Jump to content

Ønsker å lære å legge inntil i uthavner, tips??


Avsluttet2

Recommended Posts

Største maretittet mitt med tillegging med dregg er å få dreggtauet i propellen! Selv synes eg det er greit å vere 3 personer iallfall når det er straum/vind. en som passer på dreggtauet, en som går i land/passer på djupna, og en ved førerplass.

 

Å vere 1 person må jo vere veldig vanskelig!

Link to post
Share on other sites

Det er ikke så enkelt å legge til alene i vind. Det er også ofte enklere med en større båt med kjøl da den driver tregere av.

 

Hvis det er mulig å legge seg longside så er det ofte bedre i mye sidevind. Hvis det ikke er lov så kan du likevel droppe dreggen, legge longside inntil (husk å fendre godt på forhånd) og feste tauet fremme der du vil ha den på land. Så kan du gå ut og stramme opp dreggen slik at du ligger ut/inn med båten.

Hvis det er bolter i fjellet så er det lurt å trekke tauet fremme gjennom bolten og tilbake til pulleren ombord. Da blir det mye enklere å justere og ikke minst enklere når du skal dra.

Link to post
Share on other sites

pleier å stå med dreggen i handa, og noen på baugen,når han har hoppa kaster jeg dreggen så langt jeg klarer(ca. 10m) og bakker utover ca 2. m før jg strammer dreggen og fyren på land drar inn...det funker fett, dette kan også gjøres solo, ved at du kaster dreggen først, bakker 2 m. tilbake strammer dreggen, og setter åten i gir mens du selv løper på land, slik ser du om dreggen hengeri samme slengen, hvis ikke kan jo madammen bakke, hun er da ikke helt lam...

Link to post
Share on other sites

Min erfaring er at å legge til med baugen inn og dregg i sidevind kan være i overkant når man er alene i båten. Uasett vindretning er min rutine å gjøre klart alt tauverk og dreggen først, så smyger jeg meg mot land for å se hvor jeg ønsker å ha baugen. Bakker så ut, og basert på vinden velger jeg vinkel inn mot stedet jeg skal ligge. Et stykke fra land (dybdeavhengig, ønsker å ha en del dregg tau ute) setter jeg båten i fri, går akterut og hiver ut dreggen. Siger så rolig mot land, og om nødvendig surrer jeg raskt dreggtauet en gang rundt kryssholtet for å skape litt friksjon. Kommer meg i land og får festet en tamp, går ombord og strammer opp dreggtauet.

 

Etter dette kan er det bare å justere inn fortøyningen med hvertfall et tau til i baugen, og etterstramme dreggtauet.

 

De førstet gangene jeg gjorde dette alene var pulsen nokså høy, og jeg følte meg litt stressa. Er mye roligere nå, og ved alle fortøyningsprosesser er det å bevare roen en nøkkel til suksess, etter min erfaring.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Det er sikkert ikke dette du er ute etter, men kan ufattelig sterkt anbefale ankervinsj med fjernkontroll - spare spare! Legg til mot vinden -det kan nesten ikke gå galt! Og gjør det det, vinsje ut igjen uten å få tauet i propellen. Ingen skriking eller krangling - klarer ikke båtfører å legge til slik at mannskapet kan skritte i land, så må han skylde seg selv. Nybåten var uten et par måneder, men fikk innstallert forrige uke. Jeg var for godt vant... spar til antikranglevinsj!

 

Barolo

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er svært prisverdig at noen trener på dette. Å håndtere båten helt alene.

Jeg synes selv det gir god ro i sjela når jeg kjenner båten så godt at jeg vet nøyaktig hvor mye jeg må kompensere for vind og strøm. Når jeg vet nøyaktig hvor mye sig det er i båten. Å vite hvordan hun svinger og når jeg må nappe i slippstikket for å la gå dreggen.

Spesiellt fint er det, for meg, å ta en seiltur helt uten bruk av motor.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Siden vi har vært velsignet med bare flotte dager i sommer har det blitt mye båtliv og mange fortøyninger i uthavner.

Etter mye trening og litt innkjøp av utstyr går nå tillegging alene ved bruk av dregg som en drøm, selv i sterk vind.

