Jump to content

VHF eller mobiltelefon innaskjærs


Ole M.P.

Recommended Posts

Og så fikk jeg noe å bruke tiden på før jeg skal en tur til båten for vinterkonservering. Nå venter jeg nemlig på at de skal snu kjøreretningen i Nordbytunnelen før jeg kjører E6 til Son. Normal kjøretid er 45min, men frem til de snur kjøreretningen kl.1230 er det via omkjøring slik at det tar 1t 30min! :headbang:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

12 minutes ago, Lars H. said:

Og så fikk jeg noe å bruke tiden på før jeg skal en tur til båten for vinterkonservering. Nå venter jeg nemlig på at de skal snu kjøreretningen i Nordbytunnelen før jeg kjører E6 til Son. Normal kjøretid er 45min, men frem til de snur kjøreretningen kl.1230 er det via omkjøring slik at det tar 1t 30min! :headbang:

 

Hvorfor ikke gjennom Lillestrøm og Rv120 nedover til Vestby og Son. Da sparer du også bompenger forbi Oslo . . .

 

Vi bruker som regel Rv120 når vi skal nedover i Østfold. Litt mye svinger, men det oppveies av godfølelesen av å slippe å betale bompenger til Oslo, som du jo ikke skal besøke uansett . . .

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner den muligheten, brukte den for 20 år siden før det ble ordentlig motorvei sydover. Men jeg synes den veien er slitsom, mye svinger som du sier og stadig vekslende fartsgrenser mellom 50 og 80km/t.

 

Men nå må dere komme til bake til temaet for tråden, VHF. Jeg er klar for tur til båten og skal ikke surre mer her..

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det finnes flere apper til slikt bruk.

Den som går mest direkte til kystradioene er vel RS-appen som du finner her; https://velihavn.no/APP/Index.html

Ved å trykke på appen aktiveres en alarm på kystradioen og posisjonen popper opp på skjermene med en del info om eier.

For en del telefoner kan man sette opp system slik at man sender nødmelding ved for eksempel å trykke inn en bestemt tast 3 ganger rett etter hverandre. Det er ok når du ligger i vannet med vanntett mobiltelefon, men ikke får fingrene til å virke på skjermen pga vann.

Myndighetene har også anledning til å sende ut varsel til alle mobiltelefoner i ett gitt område, men det tror jeg sitter svært langt inne å bruke for en nødsituasjon på havet. Blir alt for mange ikke-relevante mennesker som blir skremt opp.

Mons

Link to post
Share on other sites

Ole M.P. skrev for 21 timer siden:

Det jeg da lurer på er: Om jeg med mobiltelefon ringer 120 eller 112, vil ikke de ila få minutter gå ut på kanal 16 å informere dem som lytter på, om at en liten åpen båt på gitt posisjon, trenger hjelp? Kan det virkelig ha så mye å si? 

 

Men blir du oppringt på mobilen din om andre i nærheten kaller på hjelp via VHF?

Link to post
Share on other sites

Det er nok sikkert at mobiltelefonen har gjort VHF-en mindre relevant for mange. Det er vel neppe mange som ringer hjem via VHF lenger? Værmeldingen fra kystradioen er vel heller ikke så viktig lenger?

 

Jeg har den for å føle meg trygg på sjøen og håper jeg aldri trenger den for egen del. Men så var det også det med hensynet til andre som måte havne i en nødsituasjon. Det er alltid en stor tilfreddstillelse å kunne hjelpe . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
NilsPils skrev for 3 timer siden:

 

Hvorfor ikke gjennom Lillestrøm og Rv120 nedover til Vestby og Son. Da sparer du også bompenger forbi Oslo . . .

 

Vi bruker som regel Rv120 når vi skal nedover i Østfold. Litt mye svinger, men det oppveies av godfølelesen av å slippe å betale bompenger til Oslo, som du jo ikke skal besøke uansett . . .

 

Nå må jeg tenke litt... jeg bor langs Rv120, dvs i Ytre Enebakk. Om det ikke er rushtid så bruker jeg ganske mye kortere tid om jeg kjører via Oslo hvis jeg skal til Lillestrøm enn å kjøre via Flateby. Men det er kjekt å ha Flateby som "nødrute" hvis det korker seg i Oslotraktene. 

 

Når jeg skal fra Ytre Enebakk og nedover Østfold så lønner det seg alltid å kjøre RV 120 via Tomter og ut på E18 ved avkjøringa til Son. 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
S/Y Emma skrev for 3 timer siden:

 

Men blir du oppringt på mobilen din om andre i nærheten kaller på hjelp via VHF?

