Jump to content

Landstrøm og jording


index

Recommended Posts

Nå har jeg endelig fått tilgang til strømuttak på brygga, så nå er det på tide å sette i gang med å lage opplegg for strøm ombord. Har sett at kjøleskap m.m. trekker mer strøm enn dynamoen klarer å lade opp igjen på hjemturen (i alle fall på korte helgeturer) så da gjelder det å ha mulighet til å lade opp forbruksbatteriet fra land.

 

Jeg har fått tak i det meste som skal til for å legge opp landstrøm: Jordfeilbryter, automatsikring, kontakter til inn- og uttak og en slik landstrømplastboks til å montere det hele i. Elektriker har jeg også tilgjengelig..Men så er det dette med jordingen da: Hvilket opplegg har dere andre med landstrøm her? Har dere jordingen koplet til motorblokka, galvanisk skille, skilletrafo eller rett og slett valgt å ikke kople landjord til båtens jord?

 

Tenker litt med gru på hva som kan skje av tæring etc hvis jeg bare kopler dette rett til blokka. Men problemet er kanskje ikke så stort som det kan virke? Noen som har gode råd og erfaringer å dele med meg her?

 

Landstrømmen skal jo i hovedsak kun brukes til lading, og laderen er jo ikke jordet. Men når opplegget først ligger der så blir det jo fort en arbeidlampe, en ovn til vinteren etc. Så hva gjør jeg? Eller rettere sagt: Hva har dere andre gjort??

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Er midt i samme jobben selv.

I min båt er det installert en "bonding isolator" som skal hindre DC jordingstrømmer. Såvidt jeg er kjent med inneholder denne noen dioder og kondensator for at små nivåforskjeller ikke skal få betydning for jordingsstrømmen.

En jordfeilbryter senser jo ikke på selve jorden så den beskytter ikke mot slikt.

I utgangspunktet skal vel 220 jorden samles i ett punkt og 0V dc i ett annet punkt, disse skal så linkes sammen. Jobber med tanken om å få varsling ved strøm i jordingskabelen, muligens benytte seg av spenningsfallet over isolatoren.

Link to post
Share on other sites

Jeg har dratt jordingen hele veien ut til uttakene inne i båten. Har en

landstrømsentral med to 10 A kurser og jordfeilbryter.

 

Laderen er galvanisk isolert fra 220V slik at jord i laderen ikke har forbindelse

med minuspolen dvs blokka på motoren og andre deler i kontakt med minuspol.

Problemet oppstår i det sekund minuspolen kobles til jordingen. Det kan åpne

Pandoras eske. Mange kan fortelle de skrekkeligste historier om dette.

 

Det beste er selvsagt å ha en skilletrafo. Da blir det ingen potensial mellom

jord/motor/minuspol og noen av fasene på 220 V AC. Problemet med skilletrafo

er at den er både dyr og tung.

 

Alternativet er å ha strømmen koblet opp bare mens man lader og er ombord.

Jeg tar alltid ut ledningen når jeg hopper i land for å dra hjem.

 

Å kutte jordledningen helt er også et alternativ, men sjøvannet og motorblokka

er jo også jord så en jordfeil på land kan forplante seg ut i båten om du er riktig

uheldig, dvs hvis du har det minste overledning i noe ombord. Jordfeilbryteren

beskytter mot strøm som er farlig (bryter ved 30 mA), men 10 mA over lang tid

kan spise opp metall på tynne deler, f.eks. kan propellen fort få stygge merker.

 

Bruker man kun dobbeltisolert utstyr merket med to firkanter inni hverandre

er man jo nogenlunde trygg.

 

Jeg kan igjen anbefale boka : "The Marine electrical and electronics bible"

av John Payne.

 

 

Ole

S/Y Sirius

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Har installert denne som jeg kjøpte hos Maritim i fjor vinter. Det var ikke noe i koplingsskjemaet om jording ombord. Kablene til batteriene har jeg strukket direkte til de respektive polene. Har nøkkelbryter mellom + på starbatteriet og motor, denne er av når jeg lader.

