Jump to content

VHF eller mobiltelefon innaskjærs


Ole M.P.

Recommended Posts

Pinkvin skrev 49 minutter siden:

Når det er sagt så ser jeg heller ikke noen ulempe i å få kystgående fritidsbåter vekk fra VHF løsningen ;-)

 

En historie fra kystnære strøk.

Var ute med båten i sommer. Da kom en mayday relay melding fra Kystradioen på VHFen. En liten åpen båt hadde gått rundt.

Det kom straks beskjed fra to båter som var i nærheten om at de var på vei mot havaristen. Det kom også beskjed fra Redningsskøyta om at de gjorde seg klar. Likeens fra brannvesenet som har båtmannskapet i beredskap på samme måte som de har til brannbilene. Brannvesenets redningsbåt kastet loss utrolige tre minutter etter at "alarmen" gikk, og de var de første som kom fram til havaristen. De som var ombord i den kvelvede båten hadde da kommet seg til land ved egen hjelp. Brannvesenet ga beskjed om dette, og videre redningsaksjon ble avblåst.

 

Kanskje ikke noen uvanlig historie dette her. Men poenget er at vi kunne høre all kommunikasjon mellom Kystradioen, Redningskøyta, Brannvesenet og de to andre båtene på VHFen. Vi fikk på den måten et klart og tydelig bilde av situasjonen, og var hele tiden informert om hva som foregikk. 

Det er her VHFen har en kjempefordel i forhold til mobiltelefon. Alle hører alle, kommunikasjonen er åpen.

 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Jannmar skrev 5 minutter siden:

 

En historie fra kystnære strøk.

Var ute med båten i sommer. Da kom en mayday relay melding fra Kystradioen på VHFen. En liten åpen båt hadde gått rundt.

Det kom straks beskjed fra to båter som var i nærheten om at de var på vei mot havaristen. Det kom også beskjed fra Redningsskøyta om at de gjorde seg klar. Likeens fra brannvesenet som har båtmannskapet i beredskap på samme måte som de har til brannbilene. Brannvesenets redningsbåt kastet loss utrolige tre minutter etter at "alarmen" gikk, og de var de første som kom fram til havaristen. De som var ombord i den kvelvede båten hadde da kommet seg til land ved egen hjelp. Brannvesenet ga beskjed om dette, og videre redningsaksjon ble avblåst.

 

Kanskje ikke noen uvanlig historie dette her. Men poenget er at vi kunne høre all kommunikasjon mellom Kystradioen, Redningskøyta, Brannvesenet og de to andre båtene på VHFen. Vi fikk på den måten et klart og tydelig bilde av situasjonen, og var hele tiden informert om hva som foregikk. 

Det er her VHFen har en kjempefordel i forhold til mobiltelefon. Alle hører alle, kommunikasjonen er åpen.

 

 

 

Joda, alt dette er flott. Flaks at det var båter til stede som så hva som skjedde og hadde VHF, for det er det ikke mange som har. Og hvorfor ikke gjøre begge deler? Tenk om det var båter enda nærmere som ikke ble varslet fordi de hadde mobil, men ikke VHF... 

---

Det har vært flere historier her om folk som har skaffet seg VHF fordi de har opplevd å være nær noe som har skjedd uten å vite om det, potensielt kunne en opplevd at noe gikk virkelig galt fordi man ikke "ble informert"/hadde VHF og sertifikat.

 

Mitt spørsmål; er ikke unnlatelsesynden veldig mye større ved at instanser som jobber for sikkerheten, også for fritidsbåter som ferdes i kystnære farvann, ikke, i tillegg til VHF, har etablert en løsning innen en teknologi som 100% av alle båtførere behersker og til enhver tid også har i bruk når de er på sjøen? 

 

Det er jo ett større problem at alle i nærheten av en nødhendelse ikke blir varslet via mobil når faktisk er mulig enn at så få av de har VHF, om noen. Fakta så vet vi ikke om liv har gått tapt fordi man satser alt på en løsning som 10% har sertifikat for å bruke (og enda færre faktisk har i bruk), men det er ikke helt usannsynlig. 

---

Fordelene ved VHF overgår ikke ulempen ved at så få bruker det, antagelig ned mot 5%. Ulempene med mobil overgås i vesentlig grad av at dekningen er nær 100%. Og begge deler bør også være mulig å ha i bruk, ingen av løsningene vil slå den andre i hjel. 

