Jump to content

Landstrøm og jording


index

Recommended Posts

Hei,

 

nyttig informasjon fra NW390 og M/Y Ellen Marie. Selvfølgelig ingen hos VP eller autoriserte verksteder som har nevnt noe av dette.

Nå har vi jo DPE (KAD32) drevene som er ganske anneledes enn DPG drevene på KAD300 som dere referer til, men problematikken er jo den samme så jeg skal følge opp tipset med VP.

Kan i alle fall ikke se at det står noe om dette i håndboken for KAD32 DPE.

 

 

Elektrikere jeg har snakket med bekrefter at det er et kjent og omfattende problemer med jording i havner. Det er særlig mangel på lokal jording, altså jordingsplater utlagt/montert under vann ved eller på bryggeinstallasjoner, som mangler og gjør drev, akslinger, propellere og skroggjennomføringer i våre kjære farkoster til jordingsutjevnere.

 

Forstår jeg elektrikerene rett, kan spenningsforskjellen mellom "tilført landjord" og "det lokale" sjøvannet anta flere titalls volt - da hjelper vel ikke galvaniske skilledioder?

Det er altså ikke små potensialforskjeller (< 2 Volt) som er problemet, men de faktiske feilinstallasjoner/mangler i landstrøminstallasjonene på bryggene som gir langt høyere spenningsforskjeller med dertil strømmer. (Som nevnt tidligere har jeg opplevd at jordfeilbrytere på 100mA løser ut.)

 

Fint om Joerg Backer kunne kommentere Sterlings galvaniske skillediodeløsning i forhold til overstående påstand/problem.

Mvh Aquarius

Link to post
Share on other sites

Er det noen som kan peke meg i en retning som forklarer meg hva slag innretning en 'galvanisk skille' er for noe?

 

Kjenner til transformatorer som skiller galvanisk ved å overføre effekt magnetisk og optokoplere som overfører signaler optisk, men jeg vet ikke hva en 'galvanisk skille' er for noe som overfører effekt UTEN å være en transformator :confused:

Link to post
Share on other sites

Vel, jordfeilbrytere har ingenting med jording å gjøre egentlig. Den utløses om det er lekkasje fra fasene til jord. Den måler dette kun ved hjelp av de to fasene, skjev belasting av disse vil utløse bryteren.

 

En galvanisk skiller har i tillegg til dioder en kondensator om jeg husker rett.

 

Noen som vet hvor høye spenningspotensialer den klarer å isolere?

Link to post
Share on other sites

hva en 'galvanisk skille' er for noe som overfører effekt UTEN å være en transformator :confused:

Galvanisk isolator forbinder bare landjord med "båtjord", mao har ingenting med selve 220V å gjøre.

Normalt består den bare av to dioder i serie (begge veier).

Dvs at landjord og båtjord er skilt for spenninger under 1.2V, over dette fungerer isolatoren som en tilnærmet kortslutning.

 

Skjønner fortsatt ikke at noen kan vurdere dette og skilletrafo nå som det er lov med lokal båtjord.... :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Er det noen som kan peke meg i en retning som forklarer meg hva slag innretning en 'galvanisk skille' er for noe?

 

Kjenner til transformatorer som skiller galvanisk ved å overføre effekt magnetisk og optokoplere som overfører signaler optisk, men jeg vet ikke hva en 'galvanisk skille' er for noe som overfører effekt UTEN å være en transformator :confused:

<{POST_SNAPBACK}>

Særdeles godt poeng Andreas.

 

Mener å huske fra elektrolære på ingeniørhøyskolen at galvanisk skille defineres som et fysisk skille som tillater overføring av elektrisk energi mellom kretser UTEN ELEKTRISK BÆRING MELLOM KRETSENE.

 

 

Kan heller ikke helt skjønne hvordan "galvaniske skilledioder"/diac'er klarer dette etter den definisjonen jeg kjenner.

Zink saver er nok en mer korrekt betegnelse på innretningen til Sterling.

 

Tror nok du har rett med hensyn til oppbygningen Bayliner 3258, dobbeltvirkende dioder (diac) i kombinasjon med kondensatorer for å fjerne likestrømskomponenter.

 

At Zink savere effektivt kan stoppe galvaniske strømmer som generert av metalliske potensialforskjeller (likespenninger) betviler jeg ikke. Disse likestrømmer stoppes nok av kondensatorer og dioder. Små potensielle vekselspenninger (< typ 1,2 V som Ingar beskriver) kan nok også Zink saver håndtere ved hjelp av dioder.

Disse faller begge under det som jeg oppfatter Joerg Becker med rette beskriver som galvaniske potensialforskjeller.

 

Det er dog fortsatt min påstand (støttet av kvalifiserte elektrikere), at jordingsproblemene grunnet dårlig jordede bryggeanlegg (med store forskjeller i jordingspotensiale), forårsaker langt kraftigere tæring enn det som innretninger av type Zink saver kan hindre.

Det kan vel heller ikke være uten grunn at profesjonelle leverandører til det maritime markedet (Ladac, Mastervolt, Victron m.f) sverger til skilletrafoer, dersom fullverdige lettere og mindre enheter hadde vært tilgjengelige!

Mvh Aquarius

Link to post
Share on other sites

Unnskyld, nå er jeg sent ute men jeg må jo jobbe "lit" i det mellom.