 

Det første problemet jeg måtte finne en løsning på var at det tok for lang tid fra jeg var i possisjonen der jeg ville ha dreggen til jeg fikk dreggen ut. Ved sterk vind eller strøm hadde jeg drevet for mye og baugen pekte ikke lenger mot land da dreggen endelig var kommet ut.

Løsning på dette ble en manuell dreggslipper fra Biltema. Den er visst på vei ut av sortimentet og selges på tilbud til 500 kr.

Ved hjelp av denne kan jeg slå ut paraplyen og henge dreggen klar i vannskorpen før jeg kommer til ankringsstedet og ved et nøkk i et tau renner kjetting og tau ut mens jeg kan styre båten og holde bauen mot land.

For at ikke kjettingen skulle gnisse på båten ved utslipp måtte jeg montere en kjettingrulle. Også den fra Biltema, koster 129 kr. tror jeg.

 

Neste problem jeg oppdaget var at det tok for lang tid fra jeg var kommet inntil med baugen til jeg kom meg fram og var klar til ilandstigning. Ofte var bauen drevet så langt fra land at jeg ikke "kunne hoppe", nådde heller ikke med båtshaken. De sekundene det tok å feste ankertauet var altså nok til at hele tilleggingen gikk i vasken.

Grublet mye på løsninger.

Fikk forslag om at ankertauet bare kunne ligge løst i båten inntil bauen var festet. Dette funker ikke for min båt i litt vind. Ankertauet som jeg har i en vanlig plastbøtte renner ut når vinden tar tak og ved sidevind kommer akterenden også til land.

 

Fikk også forslag om at en kunne bruke minste dreggen til Biltema som kastedregg - stå på bauen og kaste den på land for så å trekke båten inntil når den var drevet ut. Et godt forslag og en slik kastedregg skal jeg anskaffe meg. Suverent når det er så grunt at en ikke tør kjøre med motor lenger.

 

Men løsningen min for å spare tid når jeg festet ankertauet var en taustopper eller tauklemme som en bare legger tauet nedi og så låser det seg. Det er så raskt gjort at jeg får tid til å komme meg fram til bauen før den er drevet fra land og jeg kan stige greit i land for å feste bautauet. Taustopperen er kjøpt hos maritim for 99 kr.

 

Så ved hjelpemidler til drøye 700 kr. og mye øving er også denne situasjonen overvunnet. Å ankre opp ved holmer og skjær selv om jeg er alene eller må gjøre alt alene er ikke lenger en umulighet eller noe jeg kvier meg for og det har gitt båtlivet en ny dimmensjon for meg og resten av familien.

 

Konklusjon: Litt tenking, litt utstyr og mye øving gjør mester :-)

Link to post
Share on other sites

I sommer har også jeg gjort meg noen nye erfaringer hva tillegging med ankerfortøyning gjelder, særlig når det blåser litt. Selv om Fram'en (som jeg dessverre fremdeles eier :( ) nok har betydelig mindre avdrift en båten din tj, så drev den også godt av i vind, og av og til måtte jeg bakke ut for å gjøre nytt forsøk. Ettersom tresnekka mi er fem fot større enn Fram'en forventet jeg egentlig at det skulle bli mer utfordrende å finmanøvrere den, men den gang ei.

 

Ved Nautholmene (Lyngør) som var første stopp hvor vi lå med baugen inn i ferien, var det god vind og jeg plundret litt med å få Engbo'n i vannet. Vinsjen er av den gamle typen uten fjernkontroll, så jeg sto akterut en stund for å få orden på dette. Antok at jeg måtte vinsje inn igjen og gå inn på nytt, men båten hadde knapt drevet av i det hele tatt. Det er rett og slett lettere og finmanøvrere, og jeg har bedre tid enn jeg hadde med plastsnekka. I tillegg siger den mye mer i vannet, og det er derfor letter å gå sakte inn.

 

Syns du imponerer hva trening angår tj, og det må føles godt å kunne håndtere en båt med slik avdrift du beskriver helt alene :flag:

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Hei!

Jeg har et lite tips når det gjelder feste av dreggetauet, det vil spare deg for endel til akter på båten. Ved montering av denne er det bare å legge dreggetauet ned i sporet, så er det bare å konsentrere seg om baugen. Jo mer trekk det blir på dreggetauet jo bedre sitter den. Når du senere skal dra fra plassen så er det da også bare å nappe i tauet

 

Bilde

 

15800-205 pr. nr i watski

for tau 10-16

99,-

 

 

Tille

Link to post
Share on other sites

Først bør en fastslå det hyggelige faktum - kvinner og menn er ulike. Fysisk sett er menn noe mer muskuløse og langbent. De egner seg derfor ofte best til å ta seg på land i en uthavn.