---

Ett siste poeng. Andelen VHF brukere har, i følge småbåtundersøkelsen, stått stille de 10 siste år, ingenting som tyder på at den lave brukerandelen vil endre på seg. 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 22 minutter siden:

Tenk om det var båter enda nærmere som ikke ble varslet fordi de hadde mobil

 

Det var faktisk folk som sto på land som så at båten gikk rundt, og ringte politiet med mobil. 

Mobilen er et kjempeflott verktøy. For all del. Men det er den åpne kommunikasjonen som mangler.

Det skinner sikkert tydelig gjennom at jeg ikke liker mobiltelefon, hverken til lands eller vanns. Jeg har en mobil som det går å snakke i, og sende sms med. Hadde en periode en "smartphone", men den mistet jeg på sjøen, og har ikke savnet den. Tok i bruk min gamle igjen og er fornøyd med den. Tror rett og slett jeg er for gammel til apper og atter apper og abonnement og pinkoder og..................alt det der.

Ser jo at ungdommer taster på telefonen mens de sykler og skriver meldinger mens de prater, så mobilen er nok kommet for å bli, og kommer sikkert til å utvikles til bruk til utallige formål, kommunikasjon til sjøs inkludert. Men når det gjelder redningsutstyr har jeg mest tro på dedikert utstyr som skal brukes til akkurat det. Derfor har jeg mest tro på VHFen til sjøs, og synes det er synd at ikke flere benytter VHF.

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mitt hyppigste bruk av VHF er å kalle opp handelsfartøy på kollisjonskurs og spørre om de ønsker at jeg går forenom eller aktenom. Det er ikke alle av disse båtene som flagger mobilnummeret sitt. Denne kommunikasjonen kan være viktig når en femknoper krysser separasjonssonene i Kattegat. Resten gidder jeg ikke å kommentere. De som ikke er kompetente til å vri på en bryter og overvinne barnesikringen med å trykke på en knott og prate samtidig, må bare klamre seg til mobilen.

Link to post
Share on other sites

Har fulgt denne tråden med interesse. Jeg har ikke VHF i dag, jeg har tenkt litt på å anskaffe meg det, men foreløpig har jeg ikke gjort det. Siden jeg kjøpte båt i 2005 har jeg vel ikke hatt behov for VHF for min egen del, verken for å be om hjelp eller for å kalle opp større skip på kollisjonskurs. Jeg har heller ikke følt et sterkt behov for å ha den for å øke tryggheten, og jeg tror ikke jeg noen gang har vært i område uten mobildekning.

Hvis tallene Pinkvin presenterer om andelen båter som har vhf stemmer, så er det jo innlysende at den tryggheten enkelte mener de har ved at "alle" hører et nødanrop ikke er helt reell. Jeg er langt på vei enig med Pinkvin i at en løsning basert på mobiltelefon ville kunne utgjøre en mye større sikkerhet for mange flere. Når jeg er på tur i båten er det alltid (nesten) like mange mobiltelefoner ombord som det er personer, og det tror jeg nok gjelder de fleste båter i dag. Sannsynligheten for å nå flere båter i nærheten vil helt sikkert øke drastisk med en fungerende mobilløsning slik situasjonen er i dag, og helt sikkert i lang tid fremover.

Så hvis noen virkelig ønsker det, er jeg overbevist om at en løsning med mobil vil kunne utvikles til å dekke de aller fleste behov for folk som ferdes langs kysten. Jeg ser helt klart noen fordeler vhf har i dag som ikke går med mobil, spesielt det at "alle hører alle" som nevnt i en del innlegg. Men hvor mange trodde for få år siden at vi kunne navigere med mobilen, betale parkering, sende penger osv osv? Det er nesten bare fantasien som setter grenser, og i og med at markedet er så enormt vil det være mye enklere å utvikle løsninger/apper som folk flest vil komme til å ta i bruk. Jeg er temmelig sikker på at terskelen for å laste ned en app til mobilen som de allerede har, og kanskje også betale litt for den, er veldig mye lavere enn for å anskaffe seg en vhf som tross alt har et svært begrenset bruksområde. 

Så er det jo selvfølgelig et viktig poeng det som er nevnt om standardisering, men igjen er det ikke noe som bør være vanskelig å løse.

