Jump to content

VHF eller mobiltelefon innaskjærs


Ole M.P.

Recommended Posts

Pinkvin skrev for 1 time siden:

Ser at det er en kjempefordel  ifht redningsaksjon og når det er total krise, men den ene gangen jeg faktisk sprang lekk og måtte ha RS i "standby" så ringte jeg med mobilen ja. Ikke pokker om jeg hadde gaula offentlig på VHFen, da skal jeg ha vann opp til knærna tror jeg... Men det er kanskje bare meg... eller kanskje ikke? ;-)

 

Er du nær nok en annen båt trenger du ikke mobilen heller. Da kan du gaule til den andre båten og vifte med armene.

 

Jeg ser på VHF'en på samme måte som sikkerhetsselen i en bil. Jeg har kjørt bil i mange mange år og både blitt påkjørt og selv kjørt inn i andre biler. Sikkerhetsselen har ikke gjort noe fra eller til når det gjelder personskade. Til det har smellene vært for små (heldigvis). Så jeg kan trygt si at jeg ikke har hatt bruk for sikkerhetsselen i alle disse årene. Men den dagen det virkelig smeller, ja da er sikkerhetsselen skillet mellom liv og død. Derfor har jeg alltid selen på. Kan selvfølgelig både havne i rullestol eller daue med selen på også, for all del, men sjansen til å berge er atskillig større.

Slik er det med VHF'en også. Får inderlig håpe jeg aldri får bruk for å trykke på DSC knappen.

 

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

For all del, jeg "heier på VHF", har en fastmontert og en bærbar, lisens og lappen. Men når noen i en daycruiser eller i det hele tatt noen som bruker båten på den måten jeg tipper 95% av fritidsbåter gjør og spør om de trenger VHF så er vel stort sett svaret egentlig nei. 

 

Mtp sikkerhet på sjøen så er jeg ikke sikker på at vårt "mas" om å kjøpe en VHF med grensesnitt fra 1980, krav om sertifikat og pugging av prosedyrer for å kunne bruke i det hele tatt øker sikkerheten, tvert i mot. Da tror jeg det er lurere å gi en opplæring i hvordan en kan bruke mobilen på en god måte. 

 

En forklaring av når mobil kommer til kort, det er vi flinke til, men så kanskje en opplæring i bruk av mobil hvis en kommer i nød. Hvilken app bør man installere og bruke, hvilke nummer kan man ringe. Og ikke minst, hvor ferdes man, hva er bruken og kan det tenkes at VHF faktisk er en bedre løsning for deg tross alt? 

---------

Og ja, når kommer appen som jeg kan registrere meg som "lyttevak" i. Som tracker meg automatisk når den ser at jeg er på sjøen og sender en nødmelding til de nærmeste på sjøen hvis noen andre brukere har rapportert problemer.. eller RS har gjort det, eller kystradioen? Jeg skjønner at en slik app vil ødelegge for veksten av VHF, men den burde være der allikevel. 

Link to post
Share on other sites

Jeg sitter ute og styrer båten, og når mobilen min er våt (spesielt om den er dekket av saltvann), så fungerer den ikke selv om den er vanntett.

 

Jeg får sikker like god hjelp om jeg ringer 120 med mobilen, men hvis det er en båt på andre siden av holmen som trenger hjelp så får ikke jeg vite det hvis jeg ikke har VHF. Hadde vært en dårlig følelse å vite at en båt sank rett i nærheten av der jeg var, men at jeg ikke kunne hjelpe fordi jeg ikke hadde skrudd på VHF'en...

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
shipahoy skrev 28 minutter siden:

Jeg sitter ute og styrer båten, og når mobilen min er våt (spesielt om den er dekket av saltvann), så fungerer den ikke selv om den er vanntett.

 

Det har med valg av mobil og skjermteknologi å gjøre, ikke at det er en mobil :-) Har hatt Lenovo/Motorola de siste årene og de fungerer helt fint med vann på skjermen. 

 

shipahoy skrev 28 minutter siden:

 

Jeg får sikker like god hjelp om jeg ringer 120 med mobilen, men hvis det er en båt på andre siden av holmen som trenger hjelp så får ikke jeg vite det hvis jeg ikke har VHF. Hadde vært en dårlig følelse å vite at en båt sank rett i nærheten av der jeg var, men at jeg ikke kunne hjelpe fordi jeg ikke hadde skrudd på VHF'en...

