index Startet 16.August.2005 Del på Facebook Startet 16.August.2005 Nå har jeg endelig fått tilgang til strømuttak på brygga, så nå er det på tide å sette i gang med å lage opplegg for strøm ombord. Har sett at kjøleskap m.m. trekker mer strøm enn dynamoen klarer å lade opp igjen på hjemturen (i alle fall på korte helgeturer) så da gjelder det å ha mulighet til å lade opp forbruksbatteriet fra land. Jeg har fått tak i det meste som skal til for å legge opp landstrøm: Jordfeilbryter, automatsikring, kontakter til inn- og uttak og en slik landstrømplastboks til å montere det hele i. Elektriker har jeg også tilgjengelig..Men så er det dette med jordingen da: Hvilket opplegg har dere andre med landstrøm her? Har dere jordingen koplet til motorblokka, galvanisk skille, skilletrafo eller rett og slett valgt å ikke kople landjord til båtens jord? Tenker litt med gru på hva som kan skje av tæring etc hvis jeg bare kopler dette rett til blokka. Men problemet er kanskje ikke så stort som det kan virke? Noen som har gode råd og erfaringer å dele med meg her? Landstrømmen skal jo i hovedsak kun brukes til lading, og laderen er jo ikke jordet. Men når opplegget først ligger der så blir det jo fort en arbeidlampe, en ovn til vinteren etc. Så hva gjør jeg? Eller rettere sagt: Hva har dere andre gjort?? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Frøken Fryd Svart 16.August.2005 Del på Facebook Svart 16.August.2005 Er midt i samme jobben selv. I min båt er det installert en "bonding isolator" som skal hindre DC jordingstrømmer. Såvidt jeg er kjent med inneholder denne noen dioder og kondensator for at små nivåforskjeller ikke skal få betydning for jordingsstrømmen. En jordfeilbryter senser jo ikke på selve jorden så den beskytter ikke mot slikt. I utgangspunktet skal vel 220 jorden samles i ett punkt og 0V dc i ett annet punkt, disse skal så linkes sammen. Jobber med tanken om å få varsling ved strøm i jordingskabelen, muligens benytte seg av spenningsfallet over isolatoren. Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 16.August.2005 Del på Facebook Svart 16.August.2005 Jeg har dratt jordingen hele veien ut til uttakene inne i båten. Har en landstrømsentral med to 10 A kurser og jordfeilbryter. Laderen er galvanisk isolert fra 220V slik at jord i laderen ikke har forbindelse med minuspolen dvs blokka på motoren og andre deler i kontakt med minuspol. Problemet oppstår i det sekund minuspolen kobles til jordingen. Det kan åpne Pandoras eske. Mange kan fortelle de skrekkeligste historier om dette. Det beste er selvsagt å ha en skilletrafo. Da blir det ingen potensial mellom jord/motor/minuspol og noen av fasene på 220 V AC. Problemet med skilletrafo er at den er både dyr og tung. Alternativet er å ha strømmen koblet opp bare mens man lader og er ombord. Jeg tar alltid ut ledningen når jeg hopper i land for å dra hjem. Å kutte jordledningen helt er også et alternativ, men sjøvannet og motorblokka er jo også jord så en jordfeil på land kan forplante seg ut i båten om du er riktig uheldig, dvs hvis du har det minste overledning i noe ombord. Jordfeilbryteren beskytter mot strøm som er farlig (bryter ved 30 mA), men 10 mA over lang tid kan spise opp metall på tynne deler, f.eks. kan propellen fort få stygge merker. Bruker man kun dobbeltisolert utstyr merket med to firkanter inni hverandre er man jo nogenlunde trygg. Jeg kan igjen anbefale boka : "The Marine electrical and electronics bible" av John Payne. Ole S/Y Sirius Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Frøken Fryd Svart 16.August.2005 Del på Facebook Svart 16.August.2005 Jordfeilbryteren beskytter mot strøm som er farlig (bryter ved 30 mA), men 10 mA over lang tid kan spise opp metall på tynne deler, f.eks. kan propellen fort få stygge merker. <{POST_SNAPBACK}> Jordfeilbryteren beskytter mot skjev belastning av de to fasene, den senser ikke på strømmen som går i jordingskabelen. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 16.August.2005 Del på Facebook Svart 16.August.2005 Selv har eg tenkt å kutte jordingen fra land, og så ha jording til en dynaplate under vannlinjen. Då vil vel jordfeilbryteren slå ut dersom det er strøm på avveie. Men lurer litt på om eg skal koble DC jord (12v anlegget) til dynaplaten også? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 16.August.2005 Del på Facebook Svart 16.August.2005 Bare ha i tankene at jordingen som kommer ifra land er en beskyttelsejord som er der for din egen sikkerhet. En annen ting å tenke på er at ferskvann ikke leder så godt. Har lest meg grønn på dette området og enda ikke funnet det ideelle systemet Sitér dette innlegget Link to post
