fjordgrynt Svart 9.Mars.2019 Del på Facebook Svart 9.Mars.2019 (redigert) Chiefengineer skrev 1 time siden: Her er du nok langt utenfor ditt kompetanseområde. Det er ingen fartøysmanual anno 2019 som tillater en liten innenriksferge å operere i 8-10 meter sjø som du hevder lengre opp i tråden. MF Fjordveien er ingen "liten innenriksferge". Det er et fullt sjødyktig skip med helt lukket bildekk - og at den gikk i signifikant sjø i 8-10 meter flere ganger - det er bare å sammenholde loggboken mot metereologisk statistikk - det er dokumenterbare fakta, og ingenting å argumentere om. Redigert 9.Mars.2019 av fjordgrynt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 9.Mars.2019 Del på Facebook Svart 9.Mars.2019 fjordgrynt skrev for 3 timer siden: MF Fjordveien er ingen "liten innenriksferge". Det er et fullt sjødyktig skip med helt lukket bildekk - og at den gikk i signifikant sjø i 8-10 meter flere ganger - det er bare å sammenholde loggboken mot metereologisk statistikk - det er dokumenterbare fakta, og ingenting å argumentere om. Såvidt jeg kan se var dette for 30 år siden (1988-1989), lenge før ISM koden og fartøysmanualene ble etablerte på den måten de er i dag. Og da er vi tilbake til det jeg har sagt lengre opp.: Chiefengineer skrev for 5 timer siden: Her er du nok langt utenfor ditt kompetanseområde. Det er ingen fartøysmanual anno 2019 som tillater en liten innenriksferge å operere i 8-10 meter sjø som du hevder lengre opp i tråden. Sitér dette innlegget Link to post
fjordgrynt Svart 9.Mars.2019 Del på Facebook Svart 9.Mars.2019 (redigert) Chiefengineer skrev for 2 timer siden: Såvidt jeg kan se var dette for 30 år siden (1988-1989), lenge før ISM koden og fartøysmanualene ble etablerte på den måten de er i dag. Og da er vi tilbake til det jeg har sagt lengre opp.: Du får ta opp dette med fergeselskapet eller meterologisk institutt. Jeg vet hva bølgevarselet var på samme tidspunkt MF Fjordveien lå og kavet i bølgene med meg ombord. Det som er helt sikkert, er at vanlige ferger - slike som trafikkerer Boknafjroden i dag, aldri ville overlevd leden fra Skudeneshacn - Kvitsøy - så der har du rett. Redigert 9.Mars.2019 av fjordgrynt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 9.Mars.2019 Del på Facebook Svart 9.Mars.2019 Chiefengineer skrev for 11 timer siden: Nå har nok ISM koden gjort sitt til at man ikke kan holde på slik man vil ombord lengre. Takket være manglende prosedyrer og dårlige avgjørelser hos "skikkelige kapteiner" jfr. skipsforlisene til bl.a. Herald of Free Enterpirse, Estonia osv. Nå er det vel litt på kanten og gi kapteinen skylden for den tragiske Estoniaulykken. så vidt jeg vet var det låsene som holdt baugporten som knakk, og som videre førte til at det kom vann inn på bildekket og destabiliserte båten slik at den kantret. Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 9.Mars.2019 Del på Facebook Svart 9.Mars.2019 Synes dette begynner å bli bare surr uten at det har noe relevans til KNM HI. Begynne å trekke inn andre ferge ulykker har da ingen ting med denne tråden å gjøre.. eller? Sitér dette innlegget Link to post