 

Som nevnt, når kommer appen som sender melding til alle de nærmeste båtene? 

 

Det er vel anslått at ca 10% av fritidsbåtene har VHF, noe jeg tror er et veldig optimistisk tall. Jeg tipper 95% har med mobil, antagelig flere. Så sjansen for at båten sank hadde VHF var veldig liten. Sjansen for at de hadde mobil er svært stor, det er veldig påfallende at det ikke er etablert en løsning med "nødknapp" på mobil som sender deg varsel på din mobil hvis noen har problemer i nærheten. 

 

Egentlig er det rart at Kystradioen ikke har etablert en løsning som varsler over mobilnettet til telefoner i nærheten ved nød. De ville nådd langt flere om de gikk via mobilnettet i kysnære strøk enn å kun satse på VHF som så få båter har. 

 

Kanskje litt strengt å si det, men allerede nå syns jeg det bedrives en "unnlatelsessynd" ved at en ikke finner løsningen innen den teknologien som faktisk er på plass og har desidert størst utbredelse. 

 

Om noen ikke får hjelp tidsnok i dag så er det ikke fordi for få har VHF, men fordi det ikke er etablert en løsning på mobilnettet. 

Link to post
Share on other sites

Jeg synes jo at VHF er en grei ting å ha, men bruken virker rimelig begrenset nå etter det jeg fanger opp. Så langt I min båtkarriere har jeg hatt behov for å få kontakt med redningsskøyta en gang. Da lå jeg I uthavn I et sund mellom to ubebodde øyer med en motor som nektet å starte. Men høye fjell hindret VHF signal. Da var mobiltelefonen god å ha, en tur på høyeste topp så var kontakten etablert. (Skøyta var opptatt med en fiskebåt med bruket I propellen, så de kunne ikke komme. Men det er en annen historie).

 

Så jeg vil si jatakk begge deler, og et stort jatakk til en eventuell ny mobilbasert løsning med sporing etc. Alt som øker sikkerheten til sjøs ønskes velkommen!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det er en god idé Pinkvin, men det er en hel bråte problemer som må løses. Det er null problem, jeg lager en slik app. Kanskje noen andre datafolk på forumet også gjør det, og noen andre datafolk. Og kanskje et stort firma, og kanskje noen til.

 

Hvilken app velger du? Min er best, i alle fall i følge meg.

 

Slike ting må standardiseres, man kan ikke bare lage masse apper og håpe på at alle velger den samme. Her må du hive deg rundt og kontakte noen som kan få standardisert dette på internasjonalt nivå. Jeg er faktisk rimelig sikker på at dersom man la ned en del tid vil det være mulig å få til. Ikke på en dag selvfølgelig, men på sikt.

 

Last ned SafeRX og du har det du ber om. Dette er vel det nærmeste man har kommet til nå.

 

Problemet med apparat til apparat uten en sentral lar seg ikke løse med mobil.

Link to post
Share on other sites

Ser det er mange som lovpriser kun mobil ombord. At VHF er gammeldags, man må ha lisens osv.... Skal man ha nytten av DSC, må man ha lisens og være tilkoblet GPS for å sende posisjon og avsender. En annen ting som jeg ser ingen har tenkt på er følgende: Man er på tur i skjærgårdsjeepen sin og får framdriftsproblemer. Man vet ikke helt hvor man er (for mobilen har vært uten 3G en stund, så navigasjonsappen er ikke oppdatert med siste posisjon) Man får ringt kystradio, og de sender ut en redningskøyte for å lete etter dere. Om de da kan ta kontakt på VHF, kan de samtidig peile deg med radiopeileren ombord.

Så for min del. Ja takk, begge deler.-)

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 41 minutter siden:

Har hatt Lenovo/Motorola de siste årene og de fungerer helt fint med vann på skjermen. 

Fungerer den med saltvann på skjermen?

 

Pinkvin skrev 43 minutter siden:

Så sjansen for at båten sank hadde VHF var veldig liten. Sjansen for at de hadde mobil er svært stor,

Båten som synker kan ringe kystradioen med mobilen, men kystradioen får ikke gitt beskjed til meg hvis jeg ikke har på VHF'en.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev On ‎22‎.‎10‎.‎2018 at 20.27:

Det har vært oppe her på forumet flere ganger med forslag som lite reservebatteri høyt oppe . . . . oa.

