Jump to content

Hva har drivstofforbruk å si for ditt båtvalg og ikke minst bruk..?


R.O

Recommended Posts

lurvetass skrev for 1 time siden:

 

Den uttalelsen kan vi også skrive under på. Vi setter også av penger hele året og prioriterer båt istedet for annen ferieform.

 

Vi har 30 fot båt med 300 hk diesel innebords og drev. Snitt forbruket i timen er i underkant av 11 liter så vi er godt fornøyde med akkurat den kostnaden. Men service på drev og stor motor koster jo mye, ca 15 båtlapper og er mye dyrere enn utenbords.

Det som er utrolig fint for oss nå er at siden diesel er så mye billigere enn bensin bruker vi ikke mer på drivstoff med 30 fot båt enn vi gjorde med 20 fot og utenbordsmotor. Og da glemmer vi de andre kostnadene :)

 

 

Det er andre kostnader jeg irriterer meg mere over. Familiemiddag på Egon, for eksempel. Dyrt og smaker shait. Da føler jeg at jeg har kasta bort penger ;)

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har stort sett eid båter i størrelsesorden 16-25 fot og alltid valgt nyere utenbords bensin. Ganske sikker på at det lønner seg i det lange løp om man ikke har altfor mange nautiske mil og driftstimer. Jeg ser det regnes med bensinpriser på 18 kr her, jeg har i høst fylt til en snittpris på 13,50 så her er det tydeligvis store forskjeller rundt om i landet. 

Link to post
Share on other sites

jotto skrev 1 time siden:

 

Det er andre kostnader jeg irriterer meg mere over. Familiemiddag på Egon, for eksempel. Dyrt og smaker shait. Da føler jeg at jeg har kasta bort penger ;)

 

 

God poeng det. Egon, peppes og lignende. koster fort 7-800kr for en dårlig middag for 4 personer.

 

LAKA skrev 46 minutter siden:

Jeg har stort sett eid båter i størrelsesorden 16-25 fot og alltid valgt nyere utenbords bensin. Ganske sikker på at det lønner seg i det lange løp om man ikke har altfor mange nautiske mil og driftstimer. Jeg ser det regnes med bensinpriser på 18 kr her, jeg har i høst fylt til en snittpris på 13,50 så her er det tydeligvis store forskjeller rundt om i landet. 

 

Marina på Østlandet er fort 18kr +  i juli. Men kanner er også en mulighet når båten ligger greit til. Når differansen er 5kr literen mellom marina og landstasjon så er det verdt å drasse på noen kanner innimellom...

Link to post
Share on other sites

Gabi skrev for 9 timer siden:

Uansett hva TS her ender opp med kan ett tips for mange båteiere uansett være å opprette en egen konto for drivstoff til båtbruk og med automatisk overføring til denne månedtlig med en viss pengesum

Eh nei. Det blir som å bytte ut fuelmåleren med Kronemeter. 

Drivstoff skal fylles på tanken etter alle andre nødvendige regninger er betalt og helst gjemmes godt under mange lag med gode minner :thumbsup:

Redigert av TB22 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Angående fylling av bensin. 

For et par år siden, når det var stor forskjell på bensinprisene gjennom uka, veldig billig på søndager, så drev jeg å fylte med kanner. Drev også å skrev drivstoff-log. (Greit med log for å få tillit i tankmåler.)

 

 Men med to 20 liters kanner, så greide jeg ikke å fylle fort nok. Jeg brenner 1000-12000 liter i året. Så det ble bare mye mas, og et større fokus på bensinforbruk. Jeg har nå et bensin-kort på marinaen, som er XY, får litt rabatt. Fyller tanken full. Betaler regningen. Drar på sjøen, koser meg. 

