Jump to content

Bygge om Master 820 til hobby sjark.


Fairline35

Recommended Posts

Fibersparkel og t skje er også fint på innvendige radie. Motorfundamenter blir ofte laget som du har gjort. Blir bra dette. Flatt Stål blir som oftes bare støpt inn uten annet enn original rødpriming så detter er innafor..... :thumbsup:

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Da skal vi være nøye med tette masser👍
 

Var i Grimstad i sommer på tur, hadde da oss en tur ned til byen/haven. Der fikk jeg øye på båten til Knude, måtte selvsagt bort å se, imponerende jobb som er gjort der👍👍.

 

Hummerfiske utgår dette året pga motorhavari. Tenkte å kjøpe ny motor til sjarken, men endte opp med å selge Viksunderen. 
Da er det bare å gi gass å få ferdig prosjektet, snart ferdig nå😂😂.


Klar til støping.
6145F77F-4AF2-44C2-B274-017C4B68B269.jpeg.963bd71921ed1a3be330486ca4741518.jpeg

6 lag som Knude anbefalte. 2 lag med 600 gr og 4 lag med kombimatte.

Ble kun det ene feste i dag.

9FD995ED-24A5-4256-AA75-C2A4D1289588.jpeg.4850eefd9403cfa2a04d8298f0e53c19.jpeg


Har også begynt å lage litt bjelker til akterdekket. 
Ble litt luft i enden her, men de er så pass lange slik det blir skjært bort. H bjelken er ca 10 cm høye, 4-5 lag med duk. Håper det blir stivt nok dekk, hvis ikke får jeg ha noen søyler i tillegg.
AB48FC20-9DAE-4A29-B771-3A1D2811A07F.jpeg.a8e6fe735ef14b7652ee8d90d431f74d.jpeg

 

 

2B13384E-EE07-4352-B02A-A5F75E416596.jpeg.2e67765c857e32232db0407cfacf733a.jpeg
 

God helg.

Link to post
Share on other sites

Igjen, du gjør et grundig og solid arbeide :thumbsup: Men på de motorbeddingene ville jeg kanskje rundet av toppene litt mer før støping. De så litt skarpe ut i kantene...

 

De H-bjelkene du lager var skikkelig smarte :yesnod: Har ikke sett at noen har laget lignende før med divinycellkjerne, men dette bør jo virkelig bli stivt og solid! Er planen at disse skal lamineres eller limes fast på undersiden av dørken? I så tilfelle kunne du strengt tatt spart deg for den ene flensen. Hvis du hadde laminert steget i bjelken rett mot undersiden av dørken ville dørken i seg selv fungert som det øverste steget i bjelken. Altså bare en T-profil rett oppunder dørken. Men hvis du planlegger å lime bjelken mot dørken må jo begge stegene til. 

Gleder meg til å følge med på fortsettelsen av dette :flag_bp:

 

Link to post
Share on other sites

Takk for hyggelige tilbakemeldinger.

 

Burde kanskje rundet litt mere ja,  men følte jeg fikk ut alt luft. 
 

Plane med H-bjelken er å støpe disse inn først og så legge dørkplater oppå.

Ser føre meg det blir vanskelig å lage en hel dørkplate pga av størrelsen og div detaljere.

Planen er å dele det opp i 4-6 divinycell plater, støpe disse på undersiden, lime de fast til H-bjelken, strimle på undersiden og til slutt støpe hele oversiden i en gang. Tenkte det var greit med litt anleggsflate der dørkplaten skal hvile, da trenger ikke alt være på mm.

 

T profilen skal brukes mot skutesiden.

Link to post
Share on other sites

Fikk gjort litt denne uken o.

 

 

5443396D-DDD0-4C49-839B-D28EE3E69321.jpeg.7fc10a8a5d867ceeb6edb84788aa3fcd.jpeg

 

 

CC5650CD-0B95-477C-8F2A-7CB114AC92C8.jpeg.e3ca2fe425926b0cfe0e3d753cd5cc02.jpeg
 

 

EA8422F7-C02C-4C15-9FEA-176665218D47.jpeg.4efddff2d1d81eebf7e14ff5c3ea89c9.jpeg

 

 

129631E2-21E3-4057-959E-365F41F6A414.jpeg.2aa48a8d0d8c8678aae5425f61156617.jpeg

 

Ferdig tilpasset, veid og bokført. 