 

I mine unge og utforskende dager lurte vi gutta på hvor lenge et batteri kunne leve under vann. Så vi tok et gammelt 6 V batteri, med korker, koblet på to ledninger og en liten pære. Fettet inn polene og slapp batteriet uti på grunt vann i Bunnefjorden. Dagen etter var det fremdeles glød i pæra. Det var den gangen et multimeter kostet et helt år med oppsamlede ukelønninger fra foreldrene. Om man fetter inn poler og kontakter (hvilket jeg gjør) og i tillegg har lukket batteri, bør det kunne supportere en VHF, helt til antenna går under. Det holder i dagesvis. Men for all del, kjøp ekstra batterier og parker dem høyt, det er i hht. regelverket for yrkesfartøyer. Der det heller ikke er tillatt med lange strekk gummislange for å føre frem diesel, stålrør er greia der,  1/3 meter terskel inn til innvendige gemakker, etc. etc.

Link to post
Share on other sites

Jeg er for så vidt enig i at man kan sammenlige VHF med andet sikkerhedsudstyr som sikkerhedsseler, redningsvest mm. Men kun delvist. 

 

I mine snart 20 år med VHF om bord har jeg stort set aldrig haft brug for at kalde efter hjælp. Men - og dette er et stort MEN - adskillige gange har jeg kunne hjælpe andre fordi jeg hørte på VHF'en at de havde brug for hjælp. Man er med en (tændt) VHF om bord en del af et system og det er meget mere sandsynligt at du kommer til at hjælpe andre end at du selv får brug for hjælp.

 

Her er historien om hvorfor jeg anskaffede VHF:

Jeg havde (større) båd i to år inden jeg skaffede VHF. For mig - som for andre - var det en barriere at jeg skulle have certifikat (koncession kræves ikke i DK) og jeg ville ikke købe en VHF og have den dårlige samvittighed ved at have den "ulovligt".

En aften var jeg på vej hjem fra en god middag på den nærliggende ø Hven. Det var i august, natten var varm men mørk. Vi sejlede langsomt hjemad i gode venners lag. Men lige inden hjemhavnen i Helsingør kunne vi se, at der var et usædvanligt liv på havet. Der var søgelygter, der oplyste havet, mange både ude og lyden af en helikopter blandede sig med vores motorlarm.

Vi nærmede os langsomt og sejlede igennem en række både, der langsomt kom imod os med flakkende lommelygter i nattemørket. Da vi lagde til i havnen kom der folk fra gæstebådene og spurgte "Fandt I noget?" Vi var helt uforstående indtil de fortalt os, at en person var faldt i vandet fra færgerne Helsingør-Helsingborg og at alle bådene var ude og lede efter vedkommende.

Det gik op for mig at jeg kunne være sejlet lige forbi en person i vandet uden at vide noget om hvad der var sket. Næste vår installerede jeg VHF og tog certifikatet, der i øvrigt var meget enkelt at erhverve. Siden da har jeg haft apparatet tændt når jeg var ude. To gange har jeg i øvrigt været i stand til at hjælpe en båd-kollega, der var gået i stå. Ved at lytte på K16 var jeg i stand til at komme til hjælp. Helt udramatisk - men det giver mig en god følelse af at være med i et fællesskab og med til at øge sikkerheden på havet

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Midtpinne skrev 1 time siden:

Det er en god idé Pinkvin, men det er en hel bråte problemer som må løses. Det er null problem, jeg lager en slik app. Kanskje noen andre datafolk på forumet også gjør det, og noen andre datafolk. Og kanskje et stort firma, og kanskje noen til.

 

Hvilken app velger du? Min er best, i alle fall i følge meg.

 

Slike ting må standardiseres, man kan ikke bare lage masse apper og håpe på at alle velger den samme. Her må du hive deg rundt og kontakte noen som kan få standardisert dette på internasjonalt nivå. Jeg er faktisk rimelig sikker på at dersom man la ned en del tid vil det være mulig å få til. Ikke på en dag selvfølgelig, men på sikt.

 

Last ned SafeRX og du har det du ber om. Dette er vel det nærmeste man har kommet til nå.

 

Helt enig i alt over SafeRX er installert :-) Bruker den, dvs setter på sporinga når jeg er i båten alene "på vinterføre". Da er det ofte lite båter ute, kaldt i sjøen osv. Ikke at jeg tror det kan redde livet mitt om jeg ramler på sjøen, men en kan jo ha flaks ;-)

 

Telenor Maritime må "ta ballen" og få til en løsning. En løsning i regi av RS vil fort ekskludere noen. 

