Jump to content

Landstrøm og jording


index

Recommended Posts

Ikke for å pirke, men har dere virkelig 3-fase landstrøm? Ser at det nevnes "en av fasene" til stadighet i diskusjonen. Jeg antar det menes en av lederene for en-fase kabelen. Man må ha to ledere for å føre frem en fase, men kan klare seg med tre ledere for å føre frem tre faser. Er litt ok å bruke riktig betegnelse. En annen ting er at en jordfeilbryter er nettopp det den sier å være, en bryter som slår ut når det går lekkasjestrøm mellom en av lederene og jord. Typiske verdier er 30mA, men siden dette for en 220v installasjon er grenseverdien, viser det seg i praksis at de fleste jordfeilbrytere opererer allerede på rundt 18mA. At det er ulik spenning mellom de to lederene og jord trenger ikke bety jordfeil, men at fase-fordelingen i sikringsskapet er litt skjevt lagt ut i forhold til forbrukerene.

 

Som sagt bare for å klare opp litt (forhåpentlig vis.....)

Oso

Link to post
Share on other sites

Det snakkes mye om at isoleringstrafo er dyr og tung. Kan noen fortelle hvor dyr og hvor tung?

Skulle gjerne ha ca 2-3 kW til varme og varmt vann.

<{POST_SNAPBACK}>

Ser at Jørg Becker tilbyr slike på leverandørsidene her. Rundt 8.000,- for en på 3kW. I tillegg så ser jeg at han har galvaniske skiller fra en tusenlapp og oppover, som visstnok skal gjøre mer eller mindre samme jobben. Aner ikke hvordan disse virker, men det høres ut som en billigere og lettere løsning (hvis det virker som antydet da)..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei NilsPils,

 

holder nå på å installere både inverter/lader og SKILLETRAFO. Kjøpte inn dette (Victron) før ferien, men rakk ikke å få det installert før vi reiste på 5 ukers ferie langs sørlandskysten.

 

Har ikke hatt landstrømforbindelse til tidligere båter, så jeg har til i sommer ikke viet disse landstrømanleggene i gjestehavnene mye oppmerksomhet.

I sommer derimot har vi derimot ligget i mange gjestehavner med tilslutning til landstrøm og erfaringene er som følger:

 

:nonod: De fleste el.anleggene på gjestebryggene (og brygger forøvig) er i dårlig forfatning med stikkontakter preget av korrosjon og varmegang. Også nye anlegg er underdimensjonert mht antall stikk.

 

:nono: Mange båteiere har særdeles liten respekt for nettspenning og havnereglement (mht bruk av godkjent materiell). Åpne skjøtebrett (for innebruk) og hjemmelagde skjøteledninger av lampettledning ligger udekket ute i øsende regnvær og utenfor bryggekanter.

Vi opplevet flere ganger at bryggenes jordfeilbryter (100mA) løste ut. Da snakker vi om ganske alvorlige jordfeil. Opplevde ved et tilfelle at en båteier forsøkte å tvangsteipe en jordfeilbryter som kontinuerlig løste ut !!!

 

:diving: Mot slutten av ferien foretok jeg en rengjøring av drevene og oppdaget til forskrekkelse at offeranodene var skikkelig tæret, så tæret at de er modne for utskifting. Dette kan i hht VP verksted garantert tilskrives jordingsproblemer ved landstrømtilkoblingene.

 

Læringen vår er derfor: TA JORDINGSPROBLEMATIKKEN PÅ ALVOR - el.forskriftene er ikke laget for morro skyld. Benytt forskriftsmessig utstyr for maritim bruk.

 

 

Trafoen vår er på 3600W (tilpasset en vanlig 16A kurs) og veier 26kg. Tung ja, men vi har plassert den foran i båten hvor vi fra før hadde litt lite vekt - så installasjonen ballanserer faktisk ut båten.

 

Trafoene til både Ladac, Victron og Mastervolt er på 3600W og veier 26-28kg. Alle disse er også utstyrt med mykstart som hindrer at uttaksikringen på brygga ikke løser ut når du kobler til landstrømkabelen.

