Jump to content

Ønsker å lære å legge inntil i uthavner, tips??


Avsluttet2

Recommended Posts

Jeg har ennå ikke turd å hive ut dreggen og fortøye i land.

 

Kanskje noen her kan gi meg gode råd??

 

Jeg er avhengig av å gjøre dette aleine, tror ikke jeg får madammen til å stå i baugen og hoppe i land med taustump. Dessuten har hun mer enn nok med å aktivisere minsten og holde ham unna når vi legger til.

 

Jeg har en paraplydregg, som jeg har skjønt ikke alle er så glad i, og har forsåvidt forstått prinsippet med å hive dreggen uti, få feste, fortøye i land, ha dreggtauet så stramt at tyngden på kjettingen drar båten ut når vi går i land.

Men hvordan få dette til i praksis aleine??

Og en annen ting. På fine dager med stille sjø, er det da nødvendig å få feste eller er vekten av dreggen og kjettingen nok til å holde båten?? Tipper vekten på kjetting og dregg ligger på 10kg+

 

tj

Link to post
Share on other sites

Tidligere i vår berettet du om din trening iforb. med tillegging til brygger. Det blir samme prinsippet igjen, og kan også legge til at det er enklere enn du tror.

 

Først av alt, alle opplever fra tid til annen at dreggen ikke får ordentlig feste. Mao må alle av og til gjøre tillegging omigjen.

 

Paraplydreggen misliker mange, men mange elsker den også. Jeg har 3 forskjellige ankere, deriblant paraplydreggen som til dags dato som ikke har sviktet meg, men det har faktisk de andre.

 

Gjør klar dregg (slå ut) litt før du skal legge til. Når du er (ved "normale dybder") ca 2-3 x båtens lengde (antar det holder til din båt) stopper du båten, slipper dreggen, mens du rolig fører båten til land. Gå i land, fortøy med tau slik at baugen er passelig utfra "landkjenning", gå deretter bak og stram opp dregg. Jeg anbefaler alltid stramt tau, plutselig kan der komme vindpust, eller store bølger fra forbipasserende båter. Når dreggtau er festet, går du foran igjen og sjekker avstand baug/land. De aller fleste er best fortrolig med 2 tau til land.

 

Sjekk alltid på forhånd om der er fortøyningsbolter. Om ikke, ha alltid klar kiler og hammer. Det fåes både rette og vinklede kiler (koster vel femtilappen per stk).

 

Som jeg skrev innledningsvis. Dette er treningssak, men dette mestrer du greit. Dette er enklere enn å legge til brygge.....

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Å dregga og fortøya i land på skikkeleg vis, utan mannskap på baugen, er ikkje lett. Sjølv har eg berre gjort det under svært stille forhold. Eg vil anbefala deg å først prøva med mannskap, så kan du bli meir avansert og køyra solo etter kvart.

 

Eg pleier gjera det slik:

 

Kona eller ein av ungane står på baugen. Først går me sakte inn mot staden me ynskjer å fortøya for å sjekka botnforhold og kor det er best å koma på land. Når me har funne beste plassen bakkar eg eller går litt tilbake. Går så sakte inn mot fortøyningsstaden igjen. Her må vind og straumforhold også vurderast. Baugmannskapet er no klar med tau som er festa i båten og eg har gjort klar dreggen akterut. Når båten er der eg vil ha dreggen, kastar eg den, stramer opp og kjenner etter at eg får skikkeleg feste. Deretter styrer eg båten heilt sakte mot land, medan eg slakkar litt av på ankertauet. Bakkar forsiktig opp (av og til er det nok å strama ankertauet). Baugmannskapet stig så i land (prøv å unngå hopping) med tauet og gjer ei mellombels fortøyning (evt. berre held tauet). Eg stramar så opp ankertauet og gjer fast. Eg vil helst ha to fortøyningar i baugen. Desse bør vera omlag 90 grader i forhold til kvarandre. Nokon plasser er det fortyningsboltar, andre stader naturlege festepunkt som trær og store velforma steinar. Som oftast må eg likevel slå ned minst ein kile for å få fortøyninga slik eg vil ha det. Etter å ha fått tre festepunkt (dregg + to i land) må det gjerne justerast litt for å få båten til å ligga rett. Her kan det også vera lurt å tenka litt på flo og fjære.

