunge i forhold til beregningene. Men disse båten skulle jo ha nok effekt til å gå i rutefart både rent elektrisk og med kun diesel. Så i hybridmodus må det være mer enn nok effekt. Men det kan virke som propellsystemene  er for små. I januar sa de at "– Det skal gjøres justeringer i akterskipet, i propelltunnelen og i innløpet til tunnelen.". Det tyder vel på at de har fått kavitasjon. Det burde være mulig å sette en "påhengsmotor" mellom skrogene. Men det skal en del til å øke farten fra 30 til 33 knop. Ca. 25% ?

J-Å skrev 37 minutter siden:

Totalt sett har det vel noe med vekt å gjøre. Altså at båtene ble for tunge i forhold til beregningene.

En del av vektutfordringen er at de er pålagt å ha noen tonn ferskvann ombord i tilfelle brann. Sjøvann til slukking av elektrisk brann er visst fyfy..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Så nå at Norled har kanselert kontrakten med Brødrene Aa.  De klarte ikke å holde hastigheten på ruten. Båtene skulle settes i drift i 2024 egentlig.  Krav i kontrakten var 33knop, men de klarte kun 30,5,  Ser de gamle går på ca 32. Dette utgjør en god del på en såppas lang rute 95Nm

index skrev 1 time siden:

En del av vektutfordringen er at de er pålagt å ha noen tonn ferskvann ombord i tilfelle brann.

Har du mer info om dette? Er det noe som ikke har vært medtatt i opprinnelig design?

J-Å skrev 10 minutter siden:

Har du mer info om dette? Er det noe som ikke har vært medtatt i opprinnelig design?

Jeg vet det var en del av grunnen til at det tok så lang tid å få Fjordøy og Fjordled i drift etter ombygging til fullelektrisk. Regelverket kom vel litt sånn underveis. Men for de nyere båtenes del er nok dette tatt høyde for. Det er uansett ikke vanskelig å se for seg at 3-4 tonn ekstra vekt får mer betydning for en hurtigbåt enn en ferje. 

Når det er sagt, er jeg ikke et øyeblikk i tvil om at elektrisk er fremtidens løsning både til lands og til vanns. Barnesykdommer vil forekomme, men de ryddes av veien underveis. 

index skrev 44 minutter siden:

Når det er sagt, er jeg ikke et øyeblikk i tvil om at elektrisk er fremtidens løsning både til lands og til vanns. Barnesykdommer vil forekomme, men de ryddes av veien underveis. 

Ja, men det var uheldig for Norled at de nå ikke får testet ut SHIFTR systemet på en slik lang rute med værutsatte havner og stor tidevannsforskjell. Men forhåpentligvis får de det i gang på "Baronen" og "Baronessen" i Oslofjorden ihvertfall. Det er jo en veldig viktig løsning for å unngå lange ladestopp, og vil gjøre at elektriske hurtigbåter kan gå inn i eksisterende ruteplaner, uten å skape mye frustrasjon med korrespondanser osv.  Jeg har tro på at noe lignende kan brukes på tog, busser og lastebiler også.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...