Jump to content

KNM Helge Ingstad kollidert med tankskip. Se 1. innlegg før du poster.


Knallipadden

Recommended Posts

janet skrev 9 minutter siden:

 

fin link

 

ikke noen surprise her hva angår fregatten,

forøvrig temmelig likt bakteppet for destroyer crashene til amerikans marine ved Japan og ved Singapore for et

par år siden

 

Må si meg enig..noen annen forklaring ville være vanskelig...

 

janet skrev 9 minutter siden:

 

lurer på hva de vil si om VTS

 

Sikkert litt pepper der også...

Men det forandrer ikke det faktum at enhver skipper er ansvarlig for sin egen navigering...

Link to post
Ida Marie III skrev 23 minutter siden:

Helt ufattelig...2 offiserer på HI ser tankeren både på ais og radar, men er usikker på hva det er....?

Kan dette virkelig stemme..?

 

Og fordi de ikke vet hva det er, kjører de like godt rett inn i det, for å finne ut hva det er "the hard way"? Sa de ikke like etter kollisjonen at de hadde truffet et ukjent objekt? Forsøket på å finne ut hva det var ved å krasje med det var altså mislykket.

Link to post
janet skrev 57 minutter siden:

lurer på hva de vil si om VTS

VTS får også passet sitt påskrevet:

https://www.aibn.no/Sjofart/Avgitte-rapporter/2019-08 

 

"I forkant av kollisjonen hadde ikke Fedje sjøtrafikksentral fulgt med på fregattens seilas sørover i Hjeltefjorden."

 

"Kystverket hadde ikke etablert menneskelige, tekniske og organisatoriske barrierer for å sikre tilstrekkelig trafikkovervåking. Overvåkingssystemets funksjonalitet med hensyn til automatiske plotte-, varslings- og alarmfunksjoner, var ikke tilstrekkelig tilpasset utøvelsen av sjøtrafikksentraltjenesten. Manglende overvåking førte til at trafikklederen ikke hadde tilstrekkelig situasjonsforståelse og oversikt over sitt virkeområde. Fedje sjøtrafikksentral ga dermed ikke relevant og rettidig informasjon til de involverte fartøyene, og de foretok ikke trafikkregulering for å sikre tankskipets avgang fra Stureterminalen."

 

Det gjelder også TS Sola med bla dette:

"Statens havarikommisjon for transport tilrår at rederiet Tsakos Columbia Shipmanagement S.A. etablerer sikkerhetstiltak for bruk av dekksbelysning, som sikrer at belysningen ikke kommer i konflikt med synlighet av navigasjonslanterner."

 

Det blir spennende å høre hva mer som kommer etterhvert. Underlig at plassering i leia så langt ikke har blitt nevnt. 

 

 

Ida Marie III skrev 42 minutter siden:

Helt ufattelig...2 offiserer på HI ser tankeren både på ais og radar, men er usikker på hva det er....?

Kan dette virkelig stemme..?

Som det kommer fram av rapporten så har de tydeligvis hatt personellproblemer i KNM de siste årene med den konsekvens at uerfarne har steget for fort i gradene og fått for mye ansvar. Det forklarer vel det meste. Unge og uerfarne gutter og jenter som har manglet situasjonsforståelse. Greit å dure gjennom befalskole og sjøkrigsskole og tilegne seg noen bøker, men det erstatter ikke erfaring. Denne hendelsen er jo så graverende at man kan begynne å lure på hvordan det personellet har blitt sjekket ut overhode.

Link to post

Før det tar helt av her. (ida marie skriver og flere kommenterer), og uten at det har betydning for selve skyldfordelingen.

Det står nå svart på hvitt på NRK's hjemmesider i dag:

 

Klokken 22.38: Skrur av automatisk identifikasjon

Utenfor Måløy skrur «Helge Ingstad» av AIS-systemet.

Det betyr at andre kan se fartøyet som en prikk på radaren. Men de får ikke noe informasjon om hva slags fartøy som kommer.

Krigsskipet kan like gjerne se ut som en fiskebåt.

Link to post
JRK skrev 12 minutter siden:

Før det tar helt av her. (ida marie skriver og flere kommenterer), og uten at det har betydning for selve skyldfordelingen.