Kjell E Svart 16.August.2005 Del på Facebook Svart 16.August.2005 Har installert denne som jeg kjøpte hos Maritim i fjor vinter. Det var ikke noe i koplingsskjemaet om jording ombord. Kablene til batteriene har jeg strukket direkte til de respektive polene. Har nøkkelbryter mellom + på starbatteriet og motor, denne er av når jeg lader. Mvh, Kjell. Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
Arnstein Svart 16.August.2005 Del på Facebook Svart 16.August.2005 Selv har eg tenkt å kutte jordingen fra land, og så ha jording til en dynaplate under vannlinjen. Då vil vel jordfeilbryteren slå ut dersom det er strøm på avveie. Men lurer litt på om eg skal koble DC jord (12v anlegget) til dynaplaten også? <{POST_SNAPBACK}> Jeg la opp dette i vår når jeg var på slipp. I følge installsjonsinstruksen skal DC jord koples til Dynaplaten. Ser ut til å fungere fint dette da sinken på propellmutteren fortsatt ikke er falt av. Har frakoplet landjord i landstrømssentral. Har også merket landstrømskontakten med at "Landjord er frakoplet i landstrømsentral" da denne må koples til om landstrømmen brukes når båten er på land. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
eysteind Svart 16.August.2005 Del på Facebook Svart 16.August.2005 Jeg la opp dette i vår når jeg var på slipp. I følge installsjonsinstruksen skal DC jord koples til Dynaplaten. Ser ut til å fungere fint dette da sinken på propellmutteren fortsatt ikke er falt av. Har frakoplet landjord i landstrømssentral. Har også merket landstrømskontakten med at "Landjord er frakoplet i landstrømsentral" da denne må koples til om landstrømmen brukes når båten er på land. <{POST_SNAPBACK}> Takk for tilbakemelding. Da tror eg det blir noe sånt på meg også... Holder på å utdanne meg til eletriker, så da kan eg vel få et godkjent anlegg om noen år, regner eg med... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.August.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2005 Laderen er galvanisk isolert fra 220V slik at jord i laderen ikke har forbindelse med minuspolen dvs blokka på motoren og andre deler i kontakt med minuspol. Problemet oppstår i det sekund minuspolen kobles til jordingen. Det kan åpne Pandoras eske. Mange kan fortelle de skrekkeligste historier om dette. Å kutte jordledningen helt er også et alternativ, men sjøvannet og motorblokka er jo også jord så en jordfeil på land kan forplante seg ut i båten om du er riktig uheldig, dvs hvis du har det minste overledning i noe ombord. Bruker man kun dobbeltisolert utstyr merket med to firkanter inni hverandre er man jo nogenlunde trygg. <{POST_SNAPBACK}> Men hvis man drar med jorden fra land, og velger å ikke kople denne opp mot motorblokk etc. så burde det da vel være relativt sikkert? Og ingen fare for tæring? Eller er jeg helt på jordet her? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
olews Svart 16.August.2005 Del på Facebook Svart 16.August.2005 Sikker er man ikke når det gjelder strøm som kan ta de rareste veier. Du er ikke på jordet i alle fall. Det finnes et eksempel på at det går strøm gjennom vannet (jeg tror dette er fra ferskvann) der strømmen går inn i jordingsplate i en båt og ut gjennom propellen. Vi kjenner dette fra jordstrøm under lynnedslag og der strømmen kan gå gjennom hesten som står et stykke unna. Har du isolert både jord og begge de spenningsførende lederne burde du være trygg, men blir det overledning i apparatet kan det bli berøringsfarlig. Da er det bare dobbeltisolering som hjelper. Jeg har tatt med jordledning helt til kontaktene, men ikke koblet den til noe ombord. Jordledningen er isolert fra båten. Det er