Guest Avmønstret# Svart 27.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2019 Tang skrev On 26.1.2019 at 12.27: Er dagens innenbordsmotorer mer drivtsoff økonomiske enn dem som ble produsert for 10-20 og 30 år siden, eller er denne bransjen så konservativ at det ikke er stort å hente på å kjøpe ny motor ? Energimengden pr ltr drivstoff er vel temmelig konstant og lite å få gjort noe med. Om jeg byttet min 50hk diesel i seilbåten med en moderne dieselmotor så ville jeg vel få en lettere, mer stillegående motor. Men om jeg må ta ut 25hk for å drive båten frem i x knop så blir vel drivstoff- forbruket veldig nær identisk. Sitér dette innlegget Link to post
Tang Svart 27.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2019 Pinkvin. Ok, takk for svar. Trodde kanskje det hadde vært litt utvikling når det kommer til friksjon mellom sylinder og stempel, optimalisert forbrenning og slike ting som kunne bidra til litt bedre drivstofføkonomi. Det er gjerne det man hører om fra nyvinninger av motorer i bilindustrien. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 27.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2019 Tang skrev 53 minutter siden: Pinkvin. Ok, takk for svar. Trodde kanskje det hadde vært litt utvikling når det kommer til friksjon mellom sylinder og stempel, optimalisert forbrenning og slike ting som kunne bidra til litt bedre drivstofføkonomi. Det er gjerne det man hører om fra nyvinninger av motorer i bilindustrien. Ang bil vs deplasementbåt så pleier en ofte å si at båt er som å kjøre en bil i konstant oppoverbakke. Og for båt sin del så er det vel egentlig også i relativt sakte fart. Om en drar analogen motsatt vei og sier at motoren skal driv en bil med fire hjul på x tonn opp en bakke i x kmt (lav hastighet) så tror jeg ikke en får så veldig store forskjeller der heller. En må ha x antall hestekrefter for å få det til. Hvilken motor man tar de hestekreftene fra spiller mindre rolle (innen rimelighetens grenser). Eier tilfeldigvis en bil som er regnet som en av de, om ikke den mest energieffektive bilen på markedet pr. nå. Det begynner med at den har ganske mye lavere luftmotstand enn andre biler, så veier den litt mindre enn tilsvarende biler og den har svakere, men sterk nok motor enn alle andre tilsvarende biler i klassen, den re- genererer godt osv. Samlet sett så er det vel alle andre ting enn motoren som gjør den så effektiv egentlig. Fordelen ved "effektiviteten" er at lett vekt gjør at en trenger en mindre motor, som krever mindre drivstoff/vekt, som gjør at jeg kan fylle tanken/batteriet raskere. Og plutselig har du en bil som kommer fra A til B like raskt, om ikke raskere enn en bil med "større tank", større motor osv, osv. --- Ligger mye å hente også i båtdesign. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 27.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2019 Det skal også sies at injektion har gjort sitt i forhold forgasser og forbruk. Den gamle Mercury 200hk 2L v6 forgasseren jeg hadde, slurpa i seg gode 100L/T med 6 åpene spjell, men etec 200'n slurper i seg ca 70L/T med åpene spjell. Men i marsjfart, så er forskjellen enda større. Da er forbruket kanskje halvert. Men det som spiller mest rolle på forbruket, er jo bruken til eieren. Jeg trur jeg har en allargi imot bensin på tanken, er bare og åpne spjellene sånn at tanken tømmes Sitér dette innlegget Link to post