 

Midtpinne skrev 1 time siden:

 

Problemet med apparat til apparat uten en sentral lar seg ikke løse med mobil.

 

Kystnært ser jeg ikke utfordringen. Og om en ferdes lengre ute så må en ha VHF, eller satellittelefon eller noe.. Min hovedmotivasjon for å ha VHF er muligheten til å sjekke ut skip på AIS og evt kalle de opp vha VHF hvis nødvendig av en eller annen grunn. Det får en ikke til med telefon hvis en er litt utpå. Men selv der er bruken av VHF hos meg null, har aldri gjort det men ser fordelen i å kunne gjøre det. 

 

Ville det være så "gale" om VHF i enda større grad enn i dag ble redskap for de som ferdes en del utenfor dekningsområde til mobil? 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
shipahoy skrev 1 time siden:

Fungerer den med saltvann på skjermen?

 

Er på nr 2 nå, med knus skjerm, for uknuselige er de ikke ;-). Den er prøvd med saltvann, regn, øl og sukkerfri brus. Aldri opplevd noen problemer. 

 

Om du ser på første delen av videoen her, ikke slatvann da.. det fant jeg ikke på youtube, så virker touch som det skal selv om skjermen er full av væske. Andre telefoner jeg har hatt har gått amok med vann på skjermen. Telefonen er ikke vanntett, men det går greit å bruke den i regnvær osv, i hvertfall har ikke jeg opplevd noen problemer med det. 

 

 

shipahoy skrev 1 time siden:

 

Båten som synker kan ringe kystradioen med mobilen, men kystradioen får ikke gitt beskjed til meg hvis jeg ikke har på VHF'en.

 

Fordi de ikke har en løsning til mobil... som de burde ha, syns jeg. 

Link to post
Share on other sites

Rs kan med safe trx aktivert spore trafikk i nærheten av nødstedte og annrope båter de ser i nærheten om bistand.  Så den funksjonen finnes allerede.  

Men det må igjennom "sentralen" . Personvern er kanskje eit stikkord.

Mobil er også lettare å peile en vhf, så lenge det er smarttlf med gps. Kystradio sender en sms med link du bare trykker på.

 Men står du med vann til livet er det kanskje enklare for alle om du hadde vhf med dsc som allerede var løst ut.. 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Sjeldenutpå skrev for 10 timer siden:

Men står du med vann til livet er det kanskje enklare for alle om du hadde vhf med dsc som allerede var løst ut.. 

 

Om jeg står med vann til livet så er det nok bare vindskjermen igjen over vann. Så da ville jeg nok sterkt ha vurdert en svømmetur I stedet;-)

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Sjeldenutpå skrev for 11 timer siden:

Kystradio sender en sms med link du bare trykker på.

 

 

Sms med kortfattet info ifht hva en vet (ink posisjon) pluss en link som popper opp kartappen som er standard på alle telefoner (jeg aner ikke... Google maps er vel standard androide, og de dekker vel 80-90% av markedet, men hva har iPhone som standard kartapp?) med siste kjente posisjon til båten i nød.

 

 

Link to post
Share on other sites

Om du er på sjøen sammen med en 7 åring og du faller over bord, blir akutt dårlig og mister bevissheten eller det som verre er:

7 åringen kan enkelt klare å trykke inn den røde knappen på VHFen eller trykke inn "snakkeknappen" på mikrofonen og bable i vei.

Alt for mye mikk-makk med å finne fram den riktige appen, trykke ditt for å komme videre til datt osv. på mobilen. Skrekk og gru.

Vi snakker om sikkerhets/redningsutstyr i en nødsituasjon. Slikt utstyr må være like enkelt å bruke som et spett.

 

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Jannmar skrev 6 minutter siden:

Om du er på sjøen sammen med en 7 åring og du faller over bord:

7 åringen kan enkelt klare å trykke inn den røde knappen på VHFen eller trykke inn "snakkeknappen" på mikrofonen og bable i vei.

Alt for mye mikk-makk med å finne fram den riktige appen, trykke ditt for å komme videre til datt osv. på mobilen. Skrekk og gru.

Vi snakker om sikkerhets/redningsutstyr i en nødsituasjon. Slikt utstyr må være like enkelt å bruke som et spett.

 

 

Problemet er at "ingen" har vhf i båten, men de har mobil. 

 

Antagelig kan 7 åringen bruke telefonen uten problemer, men aner ikke engang hva en VHF er...

