baatsman Svart 22.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2019 (redigert) Dette tenker ingen på, men "kupromp" forurenser mange ganger mer en CO. Og metan har 23 X høyere oppvarmingseffekt enn CO. Så i helhets bildet, har privatbiler og private båter utslipp som er mikroskopisk i forhold. Så mine 2 hvite CAT, brukes med god samvittighet. Men gasshåndtaket trives godt i sakte fart og. SÅ totale mengden er ikke voldsom. Litt usikker, men ca 2500 liter Redigert 22.Februar.2019 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Guest Avmønstret# Svart 22.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2019 Bårdp skrev 8 minutter siden: Etter neste valg vil det jo være Rødt og MDG som bestemmer avgiftspolitikken og da er jeg redd det blir en del endringer. Tror ikke det er noe mer å frykte enn finansminister fra SV eller FRP ;-) Og så spørs det hvor man "sitter" i utgangspunktet da. Om man har seilbåt, ei snekke eller annen "saktegående" eller liten fritidsbåt så spiller det liten rolle. Men noen få kan vel muligens få store endringer. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 22.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2019 Pinkvin skrev 9 minutter siden: Den aksepten er allerede "generelt krympende". De siste årene har det blitt stadig mer skriverier om dobbelmoralen med "byfolk" som drikker økologisk latte, sitter i ledene posisjoner og hevder folk på landet med dieselbil forurenser mens de selv flyr på "seminar" i Nepal for å lære Yoga på en økologisk og bærekraftig måte. Tror aksepten daler veldig sakte. Det er jo ingen som flyr mer en miljøfiffen med Solheim i spissen og hun som mener vi ikke skal spise like bak. Våre politikere driver markedsføring av Norge for og få flere kinesiske turister hit og tanken er neppe at de skal gå hit. Flyreiser og turisme er vel i dag samens med for mye folk her på kloden den største miljøutfordringen vi har. Men ingen tør å ta tak i dette. Pinkvin skrev 3 minutter siden: Og så spørs det hvor man "sitter" i utgangspunktet da. Om man har seilbåt, ei snekke eller annen "saktegående" eller liten fritidsbåt så spiller det liten rolle. Men noen få kan vel muligens få store endringer. Selv har jeg en 28 foter med D6 350 og den bruker 45 l/t og det går mange tusen liter i året. Men nå er jeg begynt å se meg om etter seilbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 22.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2019 baatsman skrev 4 minutter siden: Dette tenker ingen på, men "kupromp" forurenser mange ganger mer en CO. Og metan har 23 X høyere oppvarmingseffekt enn CO. Så i helhets bildet, har privatbiler og private båter utslipp som er mikroskopisk i forhold. Sier du dette fordi du tror på det eller fordi "vi", dvs alle rundt deg skal slutte å mene at et stor båt med store motorer faktisk bruker mye drivstoff, og det i en tid der det knapt er lovlig å kjøre en dieselbil og strømmen koster en formue. Forstår argumentet som "indremedisin", men det hjelper jo lite. Tusen liter til eller fra må jo ha noe å si, eller så betyr jo ingenting ingenting og alle kan gi faen. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 22.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2019 Vår Viknes 880 med 240 hk brukes 150-200 timer i året. En større båt med 5-600 hk hadde lagt begrensninger på bruk grunnet kostnader til bruk og vedlikehold. Om jeg plutselig hadde blitt søkkrik så hadde jeg ikke kjøpt større båt, 29’ holder til 2 personer og man får greit plass i havner. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 22.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2019 baatsman skrev 10 minutter siden: Dette tenker ingen på, men "kupromp" forurenser mange ganger mer en CO. Og metan har 23 X høyere oppvarmingseffekt enn CO. Så i helhets bildet, har privatbiler og private båter utslipp som er mikroskopisk i forhold. Her har man igjen lagt forurensing og klimagasser i samme kjelen og rørt godt. Sitér dette innlegget Link to post
