Jump to content

KNM Helge Ingstad kollidert med tankskip. Se 1. innlegg før du poster.


Knallipadden

Recommended Posts

Stradivarius skrev for 9 timer siden:

Hadde han sagt ifra med en gang at de ville kjøre rett inn i et tankskip om ett minutt om de ikke endret kurs eller fart, ville det antakelig tvunget frem et annet handlingsmønster fra Helge Ingstad.

Det tror jeg både losen og trafikksentralen hadde sagt i fra om hvis de visste at HI ikke så Sola ts. Men begge to har sikkert en oppfatning om at HI var klar over tankskipet og derfor var litt tilbakeholdne med advarslene og ventet at HI skulle foreta seg noe.                                                              At staten(marinen) har saksøkt tankrederiet forstår jeg er ganske vanlig i slike ulykker. Men både los og trafikksentral er jo også staten, så hvordan kan rederiet lastes? Tror jeg saksøker staten for å bruke mine skattekroner på en sak de neppe kan vinne så mye på:headbang:

Link to post
Share on other sites

Sjøholken skrev 33 minutter siden:

Jeg synes VHF kommunikasjonen var elendig fra alle involverte parter....

Det er jeg enig i. Var selv innom sambandet under førstegangstjenesten og det var klare regler hvordan samtaler skulle føres, og ikke minst hvis man ikke fikk et klart svar innen 10 sek tror jeg det var. Derfor er det underlig at HI stryker med glans når det gjelder dette, men også de andre to. Nå har ikke jeg VHF og vet ikke hvordan slike samtaler skal føres. Der er vel regler for det også, og hvis disse er brutt så er jo det et punkt som sikkert blir trukket frem. Men igjen, alle som er på sambandet er jo staten, ikke rederiet, så det skal bli spennende og se hvor dette ender.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hegra skrev for 1 time siden:

Men igjen, alle som er på sambandet er jo staten, ikke rederiet, så det skal bli spennende og se hvor dette ender.

 

Godt poeng.. nå var det vel også en episode med HI og et lasteskip tidligere på kvelden...der lasteskipet meldte fra om en "tvilsom" navigering fra HI side...unødvendig nær passering....

Muligens sivil trafikken i området kjenner til disse "skinnangrepene" og at losen en stund tenkte at en slik " lek " var på gang igjen fra HI side..? 

 

 

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 15 minutter siden:

 

Nå er vel losen kun en rådgiver mens kapteinen fortsatt er kaptein, eller?

Sikkert riktig det, men samtalene gikk på norsk, og da er det vel vanskelig for kapteinen og avgjøre hva som ble sagt på radioen hvis han selv ikke forsto norsk. Akkurat det aner jeg ikke noe om. Han burde jo være trygg når han har los, trafikksentral og en topp utstyrt fregatt i nærheten. Så på hvilket tidspunkt han skulle overtatt styringen på både radio og sitt eget skip ville være vanskelig hvis han ikke vet hva som ble sagt. Han kunne jo bedt om at samtalene skulle føres på et språk han forsto kanskje.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hegra skrev for 12 timer siden:

At staten(marinen) har saksøkt tankrederiet forstår jeg er ganske vanlig i slike ulykker.

Rederiet til Sola ble saksøkt fem dager etter ulykken. Det må sees på som en rutinehandling. Det har vært meklingen mellom statens og rederiets representanter, men de blir ikke enige om skyldfordeling. Det er ført rettsbok så det er sikkert mulig å lese seg opp for interesserte. Saken som kommer opp september neste år dreier seg utelukkende om skyld. Evt økonomi må bli i en egen sak.

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev for 15 timer siden:

De ble vel anropt og advart en del ganger...

At de ikke selv aner hvor de er, og hva de har foran seg, kan neppe andre klandres for...

 

Det er ingen som sier at andre kan klandres for adferden til Helge Ingstad. Men de andre involverte kan klandres for sin egen mangelfulle kommunikasjonsevne. Det stemmer at Helge Ingstad ble anropt flere ganger, men jeg er ikke ubetinget enig i at de ble advart. De ble bedt om å ta styrbord, noe de avslo. Senere ble de bedt om å "gjøre noe" fordi de "begynte å nærme seg veldig". Etter det fikk de bare beskjeden: "Drei!". Ikke på noe tidspunkt, før det var for sent, ble det opplyst om at hva som var i ferd med å skje og hvilken tidshorisont det var snakk om.

 

Når man kaller opp et annet skip for å avverge en kollisjon, blir det feil å legge til grunn at skipet man kaller opp har full oversikt over situasjonen, for da vil denne oppkallingen være meningsløs. Når man finner det nødvendig å kalle opp Helge Ingstad gjentatte ganger, er det mildt sagt svakt at man i realiteten ikke oppgir noe informasjon om bidrar til å avverge kollisjonen. Ordren "ta styrbord med en gang" er ikke informasjon og den ble dessuten avslått, og selv om mannskapet på Helge Ingstad stikker av med en soleklar førstepremie i idiotisk adferd, burde man ikke bare se bort fra at den radiokommunikasjonen burde kunne avverget kollisjonen ikke fungerte.

