Jump to content

Bygge om Master 820 til hobby sjark.


Fairline35

Recommended Posts

Jakob T skrev 19 minutter siden:

Kryssfiner er nok det enklaste med tanke på bolter til feste av alu vinkler.

 

Enig at det antagelig er det enkleste. Men jeg ville nok allikevel brukt divinycell, og heller støpt inn stålplater til å gjenge og skru festene i. Det blir selvsagt noe mer jobb, men jeg hadde nok følt meg mer komfortabel med det. (Understreker at jeg ikke er båtbygger :giggle: )

 

Jakob T skrev 19 minutter siden:

Flott arbeid du gjer:thumbsup:

:yesnod: Legger merke til at du er grundig når du sliper vekk gamle skader og feil, det er betryggende. La særlig merke til skaden du hadde i kjølen ved stevnbeslaget. Det så ikke bra ut! 

Link to post
Share on other sites


Takk for forslag og hyggelige tilbakemeldinger.

 

Hvilken tykkelse bør jeg ha på motorfestene? 
Høyden blir ca 20 til 25 cm.

 

Litt usikker på hvordan og hvor jeg skulle støpt inn stålplater. Forlanger mye nå...,men har du mulighet å lage en liten skisse på hvordan du tenker? 

Komodo skrev On 3.1.2020 at 0.17:

Men jeg ville nok allikevel brukt divinycell, og heller støpt inn stålplater til å gjenge og skru festene i.

Link to post
Share on other sites

Om du støyper bunnstokkane i divinicell krever det god tykkelse på laminatet. Ekstra viktig er å fore alle bolthull for å unngå klemskade i laminatet. 

Også greit å montere aluvinklene i fibersparkel ved trekking mot bunnstokk. Da ligger den plant mot bunnstokken og vekta, belastningen blir bedre fordelt 

Link to post
Share on other sites

Jakob T skrev 44 minutter siden:

Om du støyper bunnstokkane i divinicell krever det god tykkelse på laminatet. Ekstra viktig er å fore alle bolthull for å unngå klemskade i laminatet. 

Også greit å montere aluvinklene i fibersparkel ved trekking mot bunnstokk. Da ligger den plant mot bunnstokken og vekta, belastningen blir bedre fordelt 


Hadde først landet på kryssfiner, men så ble jeg litt i tvil igjen.
Hvilken tykkelse bør jeg ha hvis jeg går for kryssfiner?

Link to post
Share on other sites

Ville gått for minst 40 mm,avhengig av evetuelle spant. Med lange aluvinkler limt i fibersparkel får du ei god vektfordeling.

Noken fabrikanter støyper bunnstokkane først så blir motorfundamentet montert ,for så å bli støypt over.

Ville gått for aluvinkler.

Er mange måter å gjera dette på, fint om andre også har innspill.Er vel som å spørre korleis ein skal behandle ein trebåt :smiley:

Link to post
Share on other sites

Fairline35 skrev On 5.1.2020 at 20.07:

Litt usikker på hvordan og hvor jeg skulle støpt inn stålplater. Forlanger mye nå...,men har du mulighet å lage en liten skisse på hvordan du tenker? 

Tja, hmm,,, vet ikke helt om jeg skal driste meg på det. Noen båtkonstruktør er jeg ikke. Tipper @Knude er mannen som kan gi deg de beste svarene på akkurat dette. 

 

I prinsippet tenkte jeg på å bygge opp beddingen ved å lime sammen divinycellplater til ønsket tykkelse, deretter lime dem inn i skroget. Så tenkte jeg at man legger på ei syrefast plate i ønsket tykkelse, f.eks. 10mm, og støper rundt det hele og bygger opp laminatet til ønsket tykkelse. I prinsippet kan jo disse beddingene være hule, så divinycellen trenger ikke å kunne ta opp last. Når du borer og skrur motorlabbene i de innstøpte platene skrur du labbene slik at du får en forspenning mellom labbene og platene med laminatet mellom. Du får således ikke noe belastning på den innstøpte kjernen. Det som gjenstår da er at festene du støper fast, som jeg her har kalt motorbed, er så solide at de ikke sprekker opp pga. den lasten de får fra motor og gear. 