Kystskippern Svart 27.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2019 R.O skrev On 21.1.2019 at 13.58: Det er med Nordkapp Enduro 805..? Hvor mye kjører du da, og hva bruker den i marsjfart..? Nordkapp er vel e-tec motor? - litt tørstere enn 4t, men det sparer du vel inn på serviceintervallen... Jeg har samme båt som Jotto, 2018 Nordkapp 805 med Evinrude E-tec 300. Har ikke 200 timer første sesongen, men tippet såvidt over 80 timer. Bildet viser forbruket i 27,3 knops fart, 1 person i båten og full tank. Skulle bli noe sånt som 1,15 l pr. nm. Tipper du skal lete lenge for å finne en 4 takter som klarer det samme :-) (på tide å legge mytene rundt 2-taktere død) Ser at det stadig skrives at det ikke spiller noen rolle hvor mye båten bruker av drivstoff fordi det uansett er den minste utgiften for båtholdet, det blir litt søkt da forbruket kommer på toppen og i tillegg til alt det andre. For de som bare tusler ut til middagsbukta eller fredagshølet eller hva det måtte være i nærheten, så har det neppe noen betydning, men det er stor forskjell på hvordan vi bruker båtene våre og hvor langt det er til nærmeste "perle". Med ny båt og 5 års serviceintervall på motoren er faktisk drivstoff den høyeste kostnaden selv med bare 80 timer på telleren. Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 28.Januar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2019 Kystskippern skrev for 7 timer siden: Jeg har samme båt som Jotto, 2018 Nordkapp 805 med Evinrude E-tec 300. Har ikke 200 timer første sesongen, men tippet såvidt over 80 timer. Bildet viser forbruket i 27,3 knops fart, 1 person i båten og full tank. Skulle bli noe sånt som 1,15 l pr. nm. Tipper du skal lete lenge for å finne en 4 takter som klarer det samme :-) (på tide å legge mytene rundt 2-taktere død) Ser at det stadig skrives at det ikke spiller noen rolle hvor mye båten bruker av drivstoff fordi det uansett er den minste utgiften for båtholdet, det blir litt søkt da forbruket kommer på toppen og i tillegg til alt det andre. For de som bare tusler ut til middagsbukta eller fredagshølet eller hva det måtte være i nærheten, så har det neppe noen betydning, men det er stor forskjell på hvordan vi bruker båtene våre og hvor langt det er til nærmeste "perle". Med ny båt og 5 års serviceintervall på motoren er faktisk drivstoff den høyeste kostnaden selv med bare 80 timer på telleren. Det et veldig pent forbruk. Uavhengig av 4t/2t så er det vel båtens vekt som er den viktigste faktoren. Mitt inntrykk er at det er et knekkpunkt rundt 1800-2000kg. Jeg vil tro 805 ligger rundt 1700kg, samme som Yamarin 79, den har også et pent forbruk med 300hk. Når man derimot kommmer godt over 2t, f.eks pilot house båter opp mot 3t, da begynner 300hk’en å jobbe hardere, og forbruket dobles sammenliknet med båter rundt 17-1800kg. Hvordan klarer e-tec 5års service intervall, men 4t må inn årlig? Noen blir lurt? Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 28.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2019 R.O skrev 1 time siden: Hvordan klarer e-tec 5års service intervall, men 4t må inn årlig? Noen blir lurt? Hei Min E-tech 50 hk, 2012 mod. skal ha service kvar 3. år. Har serviceintervallet blitt forlenga, er det ulike serviceintervall mellom modellane, eller tek ein av oss feil? Ask Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 28.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2019 17 hours ago, Eika said: Det skal også sies at injektion har gjort sitt i forhold forgasser og forbruk. Den gamle Mercury 200hk 2L v6 forgasseren jeg hadde, slurpa i seg gode 100L/T med 6 åpene spjell, men etec 200'n slurper i seg ca 70L/T med åpene spjell. Men i marsjfart, så er forskjellen enda større. Da er forbruket kanskje halvert. Men det som spiller mest rolle på forbruket, er jo bruken til eieren. Jeg trur jeg har en allargi imot bensin på tanken, er bare og åpne spjellene sånn at tanken tømmes Bare en Kuriositet.. jeg og kompisen hadde begge CBR600 MC Kompisen hadde året nyere og første utgave med injection, jeg 4 forgassere. På Autobahn brukte faktisk min med forgassere mindre bensin. men da lå vi på mellom 10000-14000 omdreininger. Kom vel forbedringer på injectionsystemene etterhvert. uansett ikke motorer som er samenlignbare med båtmotorer da de har helt motsatt karakteristikk Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Gullfisk Svart 28.