Men dere ha jo vært flink i det mellom, derfor bare som innlegg-tillegg :

 

"Zink Saver" er mht. funksjon stortset like til "galvaniske skilledioder" våre fra Sterling

og noen modeller er faktisk identisk.

 

Man kan også si "Sink-og-andre-metall-sparer"

Det er faktisk sånn, ...høres bare "merkelig" ut.

 

Mht. funksjon er det akkurat så, som dere allerede ha sagt.

Med en "Zink Saver"/ "Galvanisk Skillediode" (som treffer begrepet egentlig bedre)

skiller man båtens metalliske ledere -galvanisk- fra tilkoplet landjord.

 

Dette fungerer til en visst grad og under normale forhold virkelig bra.

Og man må ikke bare se "på land", naboens båt som er tilknyttet på samme ledningen er en fare til,

mht. galvanisk strøm og korrosjon.

Så er det bl.a. hovedjobb for en galvanisk skillediode til å redusere/stoppe flytting av -galvanisk strøm-

som er grunn av galvanisk korrosjon.

 

Men akkurat her finnes det jo en forskjell, som dere (og flere tusen andre) diskuterer om.

 

Så tenker jeg at man bør også skille mellom temaer, hvis man vil diskutere det.

Minst tre temaer, "normal" "problem" og "grensesituasjon"

 

"Normal" betyr for meg, hvis alt er i orden.

Både elektrisk på båten og på land.

I så fall løper alt under "ISO" og andre regelne, med landjord og alt er greit.

 

Denne forholdet gjelder også for (vil si) så mange havner, at disse kommer å bli i overtall.

Dette gjelder minst for disse havner der det finnes mange båter, og der det "lønner" seg for

ordentlig installasjon.

 

"Problemhavner" finnes det også mange igjen, men disse kommer å bli mindre og mindre i antallet.

Dette skjer nå langsomt, automatisk og pga. kravene fra både brukere, reglement og standarisering.

Så blir disse færre og færre, minst når folk spørr ofte nok om tilstands i "denne" havn.

 

Tja, og grensesituasjon?

Må man nesten ikke diskutere om.

Dette er egentlig dette, der man som en klog skipper ikke bør være.

Bruker man hjernen sin, så la man det ganske enkel være, med å plugge seg inn i en ukjent stikkontakt.

Ellers kan man begrense strømbruk på det minste / kontrollert og ikke permanet.

Dette kaller jeg "bevist utelukkelse av tilfeldigheter"

 

-----------------------

Har man forholdet "normal", så er en galvanisk skille helt nok -mot galvanisk korrosjon hos båten-

og - med beskyttelse for mennesker pga. jording -

 

Man kan diskutere mye om fordeler og ulemper i saken jording.

Men hovedgrunn er, også framtidelig, at man ikke bygger en "elektrisk grill" for mennesker.

Og denne faren finnes, mer eller mindre, på hvert eneste båt som overtar landstrøm uten jord.

 

Så er landjord viktig, hvis man ikke har et egen system med skilletrafo og som sagt, hele pakken.

 

---------------

Problemsituasjon.

Jeg deler meningen at en autark system, med skilletrafo, er en godt løsning.

Og jeg selger disse like gjerne :wink: som Ladac, Mastervolt, Victron og ca. 8 mer,

som jeg kjenner, pleier å gjøre.

 

Men for den løsningen, kjære venner, har bare noen få råd og plass til, fordi overtallet av alle fritidsbåter er relativ lite av størrelse eller ikke hovedinnholdet av livet.

Dette viser seg for meg i helt enkle fakta, man må bare etterlyser hvor mange skilletrafoer ble solgt

i forholdt til galvaniske skilledioder/ Zink Saver :smiley:

 

For min del og for tidsrommet i nå 20 år kan jeg si : ca. 80 skilletrafoer.

Men galvanisk skille? Med en null i tillegg i bare en land av fire, der jeg leverer til og i nå 5 år.

Resultatet er perfekt: ikke noe problemer.

 

-------------------

Men det beste er, for min skyld, til å unngå problemsituasjonene.

Jeg får nå sikkert rett i ansikten for dette, men .... :lol: det finnes alternativer.

 

Jeg sier gjerne "la det være med sterkstrøm på båten.."

Nesten alt man trenger går også ganske bra med 0,8 til 12 eller 24 Volt.

Derfor er der helt nok med en godt og kraftig lader som kan også forsyne alle forbrukere.

Og dette fungerer sågar uten landjord og uten at man trenger batteriene.

 

Hvem som trenger nå virkelig 230 Volt for bestemte anvendelser, kan tår en inverter tilleggs.

Koselig enkel, og ferdig er det.

 

Forresten er jeg eiere av en 39 ft. stålbåt, og har ikke noen skilletrafo siden 1991...

Båten er ikke en av de fine, men svømmer enda t.o.m. i dag.

Vi få seer hvor lenge igjen :cheers:

 

Mvh. til alle

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Nå er det slik at disse Zink Saverene skal kontrolmåles en gang i blandt, i tillegg vil de vel ha utspillt sin rolle om det er store nivåforskjeller. Så da er spørsmålet om det finnes en enkel innredning som kan gi meg beskjed om det allikevel går strømmer i jordingskabelen? Kan jo eventuellt sette inn ett amperemeter i parallell med jordingsledningen (som en shunt), noen andre ideer der?

Redigert av Bayliner 3258 1996 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...