 

Det enkleste er helt sikkert å støpe inn kryssfinerplater og bruke franske treskruer rett i kjernen. Men det vil jo like fullt være viktig at laminatet er så solid at det ikke sprekker opp. 

Link to post
Share on other sites

Hei og godt nytt år.  Mitt valg hadde blitt å laget og støpt inn langskips dragere i den bredden du ønsker. Kanskje 80-90 cm imellom. Det blir bredden på motor rommet. Så kjøpe motor. Lage motorfundament i kryssfiner som limes i sammen skråkuttes på undersiden.  Man bør beregne ca 8mm laminat på alle flater . Så er valget enten å legge 10 mm. Stålplate på toppen som festes i fineren før laminering . Noen selvtrekkende skruer er bra. (bore og gjenge )  greit om ikke fundamentet blir så høyt.  Ellers er franske treskruer bra (12 x120 er mye brukt.

 

Et moment du bør se på er om du fyller det mellomrommet mellom fundament og motor roms side. Kan ofte bli bedre med tanke på renhold. Da blir det akkurat som på det bildet tidligere.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Takk for alle forslag og løsninger, setter utrolig stor pris på det.

Hva skulle en gjort uten Båtplassen?


Lurer også på en del ting når jeg skal begynne med avstiving i aktre del.

Håper noen kan gi tips og råd her også..

Har laget noen enkle skisser?

Disse sorte strekene er divinycell, H-60, 20mm. Motorfester blir ca 60 til 80 mm tykke og ca 250 mm høyde.
Planlegger også sjakt over propell.

Har ikke tegnet inn avstiving av skutesiden, kommer tilbake til det.

 

Lengden på motorrommet er ca 3 meter og bredde ca 2,8 meter.
 

Muligens nok med 3 tverrgående på hver side isteden for 4? 
Bør muligens ha enda en langsgående på hver side?
 

3EB5FB17-D39B-44C6-8D7B-4991B6EEE8D4.jpeg.114e260893b21519202fb892a1f39041.jpeg

 


Hvilken høyde bør det være på de tverrgående som går ut mot skutesiden?

kan de gå ut mot null før du treffer siden? Slik som tegnet på styrbord side.

Det kommer tanker og utstyr her ute på sidene.

 

B147E4E3-FDCA-4AA7-B4C9-A2E9092752E1.jpeg.89c4bdcc32b58ad739504f1e04cbda55.jpeg

 


Planen er og lage en hylle ut mot begge sider som utstyr skal plasseres på.

 

B0C1D45B-32B8-4DFA-87B6-B7E0233659CB.jpeg.3a983e3f1574d398dd95195019e6a312.jpeg

 

 

Plassering av div...

C75932E7-2988-4293-B73A-FDDACEA5238B.jpeg.90add77549b3112e4045ee76f3add1be.jpeg


Ser oppsette helt håpløst ut?

 

 

 

3EC49ED3-ED24-44BF-866D-66CA506A16D0.jpeg.4c2ee8bb2824e3e2d8bf52390300c30f.jpeg


 

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Det var godt å komme i gang igjen med båtbygging. Denne høsten og vinteren blir båten prioritert, håper jeg...


Har lagt provisorisk dørk og laget støpe/arbeidsbord . Skal konsentrerer meg om akterenden nå.


B5290D4A-797C-42F6-82EC-4930E0A13E66.jpeg.07b1880fd409d527f6f4a0c2d58f1686.jpeg


Tatt ut hull til propellsjakten. Skal bruke resten av tunnelen fra baugpropellen.

 

8300951F-BB83-4223-A1D6-774C5C94D29F.jpeg.8b29c7ef87bef28c03ff938d0c2beb72.jpeg

Skal modifiseres litt og brukes til bunnlokk til sjakten. 
 