desverre ingen 100% svar, en skrev at han hadde lest seg grønn og fortsatt ikke var sikker. Dette tiltredes. Ole Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Lotus Svart 17.August.2005 Del på Facebook Svart 17.August.2005 Landstrømmen skal jo i hovedsak kun brukes til lading, og laderen er jo ikke jordet. Men når opplegget først ligger der så blir det jo fort en arbeidlampe, en ovn til vinteren etc. Så hva gjør jeg? Eller rettere sagt: Hva har dere andre gjort?? <{POST_SNAPBACK}> Hvorfor styre i vei med landstrømsentral, sikringer og jordfeilbryter? Selv har jeg bare en skjøteledning fra landstrømsanlegget og inn i båten. Plugger i kontakten til laderen og så er jeg ferdig. Jordfeil kan ikke skje. Løsningen er lovlig. Ei lampe eller en løs ovn? Heller ikke noe problem. Varmtvannstankens el-patron? Den har jeg ikke lov til å koble til. Likevel er dette ikke noe strort savn. Vannet var varmt når jeg kom til gjestehavn og blir varmt når jeg forlater havna. I hjemmehavn? Ikke bruk for varmt vann. Da er jeg hjemme og ikke i båten. Så hvorfor skal man gjøre det så forbannet vanskelig? En skjøteledning dekker behovet for de fleste. Og det helt lovlig. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 17.August.2005 Del på Facebook Svart 17.August.2005 Aner ikke jeg, men er det slik at om du legger en fase nedi sjøen så vil sikringen (10-16A) ryke? Definitivt feil. Hadde en litt for rask avgang fra båthavnen for noen år siden. Vell tilbake, oppdaget jeg at jeg hadde glemt å ta ut landstrømskontakten. Denne hadde dermed blitt slitt i stykker og begge spenningsførende ledninger lå i vannet. Sikringene på brygga var imidlertid like hele og fine. Mvh. BEG <{POST_SNAPBACK}> Har en mistanke om at dette er grunnen til at jordingskabel i fra land er påbudt, at saltvann leder er greit, men ikke så godt som kobber Hvorfor styre i vei med landstrømsentral, sikringer og jordfeilbryter? Selv har jeg bare en skjøteledning fra landstrømsanlegget og inn i båten. Plugger i kontakten til laderen og så er jeg ferdig. Jordfeil kan ikke skje. Løsningen er lovlig. Ei lampe eller en løs ovn? Heller ikke noe problem. Varmtvannstankens el-patron? Den har jeg ikke lov til å koble til. Likevel er dette ikke noe strort savn. Vannet var varmt når jeg kom til gjestehavn og blir varmt når jeg forlater havna. I hjemmehavn? Ikke bruk for varmt vann. Da er jeg hjemme og ikke i båten. Så hvorfor skal man gjøre det så forbannet vanskelig? En skjøteledning dekker behovet for de fleste. Og det helt lovlig. Lotus <{POST_SNAPBACK}> Synes ikke en løs skjøteledning dekker mitt behov, her skal tingene være skjult og fast installert. Også ønsker jeg å kunne bruke strøm når jeg vil, jeg river ikke ut hele el-tavlen for at det skal bli en enkel og grei løsning Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.August.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2005 Så hvorfor skal man gjøre det så forbannet vanskelig? En skjøteledning dekker behovet for de fleste. Og det helt lovlig. Lotus <{POST_SNAPBACK}> Jeg har begynt å helle til denne løsningen jeg også, for å slippe unna skilletrafo/galvanisk isolator/kopperplate eller lignende som man tydeligvis må ha for å ha en landstrømsentral montert fast i båten. Kommer jo tross alt bare til å bruke den til en lader, og kanskje en liten varmeovn i vinter om det blir skikkelig kaldt i motorrommet. Jeg kunne aller helst ha tenkt meg å legge ledningen gjennom en nippel i dreggrommet, og derfra løst bak skapene etc. bak til motorrommet. Så slipper jeg å kveile sammen 20meter kabel hver gang jeg skal ut, og kan heller kveile opp den delen som ligger på brygga og legge den ned i dreggrommet framme. Problemet er at da er det kanskje såpass permanent at det ikke er lovlig? Synes ikke det er helt ideelt å ha en løs skjøteledning liggende langs siden på båten og inn under kalesjen. Men jeg er fullstendig enig med deg, en skjøteledning dekker egentlig mitt behov fullt ut. Ikke alltid like lett å være fullstendig lovlydig ser det ut til... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