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2019 Ask skrev 44 minutter siden: Hei Min E-tech 50 hk, 2012 mod. skal ha service kvar 3. år. Har serviceintervallet blitt forlenga, er det ulike serviceintervall mellom modellane, eller tek ein av oss feil? Ask G1 har 3 år, nye g2 har 5 år. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 28.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2019 Ask skrev 45 minutter siden: Hei Min E-tech 50 hk, 2012 mod. skal ha service kvar 3. år. Har serviceintervallet blitt forlenga, er det ulike serviceintervall mellom modellane, eller tek ein av oss feil? Ask 3år på g1 og 5år på g2 Sitér dette innlegget Link to post
amerelium Svart 28.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2019 Ingenting. Sitér dette innlegget Yamarin 80 DC / Verado V10 400 Link to post
Senor Svart 21.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2019 Her ble det endel sidespor etterhvert :-) Tipper vel at han som har brukt 15.000 liter bensin forrige sesong, er den klart gladeste av oss alle ! Har selv en Ibiza760 m 300 Yama, og klokker ca 150 timer pr sesong. Har p.t logget nøyaktig 290 timer på 2 sesonger, forbruk 4872 liter på 3441 nm. Jeg regner alltid 1.5 l/nm. Dvs kr 40.000 + pr sesong. Dette er dyrt - og deilig. Som flere andre har påpekt her, så kommer jo mentalt og rasjonelt sett diesel til sin rett når man bikker 25-27 fot. En stor fordel med 25 fot og solid sterk utenbords, er at båten har stor rekkevidde, og er underholdende å kjøre. Båtglede ! Hoppe i bølger, teste hva båten virkelig tåler, gåsehuden når man bikker 47-48 knop på stille vann. En typisk 30 foter med diesel er jo stort sett kjedelig å kjøre, dvs kun for transport etappe, og evt behagelig for passasjerer som egentlig ikke liker å være på sjøen :-) En kamerat handlet i sommer en Windy Ghibli m A6 350hk. En pent brukt typisk diesel cruiser ( 28-30 fot), 10-12 år gammel, vil koste omtrent samme som en ny 25 foter m utenbords. Windy’en er jo en herlig båt, og vel kanskje noe av det kuleste, dersom man går et steg opp i størrelse dvs 25 til 28 fot. Men det blir også en litt annen bruk og mye rolig duving, selv med en slik vakker farkost, som egentlig har et sportslig image. Det føles rett og slett ikke helt rett å presse en diesel på samme måte, og man tenker også litt på å skåne drev osv. Kanskje tilvenning, men det er stor forskjell på en sporty utenbords og en tung D4/D6 ! Så dersom vi båtelskere har fri en sommerkveld og skal råne litt, så blir det å fylle 150 l bensin, cruise i dønninger og smile mot solnedgangen i 40+ knop. Da er Ibizaen vanskelig å slå. Og pengene er glemt, det er verdt hver eneste krone. Service på en D6 + drev er lett kr 25.000 pr år. Yama300 er kr 7500 pr år. En litt stor båt m diesel vil lett bikke 1.8-2 l/nm. Vinteropplag koster pr fot, dvs dyrere jo større båt. Summert blir totalen en liten fordel diesel og 30 fot i rene driftsutgifter vs 25 fot med utenbords. Min erfaring er også at en traust 30 foter med diesel blir brukt mindre som båtglede, og mer som camping på vannet ( familie ) For de fleste normale mennesker, når båt kjøpes, så kommer båtplass, vinter opplag, service og vedlikehold i tillegg. Totalt sett, som kjent, er alt med båt meget kostbart. Man tenker av og til at det er kun arv, miljø og idealisme som kan forsvare kostnad vs brukstid. For min del, så har jeg 150 timer kvalitets tid i og med min båt, inkl medium keen kone + venner. Bortsett fra at jeg spyler båten min etter bruk og polerer over fenderlist 1 gang pr år, så betaler jeg for alt stell og vedlikehold. Fordeler og ulemper. Min konklusjon er at at vi alle burde egentlig hatt flere båter - hver båt til sitt bruk. »English boatsman being asked : Why on earth did you buy 2 Windy’s ( 37 and 25 f) ? Well, I thought 3 would be too much..» Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 21.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2019 (redigert) Senor skrev 1 time siden: Her ble det endel sidespor etterhvert :-) Tipper vel at han som har brukt 15.000 liter bensin forrige sesong, er den klart gladeste av oss alle ! Det trur jeg ikke, men burde ligge på topp10 lista :) sesongen min er lang da, 365dagers sesong og MÅ bruke båt til og fra jobb, båt på jobb, til og fra butikken, til og fra venner. V6 bensin er kanskje ikke det mest fornuftige valget, men det er morsomt. Skal innrømme at det blir deiligt og få ned bensin utgiftene da, ny hverdags jolle er innkjøpt, 2 selyndre som skal ha mat, istedefor 6 og ca samme fart :) Redigert 21.Februar.2019 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 21.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2019 Litt forbausa over mengde drivstoff enkelt fortel om. Økonomi er ein ting, noko heilt anna er miljø. Eg reagerer på at enkelte synes at det er heilt OK å bruke 1000-vis av liter drivstoff kvar sesong. Synes at eit slikt drivstoff-forbruk vanskeleg let seg forsvare. Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart 21.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2019 sunnmøre skrev 15 minutter siden: Litt forbausa over mengde drivstoff enkelt fortel om. Økonomi er ein ting, noko heilt anna er miljø. Eg reagerer på at enkelte synes at det er heilt OK å bruke 1000-vis av liter drivstoff kvar sesong. Synes at eit slikt drivstoff-forbruk vanskeleg let seg forsvare. Slike kjetterske tanker slår meg også iblant. Men ikke si det til noen, for det er visst ikke lov. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 21.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2019 sunnmøre skrev 17 minutter siden: Litt forbausa over mengde drivstoff enkelt fortel om. Økonomi er ein ting, noko heilt anna er miljø. Eg reagerer på at enkelte synes at det er heilt OK å bruke 1000-vis av liter drivstoff kvar sesong. Synes at eit slikt drivstoff-forbruk vanskeleg let seg forsvare. Helt enig i dette. Bilene får mye kritikk men er som oftest nødvendige og nyttige. En gjenommsnittlig personbil bruker langt unner 1000 liter per år. Hvis ikke vi båteiere selve prøver å minske forbruket tror jeg andre vil gjøre det for oss med økede avgifter og lignende som virkemiddel. Sitér dette innlegget Link to post
audunpaudun Svart 21.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2019 Jeg har ganske dårlig økonomi og hadde ikke hatt råd til noen bensinsluker. Jeg betalte 5000 for ei 22-fots snekke med 15hk diesel som er veldig drivstoffgjerrig. Jeg fyller vel på 5 liter annen hver gang jeg skal ut med båten. Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 21.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2019 (redigert) Enda godt at jeg ikke flyr til Thailand eller har hytte da. Det er lett å påpeke alt som de andre gjør feil. Redigert 21.Februar.2019 av jotto (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 21.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2019 jotto skrev 9 minutter siden: Enda godt at jeg ikke flyr til Thailand eller har hytte da. Det er lett å påpeke alt som de andre gjør feil. Ei hytte treng vel ikkje vere så veldig forurensende? Flyreiser er sjølvsagt, litt verre enn ei lita hytte på fjellet? Truleg lett å forsøke å finne argument for eigne val og eigen livsstil. Likevel bør ein kanskje stikke fingeren i jorda, og vurdere dei vala ein gjer. Meg sjølv inkludert. Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 21.