Jump to content

KNM Helge Ingstad kollidert med tankskip. Se 1. innlegg før du poster.


Knallipadden

Recommended Posts

Ser ut som det blir en endring av språk for VTSn

 

Havarikommisjonen mener at språkvalg var uheldig, men det var ikke en medvirkende faktor til ulykken. Havarikommisjonen anser det imidlertid som viktig for sikkerheten at alle forstår det som kommuniseres internt på bro og eksternt på VHF. Korte sikkerhetsmeldinger på både norsk og engelsk burde kunne gis. Ifølge Kystverket vil de foreslå å endre bestemmelsen om språk ved neste revisjon av sjøtrafikkforskriften (se kapittel 1.17.3.6)

 

1.17.3.6
(F) Krav til bruk av engelsk språk i sjøtrafikksentralenes tjenesteområder
Sjøtrafikkforskriften har krav om at skipsfører eller den som fører kommando i hans sted, må kunne kommunisere på skandinavisk eller engelsk, dersom fartøyet ikke bruker los. Eksisterende ordning med kommunikasjon på både skandinavisk og engelsk øker sannsynligheten for at informasjon blir gitt på et språk som ikke alle involverte navigatører forstår. Erfaring fra sjøtrafikksentralene tilsier at en bør vurdere å kreve at all kommunikasjon i tjenesteområdene til sjøtrafikksentralene kun skal foregå på engelsk.
Kystverket vil foreslå å endre bestemmelsen om språk ved neste revisjon av sjøtrafikkforskriften. Dette må sees i sammenheng med at det i 2020 vil bli etablert internasjonale retningslinjer for sjøtrafikksentralenes VHF kommunikasjon.

 

 

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

12 hours ago, Ugleseth said:

Dette er klassisk eksempel på en ulykke hvor mennesket feiler. Jeg vil anta at i over 95 % av ulykkene er det mennesket som feiler .

 

 

Du trenger terapi. Her er et forslag til en start: https://www.amazon.com/Field-Guide-Understanding-Human-Error-ebook-dp-B00BL0OZ0E/dp/B00BL0OZ0E/ref=mt_kindle?_encoding=UTF8&me=&qid=

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev for 2 timer siden:

 

Vi har forstått at du ønsker at hele samfunnet skal gå i hvilemodus mellom kl 22.00 til 07.00....

Men det dreier seg ikke om det...

 

 

Jaget etter mer effektivitet krever sitt Ida Marie. Helt vanlig å sovne på nattjobb ser det ut for..  Jeg husker som soldat at man fikk refs hvis man sovnet på vakt.

 

Denne ulykken hadde aldri skjedd om skipet hadde gått samme kurs på datid.  Da finner man noen  svar. Det gjelder å ha mange  gode barrier. Jeg antar at de fleste skipskatastrofer skjer om natten, på den tiden hvor det kreves høyest åvervåkenhet og hvor befalet er minst åvervåkne . Det er en dårlig kombinasjon. Man kan selvsagt finne et lettvint medvirkende årsak at skipsføreren var uerfaren. Det holder ikke

 

https://www.dagbladet.no/nyheter/trotte-piloter-sovner-bak-stikka/62239197

 

Link to post
Share on other sites

Ugleseth skrev 10 minutter siden:

Denne ulykken hadde aldri skjedd om skipet hadde gått samme kurs på datid.

 

Så du mener at alle skip skal begynde å seile kun på dagtid? Du er noe for deg selv du. :giggle: 

Både dagskift og nattskift har akkurat like lang kviletid ombord, så det burde ikke vært forskjell på våkenhet uansett om enn seiler på natt eller dag.

Link to post
Share on other sites

Gunga Din skrev for 1 time siden:

Ser ut som det blir en endring av språk for VTSn

 

Havarikommisjonen mener at språkvalg var uheldig, men det var ikke en medvirkende faktor til ulykken. Havarikommisjonen anser det imidlertid som viktig for sikkerheten at alle forstår det som kommuniseres internt på bro og eksternt på VHF. Korte sikkerhetsmeldinger på både norsk og engelsk burde kunne gis. Ifølge Kystverket vil de foreslå å endre bestemmelsen om språk ved neste revisjon av sjøtrafikkforskriften (se kapittel 1.17.3.6)

 