 

I 2018 så var det ikke så stor forskjell på prisen på marinaen og på bensinstasjon. Skal bli spennende å se for 2019. Er vel lite som tyder på ar drivstoff blir billigere i 2019. Tror det er flere marinaer som har litt rabatt når det fylles litt kvanta. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Går veldig kjapt å fylle en 20literskanne med lufting og påtredd slange på fylletuten som går utenpå, jeg har en ca 1,2m lang slange på en av tutene mine som ligger i båten. da kan man stå helt oppreist å fylle uten søl og det blir lett å holde kanna

På tarøndelagskysten er det ikke flyust av bensinfylling på bryggene, selv om det er blittnoen få flere de siste åra! tar ca 10min i 25knop å kjøre til tankanlegg hosmeg, så tar med meg et par kanner når je drar på hytta. prisen ligger på  ca16 på land og 18 på kaianlegg.

Redigert av -morten- (see edit history)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Med 1200nm. i året, ville jeg nok gått for diesel. Man trenger jo heller ikke gå på marsjfart hele tiden heller:-) 

For vår del som går et sted mellom 1000 og 1500nm. i året, og har ca. 70 overnattingsdøgn ombord, så merket vi litt forskjell når vi gikk opp i størrelse. Forbruket endret seg med i overkant 1 liter pr. Nm.

Har to Cresco kontoer, en for sparing og en for betaling av diesel. Har fast trekk inn på sparekontoen med grei rente, så har jeg alltid en liten buffer der til å fylle for. Setter også inn litt ekstra før ferie. Bruker denne kontoen til å betale ned "fyllekortet" innen forfall.

Veldig greit når vi er på ferie i 3-4 uker, og fyller tanken noen ganger underveis. Lønnskontoen min klarer i alle fall ikke belastningen med hyppige fyllinger  over så kort tid....:nonod:

Kjekt å kunne bruke båten, uten å være bekymret for om man har råd til litt fortøyningspils underveis.:thumbsup:

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

Dette er måske mere et psykologisk end et praktisk spørgsmål?

 

Jeg mener: Man kan regne meget frem og tilbage på anskaffelsespris, afskrivninger, brændstofforbrug og totaløkonomi i øvrigt og ofte komme frem til at en udenbords benzinmotor er billigst når det gælder Total Cost of Ownership. 

 

Men hvis man bliver træt og i dårligt humør hver gang man fylder båden op, så vil det påvirke bådglæden. 

 

Min egen erfaring er i hvert fald denne: Hvis det koster en bondegård hver gang jeg fylder op og jeg skal gøre det ofte, så påvirker det mig psykologisk, så jeg ikke har lige så meget lyst til at bruge båden.

 

Så en ting er den rationelle kalkyle over hvad der er billigst, noget andet er den psykologiske omkostning "her og nu", så du skal fylde båden op. 

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev for 11 timer siden:

Går veldig kjapt å fylle en 20literskanne med lufting og påtredd slange på fylletuten som går utenpå, jeg har en ca 1,2m lang slange på en av tutene mine som ligger i båten. da kan man stå helt oppreist å fylle uten søl og det blir lett å holde kanna

På tarøndelagskysten er det ikke flyust av bensinfylling på bryggene, selv om det er blittnoen få flere de siste åra! tar ca 10min i 25knop å kjøre til tankanlegg hosmeg, så tar med meg et par kanner når je drar på hytta. prisen ligger på  ca16 på land og 18 på kaianlegg.

Kjøpte meg en lignende pumpe som den på bildet på clasolson. To tre pump så tømmer den 20 literen på 2-3 minutter mens jeg suller med andre ting. 

 

 

 

 

32A5EB17-A627-4976-9C39-2B438EDEA2ED.jpeg

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

On 1/21/2019 at 6:20 PM, lurvetass said:

Den uttalelsen kan vi også skrive under på. Vi setter også av penger hele året og prioriterer båt istedet for annen ferieform.

