VegJoh Svart 8.November.2019 Del på Facebook Svart 8.November.2019 https://www.dagbladet.no/nyheter/trotthet-lite-erfaring-og-darlig-overvakning/71796765 Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
janet Svart 8.November.2019 Del på Facebook Svart 8.November.2019 VegJoh skrev 16 minutter siden: https://www.dagbladet.no/nyheter/trotthet-lite-erfaring-og-darlig-overvakning/71796765 fin link ikke noen surprise her hva angår fregatten, forøvrig temmelig likt bakteppet for destroyer crashene til amerikans marine ved Japan og ved Singapore for et par år siden lurer på hva de vil si om VTS Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Ida Marie III Svart 8.November.2019 Del på Facebook Svart 8.November.2019 janet skrev 9 minutter siden: fin link ikke noen surprise her hva angår fregatten, forøvrig temmelig likt bakteppet for destroyer crashene til amerikans marine ved Japan og ved Singapore for et par år siden Må si meg enig..noen annen forklaring ville være vanskelig... janet skrev 9 minutter siden: lurer på hva de vil si om VTS Sikkert litt pepper der også... Men det forandrer ikke det faktum at enhver skipper er ansvarlig for sin egen navigering... Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 8.November.2019 Del på Facebook Svart 8.November.2019 (redigert) Hele rapporten: https://www.aibn.no/Sjofart/Avgitte-rapporter/2019-08-eng?pid=SHT-Report-ReportFile&attach=1 Kortversjonen: https://www.aibn.no/Sjofart/Avgitte-rapporter/2019-08-eng?iid=27420&pid=SHT-Report-Attachments.Native-InnerFile-File&attach=1 Redigert 8.November.2019 av S/Y Emma (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
janet Svart 8.November.2019 Del på Facebook Svart 8.November.2019 om jeg husker riktig så hadde KNM sin rapport ferdig for noen uker siden, men har ventet med publisering i påvente av SHKs rapport er spent på hva KNM vil si om hvilke planer de har for å unngå at dette gjentar seg Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Ida Marie III Svart 8.November.2019 Del på Facebook Svart 8.November.2019 Helt ufattelig...2 offiserer på HI ser tankeren både på ais og radar, men er usikker på hva det er....? Kan dette virkelig stemme..? Sitér dette innlegget Link to post
janet Svart 8.November.2019 Del på Facebook Svart 8.November.2019 trening/erfaring og BRM - er satsningsområder for KNM og mange andre steder Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Stradivarius Svart 8.November.2019 Del på Facebook Svart 8.November.2019 Ida Marie III skrev 23 minutter siden: Helt ufattelig...2 offiserer på HI ser tankeren både på ais og radar, men er usikker på hva det er....? Kan dette virkelig stemme..? Og fordi de ikke vet hva det er, kjører de like godt rett inn i det, for å finne ut hva det er "the hard way"? Sa de ikke like etter kollisjonen at de hadde truffet et ukjent objekt? Forsøket på å finne ut hva det var ved å krasje med det var altså mislykket. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 8.November.2019 Del på Facebook Svart 8.November.2019 Men er teksten i rapporten riktig, så observerte de 2 offiserene på HI tankeren på både radar og AIS, men forstod ikke var det var.... hvordan kan det misforståes...? Sitér dette innlegget Link to post
Fiocchi Svart 8.November.2019 Del på Facebook Svart 8.November.2019 Det er vel ikke de skarpeste knivene som velger en karriere i forsvaret? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 8.November.2019 Del på Facebook Svart 8.November.2019 janet skrev 57 minutter siden: lurer på hva de vil si om VTS VTS får også passet sitt påskrevet: https://www.aibn.no/Sjofart/Avgitte-rapporter/2019-08 "I forkant av kollisjonen hadde ikke Fedje sjøtrafikksentral fulgt med på fregattens seilas sørover i Hjeltefjorden." "Kystverket hadde ikke etablert menneskelige, tekniske og organisatoriske barrierer for å sikre tilstrekkelig trafikkovervåking. Overvåkingssystemets funksjonalitet med hensyn til automatiske plotte-, varslings- og alarmfunksjoner, var ikke tilstrekkelig tilpasset utøvelsen av sjøtrafikksentraltjenesten. Manglende overvåking førte til at trafikklederen