 

En Distress app hadde fint fiksa den biffen. Tipper responsen ville vært overveldende om en fikk båtfolk med på å bruke en slik app. 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 13 minutter siden:
S/Y Emma skrev for 3 timer siden:

 

Men blir du oppringt på mobilen din om andre i nærheten kaller på hjelp via VHF?

 

En Distress app hadde fint fiksa den biffen. Tipper responsen ville vært overveldende om en fikk båtfolk med på å bruke en slik app. 

 

Uansett app. Mobilen har fremdeles ikke  åpen kommunikasjon som VHF har, hvor alle kan høre alle samtidig og som er en kjempefordel i en redningsaksjon.

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Pinkvin said:

Når jeg skal fra Ytre Enebakk og nedover Østfold så lønner det seg alltid å kjøre RV 120 via Tomter og ut på E18 ved avkjøringa til Son. 

 Men kjører du litt videre på Rv120 og inn på E6 ved Mosseporten slipper du også bompengene like før Moss . . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
NilsPils skrev 57 minutter siden:

 Men kjører du litt videre på Rv120 og inn på E6 ved Mosseporten slipper du også bompengene like før Moss . . . .

 

Når jeg tenker "lønner" så tenker jeg på tid, ikke i penger. Syns siste strekket på Rv 120 til Mosseporten (har tatt den når det har vært asfaltering på E18) er ett kjedelig strekk å kjøre, og det må vel ta en del ekstra tid?. Syns det er greit å komme ut ved avkjøringa til Son og "ploge" effektivt på motorveien resten av strekket. 

 

Om jeg skal spare penger så kan jeg legge til 10-15 minutter på kjøretiden, kjøre med "snill pedal" og spare 3-4 liter bensin på en tur til båten. Har nesten 10 mil en vei og klarer å ligge på under 0,7 om jeg kjører pent, ligger på opp mot 0,9 om jeg ikke tenker og kjører som om jeg har dårlig tid. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
JRK skrev 42 minutter siden:

Hei,

 

I og med at VHF har en lavere bølgelengde en mobiltelefoni er dekningsgraden og rekkevidden bedre med VHF en mobiltelefon ute I skjærgården.

 

 

 

Blir ikke det litt feil måte å se det på? Enig i at VHF har "dekning" bak knauser osv som kan være i skyggen ifht mobil. Og en VHF "sender bare", uansett om en kan høre noen svare, eller ikke.. så den har jo forsåvidt alltid "dekning", ingenting som hindrer deg å sende. Men det er bare de innen området som enheten dekker som hører deg, hvis de har VHF påslått. 

 

En mobil har i dag veldig god dekning kystnært, men det kan være noen "hull". Men om du har dekning så har du dekning til å ringe hele verden... det er en vesentlig forskjell. 

 

Egentlig kan vel ikke mobil og vhf sammenlignes, det er to forskjellige greier. 

---

Jeg er på alle måter "pro- vhf" men kan godt forstå at enkelte finner en mobil god nok som kommunikasjonsmulighet for sin bruk på sjøen. 

 

Dekningen på mobil på sjøen er veldig god, ganske så langt ut i dag. Sjansen for å få svar er stort sett 100%. En kan ringe RS, politi, kystradioen. Ja det er den lille ulempen at en ikke kan kalle opp nærmeste båt, men det kan både kystradio, RS og politi fikse for en. 

 

Så om jeg skulle ut med båten en liten "kystnær tur" og måtte velge.. ja da hadde jeg faktisk valgt mobilen. Kanskje til og med lastet ned RS appen og satt på sporing så de følger en og får beskjed om/når en er fremme der en skal være. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Jannmar skrev for 16 timer siden:

 

Uansett app. Mobilen har fremdeles ikke  åpen kommunikasjon som VHF har, hvor alle kan høre alle samtidig og som er en kjempefordel i en redningsaksjon.

 

Men det fikser vel kystradioen/RS for deg om du ringer inn.. 

 

Ser at det er en kjempefordel  ifht redningsaksjon og når det er total krise, men den ene gangen jeg faktisk sprang lekk og måtte ha RS i "standby" så ringte jeg med mobilen ja. Ikke pokker om jeg hadde gaula offentlig på VHFen, da skal jeg ha vann opp til knærna tror jeg... Men det er kanskje bare meg... eller kanskje ikke? ;-) 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 14 minutter siden:

Dekningen på mobil på sjøen er veldig god, ganske så langt ut i dag. Sjansen for å få svar er stort sett 100%. En kan ringe RS, politi, kystradioen. Ja det er den lille ulempen at en ikke kan kalle opp nærmeste båt, men det kan både kystradio, RS og politi fikse for en. 