Vi også prøver å stikke vekk litt kroner til båtbruk måndelig men ofte dukker det opp uforutsette utgifter som setter den kontoen tilbake.
Heldigvis dukker det opp to ganger feriepenger så da er jo himmelen skyfri en stund.
Glemmer ikke da min datter lurte på hvor vi skulle på ferie til sommeren da jeg svarte at vi skulle bruke ferien på hytta,være hjemme og ta noen båtturer i skjærgården hvis været ble bra fordi USA turen til høsten kom til å koste en god del.
Herrigud pappa har vi blitt fattige ? var reaksjonen jeg fikk.
Ja, det er nok fattigfolk sitt lodd her i livet å velge å feriere på hytta og ikke dra på skikklig båtferie fordi man skal på USA tur noen månder senere.
En liten skandale som sikkert er regjeringen sin skyld.
 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sørlandet2 skrev On ‎21‎.‎01‎.‎2019 at 10.45:

Hvis du kjører 1200 nm i året, så kjører du mye og langt. ?

 

Jeg bor på Sørlandet. Har Uttern D77. Den drar 1.7 liter/nm. Og, ja, det blit jo litt penger når en skal flytte seg større distanser. 

 

Men etter noen års bruk, så ligger jeg på snitt 15 liter/time. Det vil si mye av kjøringen er kosekjøring innaskjærs hvor den drar 1 liter/nm. Så snittet, og totalforbruket er lavere en jeg først hadde trodd. 

 

 

15 l/timen er innafor.  1,7 i marsjfart er det egen måling, ikke brosjyre data..?

 

Jeg hadde en 22 foter med 150HK - den drakk ca. 1,2l/nm i området 22-25 knop, men i litt sjø, spesielt  på turene Oslo-Grimstad kunne jeg vel nesten doble dette, litt aktiv kjøring i ruskevær/motsjø osv..

 

Dette sorterer kanskje under selvbedrag, men  jeg har en teori om at større båt og motor vil ha noe likere forbruk uavhengig av vær og vind - litt mer moment til å dundre gjennom sjøen.. har du noen erfaring med dette på din Uttern - eller går det plutselig 3l/nm når man møter litt ruskevær..?

Link to post
Share on other sites

R.O skrev for 2 timer siden:

 

15 l/timen er innafor.  1,7 i marsjfart er det egen måling, ikke brosjyre data..?

 

Jeg hadde en 22 foter med 150HK - den drakk ca. 1,2l/nm i området 22-25 knop, men i litt sjø, spesielt  på turene Oslo-Grimstad kunne jeg vel nesten doble dette, litt aktiv kjøring i ruskevær/motsjø osv..

 

Dette sorterer kanskje under selvbedrag, men  jeg har en teori om at større båt og motor vil ha noe likere forbruk uavhengig av vær og vind - litt mer moment til å dundre gjennom sjøen.. har du noen erfaring med dette på din Uttern - eller går det plutselig 3l/nm når man møter litt ruskevær..?

Basert på egne målinger så ligger den på 1.7 l/nm i økonomifart (22-25 knop). Den drar betydelig mer over 28 knop. Jeg har 250 hk. Mulig 300 hk har en høyere økonomifart? Men Uttern går tungt i vannet(stødig i dårlig vær) men drar litt bensin. 

I ruskevær må en kanskje redusere til ca 18 knop. Vil tro forbruket ligger da på ca 2 l/nm. 

15 liter i timen er snitt på en sesong. Hadde mindre DC før. Da ble det mer full fart, for å komme frem. Nå blir det mer kosekjøring. D77 er en sosial båt. Fint å ta kaffi(eller en øl :-)) mens en er på tur. Fint å skli innaskjærs i 5-6 knop.

 

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev 45 minutter siden:

Min Askeladd bruker 17 l/t på masjfart 24-25 knop.  15 l/t på en D77 synes jeg virka veldig lite!

Tror du må lese det jeg skriver Morten. 

Jeg har brukt 15 liter/time i snitt pr sesong. Jeg bruker ca 40 liter/time på økonomi cruise. 