Mvh Aquarius

Link to post
Share on other sites

Ikke for å pirke, men har dere virkelig 3-fase landstrøm? Ser at det nevnes "en av fasene" til stadighet i diskusjonen. Jeg antar det menes en av lederene for en-fase kabelen. Man må ha to ledere for å føre frem en fase, men kan klare seg med tre ledere for å føre frem tre faser. Er litt ok å bruke riktig betegnelse. En annen ting er at en jordfeilbryter er nettopp det den sier å være, en bryter som slår ut når det går lekkasjestrøm mellom en av lederene og jord. Typiske verdier er 30mA, men siden dette for en 220v installasjon er grenseverdien, viser det seg i praksis at de fleste jordfeilbrytere opererer allerede på rundt 18mA. At det er ulik spenning mellom de to lederene og jord trenger ikke bety jordfeil, men at fase-fordelingen i sikringsskapet er litt skjevt lagt ut i forhold til forbrukerene.

 

Som sagt bare for å klare opp litt (forhåpentlig vis.....)

<{POST_SNAPBACK}>

En legger jo egentlig opp to faser frem, L1+L2/L2+L3/L1+L3, men får selvsagt kun en faset spenning ut av det hele.

Når det gjelder jordfeilbryter i båt så er utfordingen at jordingstøm kan oppstå uten noen som helst lekasje fra nettet, strømmen kan ta veien gjennom drevet og vannet. I min båt er det installert galvaniske isolatorer som hindrer dette, de veier mye mindre enn en trafo. Kobles mellom jord på land og jord ombord.

Link to post
Share on other sites

Takker for svar. Spesiell takk til Aquarius. Jeg kommer også til å vurdere skilletrafo etter dette.

 

Som dere ser av linken ved signaturen min, får jeg båten produsert i Thailand, men landstrømmen blir lagt opp etter at den kommer til Norge til våren. Båten blir vinterisolert og vil sansynligvis bli liggende mye i boblehavn som boalternativ om vinteren.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Enig med andreas; men tenk så mye lettere ting hadde blitt om vi etterhvert hadde gått over til 400v forsyningsspenning (slik standarden ble innført i 1992 om jeg ikke husker helt feil). Da ville problemene med jordfeil blitt mye redusert. Ikke så praktisk i båter kanskje, men om båthavna hadde hatt en 400v matespenning ville jorddefinisjonen blitt myyye lettere. Ref boliginnstallasjoner: Om det er 220v matespenning må en ha jordfeilbryter på hele anlegget. Om en har 400v matespenning trengs det kun jordfeilbryter på våtrom. Hvorfor? fordi 400v forsyningen forholder seg til jord på en mye bedre måte når det blir tatt ut 220v av denne (mellom fase og 0-leder)

Oso

Link to post
Share on other sites

Enig med andreas; men tenk så mye lettere ting hadde blitt om vi etterhvert hadde gått over til 400v forsyningsspenning (slik standarden ble innført i 1992 om jeg ikke husker helt feil). Da ville problemene med jordfeil blitt mye redusert. Ikke så praktisk i båter kanskje, men om båthavna hadde hatt en 400v matespenning ville jorddefinisjonen blitt myyye lettere. Ref boliginnstallasjoner: Om det er 220v matespenning må en ha jordfeilbryter på hele anlegget. Om en har 400v matespenning trengs det kun jordfeilbryter på våtrom. Hvorfor? fordi 400v forsyningen forholder seg til jord på en mye bedre måte når det blir tatt ut 220v av denne (mellom fase og 0-leder)

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har slikt 400V anlegg hjemme, men der er nå virkelig jordfeilbryteren koplet til hele anlegget? Har noen gjort noe feil her, eller er det bare gjort slik for enkelhets skyld?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg har slikt 400V anlegg hjemme, men der er nå virkelig jordfeilbryteren koplet til hele anlegget? Har noen gjort noe feil her, eller er det bare gjort slik for enkelhets skyld?

<{POST_SNAPBACK}>

Har også 400V-anlegg, instalert i ny bolig i 2000. Jordfeilbryter går kun til våtrom og kontakter utendørs.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Dette kan i hht VP verksted garantert tilskrives jordingsproblemer ved landstrømtilkoblingene.

 

<{POST_SNAPBACK}>

Hei!

Ta VP sine ord med en klype salt. Jeg har de samme produktene som du installerer (Victron lader/inverter samt isolasjonstransformator) i min båt. Jeg har to KAD300 med duoprop i syrefast stål. Offeranodene ved akslingen på drevet tærer i løpet av en sommer. Etter lenger tids argumentasjon ift VP kom det frem at flere opplevde det samme, og de kom opp med en service løsning (en lask legges mellom offeranoden på drevplaten og over til gaffelen). Alle trenger ikke oppleve dette da tæringen er avhengig av vannets strømningshastighet og temperatur. Dette er ikke en feil, men sinkringen har for liten kapasitet ift de lokale forholdene. Dette utelukker selvsagt ikke at VP har rett i ditt tilfelle..

