Jump to content

Ønsker å lære å legge inntil i uthavner, tips??


Avsluttet2

Recommended Posts

Er det ikke bedre å øve inn andre metoder for å kommunisere da? Headset synes jeg blir litt latterlig  :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, vi sa vel det når helhjemlen kom også, "overkill"

samme om sikkerhetsbelte

 

Hvor får man kjøpt slikt headsett ? noen som vet. ?

Og finnes det flere typer, trådløs eller med kontakt i dekk.

F.eks intercom system slik at jeg kan legge dette opp i lugarene ombord.

Kan da rope på "noen", hvis jeg trenger hjelp oppe på dekk.

Eller de kan rope på meg når de trenger hjelp.

 

En flott løsning,

Sikkerhet først, og hvis det hindrer meg i og kjøre på en stein, eller dunke borti fjellet, så har nok headsettet betalt seg fort.

 

:seeya:

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

F.eks intercom system slik at jeg kan legge dette opp i lugarene ombord.

Kan da rope på "noen", hvis jeg trenger hjelp oppe på dekk.

Eller de kan rope på meg når de trenger hjelp.

En flott løsning,

Sikkerhet først,  og hvis det hindrer meg i og kjøre på en stein,  eller dunke borti fjellet,  så har nok headsettet betalt seg fort.

:seeya:

<{POST_SNAPBACK}>

På de samme VHFèr som jeg snakker om over får du i tillegg til heiler også intercom. Meget nyttig mellom lukket kabin og feks. dekk som du sier. Vi benytter den ofte mellom kabin og FB.

Og nei. Både heiler og intercomfunksjon på VHFèr går på lukket nett, slik at du ikke kringkaster til hele havna når du gir instrukser til kjærringa på fordekket eller omvendt.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Lykke til med treninga - etter noen runder med å legge til på en veldig stille dag så får du sikkert taket på det...

 

Husk bare en ting med dreggen: pass på hender og føtter! Er vel egentlig selvsagt, men ikke noe hyggelig å glemme... Jeg sjekker ALLTID begge beina før jeg lemper noe som helst overbord med line på, og det samme gjelder når dreggtauet feks. skal strammes - det er ikke lurt å kveile det en runde rundt håndleddet...

 

Det kan så fort skje noe som kanskje gjør at du gir gass bakover, og med tauet i propellen og rundt håndleddet samtidig så kan det fort bli skummelt...

 

Ellers husker jeg en gang på Koster da jeg hadde bestemt meg for at jeg SKULLE legge til på det vanskeligste stedet, et sleipt svaberg mellom to steiner i vannet. Med litt motvind og seilbåt, sliten og aleine, så tok det hele to timer, hehe... Men flott lå jeg, og siden har det aldri vært noe problem å legge til.

Link to post
Share on other sites

Baugstige, barnesete, fendre ferdig i god tid. Dette er supre tips.ha langt nok tau på dreggen, gå rolig inn mot land, da kan fruen skritte inn på berget, samtidig som hun holder utkikk om det er dypt nok. Fforresten så pleier vi å gå inn å sjekke dette før vi slipper dreggen. Hold utkikk etter bolter på land, da er det som regel trygt å gå inn. Den som ikke legger dregg får heller ingen anker :drink: .

Redigert av Escada (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Paraplydreggen misliker mange, men mange elsker den også. Jeg har 3 forskjellige ankere, deriblant paraplydreggen som til dags dato som ikke har sviktet meg, men det har faktisk de andre.

 

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg var der ikke, men ryktet sier at så ikke er sant. En formiddag i sommer i en uthavn nær Lillesand gikk det galt selv om du faktisk hadde 2 paraplydregger ute samtidig. Så galt gikk det at du måtte få hjelp av et etstra tau i bakre puller og over i en stor gummibåt med 15 hesters motor for å holde deg opp mot vinden slik at du kom deg ut. Tenk om vinden i sia di hadde vært sterkere enn frisk bris? Tenk om den hadde startet litt tidligere på morgenkvisten? :smiley:

 

Det er jo en trøst at du ikke var alene om å miste festet, men du bør kanskje vurdere å få noe annet enn 2 små paraplyer bak på en 10 tonns båt? Paraplyene holder jo ikke engang der det er ypperlig ankringsbunn.

 

:smiley: Lotus

Link to post
Share on other sites

Jeg var der ikke, men ryktet sier at så ikke er sant. En formiddag i sommer i en uthavn nær Lillesand gikk det galt selv om du faktisk hadde 2 paraplydregger ute samtidig. Så galt gikk det at du måtte få hjelp av et etstra tau i bakre puller og over i en stor gummibåt med 15 hesters motor for å holde deg opp mot vinden slik at du kom deg ut.  Tenk om vinden i sia di hadde vært sterkere enn frisk bris? Tenk om den hadde startet litt tidligere på morgenkvisten? :smiley:

 

Det er jo en trøst at du ikke var alene om å miste festet, men du bør kanskje vurdere å få noe annet enn 2 små paraplyer bak på en 10 tonns båt? Paraplyene holder jo ikke engang der det er ypperlig ankringsbunn.

