Jump to content

VHF eller mobiltelefon innaskjærs


Ole M.P.

Recommended Posts

Mulligan skrev 16 minutter siden:

Den gjennomsnittlige fritidsbåt er en åpen båt med utenbordsmotor ca 14 fot lang. Den blir svært lite brukt.

 

Et eksempel, fiktivt, men det er noe jeg hører hver eneste sommer (eller tilsvarende):

"Dette er kystradio sør. Småbåt med barn savnet i området vest av Heia. Redningskrysseren er på vei. Båter i området bes holde utkikk og rapportere til kystradio sør". Hver eneste sommer, flere ganger. Og vi som også hører Stockholm radio og Lyngby radio får inn mange fler. Når jeg ligger midt utpå, får jeg inn alle tre. Det er båter på grunn, båter med motorstopp, garn i propellen, personskader, brann, hva som helst. Men jeg har mobiltelefon også. Den brukes mest til å lese avisen. Det skal mobilen ha, jeg kan ikke lese Aftenposten på VHF'en.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Det som er fint med mobil er at de også kan sende bokstaver og tegn i rekkefølge så de danner ord og setninger som kan være viktig å få med seg for båter i ett område. Også kalt tekstmelding. Enkel teknologi som er veldig populært og ekstremt utbredt. 

 

Eksempel på tekstmelding som ville økt sikkerheten (fant den tilfeldig på nettet):

 

"Dette er kystradio sør. Småbåt med barn savnet i området vest av Heia. Redningskrysseren er på vei. Båter i området bes holde utkikk og rapportere til kystradio sør"

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 27 minutter siden:

Det som er fint med mobil er at de også kan sende bokstaver og tegn i rekkefølge så de danner ord og setninger som kan være viktig å få med seg for båter i ett område. Også kalt tekstmelding. Enkel teknologi som er veldig populært og ekstremt utbredt. 

 

Eksempel på tekstmelding som ville økt sikkerheten (fant den tilfeldig på nettet):

 

"Dette er kystradio sør. Småbåt med barn savnet i området vest av Heia. Redningskrysseren er på vei. Båter i området bes holde utkikk og rapportere til kystradio sør"

 

Hvordan skjer dette da?

Jeg er helt grønn på mobiltelefon, men sende tekstmeldinger, det kan jeg. Så det jeg lurer på er:

Har de som sender ut ovennevte tekstmelding telefonnummeret til alle båtene i et bestemt distrikt, eller går denne meldingen ut til hele norges befolkning? Må man kanskje ha en app.?

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 17 timer siden:

Jeg skjønner ikke helt behovet for at enkelte så og si holder ett forsvar for VHF, det vil jo leve som det gjør, for proffene og for de som ønsker det og mener det er så viktig at de velger å ta sertifikat osv for å kunne bruke det.

 

VHF sertifikatet er til for å sikre at alle har et felles språk, en felles prosedyre og en felles forståelse av det som skjer. Formålet er å unngå misforståelser. 

Man trenger ikke å ha sertifikat hverken for å kjøpe, ha eller bruke en VHF radio.

Om en uten serifikat er i nød og roper på VHFen får han hverken bot eller fengselsstraff. I nøden kan alle benytte enhver eksisterende mulighet til å påkalle hjelp.

 

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 47 minutter siden:

Det som er fint med mobil  VHF er at de også kan sende bokstaver og tegn i rekkefølge så de danner ord og setninger som kan være viktig å få med seg for båter i ett område. Også kalt tekstmelding. Enkel teknologi som er veldig populært og ekstremt utbredt. 

 

VHF data har vært i bruk i mange år. Med fem ganger rekkevidden til mobil.

Kjøper du noe med kort på Bastøferja går transaksjonen over VHF.