244FBDAD-B59D-4043-B5B9-BD0EF294ACD2.jpeg.2353445be333c550f166996d5a02b8c7.jpeg
 

Mattet ned, klar for støp.

 

D1417A6B-EB8B-4F80-A3DA-5229F241C796.jpeg.950c030c4cd8950f5537806307a7a7c9.jpeg

 

 

Ble 4/lag, 2 lag med 600 gr og 2 lag med kombimatten. 

41A9AE3E-A2E5-4DCB-9F8C-813E6199DDA8.jpeg.bfbffedfc3792d203626c3c19228178a.jpeg
 

Tenkte jeg skulle støpe inn 3 stk  tverrgående på begge sider i mellom de langsgående og til slutt en plate over det hele som div tanker og utstyr skal stå på.


Trenger jeg noe mer for å stive av / bæring av bunn? 

 

275BA413-BCBD-432D-ADD0-8C4A3BF0D34A.jpeg.a733e8d2769e388a9a28d05ca6f44d50.jpeg

 

La to ekstra lag over motorfestene. Ble ikke helt fornøyd med den første støper her, følte det ble felter med for lite polyester. 

75993BEE-0498-4294-99CB-C403DAB41E5A.jpeg.0cf477ce0e5e16f4d5954ea9b251f83d.jpeg

 

 

Link to post
Share on other sites

Noen bilder fra denne ukens arbeid.


Ferdig primet.

CFCC38F7-C183-4306-A550-3135A5ED16DF.jpeg.147f64ee37192f169b9fb64d17295931.jpeg
 

 

Klar til støping.

0EDF3276-5029-433D-9F94-F53D706407D0.jpeg.14a16a785e438ce00cb429a9c40ba1a8.jpeg

 

 

FCCFB307-CD97-47AF-ABAB-8B22A714CB9D.jpeg.ecece077b662887225b0a7660f23f1eb.jpeg


Ble fire lag med duk her også. Fikk brukt opp en del rester av kapp fra tidligere støping. 
 

DF9A0112-3742-4465-8345-F29861639241.jpeg.686a855987cf3d4083820af98f089e0e.jpeg

 

 

A18B2F88-82C5-4F95-83A5-BF155A89E0F4.jpeg.5a4d7218000e518f6b2c76e7e0171062.jpeg

Neste steg blir å borre dreneringshull og male med topcoat før dørken blir lagt ute i sidene. Platen vil ikke gå helt bak, blir opning på ca 45 cm. Vil ha tilkomst til montering av trimflaps og muligens en hekkthuster.
 

Noen som har formening om dette er tilstrekkelig avstiving? 
 

F86D60C4-F197-4C74-95D2-418897A76F1B.jpeg.b9073d34fd878e04aa8a56102c7ed78a.jpeg

 

Hadde ikke flere rene ruller igjen, måtte ha en runde med rengjøring.

16150A6C-57D9-49AC-94DF-B42686E0295A.jpeg.bbc3d56e57abcc4f8e189862e55821e6.jpeg

 

 

Ser du Komodo brukte Bostik maxi bond til å lime dørkplaten med. Ser de koster ca 200 kr patronen.

Kom over denne typen lim på Monter, er denne egnet til dette formålet?

Må spare penger der vi kan..


 

5961E8DA-0D2F-417E-849A-A5516560BC7E.jpeg.7b19ee213acad4cc5b5152aa4c043e15.jpeg

3C65D9E8-7564-4979-AD6F-60FDC8D3D2D2.jpeg.e4ddffb9eefa5beaddc6744ad67aed90.jpeg


God helg👍

Link to post
Share on other sites

Om det er tilstrekkelig avstivning  . Vil si at det er i overkant av det som er vanelig for denne båt typen. Det er tvers stiverene som gjør jobben da alle knekker i skrog er en avstivning i seg selv. Overgang bunn/ side og overgang tunell bak . Knekk i bunnen ( V fasongen) stiver veldig så det er på tvers av dette som må stives for å hindre vridning i strukturen. 

 

Du legger mye jobb i dette så det skroget vil leve lenge........

