Storkveito Svart 23.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2018 Bestyreren skrev 4 minutter siden: ALTID. Vhf Lærte på skolen at det alltid skal være to L'er i allitd Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 23.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2018 I allitd er det vel valgfritt? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Storkveito Svart 23.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2018 Lars H. skrev Just now: I allitd er det vel valgfritt? Det var det vi lærte Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 23.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2018 Storkveito skrev 6 minutter siden: Lærte på skolen at det alltid skal være to L'er i allitd Hmmm, skal du korrigere stveafeil, bør du vel parkere bokstavene i riktig rekkefølge :-) You made my day! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Storkveito Svart 23.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2018 Ja gikk litt fort i svingene her! Så bra jeg for æren for å made your day! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 23.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2018 Og så fikk jeg noe å bruke tiden på før jeg skal en tur til båten for vinterkonservering. Nå venter jeg nemlig på at de skal snu kjøreretningen i Nordbytunnelen før jeg kjører E6 til Son. Normal kjøretid er 45min, men frem til de snur kjøreretningen kl.1230 er det via omkjøring slik at det tar 1t 30min! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 23.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2018 (redigert) 12 minutes ago, Lars H. said: Og så fikk jeg noe å bruke tiden på før jeg skal en tur til båten for vinterkonservering. Nå venter jeg nemlig på at de skal snu kjøreretningen i Nordbytunnelen før jeg kjører E6 til Son. Normal kjøretid er 45min, men frem til de snur kjøreretningen kl.1230 er det via omkjøring slik at det tar 1t 30min! Hvorfor ikke gjennom Lillestrøm og Rv120 nedover til Vestby og Son. Da sparer du også bompenger forbi Oslo . . . Vi bruker som regel Rv120 når vi skal nedover i Østfold. Litt mye svinger, men det oppveies av godfølelesen av å slippe å betale bompenger til Oslo, som du jo ikke skal besøke uansett . . . Redigert 23.Oktober.2018 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 23.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2018 Jeg kjenner den muligheten, brukte den for 20 år siden før det ble ordentlig motorvei sydover. Men jeg synes den veien er slitsom, mye svinger som du sier og stadig vekslende fartsgrenser mellom 50 og 80km/t. Men nå må dere komme til bake til temaet for tråden, VHF. Jeg er klar for tur til båten og skal ikke surre mer her.. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
mons Svart 23.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2018 Det finnes flere apper til slikt bruk. Den som går mest direkte til kystradioene er vel RS-appen som du finner her; https://velihavn.no/APP/Index.html Ved å trykke på appen aktiveres en alarm på kystradioen og posisjonen popper opp på skjermene med en del info om eier. For en del telefoner kan man sette opp system slik at man sender nødmelding ved for eksempel å trykke inn en bestemt tast 3 ganger rett etter hverandre. Det er ok når du ligger i vannet med vanntett mobiltelefon, men ikke får fingrene til å virke på skjermen pga vann. Myndighetene har også anledning til å sende ut varsel til alle mobiltelefoner i ett gitt område, men det tror jeg sitter svært langt inne å bruke for en nødsituasjon på havet. Blir alt for mange ikke-relevante mennesker som blir skremt opp. Sitér dette innlegget Mons Link to post Share on other sites More sharing options...
S/Y Emma Svart 23.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2018 Ole M.P. skrev for 21 timer siden: Det jeg da lurer på er: Om jeg med mobiltelefon ringer 120 eller 112, vil ikke de ila få minutter gå ut på kanal 16 å informere dem som lytter på, om at en liten åpen båt på gitt posisjon, trenger hjelp? Kan det virkelig ha så mye å si? Men blir du oppringt på mobilen din om andre i nærheten kaller på hjelp via VHF? Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 23.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2018 Det er nok sikkert at mobiltelefonen har gjort VHF-en mindre relevant for mange. Det er vel neppe mange som ringer hjem via VHF lenger? Værmeldingen fra kystradioen er vel heller ikke så viktig lenger? Jeg har den for å føle meg trygg på sjøen og håper jeg aldri trenger den for egen del. Men så var det også det med hensynet til andre som måte havne i en nødsituasjon. Det er alltid en stor tilfreddstillelse å kunne hjelpe . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 23.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2018 NilsPils skrev for 3 timer siden: Hvorfor ikke gjennom Lillestrøm og Rv120 nedover til Vestby og Son. Da sparer du også bompenger forbi Oslo . . . Vi bruker som regel Rv120 når vi skal nedover i Østfold. Litt mye svinger, men det oppveies av godfølelesen av å slippe å betale bompenger til Oslo, som du jo ikke skal besøke uansett . . . Nå må jeg tenke litt... jeg bor langs Rv120, dvs i Ytre Enebakk. Om det ikke er rushtid så bruker jeg ganske mye kortere tid om jeg kjører via Oslo hvis jeg skal til Lillestrøm enn å kjøre via Flateby. Men det er kjekt å ha Flateby som "nødrute" hvis det korker seg i Oslotraktene. Når jeg skal fra Ytre Enebakk og nedover Østfold så lønner det seg alltid å kjøre RV 120 via Tomter og ut på E18 ved avkjøringa til Son. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jannmar Svart 23.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2018 S/Y Emma skrev for 2 timer siden: Men blir du oppringt på mobilen din om andre i nærheten kaller på hjelp via VHF? Viktig poeng. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 23.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2018 S/Y Emma skrev for 3 timer siden: Men blir du oppringt på mobilen din om andre i nærheten kaller på hjelp via VHF? En Distress app hadde fint fiksa den biffen. Tipper responsen ville vært overveldende om en fikk båtfolk med på å bruke en slik app. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jannmar Svart 23.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2018 Pinkvin skrev 13 minutter siden: S/Y Emma skrev for 3 timer siden: Men blir du oppringt på mobilen din om andre i nærheten kaller på hjelp via VHF? En Distress app hadde fint fiksa den biffen. Tipper responsen ville vært overveldende om en fikk båtfolk med på å bruke en slik app. Uansett app. Mobilen har fremdeles ikke åpen kommunikasjon som VHF har, hvor alle kan høre alle samtidig og som er en kjempefordel i en redningsaksjon. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 23.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2018 2 hours ago, Pinkvin said: Når jeg skal fra Ytre Enebakk og nedover Østfold så lønner det seg alltid å kjøre RV 120 via Tomter og ut på E18 ved avkjøringa til Son. Men kjører du litt videre på Rv120 og inn på E6 ved Mosseporten slipper du også bompengene like før Moss . . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 23.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2018 NilsPils skrev 57 minutter siden: Men kjører du litt videre på Rv120 og inn på E6 ved Mosseporten slipper du også bompengene like før Moss . . . . Når jeg tenker "lønner" så tenker jeg på tid, ikke i penger. Syns siste strekket på Rv 120 til Mosseporten (har tatt den når det har vært asfaltering på E18) er ett kjedelig strekk å kjøre, og det må vel ta en del ekstra tid?. Syns det er greit å komme ut ved avkjøringa til Son og "ploge" effektivt på motorveien resten av strekket. Om jeg skal spare penger så kan jeg legge til 10-15 minutter på kjøretiden, kjøre med "snill pedal" og spare 3-4 liter bensin på en tur til båten. Har nesten 10 mil en vei og klarer å ligge på under 0,7 om jeg kjører pent, ligger på opp mot 0,9 om jeg ikke tenker og kjører som om jeg har dårlig tid. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JRK Svart 24.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2018 Hei, I og med at VHF har en lavere bølgelengde en mobiltelefoni er dekningsgraden og rekkevidden bedre med VHF en mobiltelefon ute I skjærgården. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 24.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2018 JRK skrev 42 minutter siden: Hei, I og med at VHF har en lavere bølgelengde en mobiltelefoni er dekningsgraden og rekkevidden bedre med VHF en mobiltelefon ute I skjærgården. Blir ikke det litt feil måte å se det på? Enig i at VHF har "dekning" bak knauser osv som kan være i skyggen ifht mobil. Og en VHF "sender bare", uansett om en kan høre noen svare, eller ikke.. så den har jo forsåvidt alltid "dekning", ingenting som hindrer deg å sende. Men det er bare de innen området som enheten dekker som hører deg, hvis de har VHF påslått. En mobil har i dag veldig god dekning kystnært, men det kan være noen "hull". Men om du har dekning så har du dekning til å ringe hele verden... det er en vesentlig forskjell. Egentlig kan vel ikke mobil og vhf sammenlignes, det er to forskjellige greier. --- Jeg er på alle måter "pro- vhf" men kan godt forstå at enkelte finner en mobil god nok som kommunikasjonsmulighet for sin bruk på sjøen. Dekningen på mobil på sjøen er veldig god, ganske så langt ut i dag. Sjansen for å få svar er stort sett 100%. En kan ringe RS, politi, kystradioen. Ja det er den lille ulempen at en ikke kan kalle opp nærmeste båt, men det kan både kystradio, RS og politi fikse for en. Så om jeg skulle ut med båten en liten "kystnær tur" og måtte velge.. ja da hadde jeg faktisk valgt mobilen. Kanskje til og med lastet ned RS appen og satt på sporing så de følger en og får beskjed om/når en er fremme der en skal være. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 24.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2018 Jannmar skrev for 16 timer siden: Uansett app. Mobilen har fremdeles ikke åpen kommunikasjon som VHF har, hvor alle kan høre alle samtidig og som er en kjempefordel i en redningsaksjon. Men det fikser vel kystradioen/RS for deg om du ringer inn.. Ser at det er en kjempefordel ifht redningsaksjon og når det er total krise, men den ene gangen jeg faktisk sprang lekk og måtte ha RS i "standby" så ringte jeg med mobilen ja. Ikke pokker om jeg hadde gaula offentlig på VHFen, da skal jeg ha vann opp til knærna tror jeg... Men det er kanskje bare meg... eller kanskje ikke? ;-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 24.