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev Just now:

Problemet er at "ingen" har vhf i båten, men de har mobil. 

 

Antagelig kan 7 åringen bruke telefonen uten problemer, men aner ikke engang hva en VHF er...

 

Er vel ikke så vanskelig å vise 7 åringen den røde knappen på VHFen og "snakkeknappen" på mikrofonen. Det er alt han trenger å vite.

Riktig at det er et problem at "ingen" har VHF i båten. Kystradioen har VHF. Redningsselskapet har VHF. Brannvesenet (de som har båt) har VHF.

Og sannelig har ikke noen båter også VHF :)

Link to post
Share on other sites

Mulligan skrev for 2 timer siden:

Den må du nesten forklare.

En VHF vil du se retningen til øyeblikkelig på radiopeiler.

Mobilen vet du egentlig ikke frekvensen til uten å lete en stund.

 

  Vist vhf er aktivert på avtalt kanal kan man peile, men da er vel allerede hjelpen i nærheten med peileutstyr ?   Om man ligger å driver med mulighet for å bruke vhf er det bra løsning.  

Sms løsningen til kystradio vil gi omtrentlig possisjon slik at hjelp kan sendes. 

 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Jannmar skrev 36 minutter siden:

 

Er vel ikke så vanskelig å vise 7 åringen den røde knappen på VHFen og "snakkeknappen" på mikrofonen. Det er alt han trenger å vite.

Riktig at det er et problem at "ingen" har VHF i båten. Kystradioen har VHF. Redningsselskapet har VHF. Brannvesenet (de som har båt) har VHF.

Og sannelig har ikke noen båter også VHF :)

 

Joda, klart en kan gi ungen(e) som har og kan bruke mobil opplæring i VHF også.. 

 

Kikka litt i båtlivsundersøkelsen. Det er ca en million fritidsbåter i Norge, langt de fleste brukes lite og sporadisk. Ca 10% av de spurte oppgir at de har VHF sertifikat. Så er det vel naturlig å trekke fra en del prosent som ikke har VHF, eller ikke bruker den. Så la oss si at ett sted mellom 5 og 7% av de med VHF sertifikat faktisk bruker VHF når de er på sjøen, men jeg tipper også det tallet er litt høyt.

 

Så har vi resten. For å gjøre det enkelt så tror jeg ikke at det blir veldig feil å si at 100% har mobil. Om det er en prosent eller to feil spiller ingen rolle i denne sammenhengen. 

---

Hvordan skal vi øke sikkerheten og potensielt redde liv? Ved å lære 7- åringen å trykke på den røde knappen som "ingen har" i båten sin, eller bygge sikkerhet basert på den teknologien som faktisk allerede er i bruk blant alle som er i båt? 

 

Potensialet for forbedring er kolossalt. 

---

Og for å gjenta meg selv for fjerde gang eller noe. Har både lisens og sertifikat, fastmontert og håndholdt VHF. Jeg har ingenting "i mot" VHF, systemet har noen kvaliteter som en ikke kan oppnå på andre måter og vil åpenbart være "standarden", særlig for havgående fartøy. 

 

Når det er sagt så ser jeg heller ikke noen ulempe i å få kystgående fritidsbåter vekk fra VHF løsningen ;-) La det være ett redskap for de proffe og semiproffe/havgående. Om en da utvikler en løsning over mobilnettet for fritidsbåter som brukes kystnært så har en potensiale for å nå 100% av båtene som er i bruk da alle har mobil. Det vil være til fordel for alle parter. 

Link to post
Share on other sites

Slik teknologien faktisk i dag er og hva som finnes på markedet  av apper og lignende er valget for meg helt klart VHF, men selvsagt har jeg også mobilen. Her er en selvopplevd historie som gjør at jeg ELSKER VHF'n min.

 

For noen år siden lå jeg i plan nedover Rauer fjorden ganske sent på kvelden første dagen i sommerferien. 