Mvh

NW390

Link to post
Share on other sites

Neida, du er bare bedre sikret enn kravet :smiley:

<{POST_SNAPBACK}>

Og så risikerer du at fryseboksen er opptint om det oppstår en jordfeil mens du er på ferie.

 

(Siden jeg har lov til å installere i eget hus, så har jeg oppgradert ganske mye i heimen, og har bla. lagt opp med jordfeilbryter på alt bortsett fra en kurs som går utenom. Den forsyner en bod i kjelleren der fryseboksen står og den samme kursen forsyner også alarmen.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor styre i vei med landstrømsentral, sikringer og jordfeilbryter? Selv har jeg bare en skjøteledning fra landstrømsanlegget og inn i båten. Plugger i kontakten til laderen og så er jeg ferdig. Jordfeil kan ikke skje. Løsningen er lovlig. Ei lampe eller en løs ovn? Heller ikke noe problem.

<{POST_SNAPBACK}>

Takk for den, gjør meg mye tryggere på at jeg har valgt riktig.........

 

Varmtvannstankens el-patron? Den har jeg ikke lov til å koble til.

<{POST_SNAPBACK}>

Nå er det for meg ikke noe problem, da jeg ikke har el-patron for stikk. Men hva er årsaken til at denne ikke er lov til å koble på skjøteledning? Er det pga belastningen ?

Link to post
Share on other sites

Takk for den, gjør meg mye tryggere på at jeg har valgt riktig.........

Nå er det for meg ikke noe problem, da jeg ikke har el-patron for stikk. Men hva er årsaken til at denne ikke er lov til å koble på skjøteledning? Er det pga belastningen ?

<{POST_SNAPBACK}>

Forskriftene sier at fastmontert utstyr er ikke lov å koble til nettet med en skjøteledning. Forståelig siden skjøteledning vanligvis kun brukes til å midlertidig koble til en lader, en løs ovn, en lampe eller noe annet som ikke kan karakteriseres som fastmontert. Laderen er faktisk også i grenseland hvis den defineres som stasjonær, dvs at man trenger verktøy for å få fjernet den. I praksis er det imidlertid greit. Laderen har ikke de problemstillingene rundt jording som et elektrisk element midt inne i en beholder med vann har.

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei!

Ta VP sine ord med en klype salt. Jeg har de samme produktene som du installerer (Victron lader/inverter samt isolasjonstransformator) i min båt. Jeg har to KAD300 med duoprop i syrefast stål. Offeranodene ved akslingen på drevet tærer i løpet av en sommer. Etter lenger tids argumentasjon ift VP kom det frem at flere opplevde det samme, og de kom opp med en service løsning (en lask legges mellom offeranoden på drevplaten og over til gaffelen). Alle trenger ikke oppleve dette da tæringen er avhengig av vannets strømningshastighet og temperatur. Dette er ikke en feil, men sinkringen har for liten kapasitet ift de lokale forholdene. Dette utelukker selvsagt ikke at VP har rett i ditt tilfelle..

Mvh

NW390

<{POST_SNAPBACK}>

 

Når det er montert stålpropellere på drevet skal det være to stk. blokk-anoder på hver drevplate. Disse skal monteres utenpå hverandre med forlengede bolter. Dette er omtalt i "owners manual" for bl.a KAD300/DPG

Skjønner derfor ikke helt poenget med lasken.

 

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Den elektriske ledeevnen mellom drevplaten og drevet er ikke like god pga foringer mm. Det kan lett bekreftes ved målinger når du har båten på land. Det er imidlertid en viss ledeevne, så beskyttelsen på drevplaten bidrar til en viss grad. Ved å ha doble offeranoder på drevplaten med lask over til gaffelen, har du nok kapasitet på sinken samtidig som ledeevnen mellom sink og drev er like god som om sinken satt på selve drevet (jeg har kontrollmålt).

På de nye drevene fra VP vil du kunne se bruk av flere lasker samt at offeranoden på selve drevet er montert oppå kavitasjonsplaten slik at den er lett å skifte selv om båten ligger i vannet.

Mvh

NW390

Link to post
Share on other sites

Ser at Jørg Becker tilbyr slike på leverandørsidene her. Rundt 8.000,- for en på 3kW. I tillegg så ser jeg at han har galvaniske skiller fra en tusenlapp og oppover, som visstnok skal gjøre mer eller mindre samme jobben. Aner ikke hvordan disse virker, men det høres ut som en billigere og lettere løsning (hvis det virker som antydet da)..

