mons Svart 8.November.2018 Link til dette innlegget Svart 8.November.2018 Pequod - Vg brukte film tatt fra bb vindu i redningsskøyta tatt opp under evaueringen i natt når skøyta var kalt ut av Hrs på redningsoppdrag. Flere medier har skrevet 625000 fat olje i tankeren, og det høres vel lott mer ut som en lastet båt. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Knallipadden Svart 8.November.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.November.2018 Pinkvin skrev 1 time siden: Kun tilgjengelig for bergensere ;-) Her er skjermdump https://ufile.io/tvh9b Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 8.November.2018 Link til dette innlegget Svart 8.November.2018 NRK1 nå. Børresen (Børretzen?) diskuterer. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
John_Kr Svart 8.November.2018 Link til dette innlegget Svart 8.November.2018 Forstår at det er viktig å finne årsaken til kollisjonen, men det viktigste nå er å få berget båten. Her er det en kamp med klokka, blir den liggende under vann mer en 1-3 uker, er den ferdig. Noe spent på om skroget har blitt utsatt for så store påkjenninger at den er blitt skjev. Blir en stor jobb og berge båten og en stor jobb å bygge den opp igjen, vil nok ta "noen" år. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
bellen Svart 8.November.2018 Link til dette innlegget Svart 8.November.2018 John_Kr skrev 10 minutter siden: Forstår at det er viktig å finne årsaken til kollisjonen, men det viktigste nå er å få berget båten. Her er det en kamp med klokka, blir den liggende under vann mer en 1-3 uker, er den ferdig. Noe spent på om skroget har blitt utsatt for så store påkjenninger at den er blitt skjev. Blir en stor jobb og berge båten og en stor jobb å bygge den opp igjen, vil nok ta "noen" år. Dei tenker nok helt sikkert ikke på å berge båten for at den skal bygges opp igjen, men for å hindre forurensing og skader på miljøet. Om den ligger to uker eller to måneder har nok heller ikke så mye å si med tanke om å berge båten. Alt skadet stål blir jo bare skiftet ut med nytt og den blir ikke "rammeskeiv" av at den ligger på bunn. Alt innvendig i båten som har hatt kontakt med vann blir nok mest sansynlig byttet ut uansett. Stålarbeidet tar nok ca rundt en måned å fikse. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 8.November.2018 Link til dette innlegget Svart 8.November.2018 6 hours ago, Chiefengineer said: Rigide prosedyrer der man forlater normalt godt sjømannskap til fordel for hierarki og ulogiske beslutninger med fatal konsekvens er ikke ukjente saker i sjøforsvaret. Har ikke vondt for å se for meg følgende senario. Kaptein går og legger seg til vanlig tid på kvelden, første styrmann holder ut litt lengre men gir over roret til 2andre styrmann som gir det videre til en mening som gir det videre til en 18 årig syltapp i fra Gol uten bølger i håret Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 8.November.2018 Link til dette innlegget Svart 8.November.2018 John_Kr skrev 1 time siden: Forstår at det er viktig å finne årsaken til kollisjonen, men det viktigste nå er å få berget båten. Her er det en kamp med klokka, blir den liggende under vann mer en 1-3 uker, er den ferdig. Noe spent på om skroget har blitt utsatt for så store påkjenninger at den er blitt skjev. Blir en stor jobb og berge båten og en stor jobb å bygge den opp igjen, vil nok ta "noen" år. Tja - kva tid som går, kjem an på om bergingsarbeidet skal ut på anbud. eg sit forresten her og diskuterer med meg sjølv rundt kven som får bergingsarbeidet, blir det Eide frå Hordaland eller blir det Smit frå Nederland ? Sitér dette innlegget Link to post
Vesterskog Svart 8.November.2018 Link til dette innlegget Svart 8.November.2018 4 minutes ago, Dinamo said: Tja - kva tid som går, kjem an på om bergingsarbeidet skal ut på anbud. eg sit forresten her og diskuterer med meg sjølv rundt kven som får bergingsarbeidet, blir det Eide frå Hordaland eller blir det Smit frå Nederland ? Du mener Tronds (som tidligere I dag hadde taubåt på plass) Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 8.November.2018 Link til dette innlegget Svart 8.November.2018 pipe skrev 29 minutter siden: Har ikke vondt for å se for meg følgende senario. Kaptein går og legger seg til vanlig tid på kvelden, første styrmann holder ut litt lengre men gir over roret til 2andre styrmann som gir det videre til en mening som gir det videre til en 18 årig syltapp i fra Gol uten bølger i håret Det har vært skrevet mye om dette i dag så jeg husker ikke hvor jeg leste det men det sto et sted at det alltid skal være minimum 4 mann på brua. Farkosten har også anti kollisjons system hva nå det måtte innebære og ble overvåket av Fedje sjøtrafikksentral Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 8.November.2018 Link til dette innlegget Svart 8.November.2018 Vesterskog skrev 6 minutter siden: Du mener Tronds (som tidligere I dag hadde taubåt på plass) https://en.wikipedia.org/wiki/Eide_Marine_Services Sitér dette innlegget Link to post
Vesterskog Svart 8.November.2018 Link til dette innlegget Svart 8.November.2018 5 minutes ago, Dinamo said: https://en.wikipedia.org/wiki/Eide_Marine_Services http://touch.sunnhordland.no/nyhende/eide-marine-services-er-konkurs-1.1750730?ref=0xc89f0a9530c8e240bccd6dc9e3454f4a7b29ef1ac1ef2394e8c81783b231373b Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 8.November.2018 Link til dette innlegget Svart 8.November.2018 Vesterskog skrev 2 minutter siden: http://touch.sunnhordland.no/nyhende/eide-marine-services-er-konkurs-1.1750730?ref=0xc89f0a9530c8e240bccd6dc9e3454f4a7b29ef1ac1ef2394e8c81783b231373b - og dette var i fjor vår. Så godt har eg altso fulgt med på den tingen. Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 8.November.2018 Link til dette innlegget Svart 8.November.2018 8 hours ago, nomen said: He,he du burde være enda gladere for at du ikke mottar den?. D.v.s det gjør du på ett vis siden staten er selvassurandør, og hvem tar staten penger fra...? Ja.. Hele inntektsskatten min, i flere år framover vil jo gå til å dekke inn dette tullet. ;-) Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