 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

 

Sitat

Ser du Komodo brukte Bostik maxi bond til å lime dørkplaten med. Ser de koster ca 200 kr patronen.

Kom over denne typen lim på Monter, er denne egnet til dette formålet?

Må spare penger der vi kan..

 

Stemmer, jeg brukte mange tuber Bostik Maxibond i jolla. Bare til å lime dørken mot stringerne brukte jeg 10 tuber så vidt jeg husker. @Skate var på plass og hjalp meg med akkurat den jobben slik at vi fikk klemt ut alle fugene og lagt på plass dørken og satt på press innen fugemassen ble skinntørr. Det var faktisk litt stress. Men den prisen du har fått var høy. Tror jeg betalte under hundrelappen per tube, men da var det inkludert skikkelig kompisrabatt der jeg handlet. Du kommer vel til å trenge minst en kartong eller to med patroner til ditt prosjekt. Kanskje noen her inne vet hvor du kan få en bra pris?

 

Når det gjelder den fugemassen du viser bilde av her, så har jeg ingen erfaring med den. Rettelse; ser nå at jeg har brukt et par av disse patronene. Tror jeg har handlet dem på Byggmax. Fritt etter husken så var den fugemassen veldig bløt i konsistensen når jeg trykket den ut av sprøyta. Akkurat det stemmer jo også med at den har lavere shore. Men ut fra databladet ser jeg at det er en MS-polymer, så den duger helt sikkert til denne type liming. Det jeg ikke er så begeistret for er at den har lavere hardhet (shore) og lavere strekkfasthet enn f.eks. tec7. Det betyr at den egner seg bedre enn tec7 der man skal ha en viss bevegelighet i fugen, men dårligere der man ikke trenger bevegelighet, men stor styrke. 

 

Novipro:

https://www.optimera.no/globalassets/importedresources/9/pdf/95096.pdf 

 

Tec7 (klikk på produktinformasjon helt nederst på siden):

https://www.tec7.no/Default.aspx?ID=320&GroupID=GROUP213&ProductID=PROD473

 

Hvis du klarer å få @VannTro på banen så tenker jeg du kan få et litt sikrere svar på hvilken fugemasse som er grei å bruke til å lime dørken. 

 

Lagt til:

Må også legge til at jeg i likhet med @Gullfisk er meget imponert over arbeidet du gjør! Dette ser ut til å holde meget god kvalitet i alle detaljer :thumbsup:

Men pass på at båten ikke blir for tung. Jeg skulle gjerne hatt Dracojolla et par hundre kilo lettere. Kunne sikkert brukt mindre polyester og duk mange steder, samt mindre bensintank, mindre og lettere styrekonsoll, osv. osv...

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker igjen for hyggelige tilbakemeldinger😊 Jeg setter utrolig stor pris på at dere tar dere tid til å gi tips og veiledning, alt blir da så mye lettere for en amatør👍👍


Skal sjekke opp litt priser på div fugemasser,  klarer muligens å få litt rabatter.

 

Tenker stadig på vekt som blir tilført.. blir fort til at jeg legger på et ekstra lag med duk når jeg er usikker.

Har nå tilført totalt ca 600 kg.

366 kg polyester, 30 kg av polyesteren er brukt til sparkel.

203 kg duk.

4  1/2 plate med divinycell H60 2cm tykk.

1 plate med 15 mm kryssfiner.

Stål til motorfester.

Føler egentlig det ikke er så gale, har fjernet utrolig mye kryssfiner som var brukt tidligere.

Har ikke oversikten på vekter som er fjernet. Kunne nok fått oppgitt vekta på henger før og etter tømming på søppelfyllinga men når det meste av treverket var vasstrukkent så blir det ikke reelle vekter.
Tipper også den nye motoren blir en del lettere.


07DA4710-DB53-4D00-A210-39166BF1F633.jpeg.703b33b7c5537868a66225f551ae770c.jpeg

 

A2765033-8497-40E5-A623-B0096FB57096.jpeg.af8e1b339d85483408db53894ecf2eaf.jpeg

 

 

11AE5D5D-7865-4B09-90E5-22ED4CBC89AD.jpeg.c8e8ff93f787b0d1d7b045c31933aa41.jpeg

Som nevnt tidligere blir det plassert tanker og div utstyr på disse platene som blir plassert over avstiverne på styrbord og barbord side. Hulrommene mellom avstiverne er ca 55 * 80 cm. 