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 2 timer siden:

Eksempel på tekstmelding som ville økt sikkerheten (fant den tilfeldig på nettet):

 

"Dette er kystradio sør. Småbåt med barn savnet i området vest av Heia. Redningskrysseren er på vei. Båter i området bes holde utkikk og rapportere til kystradio sør"

 

Så flott at du er praktisk anlagt. Så når en seiler kommer fossende i sprutregn, ser jolla, så skal vedkommende begynne å tekste. Blir ikke meg, bruker votter og telefonen min er ikke tett.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Hulda skrev 40 minutter siden:

 

Så flott at du er praktisk anlagt. Så når en seiler kommer fossende i sprutregn, ser jolla, så skal vedkommende begynne å tekste. Blir ikke meg, bruker votter og telefonen min er ikke tett.

 

Hvem skal du tekste til, skal du ikke hjelpe de i jolla? Og forøvrig går det an å snakke i telefon i regn også ;-). Om en er livredd for telefonen, kjøp en billig og vanntett "snakkepropp" til å ha i øret. Bonus, Kystradioen kan hele tiden følge hvor du er og vet når du er fremme. 

---

Men VHF med 1980 grensesnitt, mikroskopisk display og 10 småknapper, det er flotte greier med votter i fossregn? 

---

Uansett, hva er poenget, ingen skal nekte noen å bruke VHF, eller brenne vardebål for den saks skyld. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Mulligan skrev for 2 timer siden:

 

VHF data har vært i bruk i mange år. Med fem ganger rekkevidden til mobil.

Kjøper du noe med kort på Bastøferja går transaksjonen over VHF.

 

Og jeg som hadde facetime  med kona og ungene i Afrika for noen uker siden ;-) Men du mener da 1:1 forstår jeg (?) Rekkevidden til mobil er jorda rundt, når du er i dekningsområdet. Det blir vel å sammenligne epler og pærer... 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Jannmar skrev for 2 timer siden:

 

VHF sertifikatet er til for å sikre at alle har et felles språk, en felles prosedyre og en felles forståelse av det som skjer. Formålet er å unngå misforståelser. 

Man trenger ikke å ha sertifikat hverken for å kjøpe, ha eller bruke en VHF radio.

Om en uten serifikat er i nød og roper på VHFen får han hverken bot eller fengselsstraff. I nøden kan alle benytte enhver eksisterende mulighet til å påkalle hjelp.

 

 

Og det er helt fint at det er sånn..

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Jannmar skrev for 3 timer siden:

 

Hvordan skjer dette da?

Jeg er helt grønn på mobiltelefon, men sende tekstmeldinger, det kan jeg. Så det jeg lurer på er:

Har de som sender ut ovennevte tekstmelding telefonnummeret til alle båtene i et bestemt distrikt, eller går denne meldingen ut til hele norges befolkning? Må man kanskje ha en app.?

 

Det er opp til de som lager løsningen. Alt er mulig, de må finne ut hvordan de vil ha det, ikke hva som går an. 

Link to post
Share on other sites

Tekstmeldinger kan av rette myndighet sendes til alle innen rekkevidde av en bestemt basestasjon, til de som er innen rekkevidde av to basestasjoner samtidig, de som er tilknyttet et bestemt vannverk, de som bor i et rasutsatt område osv. Sorteringsmulighetene er mange, men myndighetene må aktivt velge på forhånd hvordan de skal brukes.

 

Jeg tror vi har det nokså bra nå. De som er over gjennomsnitt interessert har VHF og vil hjelpe hvis kystradioen sender ut melding om savnede barn i jolle eller annet.

Om den meldingen opprinnelig kommer fra en telefon eller vhf, fra politiet eller HRS er av mindre betydning.

De som er mindre interessert, ikke har bra utstyr i båten, ikke kan lese kart osv er kanskje ikke like aktuelle å be om hjelp hvis det er en vanskelig situasjon eller et systematisk søk som er aktuelt.

 

Mons

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Jeg har forstått at enkelte har tolket mitt engasjement som et angrep på VHF ordningen. Tror det er femte gang jeg skriver det, det er det selvsagt ikke. De som vil, meg selv inklusive, vil selvsagt kunne bruke VHF som før. VHF teknologien har noen åpenbare fortrinn som mobilteknologi ikke har. 