 

Ein typisk feil er at dreggen blir sett for nær båten og land. Ikkje vent for lenge med å sleppa dreggen. Spiss vinkel på ankertauet gir lettare (og betre) feste, samstundes som det fjørar godt.

Eg ville ikkje under nokon omstende ankra på berre vekta av dreggen.

 

Som alt anna lærer ein seg dette med litt øving. Men eg vil tilrå baugmannskap. Vil ikkje madammen gå på baugen, så kan kanskje du, medan ho manøvrerer båten. Lukke til!

Link to post
Share on other sites

Min teknikk da jeg brukte dregg i Viksund'en var rimelig enkel. I god tid før tillegging ble dreggen gjort klar, og ankertauet lagt på dørken i åttetall slik at tauet ikke skulle vase seg når det ble sluppet ut. OBS: Tauenden festet på kryssholt!! Quindebestet på baugen med langt nok tau. Glidende sakte mot den utsette ilandstigningsplass, hev dreggen uti og lot tauet gli ut gjennom ene hånden med den andre på ratt og spake. Når så båten var passe nærme land, strammet jeg grepet om tauet for å stoppe siget. Og fikk da samtidig satt dreggen fast i bunnen.

 

Deretter naturligvis den samme øvelsen som nevnt over; to landtau, hvert helst 45º på baugen dvs. 90º på hverandre, og nødvendige justeringer for å få båten til å ligge rett.

 

Det er som Perlen sa ovenfor kun en treningssak men du bør vel begynne i alle fall med mannskap på fordekket. Etter hvert som jeg selv fikk øvelse, gikk det greit å gjøre hele jobben alene. Husk: Hovedpointet er å ta det med ro, ingen brå manøvre!

 

Lykke til!!

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Å legge til med dregg i uthavn har jeg også øved en del på i sommer, og med mannskap i baugen går det rimelig greit. Jeg opplever det allikevel som svært mye enklere når det er lite vind og rolige strømforhold. Mitt tips (i tillegg til andre gode tips i tråden), er derfor at du de første gangene gjør dette når det er lite vind slik at du slipper å ta hensyn til avdrift et. i starten. Etterhvert kan du prøve deg også på dager det blåser litt mer.

 

Lykke til!

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Praksis ombord hos oss er veldig lik den ombord hos janb.

 

Men i tillegg har vi blitt enige om visse tegn som den på bauen viser til den som sitter ved ror og motorspaken. Det gjelder slike ting som at jeg må stoppe, flytte akterover eller fremover, eller om det er en stein jeg må ta hensyn til. Likedann kan avstand også vises.

 

Det er mange som er utrygge når de skal ankre mot land, og til tross for at man vet at det er vanskelig å høre hverandre, ropes og skrikes det. Slikt kan gjøre det utrivelig ombord.

 

Ellers vil jeg spandere på meg minst en 12,5 kg's paraplydregg, var jeg deg. Og bruk gjerne en "daumann" som du senker ned et stykke på ankertauet. Dermed har du en uthaler som drar båten fra land, pluss at ankeret normalt trekker mer parallelt med bunnen. :smiley:

Link to post
Share on other sites

PP`s inlegg er det beste så langt. Hyl og skrik, er signal på at folk ikke har peil på hva de skal gjøre, at de ikke har planlagt manøveren og at det ikke finnes alternativplaner. Helt unødvendig, skaper en masse stress ombord til ingen nytte. Håndsignaler skal til, for ikke vise at du er helt landkrabbe, samt at alt er under kontroll.