Motargumentet mot mobilløsninger om at det er så mye mer tungvint å lete seg fram på mobilen enn å trykke på en knapp på vhr'en, faller egentlig på sin egen urimelighet vil jeg påstå. Det er ikke verre enn at appen aktiveres når turen starter, på samme måte som man skrur på vhr'en. Så er det bare å trykke på en stor rød knapp midt på skjermen, og en nødmelding med posisjon går ut. Det er ikke nødvendig for mobilen å oppdatere noen posisjon i kartet, ha 3G dekning eller bedre. Posisjonen kommer fra gps-satelittene uavhengig av noe kart, og det må bare være god nok mobildekning til å få sendt ut en melding. For det store flertallet av lystbåter vil det være tilfellet sikkert 95% av tida eller mer. Jeg er også sikker på at det er fullt mulig å få til en løsning der alle som har appen aktivert, får et varsel omtrent som når en nødmelding sendes på vhf. Det forutsetter selvfølgelig at mobilen er på og kanskje at en app kjører, men det er vel ikke mange i dag som har med seg mobiltelefonen uten å ha den påslått? 

Så er det "bare" igjen å få folk til å bruke en slik løsning, men det er vel ikke stort vanskeligere enn å få folk til å ta på seg sikkerhetsselen i bil, eller ta på redningsvest i båt, eller?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Hulda skrev for 3 timer siden:

 De som ikke er kompetente til å vri på en bryter og overvinne barnesikringen med å trykke på en knott og prate samtidig, må bare klamre seg til mobilen.

 

Tipper de få (av oss) som har VHF sertifikat og VHFen på når vi er ute klarer å bruke den. Litt verre at det er 90-95% som ikke har VHF og etter alle solemerker aldri kommer til å få det heller. 

Link to post
Share on other sites

Jeg har alle delene foran meg som skal til for å lage en bru mellom VHF og mobil. Jeg har også kompetansen. Jeg bruker de delene og kompetansen i dag til å leke med AIS, men det ville være fullt mulig å lage en relay tjeneste mellom dem med det utstyret jeg har i huset i dag.

Redigert av Midtpinne (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Jeg skjønner ikke helt behovet for at enkelte så og si holder ett forsvar for VHF, det vil jo leve som det gjør, for proffene og for de som ønsker det og mener det er så viktig at de velger å ta sertifikat osv for å kunne bruke det. 

 

Har selv VHF selv om jeg i praksis aldri bruker det. Men sånn ca en eller to ganger i løpet av året så er vi utenfor mobildekning med båten og da vil jeg ha den ene muligheten til å kommunisere med andre båter hvis det skulle bli nødvendig. 

 

Samtidig, andelen VHF brukere er lav og ingenting tyder på at det vil forandre seg, det har vært stabilt lavt over veldig mange år. 

---

Jeg ser absolutt null konflikt i å ta i bruk det åpenbare, mobilnettet, for å øke sikkerheten blant fritidsbåtflåten. Jeg ser ingen motsetninger. Men klart, det vil dukke opp problemer, men de vil kunne løses. 

---

Men jeg mener absolutt at det er en unnlatelsesynd å ikke ta i bruk mobilnettet på en ordentlig måte for å øke sikkerheten til fritidsbåtflåten. Det vil kunne berge liv. 

Link to post
Share on other sites

 

Pinkvin skrev 59 minutter siden:

Har selv VHF selv om jeg i praksis aldri bruker det.

 

Merkelig argument. Jeg har ei kasteline/redningsline ombord, men har aldri brukt den. Ser ikke dette som noen grunn til å ikke ha den i båten.

Greit å rose mobilen. Mulig den kan brukes i framtiden, men pr. idag?

Har aldri sett eller hørt en mobil hvor jeg kan høre andre snakke sammen, unntatt om et "telefonmøte" er avtalt på forhånd.

Uten denne muligheten er mobilnettet foreløpig ubrukbart.

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Jannmar skrev 1 time siden:

 

 

Merkelig argument. Jeg har ei kasteline/redningsline ombord, men har aldri brukt den. Ser ikke dette som noen grunn til å ikke ha den i båten.

 

Beklager om jeg var uklar, mente akkurat det motsatte av hva du tror jeg mente. 

 

Om du leste resten så forklarte jeg hvorfor jeg ikke vil være uten VHF, fordi jeg av og til seiler utenfor mobildekning og vil ha muligheten til å kommunisere med andre båter/skip. 

 

Har også Epirb jeg aldri har brukt, men vil gjerne ha den for det. Og redningsflåte, og kasteline,  nødraketter, gripbag osv. Jeg har en haug med sikkerhetsgreier som jeg satser på å aldri få bruk for. Og jeg vil selvsagt også ha VHF videre. 