3A714D32-314F-4AF6-8B0C-FDDA0FE7F1FA.jpeg.dee637e99d311f54e01b16e5a58ab34f.jpeg


 

80B6CDE2-C1CC-4DCD-A8BA-52A16169D209.jpeg.1030ad21ac040049a78ce4d4644a20d5.jpeg


Ferdig pusset og limt fast, klar til støping.

 

F36A19B5-A534-4BC9-83BF-13ADB4FEBF63.jpeg.51326f4f410a98b9e45b4158a66da262.jpeg


Må få ut denne typen først😅

 

12E057C6-5BF0-429E-BFC9-F3696D1C4EC0.jpeg.ed4163f315e09a290c0cf6f29e80a8a4.jpeg
 

 

Redigert av Fairline35 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vet ikke om du bestemte deg for høyde på de tverrgående.

Jeg ville hatt dem helt opp til dørken, slik at den kan hvile på tverrskottene i hele bredden.

Da sparer du deg masse arbeid.

Om du også støper en leppe i skutesida i samme høyden som toppen av skottene, kan du evt lage dørken av alu tåreplate.

 

Fintenking på dette stadiet påvirker i stor grad arbeidsmengden som kommer siden.

Link to post
Share on other sites

Jeg har kjøpt inn divinycellplater til dekk, ellers takk for tips👍.


La 4 - 5 lag med 600 gr cms. Støping på undersiden tar jeg senere.
 

AF252A34-7BE2-44FB-B42A-AB4D9BC623CC.jpeg.a338b5db4551ba6329607c2c33cfdee0.jpeg

 

La også noen lag til der stevnbeslaget kommer.

 

209180DC-6494-407B-AAB7-1798DFE14F35.jpeg.4fbd2e977a1aa9fc0075266a4a2b7238.jpeg

 

82BAEF37-2A30-429E-BE69-1F072F4E1121.jpeg.db89e81edd24169b5c97e6191e41f8e6.jpeg

 

Må slipe litt her og, usikker på hvordan det ser ut under dette😅

 

5DEF1BFD-D284-46BE-8FAE-86026A194696.jpeg.0524678c5ac680aeabfe3599add75f4f.jpeg
 

FEB3E3B8-63D2-4C41-9197-46783BD16DC1.jpeg.fb0361ce91bba391df66cbd790c1c1b9.jpeg

Link to post
Share on other sites

Ble litt i dag o.

 

Litt pussing før langsgående stringer blir montert.
 

93F3BD7B-7A03-45B0-89DF-288B112D604D.jpeg.146253e25a8bfe13bd71913d135572cb.jpeg

 

 

56048956-177E-4F22-B3B2-3C4C7CCA43CD.jpeg.4cd5cd3602c070ffede0de566bfc0e6c.jpeg

 

3 lag. Først 450 gr cms, 780 gr kombi og til slutt ett lag 600gr.

6918434C-0CD6-48A3-AC35-AB50690499ED.jpeg.e256926ab8e7db44148c1575a074ec73.jpeg
 

AF11E413-9436-49EC-B0EC-9C380CEA1FA5.jpeg.f959c74f36a6b754b303a2883aa73525.jpeg

 

582915F3-3C82-4661-90F9-B883EEB69B12.jpeg.59a92f49a50d1adef035477ab25221db.jpeg

 

34E6E2FB-01F7-4439-9AFB-8D25892AA923.jpeg.231ae93834851f01a8d910f6328b8ad1.jpeg

 

skal ha to til langsgående, en på hver side før tverrgående blir satt opp. Setter de på samme plass som kryssfineren stod.


 

Som nevnt tidligere så blir det laget dørk/hylle over disse avstiverne.

Her blir det monter div utstyr som tanker og pumper. Bør jeg legge inn feks en 8 mm alu.plate under glassfiberen for å få godt skrufeste eller får jeg godt nok i bare glassfiberen.?
 