ikke hadde tilstrekkelig situasjonsforståelse og oversikt over sitt virkeområde. Fedje sjøtrafikksentral ga dermed ikke relevant og rettidig informasjon til de involverte fartøyene, og de foretok ikke trafikkregulering for å sikre tankskipets avgang fra Stureterminalen." Det gjelder også TS Sola med bla dette: "Statens havarikommisjon for transport tilrår at rederiet Tsakos Columbia Shipmanagement S.A. etablerer sikkerhetstiltak for bruk av dekksbelysning, som sikrer at belysningen ikke kommer i konflikt med synlighet av navigasjonslanterner." Det blir spennende å høre hva mer som kommer etterhvert. Underlig at plassering i leia så langt ikke har blitt nevnt. Ida Marie III skrev 42 minutter siden: Helt ufattelig...2 offiserer på HI ser tankeren både på ais og radar, men er usikker på hva det er....? Kan dette virkelig stemme..? Som det kommer fram av rapporten så har de tydeligvis hatt personellproblemer i KNM de siste årene med den konsekvens at uerfarne har steget for fort i gradene og fått for mye ansvar. Det forklarer vel det meste. Unge og uerfarne gutter og jenter som har manglet situasjonsforståelse. Greit å dure gjennom befalskole og sjøkrigsskole og tilegne seg noen bøker, men det erstatter ikke erfaring. Denne hendelsen er jo så graverende at man kan begynne å lure på hvordan det personellet har blitt sjekket ut overhode. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
JRK Svart 8.November.2019 Del på Facebook Svart 8.November.2019 Før det tar helt av her. (ida marie skriver og flere kommenterer), og uten at det har betydning for selve skyldfordelingen. Det står nå svart på hvitt på NRK's hjemmesider i dag: Klokken 22.38: Skrur av automatisk identifikasjon Utenfor Måløy skrur «Helge Ingstad» av AIS-systemet. Det betyr at andre kan se fartøyet som en prikk på radaren. Men de får ikke noe informasjon om hva slags fartøy som kommer. Krigsskipet kan like gjerne se ut som en fiskebåt. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 8.November.2019 Del på Facebook Svart 8.November.2019 (redigert) JRK skrev 12 minutter siden: Før det tar helt av her. (ida marie skriver og flere kommenterer), og uten at det har betydning for selve skyldfordelingen. Det står nå svart på hvitt på NRK's hjemmesider i dag: Klokken 22.38: Skrur av automatisk identifikasjon Utenfor Måløy skrur «Helge Ingstad» av AIS-systemet. Det betyr at andre kan se fartøyet som en prikk på radaren. Men de får ikke noe informasjon om hva slags fartøy som kommer. Krigsskipet kan like gjerne se ut som en fiskebåt. Er usikker på poenget ditt her... Dette er helt vanlig med marinefartøy, jeg ser dem aldri på min AIS... og er vel egentlig innafor... og er heller ikke årsaken til ulykken... Redigert 8.November.2019 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 8.November.2019 Del på Facebook Svart 8.November.2019 JRK skrev 13 minutter siden: Før det tar helt av her. (ida marie skriver og flere kommenterer), og uten at det har betydning for selve skyldfordelingen. Det står nå svart på hvitt på NRK's hjemmesider i dag: Klokken 22.38: Skrur av automatisk identifikasjon Utenfor Måløy skrur «Helge Ingstad» av AIS-systemet. Det betyr at andre kan se fartøyet som en prikk på radaren. Men de får ikke noe informasjon om hva slags fartøy som kommer. Krigsskipet kan like gjerne se ut som en fiskebåt. Om det er en fregatt eller en fiskebåt, så forandrer det vel ikke noe ansvar eller ansvarsfraskrivelse? Det seiler tusenvis av båter langs kysten uten Ais. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 8.November.2019 Del på Facebook Svart 8.November.2019 JRK skrev 18 minutter siden: Utenfor Måløy skrur «Helge Ingstad» av AIS-systemet. Det er vel ikke korrekt. Det har kommet frem tidligere at de skrudde av AIS senderen men ikke mottaket. Så de hadde hele tiden mulighet til å se Sola TS på AIS. Sitér dette innlegget Link to post