 

Men jeg vil ikke at en skal nøye seg med noe kanskje 5% av fritidsbåtene bruker når vi kan få til en løsning som potensielt kan dekke 100%. Som nevnt tidligere så mangler mobilteknologien noen av fordelene til VHF, men 100% utbredelse oppveier langt på vei det. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Midtpinne skrev for 2 timer siden:

Jeg har alle delene foran meg som skal til for å lage en bru mellom VHF og mobil. Jeg har også kompetansen. Jeg bruker de delene og kompetansen i dag til å leke med AIS, men det ville være fullt mulig å lage en relay tjeneste mellom dem med det utstyret jeg har i huset i dag.

 

Er ikke i tvil om at både teknologien og løsningene ligger klare. "Noen" må "bare" bestemme at det skal gjøres. Og det trengs vel heller ingen bro mellom teknologiene, ser for meg at det kan kjøres parallelt og uavhengig, og dermed gi økt sikkerhet dersom feks en unge skulle bable på kanal 16, eller hackere få ned deler av mobilnettet. 

 

Det er jo litt pussig, når jeg sitter i bilen så får jeg stadig opp trafikkmeldinger for området jeg kjører i, helt automatisk over DAB nettet... eller hvor de nå kommer fra.. spiller jo egentlig ingen rolle. Og egentlig er det ikke engang viktig.. det eneste en unngår er mer kø, ingen redder livet av varslinga men vi har fått det til i alle nybiler. Og GPSen i bilen, eller på telefonen, eller hvor som helst, gir kjapt en alternativ rute. For at jeg skal komme raskest mulig frem. 

 

Men når det gjelder å redde liv på sjøen så forholder vi oss kun til VHF som så alt for få av oss har. 

--

Mao, vi har fått det til på landjorda for å spare tid når vi kjører bil. Vi har ikke fått det til på sjøen, for å berge liv. Det er ett stort paradoks. 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 7 timer siden:

Det er jo litt pussig, når jeg sitter i bilen så får jeg stadig opp trafikkmeldinger for området jeg kjører i, helt automatisk over DAB nettet... eller hvor de nå kommer fra.. spiller jo egentlig ingen rolle.

Mao, vi har fått det til på landjorda for å spare tid når vi kjører bil. Vi har ikke fått det til på sjøen, for å berge liv. Det er ett stort paradoks. 

 

Alt vel så langt.

Men hva skjer deretter? Kan du og de andre som får dette varselet kommunisere med de som sender ut varselet? Kan de som får varselet kommunisere med hverandre?

Svaret er nei. 

Mobilen har en lang vei å gå før den er på høyde med det opplegget som er utviklet for VHFen, og som er skreddersydd for å berge liv til sjøs. 

 

Link to post
Share on other sites

30 minutes ago, Jannmar said:

 

Alt vel så langt.

Men hva skjer deretter? Kan du og de andre som får dette varselet kommunisere med de som sender ut varselet? Kan de som får varselet kommunisere med hverandre?

Svaret er nei. 

Mobilen har en lang vei å gå før den er på høyde med det opplegget som er utviklet for VHFen, og som er skreddersydd for å berge liv til sjøs. 

 

 

Det er vel akkurat dette Pinkvin har argumentert for at vi bør få løst. Vi vet alle at det ikke er slik i dag, men betyr det at det må være slik i morgen?

 

Det er vel ingen som argumenterer for at mobilen skal erstatte VHF-en. Man argumenterer for at det bør finnes en løsning for den mest vanlige dingsen som er der ute. Virkeligheten, uansett hvor mye man vil det motsatte, er at nesten alle båter har en mobil ombord og færre og færre har en VHF ombord.

 

Teknisk sett er det ikke noe problem å løse det. Det eksisterer lignende løsninger allerede, det eneste nye her er å fokusere på brukergruppen "folk på havet".

 

Det som egentlig burde være diskusjonen er hvem som skal organisere det. Det er viktig at slikt er standardisert slik at vi ikke får flere konkurrerende standarder og dermed løsninger som ikke er kompatible med hverandre.

 

Jeg er egentlig blitt overbevist om at det er en god idé. Jeg startet som skeptisk, men har snudd.

Link to post
Share on other sites

Midtpinne skrev 2 minutter siden:

Jeg er egentlig blitt overbevist om at det er en god idé. Jeg startet som skeptisk, men har snudd.

 

Ja, enig med deg der. Det ville være fantastisk om det kunne utvikles et system hvor alle er med. Ser jo at alle har mobil, og alltid har den på seg.