NilsPils Svart 18.August.2005 Del på Facebook Svart 18.August.2005 Jeg vil ha permanent opplegg for landstrøm, da jeg satser på lang sesong og oppvarmet båt ved kai. Det blir sannsynligvis til at jeg satser på lokal jording til plate på skroget, da jeg ser det som den mest rimelige av de lovlige løsninger. Brutt forbindelse til landjord når jeg er på vannet og tilkoblet når jeg er på land. Spørsmål: Finnes det noen pen og og vanntett inntaksløsning. Det nærmeste jeg har kommet er en som er skjult under vippelokk av plast. Ville helst hatt en løsning med rustfritt skrulokk. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
NilsPils Svart 18.August.2005 Del på Facebook Svart 18.August.2005 Det snakkes mye om at isoleringstrafo er dyr og tung. Kan noen fortelle hvor dyr og hvor tung? Skulle gjerne ha ca 2-3 kW til varme og varmt vann. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Frøken Fryd Svart 18.August.2005 Del på Facebook Svart 18.August.2005 Det snakkes mye om at isoleringstrafo er dyr og tung. Kan noen fortelle hvor dyr og hvor tung? Skulle gjerne ha ca 2-3 kW til varme og varmt vann. <{POST_SNAPBACK}> Ta en kikk hos Noratel,25 kg er endel Installerte en radar en gang på en båt som kun hadde 115vac ombord, da brukte jeg ett lignende monster, men dette var ikke en lystbåt da. Sitér dette innlegget Link to post
ooma Svart 18.August.2005 Del på Facebook Svart 18.August.2005 Ikke for å pirke, men har dere virkelig 3-fase landstrøm? Ser at det nevnes "en av fasene" til stadighet i diskusjonen. Jeg antar det menes en av lederene for en-fase kabelen. Man må ha to ledere for å føre frem en fase, men kan klare seg med tre ledere for å føre frem tre faser. Er litt ok å bruke riktig betegnelse. En annen ting er at en jordfeilbryter er nettopp det den sier å være, en bryter som slår ut når det går lekkasjestrøm mellom en av lederene og jord. Typiske verdier er 30mA, men siden dette for en 220v installasjon er grenseverdien, viser det seg i praksis at de fleste jordfeilbrytere opererer allerede på rundt 18mA. At det er ulik spenning mellom de to lederene og jord trenger ikke bety jordfeil, men at fase-fordelingen i sikringsskapet er litt skjevt lagt ut i forhold til forbrukerene. Som sagt bare for å klare opp litt (forhåpentlig vis.....) Sitér dette innlegget Oso Link to post
index Svart 18.August.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2005 Det snakkes mye om at isoleringstrafo er dyr og tung. Kan noen fortelle hvor dyr og hvor tung? Skulle gjerne ha ca 2-3 kW til varme og varmt vann. <{POST_SNAPBACK}> Ser at Jørg Becker tilbyr slike på leverandørsidene her. Rundt 8.000,- for en på 3kW. I tillegg så ser jeg at han har galvaniske skiller fra en tusenlapp og oppover, som visstnok skal gjøre mer eller mindre samme jobben. Aner ikke hvordan disse virker, men det høres ut som en billigere og lettere løsning (hvis det virker som antydet da).. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Aquarius Svart 18.August.2005 Del på Facebook Svart 18.August.2005 Hei NilsPils, holder nå på å installere både inverter/lader og SKILLETRAFO. Kjøpte inn dette (Victron) før ferien, men rakk ikke å få det installert før vi reiste på 5 ukers ferie langs sørlandskysten. Har ikke hatt landstrømforbindelse til tidligere båter, så jeg har til i sommer ikke viet disse landstrømanleggene i gjestehavnene mye oppmerksomhet. I sommer derimot har vi derimot ligget i mange gjestehavner med tilslutning til landstrøm og erfaringene er som følger: De fleste el.anleggene på gjestebryggene (og brygger forøvig) er i dårlig forfatning med stikkontakter preget av korrosjon og varmegang. Også nye anlegg er underdimensjonert mht antall stikk. :nono: Mange båteiere har særdeles liten respekt for nettspenning og havnereglement (mht bruk av godkjent materiell). Åpne skjøtebrett (for innebruk) og hjemmelagde skjøteledninger av lampettledning ligger udekket ute i øsende regnvær og utenfor bryggekanter. Vi opplevet flere ganger at bryggenes jordfeilbryter (100mA) løste ut. Da snakker vi om ganske alvorlige jordfeil. Opplevde ved et tilfelle at en båteier forsøkte å tvangsteipe en jordfeilbryter som kontinuerlig løste ut !!! Mot slutten av ferien foretok jeg