Jump to content

Bygge om Master 820 til hobby sjark.


Fairline35

Recommended Posts

Fairline35 skrev for 19 timer siden:

Er smeltelimen fra Biltema dugende?

 

Hvor mange lag med glassfiber bør legges over avstiverne? Har 400gr og 600gr liggende.

 

 

Helt enig?.

 

Hvilke matrial bør/er normalt å bygge motorfester av? Xfiner?

 

For denne båt typen er det vanlig med 3 lag  600 gr. csm over  divinycell  bunn stivere.  Jeg ser ingen grunn til å lage hul kil i overgangen skrog stringer.  Mye viktigere med god radie på toppen.

 

problemet med de gamle motorfundamentet er at det mest sannsynlig har stått vann høyt over innstøpet i denne båten over tid og derfor skadet innmat 

Har selv flere ganger forandret på motorfundament i båter som er både tyve og tredve år gamle. Både kryssfiner  og jern plate har sett ut som nytt. ( i forbindelse med motorbytte)

spander tettemasse på boltene ned i fundament.  For denne båten brukes ca 6 lag 600 gr. over fundament.  Beste fundament er kryssfiner strimler som limes i sammen.  Bedre feste for skruer om du velger Franske. Har selv en Scania Ds.11 ( 317 Hk og langt over tonnet) festet kun med lange 12 mm Franske skruer. Dette med jern er ofte brukt der fundamenteter lavt.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Knude skrev for 16 timer siden:

For denne båt typen er det vanlig med 3 lag  600 gr. csm over  divinycell  bunn stivere.  Jeg ser ingen grunn til å lage hul kil i overgangen skrog stringer.  Mye viktigere med god radie på toppen.

 

 

Knude skrev for 16 timer siden:

For denne båten brukes ca 6 lag 600 gr. over fundament.  Beste fundament er kryssfiner strimler som limes i sammen.

Da går jeg for det? Takker for for tips og råd

 

Jakob T skrev for 15 timer siden:

Plastron i Koparvik.

Har vært der flere ganger. Greie folk og god priser.?

Link to post
Share on other sites

Knude skrev for 16 timer siden:

For denne båt typen er det vanlig med 3 lag  600 gr. csm over  divinycell  bunn stivere.  Jeg ser ingen grunn til å lage hul kil i overganen skrog stringer.  Mye viktigere med god radie på toppen.

Radie på toppen er jo en selvfølge, det har vi jo snakket mye om i "Dracotråden" :yesnod: Der har jeg også lagt ut noen bilder hvor jeg har målt radiene med radielære, både utvendig og innvendig.

Når det gjelder innvendige radier (hulkiler) så ser jeg vel for meg at det ikke er vanlig å lage det på et båtbyggeri. Men for oss som driver og knoter hjemme spiller kanskje ikke et par timer fra eller til så stor rolle, så jeg ville valgt å lage hulkiler. To årsaker til det. For det første synes jeg det går veldig mye greiere å støpe mot en hulkil. Man får full kontroll på at lufta er ute. For det andre får man full kontakt med underlaget, dermed blir styrken i det innvendige hjørnet mye større. Dersom han legger tre lag 600g matte som du anbefaler, får han et ganske tynt laminat (3mm). Da blir det ikke all verdens styrke i de hjørnene. 

Men det var nå min legmannsvurdering, så ikke legg for mye vekt i det :smiley:

 

Knude skrev for 16 timer siden:

Har selv flere ganger forandret på motorfundament i båter som er både tyve og tredve år gamle. Både kryssfiner  og jern plate har sett ut som nytt. ( i forbindelse med motorbytte) spander tettemasse på boltene ned i fundament.  For denne båten brukes ca 6 lag 600 gr. over fundament.  Beste fundament er kryssfiner strimler som limes i sammen.  Bedre feste for skruer om du velger Franske. 

På en slik båt som dette så kommer jo motorfestene litt opp fra bunn. Og da skal det jo litt til for at det blir stående vann over hele beddingen, så jeg hadde ikke vært nervøs for å bruke kryssfiner i bedden. Det er jo bare å tenke litt på utformingen når du støper og drenerer nedi der, slik at det ikke vil samle seg vann på uønskede steder, men at evt vann blir drenert ned i bunn til et lensepunkt. Men som jeg skrev over, når man holder på og knoter hjemme og ikke skal skrive faktura, så går det jo også an å bruke et par timer ekstra der man ønsker. Jeg ville nok derfor lagt inn tykke syrefaste plater (10-12mm) oppå kryssfineren, slik at jeg kunne boret og gjenget i de for å skru labbene. Sikkert helt unødvendig, men der har du meg :lol:

Link to post
Share on other sites

Da er de fleste platene tilpasset.

Tror jeg kommer til å bruke spon/polyester til lim og fyllmasse. 

 

115F2402-A203-40FA-B457-8138B5109F3D.jpeg.f113206e5d65f805728000f6306c1577.jpeg

CC mellom er ca 60 til 75 cm.

 

4B3D4CA8-CE51-45F9-8FD9-219A521482C5.jpeg.ae2481813d22c8ec1c034bebdd93c296.jpeg

 

Skal ha langsgående helt frem

 

A7A772EE-4C31-4ED2-B78E-96BD7C86601C.jpeg.5d1d97de796d0d720ae24b0938235898.jpeg

 

Holder dette eller bør det forandres på noe før det støpes fast?

 

Blir lagt dørk oppå. Skal bli lugar / køyeplasser tilslutt.