1.17.3.6
(F) Krav til bruk av engelsk språk i sjøtrafikksentralenes tjenesteområder
Sjøtrafikkforskriften har krav om at skipsfører eller den som fører kommando i hans sted, må kunne kommunisere på skandinavisk eller engelsk, dersom fartøyet ikke bruker los. Eksisterende ordning med kommunikasjon på både skandinavisk og engelsk øker sannsynligheten for at informasjon blir gitt på et språk som ikke alle involverte navigatører forstår. Erfaring fra sjøtrafikksentralene tilsier at en bør vurdere å kreve at all kommunikasjon i tjenesteområdene til sjøtrafikksentralene kun skal foregå på engelsk.
Kystverket vil foreslå å endre bestemmelsen om språk ved neste revisjon av sjøtrafikkforskriften. Dette må sees i sammenheng med at det i 2020 vil bli etablert internasjonale retningslinjer for sjøtrafikksentralenes VHF kommunikasjon.

 

 

 

tja,

endrer man til kun engelsk får man et problem, VTS håndterer også fritidsbåtflåten og liten fiskebåtflåten,

der vil det være et antall sjåfører som ikke behersker englandsk

 

V8 rules.

 

Link to post
Share on other sites

Ja fritidsbåter større enn 24m har meldeplikt, men vi små kan ju ha nytte av lytte på trafikken

 

tror de fleste idag grejjer engelsk, så godt att man kan henge med i snakket.

 

i det konkrete fallet her med Sola TS er det ingen på broen, unntatt losen som forstår vad Fedje sier,

losen får oversette alt........det gjør noe med samarbeidet på broen, eller teamworket

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Ugleseth skrev for 1 time siden:

Denne ulykken hadde aldri skjedd om skipet hadde gått samme kurs på datid. 

 

 

Det betyr vel atman stort sett kan legge ned all skipstrafikk rundt i verden? Er klar over at man i gamle dager seilte langs kysten og forøtyet til land når natten kom, men da tok det til gjengjeld noen måneder å komme fra f.eks Tyrkia til Spania og varer som kommer fra Japan eller Kina og skal til Norge får vel da transporteres med jernbane, dog kun på dagtid. Og krig skal kun bedrives på dagtid i dagslys og helst innenfor arbeidsmiljølovens betingelser mht bruk av overtid, eller kanskje avspasering er løsningen.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Gunga Din skrev 49 minutter siden:

Ja fritidsbåter større enn 24m har meldeplikt, men vi små kan ju ha nytte av lytte på trafikken

 

tror de fleste idag grejjer engelsk, så godt att man kan henge med i snakket.

 

i det konkrete fallet her med Sola TS er det ingen på broen, unntatt losen som forstår vad Fedje sier,

losen får oversette alt........det gjør noe med samarbeidet på broen, eller teamworket

hallo!

 

VTS er for ALLE båter, også de på 7 meter

 

VTS er trafikk konstabel, rødt og grønt lys, sving til høyre her og til venstre der, stop der

 

hold godt til høyre i gata og ikke kryss gata før M/S ditten datten har passert

 

ikke seil inn i det sundet før m/s stor båt har passert  + + +

 

VTS skal ikke kunne kommunisere med de fleste, de skal kunne kommunisere med ALLE

 

da ROC kravet kom for fiskeflåten ble det et helvete,

et lass med fiskere rundt om i Norge som ikke kan tilstrekkelig engelsk til å passere en ROC eksamen

 

V8 rules.

 

Link to post
Share on other sites

janet skrev 26 minutter siden:

hallo!

VTS skal ikke kunne kommunisere med de fleste, de skal kunne kommunisere med ALLE


og da trenger man ett språk som alle kan forstå.......

 

ta Gøteborg som eksempel, VTS Gøteborg kommuniserer på engelsk med svenske båter, just for att alle båter i nærheten, som ikke har skandinavisk talende personer på broen skall forstå.

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

@Gunga Din ja, det er nok lurt å ha engelsk som VTS språk. Hvis man ikke skjønner hva som blir sagt, så er det vel ingenting i veien for at man kan be VTS om å ta det på norsk. Det er flere og flere som behersker engelsk, jeg tror det er flere som ikke behersker norsk enn omvendt. Slik det nevnes i rapporten at de to fra Filippinene på SOLA TS ikke forsto norsk (uten at det var avgjørende).