fjordgrynt Svart 10.Mars.2019 Del på Facebook Svart 10.Mars.2019 (redigert) MorganX skrev for 5 timer siden: Synes dette begynner å bli bare surr uten at det har noe relevans til KNM HI. Begynne å trekke inn andre ferge ulykker har da ingen ting med denne tråden å gjøre.. eller? Enig. La oss holde oss til saken - som pr. nå er at Haakomsvern har brukt 640 milioner på å heve og frakte et vrak. De har brukt månedsvis på å kartlegge 1400 "ressurspunkter" som de ønsker å plukke ut fra vraket - stort sett elektronisk utstyr som er ødelagt og må gjenvinnes. Forsvarssjefen må sette foten ned her - så langt, men ikke mer pengesløseri nå ! Kjøp dere en ny båt, og slutt med dette sentimentale tullet ! Hva faen er dere - skikkelige soldater eller sutrete kjerringer ? Helge Instad er tapt - lær å leve med tapet, slik jeg (og millioner av andre) må lære oss å leve uten det vi elsker høyest av alt. Caroline sier nei - Helge Ingstad er tapt - det oppleves som store tap for den enkelte her og nå - men i den store sammenhengen er det bare paranteser i det store spillet. Verden går videre ... Redigert 10.Mars.2019 av fjordgrynt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 10.Mars.2019 Del på Facebook Svart 10.Mars.2019 dude skrev for 9 timer siden: Nå er det vel litt på kanten og gi kapteinen skylden for den tragiske Estoniaulykken. så vidt jeg vet var det låsene som holdt baugporten som knakk, og som videre førte til at det kom vann inn på bildekket og destabiliserte båten slik at den kantret. Skaden på baugvisiret skyldtes vel overbelastinger som følge av at de holdt for høy fart i den høye sjøen. Alle de andre fergene i området hadde slakket ned på farten på grunn av det dårlige været. Det var vel det rapportene konkluderte med. Off topic men det ble bragt inn inndirekte. Sitér dette innlegget Link to post
StåleK Svart 10.Mars.2019 Del på Facebook Svart 10.Mars.2019 Fritt fra minnet så var vel ikke de hydrauliske låseboltene i porten på Estonia skjøvet inn. Derfor var baugen svakere og endte til slutt med brudd med påfølgende vanninntak. Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 21.Mars.2019 Del på Facebook Svart 21.Mars.2019 Forsvaret har kontaktet amerikanerne og ønsker å ta disse opp og sette de i drift. https://www.nrk.no/urix/har-funnet-to-hangarskip-pa-over-4000-meters-dyp-1.14460018 Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 21.Mars.2019 Del på Facebook Svart 21.Mars.2019 Fy flate, for noen bilder! Til og med malingen er nesten intakt Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bitteliten Svart 21.Mars.2019 Del på Facebook Svart 21.Mars.2019 Litt for dypt selv for tekniske dykkere.. Synd. Hadde vært fint med noen nye vrak å utforske. Det var et lite håp om at Helge I skulle synke på30 meters dyp Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 21.Mars.2019 Del på Facebook Svart 21.Mars.2019 Om det er mulig å berge elektronikk eller andre ting som kan nyttigjøres i de andre fregattene, behøver vel ikke å være dårlig butikk. Sitér dette innlegget Link to post
StåleK Svart 21.Mars.2019 Del på Facebook Svart 21.Mars.2019 Vraket måtte opp, kan også forstå at man må tømme det for sprengstoff våpen og sensitiv informasjon. Det kostet vel noen milliarder å fjerne Costa Concordia selv om det vraket også skulle rett til gjenvinning. Så billig kunne ikke dette ha blitt på den ene eller andre måten. At man utad sier at fartøyet muligens skal berges er vel heller bare en fortsettelse av at mest mulig angående HI tåkelegges. Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 29.Mars.2019 Del på Facebook Svart 29.Mars.2019 Spent på om de seiler hjeltefjorden! Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 29.Mars.2019 Del på Facebook Svart 29.Mars.2019 Stolt arvtager til tidligere KNM Horten, A530 Harfulgt med denne båten en stund og den føyer jo seg inn i en lang rekke av kontrakter/bygging som forsvaret selv styrer.. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Ventus Svart 30.Mars.2019 Del på Facebook Svart 30.Mars.2019 Ref. tidligere innlegg; dette er en del av bildet rundt HI. Hva nå enn de holdt på med på bro - hva foregikk i ops.rommet når en tanker går "hus forbi"? https://sysla.no/maritim/lyttar-dei-intenst-etter-russiske-ubatar/ Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 1.April.2019 Del på Facebook Svart 1.April.2019 Havarikommisjonen skal gjenskape fregattulykken i natt "«Sola TS» vil selv delta i gjenskapingen ved Stureterminalen i Øygarden natt til tirsdag. KNM «Roald Amundsen», et av søsterskipene til KNM «Helge Ingstad», vil også være på plass. – Vi håper å gjenskape deler av det som skjedde for selv å kunne få en bedre situasjonsforståelse, sier Dag S. Liseth i Statens havarikommisjon for transport." Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 1.April.2019 Del på Facebook Svart 1.April.2019 3 hours ago, Duppe said: Havarikommisjonen skal gjenskape fregattulykken i natt "«Sola TS» vil selv delta i gjenskapingen ved Stureterminalen i Øygarden natt til tirsdag. KNM «Roald Amundsen», et av søsterskipene til KNM «Helge Ingstad», vil også være på plass. – Vi håper å gjenskape deler av det som skjedde for selv å kunne få en bedre situasjonsforståelse, sier Dag S. Liseth i Statens havarikommisjon for transport." En kan jo håpe på aprilsnarr... men ingenting er sikkert her =) Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 1.April.2019 Del på Facebook Svart 1.April.2019 Mulig det stemmer båtene er i nærheten Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Gudrun Svart 1.April.2019 Del på Facebook Svart 1.April.2019 De var nå vel ganske "uheldig" med værmeldingen for aktiviteten de planlegger i kveld? Så vidt jeg erindrer var det vel lavt skydekke og mye regn da det gikk galt, eller? Sitér dette innlegget Link to post
ohm Svart 1.April.2019 Del på Facebook Svart 1.April.2019 "Denne natten var det skyfritt, stjerneklart, lite vind og god sikt." https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/vmBGO4/skipssjefen-paa-knm-helge-ingstad-slik-opplevde-han-det-dramatiske-havariet Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 1.April.2019 Del på Facebook Svart 1.April.2019 (redigert) Se der ja.. heheheheh.. Tenkte så mye på alle lysene fra oljeterminalen. Ellers ligger tankeren ennå ved kai mens det skipet som muligens skal være havaristen har hatt seg en tur i fjorden. Redigert 1.April.2019 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 1.April.2019 Del på Facebook Svart 1.April.2019 Mens det ventes på mørket foregår det nå et søk på vestsiden av sotra (vest for Ågotnes for de som er lite kjent). En tom fritidsbåt er funnet tidligere i dag og det søkes etter en person.. En god del ressurser er inne i søket. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 1.April.2019 Del på Facebook Svart 1.April.2019 (redigert) Litt surrealistisk å se at fregatten (Amundsen) går fram og tilbake og leker uten å ane den store faren mens tankeren har gjemt seg inntil øya som en annen Mtb for å gå til angrep på akkurat rett tidspunkt ;-) Ser at TS Sola har satt AIS 2-300 meter bak baugen for å overraske litt mer. https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:4.872/centery:60.616/zoom:14 Redigert 1.April.2019 av mons (see edit history) Sitér dette innlegget Mons Link to post
John_Kr Svart 2.April.2019 Del på Facebook Svart 2.April.2019 (redigert) https://www.nrk.no/hordaland/tre-personer-mistenkte-etter-fregattkollisjonen-1.14501181 Losen, vaktsjefen på KNM «Helge Ingstad» og en ansatt på trafikksentralen på Fedje har status som mistenkte etter kollisjonen med tankskipet «Sola TS», opplyser politiet til NRK. Redigert 2.April.2019 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.