 

E76682C4-D461-4B1E-A3C1-3A31CFDA3123.jpeg.4c226ff4e056dc8a463e19743bf8e65b.jpeg

Link to post
Share on other sites

Fairline35 skrev for 13 timer siden:

Holder dette eller bør det forandres på noe før det støpes fast?

 

Jeg ville ha laget en åpning i alle spantene der hvor jeg har markert på bildet (i de langsgående spantene bør det være åpning i begge ender. Fikk bare merket av i den ene enden på bildet).

Dette for at alt vann, olje o.l. som eventuelt måtte havne i kjølen da vil renne mot et sted, og derved gjøre det lettere å pumpe/tørke opp dette vannet. Det vil framfor alt bli mye enklere å sjekke/holde kontroll på om det ligger vann/olje i kjølen.

Uten denne åpningen i spantene må du ha tilgang til hvert enkelt separat rom mellom spantene for å oppdage om de har samlet seg vann, olje, diesel, kjøleveske e.l noe sted der nede.

 

 

Spant.PNG

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jannmar skrev 7 minutter siden:

Jeg ville ha laget en åpning i alle spantene

Takk for tips?. Hadde planer om det?,men tenkte jeg skulle lage de etter plater er støpt fast. Må også gå over alle plater og runde av kanter når alt er tilpasset.

Har planer om 3 luker i bunn. En over thruster selvsagt, en over lensepumpe og en til.

Link to post
Share on other sites

Fairline35 skrev for 10 timer siden:

Takk for tips?. Hadde planer om det?,men tenkte jeg skulle lage de etter plater er støpt fast.

 

Du gjør jo så flott og grundig arbeide med denne båten, at jeg hadde en sterk mistanke om at du  ville gjøre dette, men ville bare gi et hint i tilfelle det hadde gått i glemmeboken.

Link to post
Share on other sites

Havarita skrev 41 minutter siden:

Om planen er å støpe på spantene på stedet, bør du støpe tverrspantene først, deretter tilpasse langsgående spantene i mellom, og støpe disse etter.

Dumt spørsmål, men pga?

 

Tenkte det først, men de platene er overraskende bøyelig, ble mye stivere da jeg la inn langsgående spant. Mulig jeg deler de opp i to og to seksjoner.

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...
Torsen67 skrev for 8 timer siden:

Jeg har nettopp montert 185 mm truster med SE60 4hk sleipner på en Master 770 TC. Det sparker godt sideveis, også opp mot vinden. Vær glad du ikke gikk for en 125 mm tunnel. Blir fort slappe greier i røft vær.

?

 

Komodo skrev for 8 timer siden:

Det er viktig at du prioriterer dette prosjektet så høyt som mulig framover. Gjerne over familie og jobb. Det begynner å bli få prosjekttråder å følge med på nå :giggle:

Kan du ta det opp med min fru og forklare henne? ?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

 

Da var det på tide med litt mere båtbygging.

 

 

124A7DF5-6F73-4F6F-B991-ED721F6127CD.jpeg.9b39f2f1e79144b0f0600713d8f3a620.jpeg

 

Tilpassing av glassfiber matter.

 

 

 

9DCD05A5-434B-4324-B3AA-AAD47373E950.jpeg.44ca6b7609fc3072f72c50559a5795e1.jpeg

 

 

Har jeg brukt for lite polyester her?  Første gang jeg bruker divinycell. 

Hvordan kan jeg vite at divinycellplaten er mettet med polyester før jeg legger duken på?

ventet med duken til polyesteren hadde begynt å gelé.

Burde selvsagt tatt en test på en liten bit først...

 

La 3 lag med 600 gr og ett lag med kombimatte.

 

2D0D4995-B8BC-4B16-9AFC-921E3CB10137.jpeg.fef92f66021fbc0de8757bb24aa90ec3.jpeg

 

Gjorde som dere anbefalte å støpe fast tverrgående avstivere først.

Tar langsgående etterpå. 

Link to post
Share on other sites

Det blir ikke så effektiv om dagene, må jo fiske litt hummer også.

 

 

Måtte tilpasse de langsgående divinycell platene på nytt, de ble ca 8-9 mm for lange etter tverrgående ble støpt først.

FE8911CD-A19A-4963-B64A-80237F84C809.jpeg.dbb263b745a3c9f853d8562dd326961b.jpeg

 

 

Måtte finne frem litt spon og polyester.... er ikke så lett å få skjært de 100%

Kjøpte de største sprøytene de hadde på apoteket, greie å fuge med uten at det blir for mye gris.

 

8D345A64-C3C1-4DF8-BEA6-0ECE560ED069.jpeg.a38f5ec6da8ed431401d5c18a5dd0bdc.jpeg

 

Da er det snart klart til en liten runde med støping igjen, må bare pusse litt til først.

DD95C8AB-0268-485E-89FE-AAC1961C13A8.jpeg.33cc4039a35d9e5e2973d313427492a1.jpeg

 

 

Er snart tom for polyester og glassfiber. Kjøpte først et fat med polyester og ca 130 kg glassfiber. Trodde jeg skulle komme langt med det...? så feil kan mann ta. Kunne sikkert spart på råstoffene flere plasser, men slik blir det når du er amatør og gjør ting selv.

Har til nå brukt ca 180 kg polyester og 100 kg duk. Av de 180 kg med polyester er det brukt ca 25 kg til sparkel. 

 

Fikk ett nytt lass, 2 fat og ca 350 kg med duk. Kjøpte 600 gr, 450 gr og 3 ruller med kombi 300/300-180.

Bør holde en stund nå?

 

 

265B48E2-0081-491F-A59A-9220CC66A9A9.jpeg.f8fb48fb0c1255eea9e9eb7f616e4a79.jpeg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...