Fairline35 Svart 30.Desember.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2020 En liten oppdatering. Håper 2021 skal bli et år der båten får litt høyere prioritering?. Muligens litt vanskelig å se, limt og skrudd fast alu. flatjern. Greit å ha litt i gjenge i. Hadde sikkert vært nok med limen, satte inn to bolter i hvert jern for å være på den sikker siden. Lim som VannTro anbefalte ? Soudal Fix All high Tack 3 lag med duk på oversiden. 1 lag 400gr og to lag med kombi matten. De mørke runde felta er der boltene er til alu festene. Fjernet litt divinycell og fylte opp med polyester og spon. Spor til H-bjelken. Kant som bjelken kan hvile på Bjelken bli ca 20 mm høyere enn kanten mot skutesiden, bør være nok fall til siden på dekke. Sitter på nette nå og bestiller inn formvoks og slippmiddel. Skal lage en batterikasse og litt andre små former, må teste litt ut før det skal bygges overbygg. Planen er å lage former i X-finer. Godt nytt år? Link to post
Knude Svart 1.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2021 Hei og godt nytt år. Har du vurdert å bygge overbygg direkte i divinycell plater. Da lages en innvendig forskaling av lister oppå skroget. Så limes platene sammen med smertelig og fiber sparkel. Platene kan bøyes og formes . Ved små radioer også varmes. Støp tre lag utvendig og to lag innvendig. Ønsker du blanke utvendige flater er jo blank form å foretrekke. Mye jobb og kostbart siden du bare skal bygge et overbygg . Du har muligens sett inne på tråden min om bygging av overbygg .Den metoden gir også blank overflate men behov for sparkling i skjøter . Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Komodo Svart 1.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2021 Knude skrev for 1 time siden: Har du vurdert å bygge overbygg direkte i divinycell plater. Da lages en innvendig forskaling av lister oppå skroget. Så limes platene sammen med smertelig og fiber sparkel. Platene kan bøyes og formes . Ved små radioer også varmes. Støp tre lag utvendig og to lag innvendig. Jeg hadde nok valgt den løsningen Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Fairline35 Svart 1.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2021 Hei og godt nytt år. I utgangspunktet så var det planen. Knude skrev for 8 timer siden: Har du vurdert å bygge overbygg direkte i divinycell plater. Da lages en innvendig forskaling av lister oppå skroget. Så limes platene sammen med smertelig og fiber sparkel. Har faktisk kjøpt inn divinycell plater til overbygget, de heter P60 20. Kjøpte de hos Diab, det var Hans som anbefalte de til overbygg. Under halve prisen i forhold til H60 plater. De P60 platene er enda mykere en H60, ser føre meg det ville bli vanskelig å få veggene rette og slette. Redd det blir mye sparkling og sliping... Hvor mange lag med duk bør det være hvis jeg velger å støpe i form uten divinycell? Har også vurdert den metoden som du brukte Knude. Er fortsatt i tenkeboksen?. Blir litt utprøving i vinter. Skal lage en liten form til batterikasse og en form til lukekarm. Link to post
Knude Svart 1.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2021 Normal laminat i et slikt overbygg. 1x450gr. Csm 1x600gr. Csm og 2×600/90 kombi 45/45 BA. Kjærne og eventuelt finer 2×600gr. Csm Formstøp Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Fairline35 Svart 1.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2021 Takk ?? Link to post
Fairline35 Svart 14.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2021 (redigert) Legger ved litt bilder.. Rammeverket og avstivere til akterdekk. Ble litt mye svikt i H-bjelken som er 3 m lang når du står på midten. Blir satt opp ett skott fra skutesiden, blir brukt 15 mm kryssfiner. Blir gjort tilsvarende på styrbord side. Vi gjør som fagfolka sier? Er det divinycell du har ytterst mot skutesiden eller skal det være hulrom hele veien? Har tilpasset plater til akter dekke og støp 3 lag på undersiden. 1 lag 450 gr og 2 lag med kombi matte. Platene blir ikke støp fast før det aller meste er ferdig i motorrommet. Redigert 14.Januar.2021 av Fairline35 (see edit history) Link to post
Andora Svart 14.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2021 Dette ser meget profft utgodt jobba Link to post
Fairline35 Svart 14.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2021 Takk for det Andora. Ser du har Master 820. Hvor stor motor har du og hvilken fart får du? Link to post
Andora Svart 15.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2021 Jeg har en BMW d 190.165hk,fikk 19 knop etter utsett med full diesel tank å halv vanntank. Ferielastet med gummibåt på slep 16 knop. Ville hatt over 200 hvis jeg skulle byttet. Hva tenker du å sette inn? Link to post
Fairline35 Svart 15.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2021 Tenkte ca 250 hk. Link to post
jørn Svart 15.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2021 (redigert) Inter 9300 240hk Yanmar 24kn på max. Har HT. Antar de ikke gjorde noe med skroget under vann når det gikk fra Master til Inter. Redigert 15.Januar.2021 av jørn (see edit history) Link to post
Fairline35 Svart 15.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2021 jørn skrev for 2 timer siden: Inter 9300 240hk Yanmar 24kn på max. Det er jo en fin fart? Er det 40 mm aksling du har? Har du skrogforlenger der bak? Link to post
jørn Svart 15.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2021 40mm og skrogforlenger + flaps Link to post