Regel 1. Dersom du ikke har en særdels spenstig og muskuløs dame, gå eller hopp på land selv.

Regel 2. Som er en forutsettning for regel 1., lær dama både å kjøre båt og å legg til.

 

Dersom en ikke følger disse regler kan det gå som for en tidligere kolega av meg.

I klassisk stil skreik han til kona når båten var tre meter fra land: HOPP FOR HE.....

Hun hoppet og brakk foten. Kort tid etter ble boet gjort opp, han fikk beholde båten og hun fikk huset. Og det ble enda vanskeligere for han å legge til.

Link to post
Share on other sites

Først bør en fastslå det hyggelige faktum - kvinner og menn er ulike. Fysisk sett er menn noe mer muskuløse og langbent. De egner seg derfor ofte best til å ta seg på land i en uthavn.

Regel 1. Dersom du ikke har en særdels spenstig og muskuløs dame, gå eller hopp på land selv.

Regel 2. Som er en forutsettning for regel 1., lær dama både å kjøre båt og å legg til.

Dette er faktisk utrolig viktig og riktig, og selv om det er kjent lærdom er det vanskelig å leve opp til. Siden bedre halvdelen min er av den typen som blir grønn i trynet bare hun er under dekk i 3 minutter når det bølger litt, har arbeidsfordelingen i år utkrystallisert seg slik at jeg tar barna og hun styrer båten. Dette øker hennes interresse for båten og båtlivet, i går tok hun båten ut alene for første gang, og det gikk veldig greit. :flag:

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Viser til tj's innlegg #38.

 

Dette vitner om en flott tilnærming til å trene på å legge til.

 

Å legge til er en av de vanskelige operasjonene med båt.

 

Synes det er hensiktsmessig å starte med å lære båtens manøvreringsegenskaper ved vindstille og uten vannstrøm. Effekt av skrogform, ror og propell kan være vidt forskjellig på ulike båttyper selv om hovedprinsippene er ensartede.

 

Jeg har i sommer observert flere båtførere som har fått vansker både med fortøyning og ved løsning av fortøyning trolig grunnet at de ikke har tatt tilstrekkelig hensyn til forskjellen mellom pålandsvinden og fralandsvinden. Mange ganger kan det være hensiktsmessig å vente noen timer til vinden løyner før ankeret dras opp.

 

Avventer flere rapporter fra tj.

Link to post
Share on other sites

I klassisk stil skreik han til kona når båten var tre meter fra land: HOPP FOR HE.....

Hun hoppet og brakk foten. Kort tid etter ble boet gjort opp, han fikk beholde båten og hun fikk huset. Og det ble enda vanskeligere for han å legge til.

:lol::lol::lol::lol::lol: (Hyler av latter her, dagen er reddet, HO, HO ...)
Link to post
Share on other sites

Dersom en ikke følger disse regler kan det gå som for en tidligere kolega av meg.

I klassisk stil skreik han til kona når båten var tre meter fra land: HOPP FOR HE.....

Hun hoppet og brakk foten. Kort tid etter ble boet gjort opp, han fikk beholde båten og hun fikk huset. Og det ble enda vanskeligere for han å legge til.

Som påminner;

en vakker, varm, vindstille kveld i havna på Storö, Väderöerna;

en mindre seilbåt siger mot land for motor, sakte og forsiktig. Mannskapet består av 5 blide, solbrune jenter sent i 20årene.

Dreggen går overbord, og to jenter står klare med tau og båtshake på fordekket.

3 meter fra land utbryter hun som styrer / er kaptein, høyt og klart; " hoppa, ni måste hoppa".

Hele gjengen knekker sammen i latter, og det er bare såvidt de klarer hente seg inn igjen før båten går på land.

Vi i nabobåtene ( yngre par i den andre båten også ) humrer godt av opptrinnet.

Det var imidlertid flere båter rundt oss, der mannskapet lot som om de ikke så noe som helst. :rolleyes:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...