 

Slik jeg oppfatter situasjonen, trodde Helge Ingstad at de hadde klart farvann rett foran seg. Da de ble kalt opp, antok de derfor at dette hadde å gjøre med noe de hadde mye lenger foran seg og de trodde derfor at de hadde mye lenger tid på seg til å ta et par grader styrbord enn de faktisk hadde. Samtidig later losen på Sola TS til å forutsette at Helge Ingstad sitter og følger med på AIS og radar (slik de burde). Derfor forteller han dem ikke hva som er i ferd med å skje. Radiokommunikasjonen fungerte derfor ikke som en sikkerhetsfunksjon for å unngå kollisjon og det er en stygg ripe i lakken for alle involverte.

Link to post
Share on other sites

hegra skrev On 10.10.2019 at 9.42:

(...) både los og trafikksentral er jo også staten, så hvordan kan rederiet lastes? (...)

 

Artig nok er ikke losen staten i erstatningsrettslig sammenheng. Når en skal se på arbeidsgiveransvaret, skal losen anses å være «i fartøyets tjeneste», jfr. losloven § 10. :-)

Link to post
Share on other sites

Stradivarius skrev for 11 timer siden:

Det er ingen som sier at andre kan klandres for adferden til Helge Ingstad.

 

Johannes skrev 1 time siden:

Mja.. bortsett fra forsvaret som absolutt klander Sola TS......

 

Forsvaret sier ikke at Sola TS kan klandres for adferden til HI. De sier at Sola skal klandres for egen adferd.

Link to post
Share on other sites

On 10/10/2019 at 12:14 AM, Stradivarius said:

 

Det er vel ingen som snakker om storulykke i det hele tatt, før det er for sent og losen på Sola TS sier: "Det blir kollisjon, det her da!"

 

Hadde han sagt ifra med en gang at de ville kjøre rett inn i et tankskip om ett minutt om de ikke endret kurs eller fart, ville det antakelig tvunget frem et annet handlingsmønster fra Helge Ingstad. Men de fulgte av en eller annen grunn ikke med på AIS eller på radar (hvilket jeg selvsagt holder dem til last), og da heller ingen andre fortalte dem om hva som var i ferd med å skje, resulterte deres seilas i blinde i en kollisjon.

 

Nå har jeg selvsagt forståelse for at det er vanskelig å for de andre involverte å forutse at en fregatt seiler rundt i blinde  i en trafikkert led som dette, men når man først tar seg bryet med å kalle dem opp og be dem endre kurs, kan man godt samtidig oppgi begrunnelsen, fordi dette vil oppklare potensielle misforståelser. Hvis Helge Ingstad hadde fått beskjed om at de måtte endre kurs i løpet av et minutt for å unngå å kjøre rett inn i et tankskip, mistenker jeg at de ville endret kurs, og kanskje de da også ville sjekket radar og AIS og gjort et litt mer helhjertet forsøk på å orientere seg.

 

Ordet ble ikke konkret nevnt - men av kontekst / ordbruk kan en minimum undres over hva de på HI tenkte ut i fra ordbruken. Det er nok ikke helt vanlig (?) at det er så spisset/konkret og faktisk kanskje "ordknapt"; og det er i seg selv et varselflagg (for meg i hvertfall).

Tidshorisonten er som nevnt før svært viktig - TS Sola gjør alt de gjør (og kan) for å unngå sammenstøt - utover 100% korrekt radioprosedyre - på svært få minutter. Det må en ikke glemme!

 

I pressede situasjoner er reaksjonsmønstre så klart helt annerledes enn fra sofakroken og skrivebordet, og vil tro (delvis, spekulasjon uansett) at Sola TS ALDRI kunne ha forstått og antatt nivået av inkompetanse fra HI i den situasjonen som er i ferd med å utspille seg. Husk at HI har "alt" på sin side; manøvrerbarhet, sensorer, mannskap.... Sola TS er på en måte rådyret fanget i fjernlysene.

 

En diskusjon om at hvem som klandrer hvem er egentlig OK. Det er nå slik at når sammenstøt har skjedd er trolig alle (objektivt) å klandre. Det er dog 99.9% vs. 0.1% - så en må ta det inn i vurderingen av normal språkbruk også. At man saksøker (pro forma) for å dekke den 0.1% er strengt tatt OK, men det er også ganske så annet enn "Arne Pran" den oppførselen ansvarlige offiserer i Forsvaret utviser... På mange nivåer!

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Vassdal-ulykken

Link to post
Share on other sites

@Ventus Vel, jeg er rimelig sikker på de aller fleste kunne gjort mer for å forhindre at dette skulle ende i kollisjon... 

Selvfølgelig burde HING ikke kollidere med SOLA TS, og de burde ha fulgt med i timen.... Men det er mye opp til kollisjonen som burde ha blitt gjort anderledes, for eksempel kommunikasjonen over VHF.