 

Mvh,

Kjell.

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Selv har eg tenkt å kutte jordingen fra land, og så ha jording til en dynaplate under vannlinjen. Då vil vel jordfeilbryteren slå ut dersom det er strøm på avveie. Men lurer litt på om eg skal koble DC jord (12v anlegget) til dynaplaten også?

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg la opp dette i vår når jeg var på slipp. I følge installsjonsinstruksen skal DC jord koples til Dynaplaten. Ser ut til å fungere fint dette da sinken på propellmutteren fortsatt ikke er falt av. :lol: Har frakoplet landjord i landstrømssentral. Har også merket landstrømskontakten med at "Landjord er frakoplet i landstrømsentral" da denne må koples til om landstrømmen brukes når båten er på land.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Jeg la opp dette i vår når jeg var på slipp.  I følge installsjonsinstruksen skal DC jord koples til Dynaplaten. Ser ut til å fungere fint dette da sinken på propellmutteren fortsatt ikke er falt av.  :lol:  Har frakoplet landjord i landstrømssentral.  Har også merket landstrømskontakten med at "Landjord er frakoplet i landstrømsentral" da denne må koples til om landstrømmen brukes når båten er på land.

<{POST_SNAPBACK}>

Takk for tilbakemelding. Da tror eg det blir noe sånt på meg også... Holder på å utdanne meg til eletriker, så da kan eg vel få et godkjent anlegg om noen år, regner eg med...

Link to post
Share on other sites

Laderen er  galvanisk isolert fra 220V slik at jord i laderen ikke har forbindelse

med minuspolen dvs blokka på motoren og andre deler i kontakt med minuspol.

Problemet oppstår i det sekund minuspolen kobles til jordingen. Det kan åpne

Pandoras eske. Mange kan fortelle de skrekkeligste historier om dette.

 

Å kutte jordledningen helt er også et alternativ, men sjøvannet og motorblokka

er jo også jord så en jordfeil på land kan forplante seg ut i båten om du er riktig

uheldig, dvs hvis du har det minste overledning i noe ombord.

 

Bruker man kun dobbeltisolert utstyr merket med to firkanter inni hverandre

er man jo nogenlunde trygg.

 

 

<{POST_SNAPBACK}>

Men hvis man drar med jorden fra land, og velger å ikke kople denne opp mot motorblokk etc. så burde det da vel være relativt sikkert? Og ingen fare for tæring?

 

Eller er jeg helt på jordet her?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Eller er jeg helt på jordet her?

Nei, men det er ulovlig å ha 220V ombord uten at motor/12V minus er jordet.

Ikke skjønner jeg hvorfor, det blir som om det skulle vært krav om at man måtte jorde peisen i huset hjemme.

Ja, egentlig verre, motoren vil jo i det aller fleste tilfelle ha mer enn god nok jord via propell-akslingen.

 

Dobbelt-isolert batteri-lader samt at evnt. kontakter er jordet til landstrøm burde vært nok.

Men altså ikke etter forskriftene...

 

Det er først og fremt ifm varmtvannbereder at man får et problem.

Men som det fremgår av denne tråden er forskriftene endret slik at det er lov med lokal jord via jordingsplate.

Link to post
Share on other sites

Sikker er man ikke når det gjelder strøm som kan ta de rareste veier.

 

Du er ikke på jordet i alle fall.

 

Det finnes et eksempel på at det går strøm gjennom vannet (jeg tror dette

er fra ferskvann) der strømmen går inn i jordingsplate i en båt og ut gjennom

propellen. Vi kjenner dette fra jordstrøm under lynnedslag og der strømmen

kan gå gjennom hesten som står et stykke unna.

 

Har du isolert både jord og begge de spenningsførende lederne burde du være

trygg, men blir det overledning i apparatet kan det bli berøringsfarlig. Da er det

bare dobbeltisolering som hjelper. Jeg har tatt med jordledning helt til kontaktene,

men ikke koblet den til noe ombord. Jordledningen er isolert fra båten.