(Utenom meg. Jeg har tre ting å passe på å ta med meg før jeg forlater heimen. Det er snuseska, brillene og mobilen, og det hender desverre at en av de ikke blir med i farten).

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Jannmar skrev 59 minutter siden:

 

Alt vel så langt.

Men hva skjer deretter? Kan du og de andre som får dette varselet kommunisere med de som sender ut varselet? Kan de som får varselet kommunisere med hverandre?

Svaret er nei. 

 

 

Problemet med alle argument koblet til VHF er at "ingen" har det. Så uansett hvor gode argumentene faktisk er så faller de i gjennom når type 90%+ ikke har VHF. Det er ikke en kritikk av løsningen og teknologien. Men det hjelper jo ikke. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Jannmar skrev Just now:

 

Ja, enig med deg der. Det ville være fantastisk om det kunne utvikles et system hvor alle er med. Ser jo at alle har mobil, og alltid har den på seg.

(Utenom meg. Jeg har tre ting å passe på å ta med meg før jeg forlater heimen. Det er snuseska, brillene og mobilen, og det hender desverre at en av de ikke blir med i farten).

 

 

Jeg måtte avgårde i hu og hast i går på ett "oppdrag" som tok et par timers tid. Husket mobilen og glemte snusen. Det var ille :cryin::lol:

 

 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev Just now:

Problemet med alle argument koblet til VHF er at "ingen" har det.

 

Problemet er ikke VHFen, som er et skreddersydd og velutviklet system. Problemet er, som du sier, at så mange ikke tar det i bruk.

Skyldes dette VHFen eller båtfolket?

Jeg sier som Sølve Grotmål:  Kven kveit?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Jannmar skrev 2 minutter siden:

 

Problemet er ikke VHFen, som er et skreddersydd og velutviklet system. Problemet er, som du sier, at så mange ikke tar det i bruk.

Skyldes dette VHFen eller båtfolket?

Jeg sier som Sølve Grotmål:  Kven kveit?

 

Nå tar jeg det på husken, men mener andelen av båtfolk med VHF sertifikat var uendret fra undersøkelsen i 2012 til 18. Så andelen er "kronisk lav". Det tror jeg egentlig bare gjenspeiler det behovet båtfolk selv vurderer å ha. Det er da ca 10% av fritidsbåtfolk som har en slik bruk at de mener VHF er nyttig. Og det har ikke, og vil ikke endre seg i noen særlig grad. Men det er et veldig bra system for de få som har det, og alle de andre som får hjelp av de igjen, det er ikke noe å lure på. 

 

Om det blir etablert nye løsninger så tipper jeg andelen med VHF fortsatt vil være den samme. Jeg vil ikke hive ut VHFen fordi den fortsatt er det eneste jeg kan kommunisere med når jeg utenfor dekning til mobilnettet, og fordi en "lett" kan kalle opp skip osv. 

 

En mobilbasert løsning vil komme i tillegg og gi ekstra sikkerhet, også for de som allerede har VHF. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 9 minutter siden:

Om det blir etablert nye løsninger så tipper jeg andelen med VHF fortsatt vil være den samme.

 

Ja det ville være fantastisk med en løsning hvor de uten VHF også var med. Da er jeg helt enig i at mobilen er det mest nærliggende verktøyet.

Det blir som da myndighetene fant ut at det var fare for jernmangel i befolkningen, og begynte å sette til jern i brunosten.

Ville vært for dumt å bekjempe befolkningens jernmangel ved å tilsette jern i lutefisken.

Link to post
Share on other sites

Jeg ble sittende og tenke litt på hvordan jeg selv forholder meg til mobil i båt.

 

Jeg har enda ikke AIS, og mens jeg venter på telefonen fra Hamar bruker jeg mobilen til dette. Jeg bruker appen fra MarineTraffic(OnCourse) og sender posisjon til dem slik at andre kan se hvor jeg er. En av de som liker det er min far som kan følge med på turene. Jeg bruker også SafeRX som samarbeider med redningsselskapet, og de har opplysninger om mine pårørende. Jeg sender posisjonsdata ut på lokalnett fra mobilen og dermed har alle mine dingser tilgang på posisjonsdata. Jeg sporer turene mine på to plasser, i OpenCPN og i en app jeg liker veldig godt som heter Maverick. Og som om ikke det holder har MarineTraffick oversikt over mine siste turer og jeg laster opp gpx-filer direkte til google drive. Mobilen er helt klart navet i nettverket når jeg er ombord i båten.