Fairline35 Svart 23.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2021 Har nå støpt fast skottene, to lag på begge sider. Før jeg satte skotte på plass så la jeg to lag med strimler over ytterkanten, lettere å få det «tett» rundt h-bjelken og få ut luften. Begynte å forberede kassen / brønnen til propell sjakten, sjakten vil gå helt opp til dekke. Ser Viknes avslutter den i motorrommet. Må vente med støping her til jeg har fått rorgjennomføringen og rorarm. Ser det blir litt knapt med plass bak sjakta, må muligens bygge om... Form til batterikasse, 12mm kryssfiner. Lakket med Biltema sin Tokomponent polyuretanlakk, ble ikke helt vellykket resultat. Hadde glemt å kjøpe tynner til lakken, må pusse over og male en gang til. Tenkte jeg skulle prøve med skarpe kanter. Tips fra Knude i en annen tråd. Legg mye gelcoat. Så stryker du fortykket gelcoat i skarpt hjørner. Har kjøpt talkum utenparfyme som fortykknings middel. Finishen kunne vært bedre, men kasse skal være i motorrommet så det får være godt nok. Har lagt 5 lag med voks nå så da nærere det seg støping. Kjøpt inn to stk 125 liters tanker som blir plassert på babord side. Skal muligens bruke begge til vanntanker. Norsk produsert. Idea kompetanse Har også begynt på forma til lukekarm. Luken skal gå jevnt med dørken. Dreneringsrenna blir 10 X 10 cm med fire 1 1/4» gjennomføringer. Ble litt forandring i hjørne, måtte legge til litt siden gjennomføringen tok litt mere plass en planlagt. Formen er laget slik at alle flater og hjørner kan løses lett etter støping, trenger da ikke å bekymre meg om forma vil slippe.. God helg. Link to post
Komodo Svart 23.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2021 Virkelig imponerende arbeid! Liker særlig at du tar jobben med å lage former til å støpe luker og karmer, ikke bare plaste inn kryssfiner (som 99% av alle andre selvbyggere ville gjort). 4 stykk 5/4" nipler til drenering blir sikkert bra. Blir hver av dem ledet ut av skroget, eller samler du to og to på hver side? Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Fairline35 Svart 23.Januar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2021 Hver av dem blir ledet ut av skroget. Lysåpningen på lukekarmen blir 90 X 152 cm, er litt usikker på om jeg kommer til å lage en eller to luker. Må da lage en renne som går på tvers og som kan demonteres lett hvis motor eller tanker skal ut igjen. Link to post
The Saint Svart 23.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2021 Komodo skrev 19 minutter siden: Virkelig imponerende arbeid! Liker særlig at du tar jobben med å lage former til å støpe luker og karmer, ikke bare plaste inn kryssfiner (som 99% av alle andre selvbyggere ville gjort). 4 stykk 5/4" nipler til drenering blir sikkert bra. Blir hver av dem ledet ut av skroget, eller samler du to og to på hver side? Som Komodo skriver virkelig imponerende arbeid! Når jeg ser hvor fine formene dine til lukene er, så angrer jeg selv på av jeg tok den lettvinte løsningen på mitt prosjekt. (Plastet inn kryssfiner til tofte og luke på jolla mi). Farlig å lese slike tråder som din. For ser nå at jeg må lage ny tofte og luke i vinter... Dette blir jo fantastisk bra! Link to post
Knude Svart 23.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2021 Dette blir bra båt. Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Gullfisk Svart 24.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2021 Imponerende arbeid Link to post
Fishermidas Svart 24.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2021 Dette blir bra!!!!!!!! Link to post
Fairline35 Svart 15.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2021 Takker for alle hyggelige tilbakemeldinger? Endelig litt fri igjen...da blir det båtbygging.? Har vært utrolig kaldt de siste ukene. Har bygd seg opp med is i nedløpsrennen? Aldri opplevd det før. Har ikke tid til dette nå... La to strøk gelcoat i batterikassen, ca 600 my. La så et lag med 600 gr duk når gelcoaten var litt klebrig. Kjøpte en slik enkel sak, kostet ca 20 kr. Mattet lett ned når det hadde herdet i to døgn, så et lag med 600 gr og et lag med 720 gr kombimatte. Første gang jeg prøver meg med gelcoat, blir spennende å rive forma.. Måtte gå over forma til luken å finsparkle. Er så kaldt nå fortiden at det blir telt i telt for å kunne holde litt temp. Hadde glemt en ting, hengslene skal være nedsenkte i dørken... Legger opp til fire hengsler, har da muligheten å ha to luker. Link to post
Fairline35 Svart 20.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2021 Finishen er ikke 100%, men det får være godt nok i motorrommet. Alle feila i forma viste litt for godt i avstøpen. En runde med vannsmergel, rubbing og litt små flikking så kunne det blitt riktig så bra. Forma slapp overraskende lett? 3 lag med duk. To lag med 600 gr og ett lag med 720 gr. Klar til å støpes fast. Tenkte ett lag med 600 gr strimle er nok langs kantene. Fikk lagt gelcoat og ett lag med duk i forma til lukekarmen i dag. Under treverket med tvinger så la jeg divinycell vått i vått. Under her la jeg to lag med 600 gr duk, her er det ikke gelcoat under. Hvor mange lag med duk bør jeg ha på? Er det nok med et lag med 600 gr cms og 4 lag med 720 gr kombimatte? Her blir det ikke brukt divinycell , kun duk. God helg. Link to post
Fairline35 Svart 2.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2021 Lukekarm ferdig støpt. Ble totalt 6 lag. 3 lag med 600 gr cms og 3 lag med 720 gr kombimatte Like spennende hver gang når det skal ut av forma. Følte jeg la godt med gelcoat, men kunne lagt mere. Kan se glassfiberen enkelte plasser. Støpt litt fester/ vinkler som skal brukes til vanntanker og septiktank Link to post
Knude Svart 2.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2021 Dette blir bra. Å legge gelcoat er en kunst. Bruk pensel å legg to strøk med et par timer tørk imellom. Pensle på kryss av første. Rulle gir lite tykkelse. Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn