Jump to content

VHF eller mobiltelefon innaskjærs


Ole M.P.

Recommended Posts

Hei

 

Leser innlegg som hevder at VHF er helt nødvendig å ha, at en får bedre hjelp slik. Se dette utdraget: 

 

 
«Du klarer deg ikke med bare mobiltelefon.

VHF’en er en liten radiostasjon som sjelden eller aldri er standardutstyr. Mange båter kan imidlertid leveres med dette instrumentet. Da slipper du blant annet problemet med kabelføring til antennen, som ofte kan være et problem. En VHF er absolutt nødvendig, selv for folk som bare ferdes langs kysten. Går du på kanal 16 med en nødmelding, kan du regne med å bli hørt av mange, både båter og kystradiostasjoner, og det står et stort apparat klar til å unnsette deg med det samme.

Mobiltelefonen gjør langt fra samme nytten. For det første kan du ikke regne med å ha dekning over alt, særlig langs kysten. 

Slår du 112 på mobiltelefonen, får du i beste fall kontakt med en politistasjon. Da tar det mye lengre tid å etablere en unnsetning, og du kan får direkte kommunikasjon med redningsskøyte, helikopter eller andre som er under veis.

Assistanse som styres av en kystradiostasjon vil imidlertid ha full kontroll med alt som skjer, og de kan til og med sende relaymeldinger mellom deg og den eller dem som kommer til unnsetning, dersom de er for langt borte til å komme i direkte kontakt.»
 
 
 
Det jeg da lurer på er: Om jeg med mobiltelefon ringer 120 eller 112, vil ikke de ila få minutter gå ut på kanal 16 å informere dem som lytter på, om at en liten åpen båt på gitt posisjon, trenger hjelp? Kan det virkelig ha så mye å si? 
Link to post
Share on other sites

Dette temaet har vært diskutert diverse ganger tidligere.

Joda, dersom Kystradioen blir informert, vil de selvfølgelig varsle videre på VHF.

 

Men dersom mange nok tenker som deg, at "jeg har jo mobil og Kystradioen kan varsle andre båter, så jeg trenger ikke noe VHF ombord...", hvem skal da Kystradioen få kontakt med?

I tillegg vil det bli en tidsforsinkelse i varslingen. Noen ganger er det greit, andre ganger ikke.

Redigert av Trond123 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

15 minutes ago, Ole M.P. said:

Det jeg da lurer på er: Om jeg med mobiltelefon ringer 120 eller 112, vil ikke de ila få minutter gå ut på kanal 16 å informere dem som lytter på, om at en liten åpen båt på gitt posisjon, trenger hjelp? Kan det virkelig ha så mye å si? 

 

Dette fordrer både at du har mobildekning og at noen på din båt er i stand til å formidle posisjon. En VHF med DSC og GPS vil kunne sende dette med ett knappetrykk skulle uhellet virkelig være ute. Nå er jeg typen som foretrekker både belte og bukseseler da... I tillegg liker jeg duppeditter så det å bla opp et par tusen kroner for en god, håndholdt VHF sitter ikke langt inne hos meg.

Link to post
Share on other sites

Jeg måtte be om hjelp for en del år siden via mobil da masten ble satt opp dagen før, og VHF-antennen ennå ikke tilkoblet. Jeg fikk hjelpen jeg ba om, men når ulike aktører rundt deg kommuniserer på kanal 16 og du selv er holdt utenfor er ikke mobilen mye verdt lengre. Antennen ble koblet før neste tur, og jeg kjøpte i tillegg en håndholdt. 

Link to post
Share on other sites

Har VHF og prøver og buke det jevnlig slik at det «sitter i fingrene». MEN dersom jeg tar inn vann så ligger batteriene såpass lavt under dørken at det vil fort blir oversvømte slik at strømmen går og dermed blir VHF slått ut av funksjon. Den er jo vanntett men kommer vannet såpass høyt så er båten nesten under vann.  Jeg har en Baltic men jeg tror det fleste båter har batteriene ganske lavt nede. Er det neon andre som har tenkt over dette i sin båt? Hva er da løsningen?

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Det har vært oppe her på forumet flere ganger med forslag som lite reservebatteri høyt oppe . . . . oa.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Så kan jeg jo legge til at det er lurt å ha AIS sammen med VHF. Den avgir et kontinuerlig track på hvor du er ved at den regelmessig sender din nøyaktige posisjon, som den henter ut fra kartplotteren, ut på VHF-nettet (via en landsentral) slik at alle andre som har AIS-mottaker (og helst sender) kan se hvor du er til enhver tid.

 

Denne identiteten er i tillegg programmert inn i VHF-radioen med MMSI-nummeret. Hvis du da utløser DSC-knappen (nød-knappen) på VHF så har man ikke bare posisjonen hvor denne utløses fra, men også selve tracket (kursen) du har fulgt dit. Det kan være helt avgjørende info ved en leteaksjon.