 

:smiley:  Lotus

Jeg traff også Perlen i sommer, og da var det også noen problemer med dreggen(e) :wink:

Link to post
Share on other sites

Avhengig av båttype kan manuell kasting av dregg "ta litt tid". (særlig om man må ut og bak en kalesje for å få gjort dette). Faren for å ramle i sjøen fordi man skal skynde seg er også tilstede.

 

Et triks jeg brukte var som følger; Gjorde ferdig dreggen og lot den henge i vannflaten. Tauet festet jeg i rekka, slik at det kunne nås på innersiden. Jeg brukte en enkel knop og en grov skrutrekker, slik at knopen gikk opp når skrutrekkeren ble trukket ut av denne. (klarer ikke forklare knopen men tror alle finner ut hvordan det gjøres) Dermed var det lynraskt gjort å få sluppet dreggen og man var tilbake på kjøreplassen.

 

Det viktigste er å få en tamp i land, slik at dreggen kan strammes opp. Så kan man legge på ekstra tauer og justere.

 

En liten kommentar til bruk av fjellbolter: Ser tidvis at noen fester tau fra flere båter til samme bolt. Det er å be om trøbbel, da tauene hver for seg vil bende bolten løs. Kun ETT tau til hver bolt!

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Har ikke lest alle rådene du har fått, men jeg har sett at det står mye fornuftig. :smiley:

 

Jeg ligger som regel altid på dregg to stk, men båten er 10 tonn og uten ankespill.

 

Min metode er å komme rolig innover stoppe opp gå fremm å sette fast tau å gjre dette helt klart, slik at det ikke er en tjangs at det kan slå knute på seg (dreggene er altid klar i kasse på badeplattformen.

etter det går jeg rolig innover og sonderer terenget, gjerne helt inn for så å bakke rolig ut til det er passende å hive dreggene, stopper helt opp kaster dreggene en paraply og ett sandanker (hver sin side) jeg legger så tauene rundt hver sin kryssholt slik at tauene kan rause ut med noe friksjon, går sakt mot land, avpaasser farten (gjerne med å bakke litt siden tauene er rellativt stramme av friksjonen fra kryssholten, når fart er i forhold til avstand tril land går jeg rolig frem på bauen å griper tauet fortsetter ned i baustigen (ikke hopp på land (har prøvd i slippers)) stig på land , hold igjenn båten til denne ligger rolig fest tauet gå ombord stramm opp dreggen enten det er parraply, eller noe annet lignende, siden kan du i ro å mak fortøye ferdig med tau nummer 2 i bauen mens fruen klargjør for strandhogg, jeg har regel om at ingen går i land før jeg har bekretet at det er greit (slipper klemskader og hopping mm)

Denne metoden funker ellegant for meg, men du vil få en faktor å tenke på med at din båt driver lettere en hva som er tilfelle for min, det er dette friksjonen i dreggen skal forhindre til en viss grad mens du får tid til å sette fast fremme.

 

Finn gjerne en plass som det ikke er andre folk i starten, da går det 1000 ganger enklere.

 

Håper dette var forståelig skrevet (trett)

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

:diving::flag:

Hei.

Synes det kan være vanskelig å beregne når jeg er nær nok svaberget, har ikke lyst til å dunke nedi med baugen eller at den som står på baugen må hoppe som en geit. Kona har stått til knes og skadet kneet fordi jeg trodde at nå sto jeg på berget med baugen. Bruker derfor ofte en liten landdregg (som fjellklatrerne) og kaster den i land først.

Når den har feste er det enkelt å stige i land, få fortøyd og strammet opp til slutt.

Prøv, og du blir overbevist.

 

hilsen

Haba

Link to post
Share on other sites

Har selv fortøyd i land ved å først gå inn til land for å sjekke dybde og forhold, har da kastet bukten av et langt nok tau rundt fortøyningsbolten i land. Deretter bakket ut til nok dybde og sluppet dreggen. Med dette har jeg stilt og rolig fått feste i begge ender, og dette kan elegant justeres om bord. Det krever riktig nok litt taulengde og ikke minst at tauene kveiles slik at de kan gli ut av seg selv uten hindringer. Selv på min 27fots snekke med begrenset manøvrering akerover har denne metoden vist seg brukbar forutsatt at det er så stilt at jeg tør gli fremover og kaste løkken om bolten i land. Men en mindre båt bør jo dette være problemfritt?

Oso

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Har øvd endel og nå går det veldig greit å legge til i vindstille og veldig moderat vind. Synes imidlertid at det er litt trist å passere fine uthavner og se på båtene som ligger inntill svabergene uten å få dette til i vind.