pipe Svart 8.November.2018 Link til dette innlegget Svart 8.November.2018 39 minutes ago, Dinamo said: Tja - kva tid som går, kjem an på om bergingsarbeidet skal ut på anbud. eg sit forresten her og diskuterer med meg sjølv rundt kven som får bergingsarbeidet, blir det Eide frå Hordaland eller blir det Smit frå Nederland ? Blir sikkert ett Russisk selskap så kan de slå to fluer i ett smekk. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 8.November.2018 Link til dette innlegget Svart 8.November.2018 (redigert) Kaskazi skrev for 11 timer siden: På radioen kom opp en hypotese om at Helge Ingstad hadde aktivert radar stelth og var lite synlig for tankskipet. Likevel uforståelig. Hæ? Kan man «aktivere» stealth, så man får redusert radarekko? Trodde det var fysisk betinget av utformingen på skroget og type coating, ikke noe man aktivt kan skru av og på etter ønske. Hvordan fungerer en eventuell aktiv stealth-modus? AIS er naturligvis noe annet. Redigert 8.November.2018 av S/Y Emma (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Vesterskog Svart 8.November.2018 Link til dette innlegget Svart 8.November.2018 4 minutes ago, S/Y Emma said: Hæ? Kan man «aktivere» stealth, så man får redusert radarekko? Trodde det var fysisk betinget av utformingen på skroget og type coating, ikke noe man aktivt kan skru av og på etter ønske. Hvordan fungerer en eventuell aktiv stealth-modus? AIS er naturligvis noe annet. Tipper det egentlig mer er å slå på en radar responder enn å slå av Stealth. Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 8.November.2018 Link til dette innlegget Svart 8.November.2018 Nå har jeg ikke vært helt oppdatert på disse skandalefregattene i senere år, men er det ikke dem Forsvaret ikke hadde penger til bruke, så 2-3 ligger til kai året rundt, delvis nedplukket for å ha reservedeler til de som er operative? Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Ugleseth Svart 8.November.2018 Link til dette innlegget Svart 8.November.2018 Interresant synsing i denne tråden. Jeg observerer at det ikke er en eneste som reflekterer over at ulykken skjer kl 04 om natten. Det er det mest kritiske tidspunktet i et nattskift og særlig hvis det er det 3. på rad. Da kan mannskapet være i akutt underskudd på søvn. Det kan sammenlignes med å ha høy promille. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 8.November.2018 Link til dette innlegget Svart 8.November.2018 Ser ut fra satellittbilder som at det sto noen uvedkommende ved roret ? Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 8.November.2018 Link til dette innlegget Svart 8.November.2018 Manglet bare at det var Stangeland... Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Stiffler Svart 8.November.2018 Link til dette innlegget Svart 8.November.2018 Noen som vet hvilket vaktsystem de går i marinen? 6-6? 4-8? 12-12? Vaktskifte 04:00? Altså samtidig som kollisjonen? Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 8.November.2018 Link til dette innlegget Svart 8.November.2018 På MTB kjørte vi 24/7. Alle mann på vakt. Rorvaktene byttet. I øvelse er det mye vakt og lite søvn. Litt mer på fregatt uten at jeg kjenner detaljer. Sitér dette innlegget Link to post
Seilerslask Svart 8.November.2018 Link til dette innlegget Svart 8.November.2018 Transittvakt på bro går gjerne 4/8 eller 6/12. Vaktskifte på bro er en særdeles lite dramatisk greie som typisk tar 5-10 minutter uten noe særlig distraksjon fra navigasjonen forøvrig. Under operasjon/øvelse går man gjerne 6/6. Vaktskifte rundt måltider, kl 0200, 0800, 1400 og 2000. Tidspunktet for ulykken er interessant, kl 04 er jo jevnt over da man er minst årvåken. Legg til at nattmaten har rukket å synke litt i magen (fra 02:00), så er det en god oppskrift på å være enda mindre årvåken. Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 8.November.2018 Link til dette innlegget Svart 8.November.2018 Hvor "årvåken" må 3-4 personer være for å reagere på en AIS-alarm som tuter med kollisjonsalarm, lang tid i forveien? Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Seilerslask Svart 9.November.2018 Link til dette innlegget Svart 9.November.2018 Arne Henriksen skrev Just now: Hvor "årvåken" må 3-4 personer være for å reagere på en AIS-alarm som tuter med kollisjonsalarm, lang tid i forveien? Det må nesten havarikommisjonen svare på når de (eventuelt) offentliggjør sin rapport. Rent generelt: Mange her gjør antakelser utifra egne erfaringer på sivile fartøyer, disse kan ikke uten videre overføres til et militært fartøy, bl.a. på grunn av hvordan brosystem på militære fartøy er bygget opp. Det er derfor ikke uvanlig at militære fartøyer har AIS på en egen laptop (W-AIS) som ikke er integrert med brosystemet. Spekulasjon: Da militære fartøyer ikke er pålagt å bruke AIS ved all seiling trenger det heller ikke være et verktøy som brukes veldig aktivt under navigasjon, selv om de kanskje burde. Hvordan navigasjonsradarer var satt opp for kollisjonsvarsling er jo et åpent spørsmål. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.