Det blir først støpt på undersiden, limes så fast og til slutt støpt på oversiden som går opp mot skott og avstiver.
4 lag er sikker i overkant med duk her.

Har 450 gr, 600 gr csm og 780 gr kombimatte liggende.


Er det nok med f.eks to lag med 780 gr på undersiden, og to til tre lag på oversiden?

Da det er 180 gr med cms på undersiden av kombimatten så kan det vel startes med denne også.


Har også kjøpt inn litt aluminium flattjern 8mm X 75 mm som skal på undersiden av platen. Bør vel være nok med 8 mm tykkelse til gjenger?

Er det godt nok å lime inn flattjerna i etterkant med f.eks Tec7 eller bør det støpes inn med duk?

De skal jo kun brukes som en litt stor mutter..


 

Må sette med med en dag å planlegge hvor jeg skal plassere alt av tanker og utstyr.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Du har veldig små platefelt (avstand mellom stivere).

For styrken sin del holder det sikkert rikelig med 1x 600g CSM. (20mm H60)

2x 450g er lettere å fukte, og legge over radier. Kanskje et ekstra lag for å gjøre bruksflaten robust mot slag og spark. 

 

Om du sverger til kombimatte, vil en tynn (100g) csm mot kjerne, gjør det lettere å fukte laminatet, samme som avslutning.

For dette bruket er 780g kombimatte overkill. Da kunne du hatt 2m mellom stiverne.

En kombimatte  kan være vrien å støpe radier med.

Redigert av Havarita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har sendt IM til trådstarter :smiley:

Kan for øvrig gjerne gå god for den Unifixen, nå heter den Novipro Unifix, tidligere Optiform Unifix.

Ellers er jeg veldig glad i denne http://www.soudal.eu/soudalweb/productDetail.aspx?w=6&p=590&ID=1618

Den har høy umiddelbar heft og god sluttstyrke. Skal også vær mulig å få en god pris på den hos Tools f.eks.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

VannTro skrev for 2 timer siden:

Kan for øvrig gjerne gå god for den Unifixen, nå heter den Novipro Unifix, tidligere Optiform Unifix.

Jeg ser at den har ganske lav shore. Er det en sammenheng mello lav shore og strekkfasthet ferdig utherdet? Jeg tenker at for å lime dørken bør det helst være en sterk fugemasse, mens behovet for elastisitet er mindre. 

Link to post
Share on other sites

Hei Komodo,

Ja, det er det normalt og også her. Strekkfasthet på Unifix er 1,8 N/mm2 og på den FIx ALL High Tack jeg linket til 3,2 N/mm2.

Begge har 20% bevegelsesevne, mens Unifix kan strekkes 750% før brudd og FAHT 400% før brudd.

FAHT har også høyere initial-tack før herding(høyere viskositet). Slik sett er nok FAHT er riktigere valg i denne applikasjonen.

 

For å kunne sammenligne har jeg sett på strekkfasthet etter Elastitetsmodul(da dette er den eneste målingen hvor de forskjellige produktene er oppgitt etter samme ISO)

Tec7 en strekkfasthet(etter E-modul) på 1,7 N/mm2, Unifix på 0,75 N/mm2 og Fix ALL HT 2,3 N/mm2. Slik sett er FAHT sterkere enn Tec7 når man sammenligner.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Takk for godt svar @VannTro, da konkluderer vi med at han bør bruke en hardere og sterkere fugemasse enn Unifix. For applikasjoner hvor styrken ikke er så viktig limer sikkert Unifix bra. 

 

Men du bommer litt på styrken til Tec7, i alle fall i forhold til databladet som ligger på nettet. Du kan ikke se på E-modul når det gjelder styrken. E-modul er et tall som er uinteressant i denne sammenhengen. Dersom man multipliserer E-modul med tverrsnittsegenskapene får man et produkt som sier noe om stivheten, dette brukes bla. til å beregne nedbøyning av en bjelke. I databladet sitt oppgir produsenten faktisk tre forskjellige strekkfastheter, etter syv dager, etter en måned, og etter tre måneder. Og etter tre måneder er den nesten oppe i samme styrke som Fix All High Tack. 31 kg/cm2 = 3,04 N/mm2.