 

Det jeg etterlyser er en løsning for å øke sikkerheten innen en teknologi som er i bruk av 100% av båtbrukerne i dag, mobil. 

 

Så om noen føler seg sår og vonbroten beklager jeg det. Jeg har altså aldri tenkt, aldri nevnt, aldri skrevet at en mobilløsning vil erstatte behovet for VHF, det vil det selvsagt ikke. Og følgelig ser jeg ikke heller ikke noe poenget med en for- mot debatt, eller at noen skulle trenge å forsvare VHF. 

 

Men det er en fri verden så... 

Link to post
Share on other sites

On 10/24/2018 at 1:34 PM, Amfea said:

 En annen ting som jeg ser ingen har tenkt på er følgende: Man er på tur i skjærgårdsjeepen sin og får framdriftsproblemer. Man vet ikke helt hvor man er (for mobilen har vært uten 3G en stund, så navigasjonsappen er ikke oppdatert med siste posisjon) Man får ringt kystradio, og de sender ut en redningskøyte for å lete etter dere. Om de da kan ta kontakt på VHF, kan de samtidig peile deg med radiopeileren ombord.

Så for min del. Ja takk, begge deler.-)

Jeg ville tro det er mange flere som vinner topp premien i lotto enn de som opplever dette i løpet av ett år.
I en badebåt brukt i fint vær på østlandet der man er kjent så hadde jeg droppet VHF.
Går man i plan så hører man antagelig ikke trafikken på kanal 16 alikevel.
VHF i overnattingsbåter derimot er ett natulig valg

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
pipe skrev for 1 time siden:

Jeg ville tro det er mange flere som vinner topp premien i lotto enn de som opplever dette i løpet av ett år.
I en badebåt brukt i fint vær på østlandet der man er kjent så hadde jeg droppet VHF.
Går man i plan så hører man antagelig ikke trafikken på kanal 16 alikevel.
VHF i overnattingsbåter derimot er ett natulig valg

 

I følge fritidsbåtundersøkelsen er det ca en million fritidsbåter i Norge. Av de er det ca 20% som er båter med overnattingsmulighet. Hvor mange av de som faktisk brukes til overnatting osv har jeg ikke sjekket hva undersøkelsen viser, men poenget mitt er at jeg tipper grunnen til at VHF ikke "tar av" ikke er kravet om sertifikat, det er nok mest at fritidsbåtbrukere flest ikke ser behovet. 

 

Ifht åpne småbåter som brukes sporadisk så blir vel vurderingen fort at behovet er enda mindre, særlig når en har mobil og bruker båten i områder med dekning. 

 

Andelen fritidsbåtførere med VHF sertifikat har ikke endret seg på veldig mange år, den er konstant lav. Jeg ser ikke noen åpenbare grunner til at det vil endre seg. Faktisk ser jeg ikke behovet for at det skal endre seg heller hvis en bruker de teknologiene som finnes på en bedre måte enn hva en gjør i dag. En god løsning også på mobilnettet vil supplere og gi økt sikkerhet også for de som har VHF fra før. 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 48 minutter siden:

Andelen fritidsbåtførere med VHF sertifikat har ikke endret seg på veldig mange år, den er konstant lav. Jeg ser ikke noen åpenbare grunner til at det vil endre seg. Faktisk ser jeg ikke behovet for at det skal endre seg heller hvis en bruker de teknologiene som finnes på en bedre måte enn hva en gjør i dag. En god løsning også på mobilnettet vil supplere og gi økt sikkerhet også for de som har VHF fra før. 

 

Men så var det det at de mulighetene mobilen har teknologi for ikke er satt i system/bruk. Du har kommet med mange fine muligheter for hvordan mobilen kan utnyttes bedre, men noen må ta et tak for å få satt det i system. Hvem skal gjøre dette? Jeg tror ikke at du om igjen og om igjen påpeker mulighetene på et forum på internett som dette. At dine løsninger virker "kronglete" å bruke for andre enn mobilnerder er en annen sak. Det er sikkert mulig å gjøre det enkelt og forståelig for andre enn ungdommer, håper jeg.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Lars H. skrev On 26.10.2018 at 22.43:

 

Men så var det det at de mulighetene mobilen har teknologi for ikke er satt i system/bruk. Du har kommet med mange fine muligheter for hvordan mobilen kan utnyttes bedre, men noen må ta et tak for å få satt det i system. Hvem skal gjøre dette? Jeg tror ikke at du om igjen og om igjen påpeker mulighetene på et forum på internett som dette. At dine løsninger virker "kronglete" å bruke for andre enn mobilnerder er en annen sak. Det er sikkert mulig å gjøre det enkelt og forståelig for andre enn ungdommer, håper jeg.

 

Jeg tipper RS ville kunne ta tak i dette, men det må ikke bli "deres greie", det må være tilgjengelig for alle på like vilkår, som ofte betyr at det må være offentlig, eller "halvoffentlig". 

 

Ifht alle brukergrupper så tenker jeg at feks du uansett vil ha din VHF og det velfungerende systemet og om du gjør ett anrop på din VHF og trenger hjelp så vil jeg at "guttungen" i skjærgårdsjeepen bak holmen der du er får melding på sin mobil og kan assistere deg. Det er egentlig "alt" jeg mener bør på plass, i går. Mao vil det gi ekstra sikkerhet for de som har VHF. 

 

Hvorvidt "nerdene" klarer å få til en løsning som fungerer for de fleste... en må jo tro at det er mulig men har min tvil. Om det er jeg som blir eldre eller brukervennligheten som står mer eller mindre stille... en kan begynne å lure. I det minste må en gruppe seniorer være inne i utvklingsarbeidet for å få til ett grensesnitt som faktisk er lett å forstå og å bruke også for de over 40. 

 

Men nå var jeg negativ. Jeg husker faktisk at i en periode når alle startet nettbutikker så var det klin umulig å få gjennomført ett kjøp i mange løsninger. Og statistikken fra flere nettbutikker viste at de mistet et flertall av kundene sine når de skulle betale :-) Det har faktisk blitt bedre. 

 

Ifht mobilapper så syns jeg det har gått litt begge veier, klarer ikke å se at det har skjedd noe grensesprengende positivt ifht brukervennlighet. Tok litt tid før jeg skjønte forskjellen på å betale, kjøpe og sende penger i Vipps. Og når jeg skriver det nå kjenner jeg litt på usikkerheten igjen :-D

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Har hatt håndholdt VHF i småbåt og kajakk en stund. En gammel vannavvisende Cobra sak som det viser seg kanskje ikke har virket særlig godt på sending, eller ikke i det hele tatt. (Full av innvendig korrosjon). Jeg har tenkt at mobil har dekning omtrent overalt, og er ett bedre verktøy.

 

Men etter å ha kjøpt en ny skikkelig bra håndholdt VFH til å ha med i kajakken, er jeg blitt begeistret!

 

Nå kan jeg høre med VTS ved krysning av større trafikkerte fjorder om det er rask trafikk på vei inn min retning som jeg må ta hensyn til, melde på kanal 16 til omkringliggende skip at vi er på vei over en trafikkert fjord i mørke med hvite lanterner, høre med fergen som ligger til kai på Halhjem om vi kan krysse fergeleia eller om fergen skal ut slik at vi må vente. Og ikke minst, så har jeg mye bedre kontakt med kystradioen enn jeg trodde tidligere. Og kystradioen kan hjelpe med det meste.

 

Å bruke mobiltelefoner når du har på våte neoprenhansker i regnet, med mikrofon og høyttaler full av vann, er umulig. Og apper er knotete og langsomt om man ikke sitter i sofaen hjemme.

 

(jeg har i tillegg en PLB nødpeilesender).

 

Det beste hadde vert om alle båter hadde hatt VHF :) 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...