 

Andre har allerede nevnt det, men jeg gjentar: Om alle gjør som deg og kun satser på mobil, har ikke RS, politi og kystradio noen å kalle opp som kanskje kunne hjulpet deg. VHF er et opplegg der alle hjelper alle, og alle kan få hjelp av alle.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Lars H. skrev 15 minutter siden:

 

Andre har allerede nevnt det, men jeg gjentar: Om alle gjør som deg og kun satser på mobil, har ikke RS, politi og kystradio noen å kalle opp som kanskje kunne hjulpet deg. VHF er et opplegg der alle hjelper alle, og alle kan få hjelp av alle.

 

Men det er en konstruert problemstilling, vi vil aldri komme dit. Det ligger 1001 tekniske løsninger på dette innen mobil/data/dab nett som vil ta over lenge før småbåteiere nær kysten sitter der med en VHF som ikke virker lengre. 

 

Om alle satser på mobil så ligger løsningen der. Det er ikke et problem, det er en løsning. 

---

Grunnen til at vi fortsatt bruker VHF i kystnære strøk, en løsning hvor en unge kan sperre kanal 16 i tre timer med babbel, eller en feil i ett apparat kan gjøre det samme, er fordi vi/noen vil ha det sånn, ikke fordi det er umulig å løse på en annen måte. 

 

Jeg får trafikkvarsel på radioen min om det har skjedd noe som hindrer trafikken i nærheten av der jeg kjører med bilen min. Og gpsen kalkulerer automatisk opp en ny rute. Alt er mulig, på mange forskjellige måter. 

Link to post
Share on other sites

Mobil er helt greit, men som et tillegg til VHF. Og VHF har også utviklet seg gjennom tidene med feks. DSC.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

11 minutes ago, Pinkvin said:

 

Men det er en konstruert problemstilling, vi vil aldri komme dit. Det ligger 1001 tekniske løsninger på dette innen mobil/data/dab nett som vil ta over lenge før småbåteiere nær kysten sitter der med en VHF som ikke virker lengre. 

 

Om alle satser på mobil så ligger løsningen der. Det er ikke et problem, det er en løsning. 

 ---

Grunnen til at vi fortsatt bruker VHF i kystnære strøk, en løsning hvor en unge kan sperre kanal 16 i tre timer med babbel, eller en feil i ett apparat kan gjøre det samme, er fordi vi/noen vil ha det sånn, ikke fordi det er umulig å løse på en annen måte. 

 

Jeg får trafikkvarsel på radioen min om det har skjedd noe som hindrer trafikken i nærheten av der jeg kjører med bilen min. Og gpsen kalkulerer automatisk opp en ny rute. Alt er mulig, på mange forskjellige måter. 

 

Jeg ser hva du mener, du kan teknisk løse det slik at en mobil oppleves som en VHF for brukeren. Mobiler har GPS og det er allerede apper som bare kontakter de i nærheten. Jodel er f.eks. en slik app der du kan chatte med folk i nærheten og på tinder kan du finne en kjæreste i ønsket avstand fra deg. Teknisk sett er det ingen problem å lage slike løsninger i dag med dagens mobiler. RS-appen har en nødknapp som sender posisjon til RS og setter i gang en redningsaksjon med alle etater og ressurser tilgjengelig dersom den blir trykket på.

 

Men det aller viktigste med VHF kontra mobil er at du kan snakke apparat til apparat uten å gå via en sentral. Det er f.eks. et av kravene i det nye nødnettet. Selv om du ikke når sentralen, kan du fortsatt snakke med dem rundt deg. Og dette lar seg ikke løse med dagens mobiltelefoner.

 

Jeg tar med mobilen på havet, og bruker den mye mer enn VHF-en som jeg også har med. En mobil vil løse nesten alle mine behov på havet, mange flere enn en VHF klarer. Men den dagen mobilen svikter er VHF-en den som tar over. Må jeg velge bare én i kystnære strøk velger jeg sikkert mobilen. Det er tross alt bare et år siden jeg skaffet meg min første VHF. Men likevel, VHF vil jeg ha, jeg ser på den som alle de andre sikkerhets-tingene jeg har ombord.

 

DSC løser forresten det problem du skisserer med ungen som sperrer kanal 16, du nås fortsatt på DSC. Samtidig eksisterer også problemet for f.eks. nødetatene, det står jevnlig i avisen om unger som tuller og ringer nødetatene repetativt og blokkerer dem.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...