Jump to content

KNM Helge Ingstad kollidert med tankskip. Se 1. innlegg før du poster.


Knallipadden

Recommended Posts

2 hours ago, John_Kr said:

https://www.nrk.no/hordaland/tre-personer-mistenkte-etter-fregattkollisjonen-1.14501181

 

Losen, vaktsjefen på KNM «Helge Ingstad» og en ansatt på trafikksentralen på Fedje har status som mistenkte etter kollisjonen med tankskipet «Sola TS», opplyser politiet til NRK.

 

Det er en interessant rekkefølge her, samt at dette er "nyheter" - ville forventet at det var deafult fra øyeblikket politiet ble involvert?

Og hvor er ansvarlig for TS Sola her (los har vel annen formell rolle enn overordnet ansvar for skipets ve og vel?)

Link to post
Share on other sites

Her ligger litt om rekonstruksjonen

https://www.nrk.no/hordaland/havarikommisjonen-gjenskapte-fregattulykken-i-natt-1.14498925

 

Filmen ser ut for å være tatt fra land, og vi ser Amundsen komme mellom land og Sola.

Blir spennende når filmen tatt fra fregatten rett forfra slippes. Med alle de lysene på dekk/ styrhus på Sola kan hverken nattsyn eller lanterner ha noen betydning. Må ha sett ut som en massiv vegg av lys.

Mons

Link to post
Share on other sites

Misstenkt for brudd på Sjøveisreglene, Losen på TS Sola

Misstenkt for tjenestforsømmelse, ansatt på Trafikksentralen

Misstenkt, Vaktsjefen på Helge Ingstad

 

Flere her inne, meg selv inklude, har fått så hatten passer da vi har antydet at det kan være fler en Helge Ingstad å bebreide for ulyken. Spesiellt gikk det varmt da vi pekte på tankskipets plassering i leia som en av flere mulige årsaker til ulykken. Interresant nå å se at også andre deler dette syn.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, REM said:

Misstenkt for brudd på Sjøveisreglene, Losen på TS Sola 

Misstenkt for tjenestforsømmelse, ansatt på Trafikksentralen

Misstenkt, Vaktsjefen på Helge Ingstad 

  

Flere her inne, meg selv inklude, har fått så hatten passer da vi har antydet at det kan være fler en Helge Ingstad å bebreide for ulyken. Spesiellt gikk det varmt da vi pekte på tankskipets plassering i leia som en av flere mulige årsaker til ulykken. Interresant nå å se at også andre deler dette syn. 

 

Det at man har ment at HI er "klart" ansvarlig vs. den generelle "hvis-noe-har-skjedd-er-ALLE-ansvarlige" er vel grunnen til siste avsnitt - fra min side i hvertfall.

 

At vaktsjef HI (evt. "Kaptein") og tilsvarende på TS Sola IKKE (edit) var først på lista skurrer voldsomt allerede der. At HI er "99%" ansvarlig gitt sine kapasiteter og roller (vs. "1%" hos de andre) er et viktig moment - når man påberoper seg "militær spesialbehandling" (ref. AIS) så har du langt utover normalt ansvar for å hindre at dette kan skje.

Redigert av Ventus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, greier de og ansvarlig gjøre losen for noe i den saken der, forstår jeg ingenting...

 

At de ikke fulgte med på trafikksentralen er vel åpenlyst, og kan med rette kritiseres...

men ansvar for navigering av eget fartøy kan vanskelig legges på andre...

 

Husk, mistenkt er ikke det samme som at de faktisk er ansvarlig for noe..

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 1 time siden:

Ja, greier de og ansvarlig gjøre losen for noe i den saken der, forstår jeg ingenting...

 

At de ikke fulgte med på trafikksentralen er vel åpenlyst, og kan med rette kritiseres...

men ansvar for navigering av eget fartøy kan vanskelig legges på andre...

 

Husk, mistenkt er ikke det samme som at de faktisk er ansvarlig for noe..

 

Interessante betraktninger.

 

Er en fregatt avhengig av en trafikksentral for å navigere sikkert? Kan de kun seile i farvann kontrollert av en trafikksentral?