 

Det er desverre ingen 100% svar, en skrev at han hadde lest seg grønn og

fortsatt ikke var sikker. Dette tiltredes.

 

 

 

Ole

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Nei, men det er ulovlig å ha 220V ombord uten at motor/12V minus er jordet.

Ikke skjønner jeg hvorfor, det blir som om det skulle vært krav om at man måtte jorde peisen i huset hjemme.

<{POST_SNAPBACK}>

Ulempen med og ikke koble sammen disse er at du har to forskjellige jordnivåer, ett som kommer fra land og ett som kommer fra sjøen, er du i kontakt med disse samtidig vil jeg tro det er en risiko for en karamell.

Link to post
Share on other sites

Ulempen med og ikke koble sammen disse er at du har to forskjellige jordnivåer.

Derfor er kravet om landstrømsjord enda mer uforståelig.

Det som er viktig er at gjenstander i båten, som kan bli strømførende ved isolasjonsfeil, er på samme potensial som omgivelsene, altså sjøen.

Landstrømsjorden vet man jo lite om kvaliteten på. Er den dårlig, og andre båter i havna har jordfeil, kan den være direkte livsfarlig å ha med å gjøre....

 

Det er en grunn til at man ikke får jordkabel fra e-verket til huset hjemme.....

Link to post
Share on other sites

Derfor er kravet om landstrømsjord enda mer uforståelig.

Det som er viktig er at gjenstander i båten, som kan bli strømførende ved isolasjonsfeil, er på samme potensial som omgivelsene, altså sjøen.

<{POST_SNAPBACK}>

Så lenge jordfeilbryter er tilstede så er jeg enig i den påstanden, er den ikke tilstede vil nok neppe sjøen lede en fase til jord ved feil i utstyr slik at sikring ryker.
Link to post
Share on other sites

Aner ikke jeg, men er det slik at om du legger en fase nedi sjøen så vil sikringen (10-16A) ryke?

 

Definitivt.

Men sikringer er bare for å hindre at el-installasjoner blir overbelastet.

Det er jordfeilbryter som gir sikkerhet mot farlig støt.

<{POST_SNAPBACK}>

Definitivt feil. Hadde en litt for rask avgang fra båthavnen for noen år siden. Vell tilbake, oppdaget jeg at jeg hadde glemt å ta ut landstrømskontakten. Denne hadde dermed blitt slitt i stykker og begge spenningsførende ledninger lå i vannet. Sikringene på brygga var imidlertid like hele og fine.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Landstrømmen skal jo i hovedsak kun brukes til lading, og laderen er jo ikke jordet. Men når opplegget først ligger der så blir det jo fort en arbeidlampe, en ovn til vinteren etc. Så hva gjør jeg? Eller rettere sagt: Hva har dere andre gjort??

<{POST_SNAPBACK}>

Hvorfor styre i vei med landstrømsentral, sikringer og jordfeilbryter? Selv har jeg bare en skjøteledning fra landstrømsanlegget og inn i båten. Plugger i kontakten til laderen og så er jeg ferdig. Jordfeil kan ikke skje. Løsningen er lovlig. Ei lampe eller en løs ovn? Heller ikke noe problem. Varmtvannstankens el-patron? Den har jeg ikke lov til å koble til. Likevel er dette ikke noe strort savn. Vannet var varmt når jeg kom til gjestehavn og blir varmt når jeg forlater havna. I hjemmehavn? Ikke bruk for varmt vann. Da er jeg hjemme og ikke i båten.

 

Så hvorfor skal man gjøre det så forbannet vanskelig? En skjøteledning dekker behovet for de fleste. Og det helt lovlig.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Aner ikke jeg, men er det slik at om du legger en fase nedi sjøen så vil sikringen (10-16A) ryke?