Har derfor tenkt og jobbet litt med arrangementet mitt og fått en fin løsning. Jeg har montert kjettingrulle og biltemas ankerutløser og fått ordnet det slik at 5m ankerkjetting ligger fint og stabilt på badeplatformen og renner lett ut når jeg drar i utløseren.

 

Med nordavind på 8 meter/s over sotrabroen dro jeg ut for å prøve det nye arrangementet. Dro til Smiavågen på Tyssøy som er rimelig skjermet for nordavinden og hadde hele bukten for meg selv - og takk for det.....

 

Arrangementet fungerte helt fint - har full kontroll på dreggslipp, kjetting og tau samtidig som jeg både kan ratte og styre gassen.

 

Gikk inn slik at jeg kom 90 grader på fjellet - tok sikte på en fortøyningsbolt - fikk vinden inn 90 grader fra styrbord. Slapp dreggen mens båten gikk rolig framover, måtte øke farten for at bauen ikke skulle blåse til sides. På grunn av vinden kommer jeg til land et stykke babord for der jeg hadde tenkt, men greit nok. Gjorde raskt fast ankertauet , rev til meg båtshaken og spratt fram på baugen for å gå i land. Prøvde mange ganger, men hver eneste gang hadde vinden tatt bauen slik at jeg ikke kom meg i land.

 

Etter at jeg kom hjem kom jeg til å tenke på at det kanskje ikke var lurt å gå inn 90 grader mot land slik at jeg fikk vinden inn rett fra siden.

Burde jeg gått skrått inn mot land? I så fall skulle jeg hatt vinden skrått mot meg eller skrått bakfra??

 

Leste gjennom denne tråden en gang til og fikk med meg et råd som har gått meg hus forbi før. En landdregg som klatrere bruker hadde med stor sansynlighet hjulpet meg i dag. Søkte litt på dette og fant ingen ting. Har det et annet navn?? Noen som har en link??

Redigert av tj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

To ting gjør jeg annerledes enn deg:

1. Jeg fester ikke ankertauet før vi går i land. Ankertauets funksjon er først og fremst å holde båten fra land når dere ikke passer på. Når dere fortøyer passer dere jo på baugen

2. Jeg tar alltid hensyn til vind og strøm når jeg legger til. Avdriften er alltid stor ved liten fart, og man faller fort av noen meter i forhold til der man har tenkt å ende. Derfor går jeg skrått mot vind/strøm mot punktet jeg skal ligge. Det kan da være en ide å la dreggen gå ut når du er litt på oversiden av stedet der du skal treffe med baugen - for så å la vinden drive båten litt nedenfor punktet du skal være. Så går du bestemt mot punktet du skal ha baugen da med vinden litt mer rett i baugen Poenget med å kaste dreggen litt over punktet der du skal ha baugen er at det kan være godt å kunne dra båten litt mot vinden.

 

Et alternativ som også kan velges er å finne et sted å legge til der du enten er mer i le eller der du har vinden rett i mot når du legger til

 

To ombord gjør det hele enklere også. En til å passe båten, en til å ta i mot foran. Jeg har aldri lagt til mot fjell alene i båten. Anser det som for mange ting å gjøre på en gang, med mindre jeg setter båten på stranda.

Link to post
Share on other sites

Du skulle ha prøvd "Knivstikkerstranden" først, tj. Det er den første fortøyningsmuligheten på SB når du kommer inn mot Smivågen, det står en godt plassert T-bolt midt på "hjørnet" på fjellet der. Å legge seg til inne i Smivågen i nordlig eller sørlig vind, eller for den del strøm, er ikke alltid det enkleste. Jeg kan fortele noen historier om det (observerte, ikke selvopplevde).

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Så lenge du har baugen mot vinden, er det "verste" som kan skje, at du blir blåsttilbake dit du kom fra. Inne i Smivågen kan du da ganske enkelt ... ialle fall om du har en matros på fordekket ... gå inn med baugen først og tenke på hvor dreggen skal settes senere. Å gjøre begge deler alene er i alle fall en utfordring, og hvis det er det du holder på med, så har du nok et arbeid foran deg, vil jeg tro. I alle fall prisverdig at du øver, for å bli mester.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Punkt 1: Mener du at tauet bare ligger løst over ripen??? Da vil vel tauet bare renne ut når vinden tar tak i båten og hekken komme inn til land. Eller???

Bare sånn for ordens skyld; enden av dreggtauet må alltid være festet i båten! :yesnod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Joda, enden av dreggtauet er da festet :-)

Men når det ligger en 10 - 20 m lang taukveil, klar til å renne ut, på dørken virker det litt dristig å forlate hekken med tauet løst over ripen - særlig i litt vind.

 

Er altså litt skeptisk, men skal jammen prøve og kommer med tilbakemelding.

 

Har noen linker eller opplysninger om slik landdregg som Haba nevnte lenger oppe i tråden???

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...