Link to post
Share on other sites

49 minutes ago, Chiefengineer said:

 

Interessante betraktninger.

 

Er en fregatt avhengig av en trafikksentral for å navigere sikkert? Kan de kun seile i farvann kontrollert av en trafikksentral?

Det blir feil å sette det opp mot hverandre

 

Trafikksentralen blir nok aldri ansvarlig for skadene eller part i den saken.

 

Det betyr ikke at ikke operatør kan ha opptrådt på en måte som er ulovlig. Tjenesteforsømmelse.

 

Ikke at jeg hevder at det er det, men de er nok det de vil etterforske det opp mot. Jeg tror ikke han blir tiltalt.

 

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev for 1 time siden:

 

Interessante betraktninger.

 

Er en fregatt avhengig av en trafikksentral for å navigere sikkert? Kan de kun seile i farvann kontrollert av en trafikksentral?

 

Nei, selvfølgelig ikke...men i forhold til losen, så har trafikksentralen "klønet" det litt mer til...de har jo tross alt en funksjon, det ligger jo i ordet..

Personlig mener jeg 100% av ansvaret hviler på HI....ingen tvil...

Link to post
Share on other sites

Både losen og trafikksentralen har vel endel å gå på når det gjelder radioprosedyrer.

Trafikksentralen skal ha oversikt over trafikken og burde kanskje reagert når Sola varsler (ber om tillatelse?) at de går ut og vil krysse leia med hurtiggående båt som holder styrbord i leia.

Skipperen på Sola har ansvaret for båten sin, men det er vel losen og evt trafikksentralen som har gitt klarsignal for å legge fra kai med kryssende trafikk og lyskasterne på overbygget rett i fleisen på alle de møter. Det er nok ikke lett å være skipper og sette seg over en erfaren og rolig statslos. Losene har de fleste stor respekt for med god grunn.

At Ingstad ikke skulle kjørt på noe er vel helt klart.

 

Jeg synes dette virker som mange dårlige vaner innarbeidet og akseptert over lang tid fra alle involverte.

Hvorfor det ikke er trafikkseparasjon i et slikt område forstår jeg ikke, men det kan vel også tillegges at det pleier å gå bra.

 

Fra aksjonene på Hustadvika og flere andre hører vi erfarne sjøfolk som ikke følger radioprosedyrene i nødsfall.

Høres kanskje bagatellmessig ut å følge prosedyrene når man uansett får sagt det man vil, men i denne situasjonen ville et formelt mayday antakelig fått annen respons både på broen på Ingstad og på båtene som ikke kunne norsk og bare seilte forbi et fartøy som holdt på å synke uten å skjønne at noen hadde problemer. Sola satte vel ikke ut lettbåter eller tilkalte nabobåter når de hadde kjørt over et skip med 140 mennesker.

Det ville vært katastrofalt hvis de hadde truffet etpar meter lenger fram og delt Ingstad i to.

 

Kanskje politibåtene burde ta en sesong med å kontrollere lys, plassering i leia, radiobruk, prosedyrer osv hos yrkestrafikken istedenfor å samle opp ungdommer med 10-hestere?

 

Jeg vil ikke fordele skyld, men lurer på om det er mange inngrodde forenklinger i systemet?

 

Mons

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev for 12 timer siden:

Ja, greier de og ansvarlig gjøre losen for noe i den saken der, forstår jeg ingenting...

Der er jeg enig. Losen er kun en lokal kjentmann. En rådgiver.

Operatøren på VTS hadde en vrien oppgave. Hans arbeidsredskaper er radar og AIS. Det er ikke lett å holde styr på et fartøy som gjør seg mest mulig usynlig.

Link to post
Share on other sites

11 hours ago, Vesterskog said:

 

Det betyr ikke at ikke operatør kan ha opptrådt på en måte som er ulovlig. Tjenesteforsømmelse.