B0C1D45B-32B8-4DFA-87B6-B7E0233659CB.jpeg.3a983e3f1574d398dd95195019e6a312.jpeg

Link to post
Share on other sites

På vår Rana 17 DC var det støpt to "kar" under setene foran (to enkeltseter på hver sin side). Hengslene til lokket på disse var popnaglet fast, og inni plasten var det slengt ei aluplate. Ikke snakk om noe fin finish, her var det lagt på plass og plasta igjen. Grovt og kjapt. :D Det funka jo som fjell. Jeg ville lagt ned en plate som du borer noen større hull igjennom på steder der du ikke forventer å måtte sette en skrue. Fil av kantene og legg i roving i hullene når du støper slik at du bygger opp med laminat der det mangler metall. Burde bli veldig bra!

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

Godt å se at du er tilbake i fullt driv :thumbsup: Du gjør en grundig jobb med sliping og grunnarbeid, og det du støper ser veldig bra ut :yesnod:  Har klokketro på at dette kommer til å bli megabra! 

 

Fairline35 skrev for 13 timer siden:

Her blir det monter div utstyr som tanker og pumper. Bør jeg legge inn feks en 8 mm alu.plate under glassfiberen for å få godt skrufeste ...

Ja, definitivt! Når du støper sandwich er mye av prinsippet at laminatet på hver side av kjernen ikke skal behøve å være så tykt for å bli sterkt. Det betyr igjen at du får lite å skru i.

 

Link to post
Share on other sites

Da blir det støpt inn alu. Plater👍 Takk for tips.

Blir dessverre litt stopp igjen......😒.

Viksund sjarken fikk nye filtrer og oljer i helgen, skulle ha alt på stell før hummerfiske. Lå heldigvis til kai når det først skulle gå galt. Registerreimen røk, er det noe håp her? Ford 1.8, ca 50 hk.
Er en gammel motor, fra ca 1992, timeantall ukjent, tipper på ca 2500 timer.

Ulyd når den er innkoblet på lavt turtall, tror demperplaten er dårlig. Føler også gir begynner å bli slitt, slurer av og til når du kobler inn på kald motor. Motoren har alltid startet lett og ingen soting.

Lurer på om jeg skal hive ut hele driten og kjøpe en brukt Nanni 50 hk fra 2010 som jeg har tilgang på. Gått 3-400 timer med sluregir. Jobb blir det uansett.... Eller bare selg
båten som ett prosjekt..

 

001DE71E-65F9-4EB9-B925-59229E353485.jpeg.a6248ee51601090ab8904af69f37a1c9.jpeg

 

9E840D30-92F0-4478-805F-3A10FAE24F1A.jpeg.aac4dc6e1631abb97f76cfe253f2be7a.jpeg

7D462D47-E6C6-4BF9-8145-A966A875AF38.jpeg

C1B9C957-5A7C-4988-B6FE-D981462B8E01.jpeg

Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke motoren spesifikt, men når registerreima ryker er det jo alfa-omega å finne ut om det kan ha blitt skader på ventiler. I så tilfelle skal det vel godt gjøres at det er verd å koste på motoren. Hvis du i tillegg må bytte gear og demperplate er det vel spikeren i kista for den motoren. Tror jeg ville gått for Nannien. 

Link to post
Share on other sites

Fairline35 skrev 30 minutter siden:

Skal snart sette inn motorfester og lurer da på hvor mange lag med glassfiber jeg kan legge vått i vått? 

Du kan legge maaange lag, bare pass på å gå ned p herdermengden så du ikke får varmgang. Tenk på når vi sparkler opp med polyester blandet med spon. Det kan fort bli 25-30 mm tykt. 0,7-0,8% herder, så skal det litt til før du får varmgang. 

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Har begynt med motorfeste nå. Var veldig usikker på hvilken løsning jeg skulle gå for, måtte bare velge en til slutt og komme meg videre😅.

Har vært bestemt på at jeg ikke skulle bruke kryssfiner ombord, men det ble det...