en rengjøring av drevene og oppdaget til forskrekkelse at offeranodene var skikkelig tæret, så tæret at de er modne for utskifting. Dette kan i hht VP verksted garantert tilskrives jordingsproblemer ved landstrømtilkoblingene. Læringen vår er derfor: TA JORDINGSPROBLEMATIKKEN PÅ ALVOR - el.forskriftene er ikke laget for morro skyld. Benytt forskriftsmessig utstyr for maritim bruk. Trafoen vår er på 3600W (tilpasset en vanlig 16A kurs) og veier 26kg. Tung ja, men vi har plassert den foran i båten hvor vi fra før hadde litt lite vekt - så installasjonen ballanserer faktisk ut båten. Trafoene til både Ladac, Victron og Mastervolt er på 3600W og veier 26-28kg. Alle disse er også utstyrt med mykstart som hindrer at uttaksikringen på brygga ikke løser ut når du kobler til landstrømkabelen. Sitér dette innlegget Mvh Aquarius Link to post
Frøken Fryd Svart 18.August.2005 Del på Facebook Svart 18.August.2005 Ikke for å pirke, men har dere virkelig 3-fase landstrøm? Ser at det nevnes "en av fasene" til stadighet i diskusjonen. Jeg antar det menes en av lederene for en-fase kabelen. Man må ha to ledere for å føre frem en fase, men kan klare seg med tre ledere for å føre frem tre faser. Er litt ok å bruke riktig betegnelse. En annen ting er at en jordfeilbryter er nettopp det den sier å være, en bryter som slår ut når det går lekkasjestrøm mellom en av lederene og jord. Typiske verdier er 30mA, men siden dette for en 220v installasjon er grenseverdien, viser det seg i praksis at de fleste jordfeilbrytere opererer allerede på rundt 18mA. At det er ulik spenning mellom de to lederene og jord trenger ikke bety jordfeil, men at fase-fordelingen i sikringsskapet er litt skjevt lagt ut i forhold til forbrukerene. Som sagt bare for å klare opp litt (forhåpentlig vis.....) <{POST_SNAPBACK}> En legger jo egentlig opp to faser frem, L1+L2/L2+L3/L1+L3, men får selvsagt kun en faset spenning ut av det hele.Når det gjelder jordfeilbryter i båt så er utfordingen at jordingstøm kan oppstå uten noen som helst lekasje fra nettet, strømmen kan ta veien gjennom drevet og vannet. I min båt er det installert galvaniske isolatorer som hindrer dette, de veier mye mindre enn en trafo. Kobles mellom jord på land og jord ombord. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 18.August.2005 Del på Facebook Svart 18.August.2005 Takker for svar. Spesiell takk til Aquarius. Jeg kommer også til å vurdere skilletrafo etter dette. Som dere ser av linken ved signaturen min, får jeg båten produsert i Thailand, men landstrømmen blir lagt opp etter at den kommer til Norge til våren. Båten blir vinterisolert og vil sansynligvis bli liggende mye i boblehavn som boalternativ om vinteren. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
OT-flyktning Svart 18.August.2005 Del på Facebook Svart 18.August.2005 En legger jo egentlig opp to faser frem, L1+L2/L2+L3/L1+L3, men får selvsagt kun en faset spenning ut av det hele. <{POST_SNAPBACK}> <pirk på>Du får egentlig 2 faseSPENNINGER som du kan måle mot jord, men kan bruke bare en faseSTRØM.<pirk av> Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 18.August.2005 Del på Facebook Svart 18.August.2005 <pirk på>Du får egentlig 2 faseSPENNINGER som du kan måle mot jord, men kan bruke bare en faseSTRØM.<pirk av> <{POST_SNAPBACK}> Sitér dette innlegget Link to post
ooma Svart 19.August.2005 Del på Facebook Svart 19.August.2005 Enig med andreas; men tenk så mye lettere ting hadde blitt om vi etterhvert hadde gått over til 400v forsyningsspenning (slik standarden ble innført i 1992 om jeg ikke husker helt feil). Da ville problemene med jordfeil blitt mye redusert. Ikke så praktisk i båter kanskje, men om båthavna hadde hatt en 400v matespenning ville jorddefinisjonen blitt myyye lettere. Ref boliginnstallasjoner: Om det er 220v matespenning må en ha jordfeilbryter på hele anlegget. Om en har 400v matespenning trengs det kun jordfeilbryter på våtrom. Hvorfor? fordi 400v forsyningen forholder seg til jord på en mye bedre måte når det blir tatt ut 220v av denne (mellom fase og 0-leder) Sitér dette innlegget Oso Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.