 

Men - ikke hør på PP`s sitt råd om paraplydregg. Kjøp heller en billig kopi Bruce på f.eks 5 kg. Skal du absolutt ha paraplydregg, koster denne vesentlig mer, for de ubrukelig raklegreiene som selges flere steder, er bare søppel. En skikkelig paraplydregg, koster fort 1200,- eller deromkring..

 

Og øv gjerne på ferdigheten mot en vanlig brygge da vel ? På østlandet, og svenskesiden, er det helt vanlig at man ligger med anker mot gjestebrygge.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

På østlandet, og svenskesiden, er det helt vanlig at man ligger med anker mot gjestebrygge.

<{POST_SNAPBACK}>

Og det burde vore mykje meir vanleg her på Vestlandet også. Gir betre utnytting av kaiplassen og mindre trakking over andres båtar.

 

Her har me noko å læra, sjølv om det er frå austlendingar... :wink:

Link to post
Share on other sites

Jeg er avhengig av å gjøre dette aleine, tror ikke jeg får madammen til å stå i baugen og hoppe i land med taustump. Dessuten har hun mer enn nok med å aktivisere minsten og holde ham unna når vi legger til.

 

Hei tj

 

Jeg synes det høres ut som du sliter mye med å måtte gjøre alt alene hele tiden. Tror du ikke det er bedre å få madammen til å hoppe i land? Alternativt at hun får hjelp av noen til å ta imot taustumpen og at madammen står i baugen og kaster den over til vedkommende?

 

Er det andre i nærheten får jeg nesten alltid hjelp uten å måtte spørre, og jeg iler også til når jeg ser andre som skal legge til på denne måten, spesielt hvis jeg ser at de virker litt usikre. Ønsker de å kaste tauet til meg, tar jeg det imot. Er de ikke rutinerte nok til dette, tar jeg gjerne å holder baugen på båten til de for ordnet seg, slik at ikke båten dunker på land.

 

:sailing: Lasse

Link to post
Share on other sites

Ved fortøyning mot land der det er bolter, jernstenger eller lignende objekter er det mulig å ligge et par meter fra land og kaste lasso for å få det initielle festet mot land. Forutsatt at det ikke er vind eller strøm som driver deg på land. Dreggen bør du allerede ha lagt ut og det jeg har hørt og erfart er at ankelina bør gå minst 3 ganger dybden (det med båtens lengde var nytt for meg), men når det er veldig grunt legger jeg den enda lenger ut. Føler f.eks. at dreggen seks meter ut ved to meters dybde blir litt kort.

 

Angående kommunikasjon mellom styrmann og dekksmannskap så jeg det ideelle eksemplet i Strømstad i sommer. Fruen stod sakskyndig på dekk og kommuniserte via headset (og sikkert en trådløs inretning/radio) med skipperen. Så skikkelig proft ut og det var helt klart ikke behov for å rope. Har erfart at vind og motorstøy også kan føre til at man må heve stemmenivåt for at motparten skal høre.

Redigert av Grunna (see edit history)

Mindre langkjølte soloseileres kortere langturklubb

Link to post
Share on other sites

Hei tj

 

Jeg synes det høres ut som du sliter mye med å måtte gjøre alt alene hele tiden. Tror du ikke det er bedre å få madammen til å hoppe i land? Alternativt at hun får hjelp av noen til å ta imot taustumpen og at madammen står i baugen og kaster den over til vedkommende?

Jo - det er nok slik at jeg må klare det meste alene. Det var endel av dealen da vi kjøpte båt - ikke regn med meg som mannskap, men mer som en passasjer på godværsdager var meldingen. Derfor er det like uaktuelt at hun skal overta roret som å stå framme på dekk. Og det har jeg innfunnet meg med og på den måten har vi alle hatt en kjempefin båtsommer på hver vår måte.