 

247162346_Tec7mekaniskeegenskaper.PNG.0db16773a09d687ee4f97169624006b1.PNG

 

Nå vet jeg ikke hvor mye man kan stole på disse dataene. Jeg ser at noen av verdiene er oppgitt iht. en standard, andre ikke. Verken E-modul eller strekkfasthet er oppgitt iht. standard. Fix All derimot ser jeg oppgis iht. ISO37. Det hadde vært befriende dersom bransjen var litt flinkere å oppgi verdier iht. anerkjente standarder, samt oppgi fashet i N/mm2 eller MPa. Ser at Bostik rører sammen kg/m2 og tonn/m2 i en uoversiktelig smørje. Enheter som ikke benyttes av noen som helst, og gjør det komplisert å sammenligne med andre produkter. 

 

Link to post
Share on other sites

Nei, E-modulus er vel ikke relevant, men jeg ble litt "svett" av de 3 tidsperspektivene de tar med i strekkstyrken sin.

De aller fleste benytter ISO37 på mange parametre, men som du sier, det er en liten samrøre i de tekniske databladene til enkelte.

Det er typisk leverandører i kategorien "vi produserer ingenting selv" :wink: At Bostik blander sammen litt av hvert har nok med sterk påvirkning av markedsavdelingen å gjøre :lol:

Ja, for en sterk, men fremdeles ganske elastisk liming, så kan vi konkludere med FAHT som et bedre valg enn Unifix.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

En liten oppdatering av uken.

 


Har nå fått på plass drenering. Valgte 20 mm el.rør, burde kanskje gått for 25 mm.

Etter at hulla ble laget så fikk divinycellen en liten runde med polyester før rør ble limt fast.

7A668456-FB72-410A-9C22-1B0F8023D6F4.jpeg.f417937868e24992545b9101d9c23507.jpeg

 

Ble litt overkill her også Havarita.. Undersiden på hylleplatene. Det ble to lag her, ett med 450 gr og ett lag med kombimatten. Grunnen til det ble brukt kombimatte her også er at jeg har kjøpt litt for mye av den.. Synes faktisk den kombimatten er fin å jobbe med, kan være litt utfordrende med ytre radier som blir avsluttet som her. 

 

04C343EF-C2FE-43A5-A658-5F5691C81446.jpeg.11270ca7dabcddab2907b0b31694459b.jpeg

69A11AC7-A002-4A67-A4A5-3DBD9CA06C0F.jpeg.91a7bbbf587eecf96208b37dcae1d1fc.jpeg

Ett strøk med toppcoat.

406CF653-DDEB-4646-8DD6-D49932A6F62D.jpeg.d1ca5689f863dc60a5d8e36a1da8a589.jpeg
 

E529E848-4562-4F89-A7B7-F5BB00690403.jpeg.de3f02a8d8242e6a11d519c30aaf4218.jpeg

 

32AA9EF9-3815-4CA1-B08E-B6F5528043A6.jpeg.a7a3b23b92bad9ab30d6591adf276acd.jpeg


Bør kanskje ta ett strøk til. Følte at jeg smurte ett tykt lag, men...

Hvor kjapt bør jeg legge neste strøk før det må mattes ned?
Ble litt skuffet over glansen når det hadde herdet, hadde trodd det skulle bli glattere overflate. Er det mulig å tilsette voks i toppcoat?

 

739FFD1C-B78D-4B80-9BCA-38FBC1B7D931.jpeg.20f11a3b5ff8fcbc22213688af1b98fa.jpeg

Link to post
Share on other sites

Da er det et alternativ å male over med 2-komp polyuretan maling, den blir vesentlig glattere. Hvis du tar en titt i "Dracotråden" så ser du at jeg har brukt det i rommene bak i motorkassa, og i rommet under benken bak. Den blir farlig blank og glatt! Men som Knude skriver må du uansett vaske grundig med aceton og matte ned først siden topcoat inneholder voks. Når det er sagt så holder det vel i lange baner å legge på et strøk til med topcoat. Beregn litt rikelig med coat, og fortsett å rulle ut nesten helt til den begynner å gelle, da får du lagt på tykt. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...