Link to post
Share on other sites

Bryr meg katta om forbruk, men jeg kjører jo ikke ekstremt mange nm selv om jeg er mye på fjorden. Brukte vel noe i området 15000 kr i fjor - noe som ikke er all verden. Men har man dårlig råd er ikke stor diesel/bensin noe sjakktrekk... Jeg greier meg fint og tenker ikke noe på forbruk. Verdien av å være på fjorden oppveier dette by far ?

 

kk

Link to post
Share on other sites

18 minutes ago, Sørlandet2 said:

Tror du må lese det jeg skriver Morten. 

Jeg har brukt 15 liter/time i snitt pr sesong. Jeg bruker ca 40 liter/time på økonomi cruise. 

Det var mer rimelig ja!! hehe 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 

Vi har råd, men kunne ikke falle meg inn å bruke så mye penger på båt eller drivstoff som enkelte gjør, da ville jeg funnet en rimeligere måte å komme på sjøen på. 

 

Og det er ikke noe som ville "falle bort" om jeg arvet en milliard fra min Østerrikske onkel. Mengden penger ville ikke gjøre at vi endte opp i en båt som bruker 50 000,- i drivstoff på en sesong. Men at noen gjør det er jo bare som det skal være, men jeg tror det er de færreste egentlig. 

 

Tråden handler vel egentlig om hvorvidt ønsket om å presse et skrog opp av vannet og fremover i stor fart, og kostnadene ved det reduserer både bruk og evt. båtvalg. For andre båttyper er vel egentlig drivstofforbruk stort sett ikke noe tema. Eller?

---

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Hm... Min båt kan teoretisk bruke 105 liter i timen / drygt 4 l/ nautisk. I praksis ser jeg de siste årene at det går ca 17 liter i timen. Det synker litt hvert år, så det betyr vel at jeg har litt bedre tid til å nyte livet underveis etterhvert som jeg blir eldre. Med vår båtbruk er nok diesel en marginal kostnad sammenlignet med andre kostnader. Verditap er størst, deretter nødvendige utskiftninger og vedlikehold. Servicer gjør jeg grundigst selv har jeg erfart, og det blir også rimeligst. 

 

Vi har dog et helt annet bruksmønster enn trådstarter.

 

For oss har drivstoffregningen ikke betydning for båtvalget. Men neste båt er fort en seilbåt (igjen) - men det er av andre årsaker (det er nok å bruke penger på der også).

Link to post
Share on other sites

On 1/22/2019 at 11:34 AM, MajorAndy said:

Min egen erfaring er i hvert fald denne: Hvis det koster en bondegård hver gang jeg fylder op og jeg skal gøre det ofte, så påvirker det mig psykologisk, så jeg ikke har lige så meget lyst til at bruge båden.

 

Deler den oppfatningen. Selv om man kanskje ikke velter økonomien på drivstoff til båten så er det meget demotiverende å se på kronetelleren på pumpa om man må fylle mye og ofte, og spesielt til en høy pris (Bensin på norske marinaer). Man ser det i praksis også.  Meget sjelden man ser større båter med bensinmotorer, typisk 2 x v8  kjører særlig langt og fort. Selv om han mest sannsynlig hadde betalt totalt sett for samme båt med 2 x diesel.  

 

Når man ser hysteriet som har utviklet seg de siste årene på landjorda ang privat fossilt forbruk, så kan man bli skremt. Og blir ting gjentatt og skreket om nok ganger så blir det etterhvert både politisk og allment akspektert. Rett eller galt. 

 

Så for egen del hadde forbruk (også potensielt forbruk) mye å si for valget av båt av flere grunner når jeg handlet i 2013. Jeg var på jakt etter motorbåt i 35-40 fots klassen som typisk vil si 7-12 tonn båt som skal flyttes gjennom vannet.

jeg var trukket mot typisk twin aksel båter med 2 x 3-400 hk og et potensielt forbruk mellom 1 og 5 liter pr NM eller 7 - 130 liter i timen avhengig av hva slags båt man valgte.