 

Uansett så er nok treåringen vår så aktiv og uberegnelig at han må passes på av en voksen hele tiden.

 

 

tj

Link to post
Share on other sites

Uansett så er nok treåringen vår så aktiv og uberegnelig at han må passes på av en voksen hele tiden.

tj

OK. Da ville jeg prøvd følgende noen ganger før jeg forsøkte å gjøre alt alene:

 

1. Finn et sted der det er lett å komme i land, og hvor det også ligger andre båter med dregg i nærheten.

2. Gå forsiktig inn, og spør om noen kunne tenke seg å hjelpe deg litt med å holde i baugen.

 

Du bør få respons. Hvis ikke er du på sted.

 

3. Gå så ut igjen. Klargjør med tau i baugen, eventuelt fendere, og finn riktig posisjon. Nå står hjelperen klar på land, og venter på deg. Han ser at du driver med klargjøring.

 

4. Gå innover mot plassen du skal ligge, hiv dreggen på riktig sted (husk å unngå andres dreggtau).

osv ....

 

Hjelperen holder nå båten og passer på foran. Dersom han også fortøyer for deg, kan du nå bare stramme opp dreggen. Hvis han står der og holder båten, strammer du opp litt på dreggen, går fram i baugen, hopper i land med tauet, fortøyer og så er det å bare å etterstramme dreggen.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

ser ut til at du har fått mange gode tips. Ombord hos oss har vi det oxo rimelig travelt ved tillegging til tider, da vi seiler med en 3,5 åring og en speedy 1 åring ombord. Vi har gjort et par ting ombord som gjør det enklere for oss.

 

Vi har montert et sykkelsete bak på pushpiten - der plasserer vi minsten når vi går til og fra kai - da er vi helt trygge på at han ikke kan finne på noe sprell - og svært ofte liker han å sitter der, så da er det mindre hyl og skrik enn ellers.

Vi har løpeliner som alltid er spent opp på dekk, så vi enkelt kan kroke fast eldstemann -da kan han bevege seg i hele båtens lengderetning uten å bli borte for oss.

 

Uansett om vi legger til kai eller land, så prøver vi å forberede oss godt - så begge er enige om hva vi skal gjøre - hvor vi legger til - legger alltid opp med fendere og tau på begge sider, selv om vi i utgangspunktet tror vi ikke trenger dem, da kan man kjapt skifte mening om en annen plass skulle bli ledig.

 

Vi har kjøpt en ankerrulle/ankerdaviter som festes på pushpiten akter - den vippes ut, paraplydreggen kan da klargjøres hengende fri fra skroget, og når man legger til så er det bare å gi et lite nykk i dreggen, så raser den ut - slipper å gå fra rattet for å kaste dreggen over pushpit.

 

For oss har disse små triksene gjort sitt til at å seile med småbarn ombord går veldig smertefritt - uansett hvor vi skal legge til

Link to post
Share on other sites

Takker for alle gode tips!!

Synes jeg så på værmeldingen at det var finvær i vente så neste gang skal jeg prøve...

Ingen som har sagt noe om å få eget tau i propellen... men det er kanskje ikke noe stort problem med noenlunde sunn fornuft...

 

Skal gi tilbakemelding på hvordan det går!

 

tj

Link to post
Share on other sites

Dreggetauet i propellen har jeg fått. Det gjorde jeg i fjor, men det var ikke under tillegging. Jeg ga litt revers når vi skulle reise fra en uthavn, og vips så lærte jeg å kun dra båten ut med dreggtauet...

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Jeg skal innrømme at jeg er litt pysete når det gjelder å hoppe i land, har blitt litt bedre, men ikke god nok.

Men et tips til dere som har hjulpet meg/oss litt er å bruke baugstige.

Jeg liker ikke å hoppe ned, rett å slett fordi jeg er litt klumsete, lite atletisk og har dårlig balanse.