Plutselig smalt det ganske kraftig i båten og jeg dro av farten fort. Jeg har åpenbart kjørt på noe som lå i vannet. Jeg kryper meg fremover på tomgang og kjenner store vibrasjoner i drevene der bak. Prøver meg litt frem og  finner ut  at det er bare babord som vibrerer kraftig. Drevene sitter godt under badeplattformen på båten jeg hadde da, og vannet var mørkt. Finner ut at jeg bør komme meg til land og prøver å kjøre i 2-3 knop inn til Hankø på styrbord motor /drev som virker ok. Har ikke tenkt tanken før temp alarm på styrbord motor hyler ut. Nå har jeg plutselig ingen maskiner som virker. Det var flatt vann og fine forhold så ingen grunn til panikk. Jeg åpner motorluke og tenker impeller på styrbord. Kjenner på impellerhuset og det er glovarmt. Jeg ser også at jeg har litt hardpakket sand og gress i filteret. Kommer da på at jeg hadde bunnberøring på en sandbanke helgen i forveien så det var jo ikke så rart.

 

Begynner så jobben med å rense filter og skifte impeller da kjærringa bekymret kikker ned på meg å sier det kommer en jæ.... stor båt sydover midt i leden der jeg ligger å dupper. Jeg kikker opp og ser et tankskip av medium  stor størrelse på kollisjonskurs. Han holder rolig fart og stø kurs. Jeg har kjørt der mange ganger men aldri sett tankskip i Rauerfjorden. Heldigvis så var farten på skipet lav så det var fremdeles noe tid. Det skummet ikke særlig av baugen. 

 

Nå blir jeg en aning stresset, og i stresset tenker jeg at han må da snart begynne å vike , men i stresset husker jeg ikke hvor bred leden er og om det er plass for han å vike når jeg ligger ganske midt i,  siden jeg lå styrbord på vei sydover men dreide babord mot Risholmen / Hankø nord.

Løper bort til VHF i panikk og roper "big red ship," X3 og "Rauerfjorden" bla bla, men får ikke svar.  Hadde ikke AIS den gangen så jeg visste ikke hva/hvem jeg skulle rope på.  Vil ikke rope MAYDAY da det er jo skipet jeg vil ha kontakt med og det var jo ikke noe galt med meg...Prøver igjen og får da svar av Tjøme radio som lurer på om jeg har problemer og trenger assistanse. Jeg forklarer at det haster ,men båten min kan jeg fikse selv ,med det er et skip som ser ut til å ville renne meg i senk.  Han sier han skal ta kontakt med trafikksentralen / VTS og kalle opp skipet på kollisjonskurs. Etter et 1 evig langt minutt så var Tjøme tilbake og hadde kontakt med skipet. Han hadde faktisk ikke sett meg (selv om jeg hadde full lanterneføring), og han skulle PRØVE å unngå sammenstøt.... Jeg ser plutselig det begynner å skumme i baugen på "big red ship" og sakte med sikkert dreier han noe babord. Rekker han det?  Han har åpenbart slått full maskin for å få styrfart og passerer på full spiker 10meter fra meg. Bølgene fra skipet som vi så får kjenne var grandiose at en  godt fastskrudd microbølgeovn bestemte seg for å hoppe ut av skapet sitt... og vi fikk rydda i all bagasje. Jeg har ikke klaget på hekkbølger fra fritidsbåter siden....

 

Jeg takket Tjøme radio,  kysset VHF'n først og kjærringa etterpå, alt gikk bra... Skiftet impeller og tuslet svett  med 1 maskin mot Hankøsundet. Der fikk jeg applaus på brygga og ankerdram av ukjente da noen hadde hørt oss på VHF og fulgte spent med.  Dagen etter i lyset så jeg også hva som var galt. En søkkvåt 2"x8" planke som nå var delt i 2 hadde satt seg på tvers av drevene min ikke skadet noe. Ferien kunne fortsette dagen etter...

 

Jeg hadde blitt påkjørt uten VHF.... med mobil så hadde jeg ikke husket hvor jeg skulle ringe (hadde klemt 112) og det hadde tatt tid å komme i kontakt med "big red ship" Vi hadde blitt knust, i det miste båten. Vi hadde sikkert hoppet overbord uten vest og druknet... For de som ikke er kjent i området så er dette virkelig innaskjærs...

 

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 43 minutter siden:

Når det er sagt så ser jeg heller ikke noen ulempe i å få kystgående fritidsbåter vekk fra VHF løsningen ;-) La det være ett redskap for de proffe og semiproffe/havgående. 

Et stort og rungende NEI.

Maritim VHF er i sin enkelthet helt genialt. Alle kan snakke med alle.

Eks. For noen dager siden fikk en seilbåt problemer ved Hirsholmene. Han valgte å be om assistanse på K16.

I løpet av få minutter kom det en fiskebåt, og så kom det en til. Og så kom "Stena Danica".

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...