 

Når jeg er innen mobildekning så vet mine pårørende og redningsselskapet hvor jeg er. Utløser jeg nødknappen i SafeRX vil redningsselskapet vite hvor jeg er, ta kontakt med mine pårørende og starte en redningsaksjon.

 

Jeg må si dette er bra greier med tanke på at det gjøres med utstyr jeg allerede har.

 

Det bør kanskje sies at jeg har VHF og vil trykke inn DSC-nødknappen på den i nød. Men poenget er at en del viktig funksjonalitet i forbindelse med nød allerede er tilgjengelig for de fleste via mobilen.

 

Vi må bør kanskje ta inn over oss at vi som er på forumet her antagelig er veldig mye mer interessert i båt og bruker mer tid i båt enn den vanlige fritidsbåteier. Vi kan ikke forvente at de vil bruke veldig mye penger på annet nødutstyr enn en redningsvest.

Link to post
Share on other sites

Tror jeg er innen mobildekning de fleste steder jeg ferdes med lystbåt. Likevel drar jeg aldri ut på tur uten WHF med DSC.

I en situasjon som går på liv og død vil nok WHF være førstevalget.

ved tau i propellen eller drivstoff problemer tror jeg RS appen er førstevalget, eller ringe noen andre jeg vet har båt ute..

har AIS app på telefon, men det er jo mest for moro, og ikke fullverdig AIS

Utaskjærs ville jeg aldri i livet lagt ut uten sikkelig radiokomunikasjon, men det er jo en helt annen case!

Før var det veldig mange som hadde VHF i båtene sine, nå virker det ikke som dette er veldig prioritert!  Jeg tok VHF sertifikatet i Marinen og er gyldig livet ut.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Hei,

Dette var en merkelig tråd. Det er jo helt tydelig at enkelte har et behov for å motbevise ett hvert forsøk på å fremme VHF'ens fortreffelighet fremfor mobiltelefoni.

Her skal dere få noe å bryne dere på

1. Det er ikke uvanlig at strømmen blir borte en stormfull natt når man som mest ønsker kommunikasjon. Da funker ikke mobilen da basestasjonen dør.

2. Her nevnes at man kan allmenkringkaste en ulykke ved hjelp av mobiltelefoni til mange. Ja det er fint. Men skal tusen abonnenter I nærmiljøet ringe tilbake, og blokkere nettet. Skal alle disse 1000 samtalene eller meldinger kringkastes til alle?

3. En av de vesentlige forskjellene på mobil og VHF, er at VHF brukere har lært seg  felles prosedyrer og derfor går samtalene i ordnede former og rett informasjon blir formidlet.

4.VHF kan brukes som relestasjon  for å øke rekkevidde. Det kan man ikke med mobiltelefon

5 Det blir påstått at det er nærmest 100% mobildekning. Dette er bare tull. Beveg deg bak et berg og du har null dekning om du ikke har fri sikt til basestasjon. Til sammenligning så beveger VHF signalene seg litt mer etter landskapet.

6 En mobiltelefon kan bare kommunisere med en basestasjon I gangen. En VHF med alle som er I nærheten

7 En VHF har kraftigere sender og lengre rekkevidde en mobiltelefon

8 Om det er take og du ser på radar eller hører vi tåkelur at du kan være på kollisjonskurs. Hva slags hjelp har du I en mobiltelfon. Skal basestasjonen sende denne meldingen til ale mobiltelefoner.

 

Unnskyld meg meg her høres det ut som det er endel VHF skeptikere som burde gått på VHF kurs

 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 1 time siden:

 

Problemet med alle argument koblet til VHF er at "ingen" har det. Så uansett hvor gode argumentene faktisk er så faller de i gjennom når type 90%+ ikke har VHF. Det er ikke en kritikk av løsningen og teknologien. Men det hjelper jo ikke. 

 

Nå misbruker du (igjen) statistikk.

Den gjennomsnittlige fritidsbåt er en åpen båt med utenbordsmotor ca 14 fot lang. Den blir svært lite brukt. Den har ikke noe elektrisk anlegg og følgelig ikke noen VHF. En stor del av de finnes i innsjøer og vassdrag. De er utenfor debatten.

Tar du for deg de tusenvis av båter som besøker Skagen, Læsø og Smøgen, som eksempel, hvert år vil du finne at nesten samtlige har VHF.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...