Link to post
Share on other sites

Gunga Din skrev 17 minutter siden:


og da trenger man ett språk som alle kan forstå.......

 

ta Gøteborg som eksempel, VTS Gøteborg kommuniserer på engelsk med svenske båter, just for att alle båter i nærheten, som ikke har skandinavisk talende personer på broen skall forstå.

jada jada, fatter det og i og for seg vettugt nok

men i den grad MSI formidles burde kanskje begge målføre benyttes, både norsk og engelsk

 

 

men der  er også en bunch som vil falle mellom stolene

det er et antall folk over 50/60 år som pløyer vann og som ikke behersker engelsk, noen også i yrkessammenheng

V8 rules.

 

Link to post
Share on other sites

bellen skrev for 2 timer siden:

 

Så du mener at alle skip skal begynde å seile kun på dagtid? Du er noe for deg selv du. :giggle: 

Både dagskift og nattskift har akkurat like lang kviletid ombord, så det burde ikke vært forskjell på våkenhet uansett om enn seiler på natt eller dag.

Tull og tøys. Du kan bedre .Nå må du engasjere deg litt mer.

 

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 2 timer siden:

 

Det betyr vel atman stort sett kan legge ned all skipstrafikk rundt i verden? Er klar over at man i gamle dager seilte langs kysten og forøtyet til land når natten kom, men da tok det til gjengjeld noen måneder å komme fra f.eks Tyrkia til Spania og varer som kommer fra Japan eller Kina og skal til Norge får vel da transporteres med jernbane, dog kun på dagtid. Og krig skal kun bedrives på dagtid i dagslys og helst innenfor arbeidsmiljølovens betingelser mht bruk av overtid, eller kanskje avspasering er løsningen.

Kan jo spørre deg om det er nødvendig å fly turistene hjem om natta  eller ha nattåpne bensinstasjoner og matbutikker.

 

 Når det gjelder nødvendige oppdrag som skipstrafikken skal det legges inn lengre hviletider , økt beredskap og gode barrierer. 

 

Forøvrig blir jo folk flest huggærne I hue og kropp når klokka stilles om til vintertid.  Flere ulykker på veien  og legfolk anser det som helseskadelig.

 

Link to post
Share on other sites

 

på dampradioen i ettermiddag,

det meldes at Los forbundet er av den mening at rapporten fullstendig frikjenner losen for all skyld

i forb. med ulykken

 

følgelig må politiet snarest fjerne MISTENKT etiketten fra losen på bulk kjerra

 

du snakker altså,

makan til svada, loser må faen meg være mindre begavet som kan yttre slikt piss

 

V8 rules.

 

Link to post
Share on other sites

@janetLoser har ingen rettigheter eller ansvar ombord i et skip. Alt ansvar ligger på kapteinen uansett om det er los eller ikke ombord. Loser kan kun komme med anbefalt seilingsrute i henhold til myndighetenes krav, men det er opp til kapteinen eller ansvarshavende offiser på broa å etterleve dette. Loser kan kun siktes om han har trådt uforsvarlig. 

Og hva uforsvarlig har losen gjort? Han prøvde jo å komme i kontakt med HI lenge før kollisjonen. 

Redigert av bellen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 7 minutter siden:

 

Du er klar over at vår moder jord har forskjellige tidssoner? Hatt god ferie forresten?

dette er kanskje litt utenom tema men hører med for å få et riktig perspektiv. Passasjerene på charterturen er helt utslitte etter å ha blitt sendt hjem om natta fra Tyrkia.

 

Hva med pilotene, skipsførerne , navigatøren eller bussjåføren . Kan de også være helt utmattet etter å ha vært på ,,chartertur,, dag ut og dag inn i årevis. Når de feiler får de liten sympati.

 

spørsmålet blir alltid hvem kan gjøre jobben billigst.

https://www.vg.no/reise/i/A2b3Rj/gjeeeesp-avreise-fr-soloppgang-det-er-charter-det

 

 

Link to post
Share on other sites

bellen skrev for 1 time siden:

Hva er tull og tøys? 

Bare for å gjøre ting enklere for meg, og sikkert mange andre her inne til å forstå deg; Hva erfaring har du med drift av skip? 

 

Denne erfaringen kan du etter alt å dømme oppsummere i sin helhet på baksiden av et frimerke med sprittusj.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...