Havarita Svart 22.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2019 Sørlandet2 skrev for 1 time siden: Selfølgelig skal vi tenke på miljøet. Ja, vi tenker på miljøet. Vi rydder pent opp etter oss, og griser ikke til for andre. Det er irrasjonelt å ha dårlig samvittighet for å brenne drivstoff. Drivstoff forbruk har da lite eller ingen ting med miljø å gjøre. Mange lever godt fordi vi alle legger igjen noen kroner her og noen kroner der. Det er grunnleggende for vår velferd enten kronene er brukt på drivstoff, seil, mat, flybillett eller andre ting. For egen del betyr ikke drivstofforbruk noe for bruken. Om jeg dobler eller halverer forbruket, blir denne kostnaden liten i båtregnskapet uansett. Det er stort sett vær og vind som styrer bruken. Triveligst å være på sjøen i godvær. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 22.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2019 Senor skrev 35 minutter siden: Man kunne håpe at tråden holdes relevant og opp mot tema. Det er svært mange andre fora for de som har sterke meninger om miljø. Takk for meg. Jeg er ikke sikker på hva du mener? Trådens titel er "Hva har drivstoffforbruk å si for ditt båtvalg og ikke minst bruk?" Det er jo akkurat det vi diskuterer? Jeg har som du sier "valgt båt" Jeg har til og med valgt flere båter med varierende forbruk. For meg er det helt naturlig å tenke over forbruk når jeg velger hvilken båt jeg skal bruke. Jeg må innrømme at forbruket også vil ha en innvirkning neste gang jeg skifter en av båtene mine. Hva er det du mener er irrelevant med dette? Mener du at vi kun må tenke personlig økonomi? Sitér dette innlegget Link to post
Senor Svart 22.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2019 Kallethekid : Du må se trådstarter sin innledning - ikke bare overskriften. Trådstarter vurderer konkret båtvalg; utenbords eller diesel for størrelse båt 25 til 30 fot. Da blir det litt ut på siden å trekke inn hytte og syden turer. Miljø perspektivet kan og bør diskuteres andre steder. Så enkelt. Så : jeg ser at du har en Windy 23FC. Hvilken motor, og forbruk ? DET er relevant ☺️ Sitér dette innlegget Link to post
Sondreland Svart 22.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2019 1 hour ago, -morten- said: Om dere tror Fritidsbåter forurenser mye, så kan jeg opplyse om at EN supplybåt forurenser like mye som hele fritidsbåtflåten heri Norge!! se på AIS og tell antall supplybåter i Nordsjøen!! Det er nok ikke langt fra sannheten, men du må huske at den supplybåten ligger i nordsjøen for å produsere den bensin, diesel og parafin som vi forbruker. Forbruket til alle supplyskip, ankerhåndterere, borrerigger, oljetankere og lignende skyldes det faktum at vi verdensborgere bruker drivstoff på bilene våre, båtene våre, flyturene våre og alt indirekte forbruk som til syvende og sist skyldes global handel. Mindre forbruk = færre supplyskip, selv om det er en relasjon med betydelig støy og tidsforsinkelser. Alt har ringvirkninger, om enn små, og derfor liker jeg å klamre meg til en tanke om at det vi gjør, som individer, kan utgjøre en forskjell. Det er riktignok ikke derfor jeg har seilbåt, det er fordi suset i seilene når dieselmotoren endelig kveles er fantastisk. Om naturlovene hadde fungert slik at jeg måtte sette fyr på en dieseltank for å få vind så hadde jeg nok, dessverre, likevel gjort det. Kanskje litt sjeldnere. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 22.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2019 Bårdp skrev 2 minutter siden: Tror aksepten daler veldig sakte. Det er jo ingen som flyr mer en miljøfiffen med Solheim i spissen og hun som mener vi ikke skal spise like bak. Det går fort som faen. Og arrogansen til eliten gjør bare at prosessen går enda fortere. Som dansken på bygda skreiv, "først pisser de på oss så sier de at vi stinker". Eliten kommer ikke til å slippe unna med dobbelmoralen, inklusive sine flyreiser, særlig lenge. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 22.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2019 -morten- skrev for 2 timer siden: en oljerigg som ligger nedstengt ved land bruker 5000l diesel i døgnet Hvor har du det ifra? Den bruker iallfall ikke 5 kubikk i cold stack. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 22.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2019 (redigert) https://www.nrk.no/mr/landstrom-loser-nabokonflikt-ved-rigger-i-opplag-1.13003331 Har lest det på pålitelige sider at en rigg nedstengt bare bruker 5000l i døgnet på strøm og lys. Har du andre opplysninger eller erfaringer? Redigert 22.Februar.2019 av -morten- (see edit history) Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