Kjøpte en 15 mm tykk plate.
 

F562104F-6744-4A75-8303-8A9C459CDAF5.jpeg.e81487eb0828ec09741b843493c8e4f7.jpeg

 

Ferdig laminert.

 

6056DD1F-B261-412F-AE69-D5E5A2CD7BC2.jpeg.fb86b5d0ded4b2a998dfb3237aef27cb.jpeg

 

Bredden ble 10.5 cm pga bredden på flattjerne er 100 X 10 mm. De hadde ikke inne med 70 eller 80 bredde

EFD3EFFE-914A-42DD-B97A-F7846F64325C.jpeg.7cd1c089846ae493be5fbf644127aed2.jpeg
 

Rundet litt av kanter, fjernet litt overflate rust og sprayet litt zinc over. De var i utgangspunktet grunnet. Fikk ikke tak i syrefast i farten.

 

9C7E8B1F-5E5D-4072-9DAE-081658975769.jpeg.b5324e73942425078c1384c88d6e23f6.jpeg

 

BEA9FA87-AB9C-4483-B66F-7B3A9DEB75C2.jpeg.bc310c55fb9a67f0ae6cad442c8e27f9.jpeg


Tilpassing. Tok utgangspunkt i de gammel festene, men laget de noe lavere. Får heller fore på litt hvis det blir for lavt.

A9A7638F-E384-4D9B-903C-185752B2A3D0.jpeg.e0830c4d0fcb07bea753c400e67ed3f8.jpeg
 

9B1A22D5-B461-4A50-9FD3-19CC03A6FD14.jpeg.6a1d1d15e7ed8d2ef9bda8a278cde02e.jpeg

 

Boret hull til drenering, 25 mm plast rør.

 

1AFDC68C-791D-45F4-9756-B0F24F8CE0B2.jpeg.66148f3c7d4fdf6b98c420d480798fea.jpeg

6B7D5713-95C9-4A37-A3A3-629E0F8A906F.jpeg.da8ee27fe1f2d1848b1477fa5015ac32.jpeg


pusset lett over før liming.

A5C0F0AF-8383-40F5-81FB-3C30E29B786D.jpeg.4a8df44328b3648a4a7fa95349311ea3.jpeg
 

Limte de fast med Komodo spesial sparkel/lim. Skal ikke være hulrom under, la tykt lag presset de ned.0D2D3ACD-2F2F-4AC0-B786-21A5453C855D.jpeg.a8c6dff0609f4c17392a2c846eabd4f8.jpeg

6DE8DD96-ED93-4176-A80A-489DE32E6F1B.jpeg.0e1af06813fb3f1c50baea9c7e24aefa.jpeg

Snart klar til støping. Må bare vente til flattjerne  har tørket, må også pusse lett over gammel støp først. 

9F1CA0D3-003E-47FD-B417-D3B08FF12D97.jpeg.37e80120df8f775480b2c25d4c06f2f0.jpeg


Tåler denne Sikaflex’en polyester? 

Tenkte jeg skulle bruke den på indre radier på feks divinycell plater. Kunne ikke finne noe om det i databladet.

C7E0E3C5-9B6A-4242-8624-AE7D73E78806.jpeg.2e66a4ada8228891ec4b31e84e90022b.jpeg

Redigert av Fairline35 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette blir hel ved! Skal si du bygger solid :yesnod:

Hvis jeg skulle pirket i en detalj (som jeg ville gjort annerledes), så er det flattstålene du bruker. Siden de er i svartstål ville jeg malt med tokomp epoxygrunning, ikke zinkspray. Det gir en helt annen levetid som korrosjonsbeskyttelse. Men de blir kanskje støpt inn og forseglet?

 

Fairline35 skrev 1 time siden:

Tåler denne Sikaflex’en polyester? 

Tenkte jeg skulle bruke den på indre radier på feks divinycell plater. Kunne ikke finne noe om det i databladet.

Ja, det går bra :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...