<{POST_SNAPBACK}>

 

Hallo alle sammen.

Mht. "galvaniske skiller" må jeg jo si noe.

 

Først og fremst: ja, de fungerer utmerket god og er ikke "bare noe merkelige oppfinnelser".

Utstyret er godkjennt med (mer enn) alle nødvendige tilatelser,

til bruk i faktisk alle land, inkludert USA og selfølgelig også Norge :flag:

Og ja, installasjonen er så enkelt.

 

Galvaniske skilledioder fra Sterling er til i dag (bokstavelig) solgt tusenvis.

Ikke noe reklamasjon; ikke noe problem; bare stille = stor suksess :yesnod:

 

Det finnes overalt i båtverdenen diskusjon om temaet,

men ofte må man faktisk bare skille mellom to grunnlag.

 

a) enten skal det være et eget og autark system = skille-TRANSFORMATOR og hele pakken.

 

b) eller man har allerede eller vil forebygge mot et vanlig problem: galvanisk tæring.

I så fall er det nesten alltid helt nok med galvanisk isolasjon = f.eks. galvanisk isolator fra Sterling

 

---------------------------

 

Lurer man om b) kan man måle dette.

Finnes det ved innplugget landstrøm en strøm fra noen få milliampere og oppover,

men ikke uten landjord,

så er båten i fare for å få et vanlig tæringsproblem ved bruk av landstrøm/landjord.

 

I så fall er problemet lett løst ved installsajon av en galvanisk isolator.

 

! Vi snakker om MILLIAMPERE pga. potensialforskjell , og uttrykkelig ikke om feilinstallasjon på sterkstrømanlegget :smash: !

 

Dermed kort (hovedsakelig) om funksjonen.

(forresten kunne man ha spurt om saken f.eks. på leverandørsidene :yesnod: )

 

Dere skal bare tenke dere, hva problemet er og hva vi alle ønsker:

a) avskilling av alle elektriske ledere FRA landjord, som skal gi SIKKERHET for BÅTENS UTSTYR

b) samtidig FULL kontakt MED landjord mht. funksjon av jordfeilbrytere som skal gi

SIKKERHET FOR MENNESKER.

 

Disse funksjonene får man med en galvanisk skillediode fra Sterling, nemelig:

a) oppstår det galvanisk strøm (potensialforskjell mellom to metaller) så blir den stoppet.

b) oppstår det en feil i det elektriske systemet, så garanterer apparatet full kontakt til land-jord.

 

-----------------------------

 

Tja, og seer man deretter på det som dere allerede har diskutert om,

nemelig vekt, innsats og omkostninger,

da er avgjørelsen ofte enkel for de fleste tillfeldighetene ....synes jeg.

 

 

 

Mvh.

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Grei og lettfattelig forklaring, Jørg. Har allerede konkludert med at når jeg skal legge opp til landstrøm så blir nok galvanisk skille den løsningen jeg kommer til å gå for! Men i første omgang så blir det nok bare lagt opp en skjøteledning og en dobbeltisolert C-TEK lader slik at jeg får toppet opp forbruksbatteriet etter bruk. Så får vi heller se når det blir tid og penger til et "fullverdig" landstrømopplegg.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Grei og lettfattelig forklaring, Jørg. Har allerede konkludert med at når jeg skal legge opp til landstrøm så blir nok galvanisk skille den løsningen jeg kommer til å gå for! Men i første omgang så blir det nok bare lagt opp en skjøteledning og en dobbeltisolert C-TEK lader slik at jeg får toppet opp forbruksbatteriet etter bruk. Så får vi heller se når det blir tid og penger til et "fullverdig" landstrømopplegg.

<{POST_SNAPBACK}>

Takk !

Godt å får vite om noen skjønner det jeg skriver :yesnod:

 

Ja, og med f.eks. bare en lader, som er tilleggs uten jord, trenger man ikke noe landstrømsentral.

 

Ha fortsatt en fin sommer.

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hva er sikrest med tanke på galvanisk tæring:

a) kutte jord fra land å bruke dynaplate og jordfeilbryter

 

eller

 

b) bruke galvanisk skille.

 

Eller er det noe vits å kobinere desse?

<{POST_SNAPBACK}>

Det er ikke noe poeng å bruke galvanisk skille om du bruker dynaplate, en må ha to referanser ved bruk av en slik skiller (jord fra land og jord fra sjø).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...