 

Dette var i 2013 når hysteriet var lang mindre enn nå, men mangel på tillit til forutsigbarhet  hos våre folkevalgte veide tungt for å gå for noe med lavt årlig forbruk. Ikke pga forbruket isolert sett i nærmeste fremtid, men den psykologiske effekten og dermed etterspørsel og verdien på «investeringen» om de folkevalgte plutselig finner ut at dieselen skal koste 20-30 eller 50 kroner literen i morgen.  

 

På den nevnte norske landjorda har en bil som bruker 0,5 på mila og kjøres noen få km om dagen omtrent blitt fy fy i visse områder av landet. Spes hvis vi snakker diesel, selv om den er Euro 6, med add blue, partikkelfilter og praktisk talt null utslipp av partikler så blir vi fortalt at folk dør som fluer i Oslo av luftveissykdommer om disse bilene får kjøre.  Løsning er som alltid masse avgifter, hundretalls bommer i regionen og bort med all gateparkering.  Alle skal sykle, gå eller ta buss. Sommer som vinter, ung eller, gammel, syk eller frisk. Ingen grunn er god nok til å brenne fossilt,  med mindre man er politiker med egen sjafør da ?.

 

så hva har dette med båt å gjøre? Jo, man ser hvor mye som har blitt snudd på hue på rekordkort tid her i landet. Det har gått langt fortere enn man kunne drømme om for bare 4-5 år siden. 

Og hva kan man vente seg den dagen avgifts og reguleriengskåte politikere vender sine øyne mot fritidsbåtbruken for å score noen meget enkle og billige poeng? Bare tenk hvordan det kan fremstilles i media og hvilke tall som kan slås opp med den «rette» vinklingen. 

 

Vi snakker CO2 utslipp på  tusenvis av gram PR km, forbruk på flere hundre liter i timen eller 10 liter på landmila på en typisk 40 foter. Og alt dette uten et snev av nytte i hverdagen.  Bare for moro og at herr og fru rik (alle med større båt vil fremstilles som rike) som kruser rundt badestrender  i 30 knop dagen lang og utgjør en fare for de badende (fattige barna med foreldre uten båt) og kveler dem i dieseleksosen sin.  Om ikke de argumentene holder for å få opp prisen til 50 kroner literen, så kan bare slenge på at «båtmillionærene også driter i vannet som disse nevnte barna bader i. 

 

Jeg ofret farten og endte opp med en nyere Trawler.  Årlig logget snittforbruk er på 6-7 liter i timen eller 1 liter/ nm. Yrkesrated (5000 timer i året) Cummins med strak aksling holder både vedlikholesutgiftene og pulsen lav. 

Tanken var (og er) at om dommedagsprofetiene over (som var satt «noe»  på spissen) slår til og dieselen koster 40-50 kroner literen i nær fremtid, så kan jeg fremdeles ha et tilnærmet normal motorbåtliv og en båt som forhåpentlig er grei og omsette i motsetning til mye annet.  

Som en bonus er en slik båttype også en god kandidat til elektrifisering da den fint har plass og ville tålt og har plass til et par-tre tonn lithium batterier og elmotor om cummins og 2x600 liter tanker hives ut.  

 

Har en følelse av noe komker til skje de nærmeste årene som vil snu opp-ned på bruken av større motorbåter i forhold til det vi har vært vandt til. 

Tilbake til det @MajorAndy nevner om psykologi, så har hvertfall jeg hatt relativt lite bekymringer om båt og bruk  pga valget.  

Men man vet jo aldri.  Blir det årsavgift eller skatt pr kilo båt så er Jeg skikkelig ute å kjøre :lol:

 

På tide å ta pilla nå. Den som lever får se :yesnod:

Hilsen SAP som er pessimist intil det motsatte er bevist :giggle:

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Drivstofforbruket har nok ikke hatt noen innvirkning på båtbruken men det vises jo at prisene beveger seg oppover når det tankes.