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2019 sunnmøre skrev 16 minutter siden: Ei hytte treng vel ikkje vere så veldig forurensende? Flyreiser er sjølvsagt, litt verre enn ei lita hytte på fjellet? Truleg lett å forsøke å finne argument for eigne val og eigen livsstil. Likevel bør ein kanskje stikke fingeren i jorda, og vurdere dei vala ein gjer. Meg sjølv inkludert. Boliger står for 40% av CO2-utslippene i verden. For Norge er nok tallet enda høyere. Hvis man har en gamme som ble bygd for hånd av han bestefar av torv og rekved, så er vel ikke klimaavtrykket all verden. Hyttene nå til dags er derimot palasser som skal bygges, vedlikeholdes, varmes opp og har et energiforbruk som en enebolig. Da blir regnestykket plutselig styggere. Skjønner ikke hvorfor MDG ikke har startet et korstog mot hyttelandsbyene som popper opp, men da tråkker de vel sine egne velgere på tærne. Det er jo de andre som skal skjerpe seg. Du har rett i at vi alle bør stikke fingeren i jorda og vurdere om vi har for stort klimaavtrykk. Jeg prøver å veie opp for dårlig klimasamvittighet ved å sykle til jobb og minimere reisingen, men jeg er nok ikke særlig bedre enn alle andre når det kommer til stykket. Jeg er for glad i biff og raske båter til det. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 21.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2019 Siden jeg har to hus har jeg nå begynt å se meg om etter seilbåt. Flyreisene er allerede kuttet ut. Spiser for det meste fisk og når jeg spiser kjøtt er det selvskutt elg. Usikker på miljøavtrykket på den. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 21.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2019 Med hytte som er flyttet og satt opp for hånd av tømmeret etter fjøset som var i ferd med å ramle ned på ett Finnetun langt faen inne i skogen, uten innlagt vann og strøm, så tror jeg nesten vi kan gå i pluss i regnskapet om vi ikke handler for mye pølser og drit på vei opp ;-) Og særlig om vi kjører elbilen dit (uaktuelt om vinteren pga dårlig vei de siste km dit). Solcellene på veggen gir litt lys og litt TV om været er dårlig nok. Samme gjelder vel i grunnen mtp seilbåten. Vi ferierer som konger og dronninger uten å forbrenne særlige mengder med drivstoff. Vinden driver oss fremover, evt gjør motoren det uten store utslipp, og lading og solceller holder oss med strøm. I grunnen er det vel liten tvil om at vi "er på vårt beste" ifht utslipp når vi er på hytta eller på seiltur. Løsningen er åpenbar, vi burde være mer på hytta og mer på seiltur. Og det er vel ett politisk parti som mener noe av det samme også. Hmmm, kanskje de har en god idé tross alt? Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 21.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2019 Merkelig at enkelte mener det er mer miljøvennlig å bruke en tank bensin for å kjøre opp på hytta for å gå på ski en slitt annorakk, en å bruke bensin i en båt. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 21.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2019 Det var da voldsom til moral preik og miljø fotavtrykk her... Personlig har jeg et avslappet forhold til det, og reiser og flyr der jeg føler behov for det...skulle bare mangle... Men og brenne av 100.000 eller mer i drivstoff til båten i løpet av sesongen ville jeg se på som galskap.... Men det er mitt ståsted... Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 21.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2019 Sørlandet2 skrev for 1 time siden: Merkelig at enkelte mener det er mer miljøvennlig å bruke en tank bensin for å kjøre opp på hytta for å gå på ski en slitt annorakk, en å bruke bensin i en båt. Det ene gjør jo ikke det andre bedre, men at man har miljøet med i tankarna kan vel neppe være så dumt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.