 

Omtrent slik pleier vi å gjøre det, hvis vi ikke har noen som tar imot tauet for oss:

Min kjære har ofte dreggen klar litt før vi er der, når han finner ut hvor han vil slippe den går han bak og jeg sitter ofte ved roret, i tilfelle noe uforutsett skulle skje.

Så kommer han tilbake, tar roret og jeg går foran, hvor baugstigen allerede er montert opp på forhånd.

Jeg står i baugstigen og kan bare skritte ett skritt tilbake når jeg er nærme nok brygga eller berget, holder tauet og dytter båten litt ut. Min kjære strammer dreggen mens jeg holder.

 

Nå har ikke vi barn som vi må ta hensyn til da. Og min man er helt klar på at neste båt skal ha vinsj.

 

---

Men en liten historie fra en gang det ikke gikk så bra før jeg avslutter.

For noen år siden, jeg var ganske fersk med båtliv på det tidspunktet, skulle vi ha med en av mine venninner ut. Dette var før vi fant ut at det kunne være lurt å bruke baugstigen. Vi skulle legge til på et berg, og venninnen min hadde absolutt null erfaring med båt. Så jeg måtte stå foran, og skulle hoppe i land.

Likte det ikke, men måtte i land siden vi skulle grille.

Jeg kommer meg i land, får med meg tauet og var ganske stolt av meg selv.

Så skulle vi få min venninne i land, etter at min kjære hadde strammet dreggen. Hun syntes båten lå for langt fra land, og jeg prøvde å dra den nærmere. Jeg gikk litt lengre frem for å prøve å gi henne en støttende hånd, og før jeg vet ordet av det sklir jeg på berget, båten sklir bakover pga stram dregg og jeg tar tak i baugen på båten. Blir hengende etter armene og skjønner at jeg må slippe meg (fungerer ikke helt som på film). Så med full påkledning blir det et stort plask, og en druknet katt kommer seg opp via badeplattformen.

Tror nok båtene i nærheten hadde stor popcornføring av underholdningen.

Lo godt selv også, for det gikk heldigvis bra til slutt.

Link to post
Share on other sites

"Er det ikke bedre å øve inn andre metoder for å kommunisere da? Headset synes jeg blir litt latterlig"

 

En direkte fjollet bemerkning - det må da være mulig å bruke det utstyret en selv ønsker uten at en skal få bemerkning om at det ser latterlig ut, ha respekt for andre sin måte å gjøre ting på.

Ares

Link to post
Share on other sites

Hvis ikke båten er så stor at skipperen ikke kan se personen på baugen, synes jeg headsett virker litt "overkill" ! Tegnspråk funker veldig greit etter min mening.

 

Når det gjelder førtøying er det en sak som ert grei å tenke på : Hvis det er mulig anbefaler jeg at tauene som går i land trekkes tilbake til båten. Tre dem igjenom øyer på bolter, rundt trær e.l. Man slipper da å hoppe i land når man skal legge ifra igjen. Står bare på baugen å trekker tauene med seg ut.

Redigert av GeV (see edit history)

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Den med kona på fordekket med headset så jeg også i Sverige. Syntes den var genial. Mange ganger roper kona "hører ikke hva du sier!!". Tror jeg må skaffe meg et sett.

<{POST_SNAPBACK}>

Er det ikke bedre å øve inn andre metoder for å kommunisere da? Headset synes jeg blir litt latterlig  :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Hvorfor ikke, jeg synes dette med et headset var en god ide. Et alternativ er å kjøpe en VHF med "heilerfunksjon". Da kan man føre en samtale mellom en lukket kabin og feks. fordekket uten å behøve å heve stemmen. Du får ikke denne funksjonen på de billigste VHFène men må noe opp i pris. Jeg syntes i utgangspunktet dette var en unødvendig gimmick, men har etterhvert begynnt å like den svært godt.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...