 

Det samme kan sies om losen. Han er en profesionell aktør som tar seg betalt for sine tjenester. Gir han villedende råd som kan ha betydning for ulykken kan han dømmes for tjenestesømmelse.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev for 16 timer siden:

Ja, greier de og ansvarlig gjøre losen for noe i den saken der, forstår jeg ingenting...

Vet ikke om jeg er helt enig i det. Selv om kapteinen er ansvarlig, burde losen ha geleidet ham lengre styrbord i leia.

 

mons skrev for 12 timer siden:

Kanskje politibåtene burde ta en sesong med å kontrollere lys, plassering i leia, radiobruk, prosedyrer osv hos yrkestrafikken istedenfor å samle opp ungdommer med 10-hestere?

 

Jeg vil ikke fordele skyld, men lurer på om det er mange inngrodde forenklinger i systemet?

Veldig bra skrevet innlegg Mons, og mange gode poenger! Enig i at det antagelig trengs en opprydning i gamle inngrodde vaner. 

Link to post
Share on other sites

40 minutes ago, Sjøholken said:

Aldislampen har nok hatt liten virkning bak disse flomlysene på SOLA TS. En aldislampe lyser ikke spesielt sterkt, ikke skal den gjøre det heller...

Ikke helt overbevist om det

 

Men om ikke dette ble testet under rekonstruksjon er det flere som bør mistenkes for tjenesteforsømmelse her.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 1 time siden:

Vet ikke om jeg er helt enig i det. Selv om kapteinen er ansvarlig, burde losen ha geleidet ham lengre styrbord i leia.

 

Slik jeg leser kartet var han vel på vei mer styrbord I leia. Men hensynet til andre båter gjorde at det tok litt tid.  Men det hjelper jo lite når HI insisterer på å passere dem på kloss hold på feil side av leia! HI hadde jo mer enn nok plass til styrbord, de ble ikke akkurat presset inn mot land...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev for 2 timer siden:

 

Slik jeg leser kartet var han vel på vei mer styrbord I leia. Men hensynet til andre båter gjorde at det tok litt tid.  Men det hjelper jo lite når HI insisterer på å passere dem på kloss hold på feil side av leia! HI hadde jo mer enn nok plass til styrbord, de ble ikke akkurat presset inn mot land...

 

Helt riktig, kan vanskelig forstå at HI kan vri seg unna dette.. 

Sannheten var vel faktisk at HI ikke ante hvor de var, men fortsatte likevel i 17 knop ...

Link to post
Share on other sites

Det første kapteinen på HI så etter han bråvåknet, var at de var midtfjords. 

 

De fleste som har vært i en båt, forstår at det er normalt å gjøre sjøklart etter  ha kastet loss.

Ombord på en større båt er det vel normalt å bruke lys, for å se hva man gjør.

At så store båter som Sola skal krysse leden 2 ganger bare for å tilfredsstille paragrafrytterne, er også vanskelig å forstå.

Er det noe som vil øke mulighetene for en større ulykke, er en fullastet tankbåt som må ta en U sving frem og tilbake over en trafikkert led.

 

Det er vel også ett faktum at Sola var under slep.

 

Når alt kommer til alt og etter diskusjonen ang opplæring av båtførere i barnehagene i høst, var vi vel ikke klar over hvor store og dyre båter barnehagene har til rådighet.

Link to post
Share on other sites

On 4/2/2019 at 4:20 PM, John_Kr said:

https://www.nrk.no/hordaland/tre-personer-mistenkte-etter-fregattkollisjonen-1.14501181

 

Losen, vaktsjefen på KNM «Helge Ingstad» og en ansatt på trafikksentralen på Fedje har status som mistenkte etter kollisjonen med tankskipet «Sola TS», opplyser politiet til NRK.

 

Det andre interessante her er at det tok lang tid for at det ble reist mistanke (og ingen siktelser). "Normalen" på veien er jo en interessant parallell - -det er nesten standardreaksjonen fra første stund både mistenkt og evt. attpåtil siktet.
Her kommer det godt uti - så at rettspraksis er såpass ulik er juridisk sett tankevekkende.

 

Og hvor er kapteinen - i sin kraft av ansvarlig for skipet?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...