Men jeg finner det meget sløvt at SOLA TS ikke skrur av flombelysningen sin, slik at lanternene lettere kan sees. Jeg finner det også litt merkelig at de brukte Aldis lampe til å blinke på HING... en aldis lampe er ikke spesielt sterk og den har en meget konsentrert svak stråle, det er ikke sikkert den kunne oppfattes i alt flomlyset....

 

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev 1 time siden:

Var ikke poenget med flomlyset at folkene fremdeles jobbet på dekk? 

Det stemmer. Det er litt å gjøre på dekk når ei dame av den størrelsen legger ut fra kai. Men kan allikevel bli interessant om Sola's flomlys vil tale til HI sin "fordel" i rettsaken(e). 

Uansett vil det vel innebære risiko for mannskap på dekk å skru av alt lys sånn plutselig. Men på en annen måte er det vel risiko for mannskap på dekk å få en fregatt hengende i ankeret.

Link to post
Share on other sites

Johannes skrev 16 minutter siden:

Enkelte kunne kanskje tro at et tankskip med flombelysning var såpass lett å få øye på at det ikke var nødvendig å se lanterner for å ta nødvendige forholdsregler.

:giggle: Du er inne på noe der...

Men nå trodde de vel dette var Stureterminalen og da er vel greit å bare brase inn i det.

 

 

Link to post
Share on other sites

11 hours ago, Mix said:

Men nå trodde de vel dette var Stureterminalen og da er vel greit å bare brase inn i det.

 

Det er klart:wink: 

 

Når jeg har møtt større ferger og cruise-skip i nattens mulm og mørke er det ikke uten videre enkelt å skille ut laterner i lyshavet. Men der også går det ganske greit å forholde seg til at det er et større fartøy på tur, og ta nødvendige forholdsregler.

 

Link to post
Share on other sites

Sola TS hadde ca 4 knop. I praksis nesten stilleliggende sammenliknet med HI. 

 

Men hvordan hadde situasjonen vært dersom Sola TS hadde lagt for anker pga feks motorsvikt, med fullt flomlys på? Hadde da Sola TS hatt skyld?

 

Hadde allikevel HI brast inn i Sola TS, fordi de trodde det var terminalen?

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Sjøholken skrev for 16 timer siden:

@Ventus Vel, jeg er rimelig sikker på de aller fleste kunne gjort mer for å forhindre at dette skulle ende i kollisjon... 

Selvfølgelig burde HING ikke kollidere med SOLA TS, og de burde ha fulgt med i timen.... Men det er mye opp til kollisjonen som burde ha blitt gjort anderledes, for eksempel kommunikasjonen over VHF.

Men jeg finner det meget sløvt at SOLA TS ikke skrur av flombelysningen sin, slik at lanternene lettere kan sees. Jeg finner det også litt merkelig at de brukte Aldis lampe til å blinke på HING... en aldis lampe er ikke spesielt sterk og den har en meget konsentrert svak stråle, det er ikke sikkert den kunne oppfattes i alt flomlyset....

 

 

Det er en hel del dekksarbeid som gjenstår etter avgang, sjøsikring osv. bl.a. hadde man trosse til taubåt i hekk så dekksbelysningen er alltid på en stund etter avgang. TS SOla opererte på ingen måte unikt som sådan.  Dekksmannskapet kan ikke gå rundt med hodelykter, det er lux-krav til arbeidsbelysningen ombord.

Og at dette jammer både radar og AIS ombord på Helge Ingstad skal man nok få store problemer med å overbevise noen om, det burde iallefall ikke levne noen tvil om at her er det noe man ikke bør kjøre på.

 

Aldis lampa er et krav innenfor det maritime regelverket. Det er nok derfor den ble benyttet.

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev 1 minutt siden:

Sola TS hadde ca 4 knop. I praksis nesten stilleliggende sammenliknet med HI. 

 

Men hvordan hadde situasjonen vært dersom Sola TS hadde lagt for anker pga feks motorsvikt, med fullt flomlys på? Hadde da Sola TS hatt skyld?

 

Hadde allikevel HI brast inn i Sola TS, fordi de trodde det var terminalen?

 

 

Det skal man jammen ikke se bort ifra at de hadde gjort.

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev 1 time siden:

Det er en hel del dekksarbeid som gjenstår etter avgang, sjøsikring osv. bl.a. hadde man trosse til taubåt i hekk så dekksbelysningen er alltid på en stund etter avgang. TS SOla opererte på ingen måte unikt som sådan. 

Sikkert dumt spørsmål. Men er dekksbelysningen designet på en slik måte at den blender andre sjøfarende, eller er den plassert og utformet slik at den lyser mot dekk og arbeidsstedene ombord, med tanke på å ikke lyse utover? Som du sier så er det vel ikke så spesielt at et fartøy legger fra kai med dekksbelysning, så dette bør det vel finnes etablerte rutiner for som er iht. sjøveisreglene. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...