 

Jeg kjørte 11-12 000 nautiske mil på forrige båt og marsjfartsforbruket var ca. 4,7 liter/nm. Kom aldri noe under 3,6 l/nm på blandet kjøring på en tank da jeg ikke kommer utenom transportetapper. Så med et forbruk på 40-50 000 liter på 8 sesonger blir det jo en del kroner av det. Men også utrolig mange fine opplevelser man ikke ville vært foruten. Alt kan ikke måles i penger heller. Med øvrige kostnader til innendørs vinteropplag, oppgraderinger, motorservicer for å ikke snakke om verditap etc. ble bare drivstofforbruket uansett en liten del av "hytteutgiftene".

 

Jeg har gjort meg noen av de samme tanker som  sap_2000 hva gjelder framtiden, drivstoffpriser osv. og tviler på at det blir en stor 50 fots flybidge med dobbeltinstallasjon på 2x6-700 hk som min neste båt. Noe jeg anså som mer sannsynlig tidligere. Behovet er heller ikke der for noe slikt og sesongen er relativt kort mens de fleste utgiftene forblir konstante uansett og arbeidet med å holde ship shape er like stort så da koster det mer enn det smaker.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
sap_2000 skrev for 7 timer siden:

 

Jeg ofret farten og endte opp med en nyere Trawler.  Årlig logget snittforbruk er på 6-7 liter i timen eller 1 liter/ nm.

 

Det er ikke ille syns jeg. Så å feks krysse Oslofjorden fra Østfold og ned mot Langesund ville koste under tusenlappen, det syns jeg på alle måter må være akseptabelt for en så stor motorbåt, særlig med tanke på de lave drivstoffprisene vi har (kjøpekraftjustert) i Norge. 

Link to post
Share on other sites

Diesel er vel den minste utgiften vi har når det gjelder båtliv, så det tar jeg med knusende ro. Bare å miste lokket til vanntanken i sjøen koster jo 300kr...

Opplag 7000, bryggeplass 3000 (pluss 200K i innkjøp), årlig service som jeg tar selv 3500 , div som går istykker i løpet av sesongen 5000, feilsøk turbo 20000, diesel ... joa kanskje 4-5000 i året, men likevel.

Baltic-pappa

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Pinkvin said:

 

Det er ikke ille syns jeg. Så å feks krysse Oslofjorden fra Østfold og ned mot Langesund ville koste under tusenlappen, det syns jeg på alle måter må være akseptabelt for en så stor motorbåt, særlig med tanke på de lave drivstoffprisene vi har (kjøpekraftjustert) i Norge. 

 

Forbruket blir lavt pga riktig deplassementfart.  Jeg har forbruksmåler.  6.8 knop gir 6.8 liter i timen. Øker man til 7,5 kn så er forbruket doblet.  Mange som kjører sakte for å spare fuel kjører ofte  litt for fort men vet det ikke pga at forbruket gjettes.  Man ser det lett på bølgene.  De tredobler seg og får «topper» på nevnte fartsøkning.  

 

Ja, forbruket er min minste bekymring med båtholdet.  Med 1200 liters tanker er det at dieselen kan bli «gammel»  (vann/ dieseldyr) langt større.  Med indre oslofjord som arena utenom ferier er det stort sett korte distanser som gjør behovet for fart mindre.  

 

Og ja, mange ting er isolert sett billig for oss nordmenn både historisk sett og i forhold til de vi sammenligner oss med. Vi for hele tiden høre at vi må jobbe kortest for 1 liter bensin eller en Big Mac. 

 Men vi har etter min mening i dag langt flere og større «bekker små»  som kan snu bilde litt.  Det meste er dyrere her enn andre steder.  Samtidig har vi både flest avgiftsposter og høyest avgiftsnivå (med noen unntak).  

Med andre ord, og jeg snakker om man legger lista litt høyere enn fattigdomsgrensa.  Er man «rik» så har man det bra her som de fleste andre land.  Er man under snitt så stiller ting seg annerledes.  

 

Ble litt OT, men det samme gjelder for båtlivet.  

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...