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2018 Pinkvin skrev 14 minutter siden: Dekningen på mobil på sjøen er veldig god, ganske så langt ut i dag. Sjansen for å få svar er stort sett 100%. En kan ringe RS, politi, kystradioen. Ja det er den lille ulempen at en ikke kan kalle opp nærmeste båt, men det kan både kystradio, RS og politi fikse for en. Andre har allerede nevnt det, men jeg gjentar: Om alle gjør som deg og kun satser på mobil, har ikke RS, politi og kystradio noen å kalle opp som kanskje kunne hjulpet deg. VHF er et opplegg der alle hjelper alle, og alle kan få hjelp av alle. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 24.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2018 Lars H. skrev 15 minutter siden: Andre har allerede nevnt det, men jeg gjentar: Om alle gjør som deg og kun satser på mobil, har ikke RS, politi og kystradio noen å kalle opp som kanskje kunne hjulpet deg. VHF er et opplegg der alle hjelper alle, og alle kan få hjelp av alle. Men det er en konstruert problemstilling, vi vil aldri komme dit. Det ligger 1001 tekniske løsninger på dette innen mobil/data/dab nett som vil ta over lenge før småbåteiere nær kysten sitter der med en VHF som ikke virker lengre. Om alle satser på mobil så ligger løsningen der. Det er ikke et problem, det er en løsning. --- Grunnen til at vi fortsatt bruker VHF i kystnære strøk, en løsning hvor en unge kan sperre kanal 16 i tre timer med babbel, eller en feil i ett apparat kan gjøre det samme, er fordi vi/noen vil ha det sånn, ikke fordi det er umulig å løse på en annen måte. Jeg får trafikkvarsel på radioen min om det har skjedd noe som hindrer trafikken i nærheten av der jeg kjører med bilen min. Og gpsen kalkulerer automatisk opp en ny rute. Alt er mulig, på mange forskjellige måter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 24.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2018 Mobil er helt greit, men som et tillegg til VHF. Og VHF har også utviklet seg gjennom tidene med feks. DSC. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjellg Svart 24.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2018 (redigert) Er det bare jeg eller er det andre også som bruker DSC aktivt? Tenker da på oppkall til andre båter, kystradio eller rett og slett en «Posision Request». Har inntrykk av at de fleste ikke gjør det. Redigert 24.Oktober.2018 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Midtpinne Svart 24.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2018 11 minutes ago, Pinkvin said: Men det er en konstruert problemstilling, vi vil aldri komme dit. Det ligger 1001 tekniske løsninger på dette innen mobil/data/dab nett som vil ta over lenge før småbåteiere nær kysten sitter der med en VHF som ikke virker lengre. Om alle satser på mobil så ligger løsningen der. Det er ikke et problem, det er en løsning. --- Grunnen til at vi fortsatt bruker VHF i kystnære strøk, en løsning hvor en unge kan sperre kanal 16 i tre timer med babbel, eller en feil i ett apparat kan gjøre det samme, er fordi vi/noen vil ha det sånn, ikke fordi det er umulig å løse på en annen måte. Jeg får trafikkvarsel på radioen min om det har skjedd noe som hindrer trafikken i nærheten av der jeg kjører med bilen min. Og gpsen kalkulerer automatisk opp en ny rute. Alt er mulig, på mange forskjellige måter. Jeg ser hva du mener, du kan teknisk løse det slik at en mobil oppleves som en VHF for brukeren. Mobiler har GPS og det er allerede apper som bare kontakter de i nærheten. Jodel er f.eks. en slik app der du kan chatte med folk i nærheten og på tinder kan du finne en kjæreste i ønsket avstand fra deg. Teknisk sett er det ingen problem å lage slike løsninger i dag med dagens mobiler. RS-appen har en nødknapp som sender posisjon til RS og setter i gang en redningsaksjon med alle etater og ressurser tilgjengelig dersom den blir trykket på. Men det aller viktigste med VHF kontra mobil er at du kan snakke apparat til apparat uten å gå via en sentral. Det er f.eks. et av kravene i det nye nødnettet. Selv om du ikke når sentralen, kan du fortsatt snakke med dem rundt deg. Og dette lar seg ikke løse med dagens mobiltelefoner. Jeg tar med mobilen på havet, og bruker den mye mer enn VHF-en som jeg også har med. En mobil vil løse nesten alle mine behov på havet, mange flere enn en VHF klarer. Men den dagen mobilen svikter er VHF-en den som tar over. Må jeg velge bare én i kystnære strøk velger jeg sikkert mobilen. Det er tross alt bare et år siden jeg skaffet meg min første VHF. Men likevel, VHF vil jeg ha, jeg ser på den som alle de andre sikkerhets-tingene jeg har ombord. DSC løser forresten det problem du skisserer med ungen som sperrer kanal 16, du nås fortsatt på DSC. Samtidig eksisterer også problemet for f.eks. nødetatene, det står jevnlig i avisen om unger som tuller og ringer nødetatene repetativt og blokkerer dem. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.