Definitivt feil. Hadde en litt for rask avgang fra båthavnen for noen år siden. Vell tilbake, oppdaget jeg at jeg hadde glemt å ta ut landstrømskontakten. Denne hadde dermed blitt slitt i stykker og begge spenningsførende ledninger lå i vannet. Sikringene på brygga var imidlertid like hele og fine.

 

Mvh. BEG

<{POST_SNAPBACK}>

Har en mistanke om at dette er grunnen til at jordingskabel i fra land er påbudt, at saltvann leder er greit, men ikke så godt som kobber :wink:

 

Hvorfor styre i vei med landstrømsentral, sikringer og jordfeilbryter? Selv har jeg bare en skjøteledning fra landstrømsanlegget og inn i båten. Plugger i kontakten til laderen og så er jeg ferdig. Jordfeil kan ikke skje. Løsningen er lovlig. Ei lampe eller en løs ovn? Heller ikke noe problem. Varmtvannstankens el-patron? Den har jeg ikke lov til å koble til. Likevel er dette ikke noe strort savn. Vannet var varmt når jeg kom til gjestehavn og blir varmt når jeg forlater havna. I hjemmehavn? Ikke bruk for varmt vann. Da er jeg hjemme og ikke i båten.

 

Så hvorfor skal man gjøre det så forbannet vanskelig? En skjøteledning dekker behovet for de fleste. Og det helt lovlig.

 

Lotus

<{POST_SNAPBACK}>

Synes ikke en løs skjøteledning dekker mitt behov, her skal tingene være skjult og fast installert. Også ønsker jeg å kunne bruke strøm når jeg vil, jeg river ikke ut hele el-tavlen for at det skal bli en enkel og grei løsning :smash:
Link to post
Share on other sites

Så hvorfor skal man gjøre det så forbannet vanskelig? En skjøteledning dekker behovet for de fleste. Og det helt lovlig.

 

Lotus

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har begynt å helle til denne løsningen jeg også, for å slippe unna skilletrafo/galvanisk isolator/kopperplate eller lignende som man tydeligvis må ha for å ha en landstrømsentral montert fast i båten. Kommer jo tross alt bare til å bruke den til en lader, og kanskje en liten varmeovn i vinter om det blir skikkelig kaldt i motorrommet.

 

Jeg kunne aller helst ha tenkt meg å legge ledningen gjennom en nippel i dreggrommet, og derfra løst bak skapene etc. bak til motorrommet. Så slipper jeg å kveile sammen 20meter kabel hver gang jeg skal ut, og kan heller kveile opp den delen som ligger på brygga og legge den ned i dreggrommet framme.

 

Problemet er at da er det kanskje såpass permanent at det ikke er lovlig? Synes ikke det er helt ideelt å ha en løs skjøteledning liggende langs siden på båten og inn under kalesjen. Men jeg er fullstendig enig med deg, en skjøteledning dekker egentlig mitt behov fullt ut. Ikke alltid like lett å være fullstendig lovlydig ser det ut til...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg vil ha permanent opplegg for landstrøm, da jeg satser på lang sesong og oppvarmet båt ved kai. Det blir sannsynligvis til at jeg satser på lokal jording til plate på skroget, da jeg ser det som den mest rimelige av de lovlige løsninger. Brutt forbindelse til landjord når jeg er på vannet og tilkoblet når jeg er på land.

 

Spørsmål: Finnes det noen pen og og vanntett inntaksløsning. Det nærmeste jeg har kommet er en som er skjult under vippelokk av plast. Ville helst hatt en løsning med rustfritt skrulokk.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Det snakkes mye om at isoleringstrafo er dyr og tung. Kan noen fortelle hvor dyr og hvor tung?

Skulle gjerne ha ca 2-3 kW til varme og varmt vann.

<{POST_SNAPBACK}>

Ta en kikk hos Noratel,

25 kg er endel :wink:

 

Installerte en radar en gang på en båt som kun hadde 115vac ombord, da brukte jeg ett lignende monster, men dette var ikke en lystbåt da.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...