Havarita Svart 8.November.2019 Del på Facebook Svart 8.November.2019 (redigert) Leste igjennom kortversjonen. Synes det er flott at aksjoner deles ut til alle parter, og at aksjonene er relevante. Denne granskingen har ikke som formål å fordele skyld, kun peke mot forbedringer som kan øke sikkerheten. Håper de følger opp i ettertid og vurderer godheten av de tiltakene partene må treffe. Flott at de også plukket opp at Losen på Sola synes å ha tatt en for stor rolle. Hans rolle er ikke kaptein eller styrmann. Han er rådgiver for brobesetningen på Sola. Om fartøyet selv hadde kommunisert med VTS og de andre, tror jeg kommunikasjonen hadde vært klarere, og alle involverte hadde fått førstehåndskunnskap, da den hadde foregått på engelsk. Tror det hadde strammet opp kvaliteten på samtalene også. Det har i denne tråden blitt diskutert Solas valg av seilingsrute (bestikk). Den er dog ikke omtalt eller problematisert i rapporten. Redigert 8.November.2019 av Havarita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 8.November.2019 Del på Facebook Svart 8.November.2019 Mix skrev 5 minutter siden: Så de hadde hele tiden mulighet til å se Sola TS på AIS. Noe rapporten også skriver at de faktisk gjorde... De forstod rett og slett ikke hva de så på AIS og radar, ennå de diskuterte det seg i mellom... Er dette fakta, så er det nesten sinnsykt... Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 8.November.2019 Del på Facebook Svart 8.November.2019 Ida Marie III skrev 3 minutter siden: Noe rapporten også skriver at de faktisk gjorde... De forstod rett og slett ikke hva de så på AIS og radar, ennå de diskuterte det seg i mellom... Er dette fakta, så er det nesten sinnsykt... Det er nok fakta. Det kommer jo også tydelig fram at KNM brister på å ivareta forsvarlig nivå på erfarent personell. Tipper at overgangen fra simulator til den virkelige verden har blitt for stor, og så har alt gått i ball for de uerfarne mannskapene. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
hanto1 Svart 8.November.2019 Del på Facebook Svart 8.November.2019 Hadde HI skjønt hva de så hadde båtplassen hatt en tråd mindre.. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 8.November.2019 Del på Facebook Svart 8.November.2019 .. den hadde iallfall blitt veldig mye kortere Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mulligan Svart 8.November.2019 Del på Facebook Svart 8.November.2019 Jeg reagerte også på at kommisjonen sa att to av personene på brua hadde for dårlig syn til brovakthold. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 8.November.2019 Del på Facebook Svart 8.November.2019 (redigert) Slettet, misforstod innlegget jeg siterte. Redigert 8.November.2019 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Havarita Svart 8.November.2019 Del på Facebook Svart 8.November.2019 Utdanningskapasiteten til å skaffe kompetent personell mangler rett og slett. En ting er at vi har lavt antall fregatter å operere. Vi klarer heller ikke å utdanne folk til å operere de få vi har. Skremmende. Vi er nå i fredstid. Om det skulle oppstå et virkelig behov for de forsvarskapasiteter vi har, så er det bare å trykke på knappen..... .. eller be trusselen om å vente litt. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 8.November.2019 Del på Facebook Svart 8.November.2019 Mulligan skrev 7 minutter siden: Jeg reagerte også på at kommisjonen sa att to av personene på brua hadde for dårlig syn til brovakthold. reagerte på dette jeg også, men kommisjonen mente att det ikke betydde noe, eller veldig lite, att settet de jobbet på hadde den avgjørende årsak reagerte også på att rorsman på HI, tidl hadde sett att ‘lysklumpen’ (TS Sola) rørte seg..... og tok for givet att vakt.off. såg dette selv......så han sa ikke noe. nå kan jeg ikke bro-prosedyrer.....mulig en rorsman bare skall repetere ny kurs, og stille styre båten videre Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Komodo Svart 8.November.2019 Del på Facebook Svart 8.November.2019 Havarita skrev 16 minutter siden: Skremmende. Vi er nå i fredstid. Om det skulle oppstå et virkelig behov for de forsvarskapasiteter vi har, så er det bare å trykke på knappen..... .. eller be trusselen om å vente litt. Omtrent som på slutten av 1930 tallet altså... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.