 

Ved at du ligger ute på "nettet" med en AIS/MMSI-identitet så kan alle i tillegg se hvilken type båt du har, evt med bilde hvis du har lagt ut det, osv. Noen synes sikkert det kan være plagsomt mht personvern og privatliv men det kan være helt avgjørende hvis du kun rekker å trykke på DSC-knappen og ikke har fått oppgitt noen opplysninger til omgivelsene. 

 

Så må det også legges til at operatørene på redningssentralen og hos kystradioen uansett har tilgang til de dataene som er registrert mot din ID på VHF-radioen. Men det er ikke like omfattende som det du selv kan bidra med på f eks MarineTraffic hvis du ønsker og som alle nødetater (og alle andre skip i nærheten som har AIS) har tilgang på.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 43 minutter siden:

Det har vært oppe her på forumet flere ganger med forslag som lite reservebatteri høyt oppe . . . . oa.

 

Det skal jeg leter opp med tanke på en praktisk løsning. Hvor den bør monteres? Hvor stort batteri? Hvordan kobler den inn og hvordan holder den fulladet? 

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Jeg leser stadig om aksjoner i distriktet som er iverksatt av politiet og brannvesen i samarbeid uten at det går ut beskjed på Vhf. Tror de tenker at de har en løsning og glemmer at det kanskje er kompetent hjelp i nærheten.

Er det feks noen som har hørt at det spørres etter lege, hjertestarter ol på vhf de gangene det er behovet?

Tror kystradioene ville videreformidlet et slikt behov med en gang de får beskjed, mens landbasert redning glemmer nytten av vhf.

Brannbåten her i området har ikke vhf ombord selv om det er lovpålagt.

Mons

Link to post
Share on other sites

Ja takk. begge deler!

Jeg kaller Redningsselskapet på mobilen når det ikke er bråhast og en situasjon der andre båter i nærheten neppe kan hjelpe. Har hendt noen ganger det. Ellers ville jeg brukt VHF, som jeg har men heldigvis ikke har hett bruk for i nødsistuasjon enda. Men det gir likevel en god trygghetsfølelse . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Enig i at få bruker den men det har ikke noe med verken Tjøme Radio eller andre kystradiostasjoner som er lagt ned. Det holder jo i massevis å ha ên kompetent kystradiostasjon som er godt bemannet. Om personen sitter på Tjøme, Horten, Sola eller i Bodø spiller ingen rolle. Det er beredskapen og kompetansen som teller. Jada, så vil noen komme med viktigheten av lokalkunnskap osv, men det har mindre å si. Kysten er uansett for lang til at en operatør kan forventes å ha detaljert lokalkunnskap. Men dette var jo strengt tatt ikke tema i denne tråden, Sorry.

Redigert av HansH (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tore B skrev 7 minutter siden:

Det er med vhf som med vaksine, skal det ha full effekt må mange nok ha det. Jeg syns det blir mindre og mindre trafikk på vhf nettet og særlig etter at Tjøme radio la ned. Er terskelen for å anrope kystradioen blitt høyere mon tro?

 

Vet ikke men selv så bruker jeg utelukkende DSC call og da er man jo ikke innom C16 i det hele tatt. 

Link to post
Share on other sites

Jannmar skrev for 15 timer siden:

Når jeg er alene i båten har jeg alltid en vanntett bærbar VHF på meg.

Jeg har da muligheten til å be om hjelp hvis jeg faller overbord og båten tøffer videre.

 

Jeg tror nok du vil bli overrasket over hvor kort rekkevidde en antenne 10cm over vannflaten har. Men om det er båter like I nærheten er det jo bedre enn ingenting da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Er det virkelig klin umulig å bygge en bru mellom mobiltelefoni og VHF?

 

Om ikke direkte så hva om de med lisens kunne installere en "DSC app" på mobilen som kunne fungere som distressknapp? Mobilen har jo posisjon osv. Så kunne distressmeldingen gå over VHF nettet til alle med VHF, og til alle mobiler med "DSC app" som er i nærheten. 

 

Som nevnt her så vil vel egentlig mobil ha bedre dekning enn feks en håndholdt VHF i de fleste kystnære områder. Men aller viktigst, alle har mobil. 

---

En kan jo evt lage en "distress app" som varsler alle mobiler i nærheten som har installert appen uten å gå via VHF nettet også...  Rart at det ikke er gjort allerede. 

Link to post
Share on other sites

Må tenke på at når det går så galt at du må ha akutt hjelp, så har du som regel ikke god tid og er veldig stresset. Ett trykk på DSC knappen så får du hjelp, selv om du skulle besvime, måtte hoppe i sjøen osv. Med en mobiltelefon så funker den dårlig hvis du måtte hoppe ut av båten osv. 

Link to post
Share on other sites

index skrev for 2 timer siden:

 

Jeg tror nok du vil bli overrasket over hvor kort rekkevidde en antenne 10cm over vannflaten har. Men om det er båter like I nærheten er det jo bedre enn ingenting da...

 

     Har prøvd. Ble faktisk overrasket over hvor godt det funket. Anbefales på det varmeste i våre kalde farvann.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...