Det står nå svart på hvitt på NRK's hjemmesider i dag:

 

Klokken 22.38: Skrur av automatisk identifikasjon

Utenfor Måløy skrur «Helge Ingstad» av AIS-systemet.

Det betyr at andre kan se fartøyet som en prikk på radaren. Men de får ikke noe informasjon om hva slags fartøy som kommer.

Krigsskipet kan like gjerne se ut som en fiskebåt.

 

Er usikker på poenget ditt her...

Dette er helt vanlig med marinefartøy, jeg ser dem aldri på min AIS... og er vel egentlig innafor... og er heller ikke årsaken til ulykken...

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
JRK skrev 13 minutter siden:

Før det tar helt av her. (ida marie skriver og flere kommenterer), og uten at det har betydning for selve skyldfordelingen.

Det står nå svart på hvitt på NRK's hjemmesider i dag:

 

Klokken 22.38: Skrur av automatisk identifikasjon

Utenfor Måløy skrur «Helge Ingstad» av AIS-systemet.

Det betyr at andre kan se fartøyet som en prikk på radaren. Men de får ikke noe informasjon om hva slags fartøy som kommer.

Krigsskipet kan like gjerne se ut som en fiskebåt.

Om det er en fregatt eller en fiskebåt, så forandrer det vel ikke noe ansvar eller ansvarsfraskrivelse? Det seiler tusenvis av båter langs kysten uten Ais. 

Link to post

Leste igjennom kortversjonen.

Synes det er flott at aksjoner deles ut til alle parter, og at aksjonene er relevante.

Denne granskingen har ikke som formål å fordele skyld, kun peke mot forbedringer som kan øke sikkerheten.

Håper de følger opp i ettertid og vurderer godheten av de tiltakene partene må treffe.

 

Flott at de også plukket opp at Losen på Sola synes å ha tatt en for stor rolle.

Hans rolle er ikke kaptein eller styrmann. Han er rådgiver for brobesetningen på Sola.

Om fartøyet selv hadde kommunisert med VTS og de andre, tror jeg kommunikasjonen hadde vært klarere, og alle involverte hadde fått førstehåndskunnskap, da den hadde foregått på engelsk. Tror det hadde strammet opp kvaliteten på samtalene også.

 

Det har i denne tråden blitt diskutert Solas valg av seilingsrute (bestikk). Den er dog ikke omtalt eller problematisert i rapporten.

Redigert av Havarita (see edit history)
Link to post
Ida Marie III skrev 3 minutter siden:

Noe rapporten også skriver at de faktisk gjorde... De forstod rett og slett ikke hva de så på AIS og radar, ennå de diskuterte det seg i mellom...

Er dette fakta, så er det nesten sinnsykt...

Det er nok fakta. Det kommer jo også tydelig fram at KNM brister på å ivareta forsvarlig nivå på erfarent personell. Tipper at overgangen fra simulator til den virkelige verden har blitt for stor, og så har alt gått i ball for  de uerfarne mannskapene. 

Link to post

Utdanningskapasiteten til å skaffe kompetent personell mangler rett og slett. En ting er at vi har lavt antall fregatter å operere. Vi klarer heller ikke å utdanne folk til å operere de få vi har.

 

Skremmende. Vi er nå i fredstid. Om det skulle oppstå et virkelig behov for de forsvarskapasiteter vi har, så er det bare å trykke på knappen.....

.. eller be trusselen om å vente litt.

 

Link to post
Mulligan skrev 7 minutter siden:

Jeg reagerte også på at kommisjonen sa att to av personene på brua hadde for dårlig syn til brovakthold.

 


reagerte på dette jeg også, 

men kommisjonen mente att det ikke betydde noe, eller veldig lite, att settet de jobbet på hadde den avgjørende årsak

 

reagerte også på att rorsman på HI, tidl hadde sett att ‘lysklumpen’  (TS Sola) rørte seg.....

og tok for givet att vakt.off. såg dette selv......så han sa ikke noe. 
nå kan jeg ikke bro-prosedyrer.....mulig en rorsman bare skall repetere ny kurs, og stille styre båten videre

 

S/Y Gunga Din

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...