-morten- Svart 22.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2019 https://sysla.no/kutter-15-tonn-co2-i-dognet/ fant likken her, men er blitt + sak Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Kallethekid Svart 22.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2019 Senor skrev 54 minutter siden: Kallethekid : Du må se trådstarter sin innledning - ikke bare overskriften. Trådstarter vurderer konkret båtvalg; utenbords eller diesel for størrelse båt 25 til 30 fot. Da blir det litt ut på siden å trekke inn hytte og syden turer. Miljø perspektivet kan og bør diskuteres andre steder. Så enkelt. Så : jeg ser at du har en Windy 23FC. Hvilken motor, og forbruk ? DET er relevant ☺️ Har en Mercruiser 5,7 liter V8 i båten. Forbruket er veldig avhengig bruken. Tipper 1,5 l/nm i 20-25 knop, men på full gass klarer den nok å få i seg 2,5-3. Da vi har en seilbåt som «turbåt» går ikke Windyen så mye, men mener at jeg havnet på ca 15l/nm i snitt i fjor. Blandet kjøring i 5 knop, marsjfart og noe «morokjøring». Motoren er for øvrig fra 2015, men forgasser ble flyttet over fra gammel motor, slik at det fortsatt er steinaldersteknikk. Jeg har for øvrig prøvd å holde hytte, kjøtt og fly utenfor diskusjonen. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 22.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2019 (redigert) -morten- skrev 1 time siden: https://www.nrk.no/mr/landstrom-loser-nabokonflikt-ved-rigger-i-opplag-1.13003331 Har lest det på pålitelige sider at en rigg nedstengt bare bruker 5000l i døgnet på strøm og lys. Har du andre opplysninger eller erfaringer? Det er veldig mye mer enn dette. Ved landopphold ligger en moderne rigg på 10-45 000 liter/døgn. De mest moderne er verstingene og har en havnelast på 8-9000 kw. Da er ikke alle funksjoner stengt ned men borepakken og thrusterne er stanset mens hvac, heating etc er igang og blant dette finner man eksempler som 800 kW heating kun til helidekk. 6 kW heating i varmekablene i en enkelt trapp etc. I varmt opplag vil man naturligvis klare å komme mye under tallene over men likevel svært mye over 5000 liter/døgn for en stor rigg der folk skal leve ombord med funksjonene operative. Redigert 22.Februar.2019 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Senor Svart 22.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2019 Chiefengineer flinkis : flott det. Har du input på bensin vs diesel for 25-30 fots fritidsbåt ? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 22.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2019 Chiefengineer skrev 27 minutter siden: Det er veldig mye mer enn dette. Jeg leste nedstengt=cold stack. Og da får du vel ikke lov til noe annet enn landstrøm. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 22.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2019 (redigert) 11 minutes ago, Mulligan said: Jeg leste nedstengt=cold stack. Og da får du vel ikke lov til noe annet enn landstrøm. Som sakt så linket jeg til Sysla, der jeg leste det..men hva som betyr nedstengt kan jo være mye. men reknestykket er jo ikke så vanskelig. en real motor til et svært agregat bruker jo fort noen liter i timen https://sysla.no/kutter-15-tonn-co2-i-dognet/ Redigert 22.Februar.2019 av -morten- (see edit history) Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Guest Avmønstret# Svart 22.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2019 Og alt dette er der for å lage bensin og dieselen som brukes, også av fritidsbåter. Så hvordan forbruket av det som produseres ikke har betydning, ja forklar den. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 22.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2019 (redigert) 8 minutes ago, Pinkvin said: Og alt dette er der for å lage bensin og dieselen som brukes, også av fritidsbåter. Så hvordan forbruket av det som produseres ikke har betydning, ja forklar den. Ikke vanskelig å forklare!! Penger og Norges vellstand! Hvordan tror dere det hadde vært å bo i Norge uten oljepenger i dag!? Nå har denne tråden sklidd uttil de grader, men det har faktisk en sammenheng alt!! Redigert 22.Februar.2019 av -morten- (see edit history) Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Guest Avmønstret# Svart 22.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2019 Hva om vi bringer litt statistikk til torgs, fra båtlivundersøkelsen 2018: Drivstoff 1,5 milliard Båtplass inkludert eventuelt vinteropplag 1,1 milliard Vedlikehold/service, 1,3 milliard Forsikring 954 millioner Til mat/drikke/underholdning/shopping 1,1 milliarder i forbindelse med båtturer og båtferie Oppgradering/utstyr/bekledning 823 millioner Kurs / kompetanseheving 142 milloner Annet 267 millioner Sum forbruk ca 7 milliarder ----- Om vi ser på tallene så utgjør altså drivstoffutgiftene ca litt over 20% av utgiftene i snitt. Det betyr selvsagt også nær null for noen med seilbåter, mens for andre så er drivstoff kanskje nær 100% av alle utgiftene. Så for "gjennomsnittlige båtfolk" utgjør drivstoffutgiftene ca det samme som utgiftene til vedlikehold/service, men litt mer enn hva folk i snitt betaler for båtplass og vinteropplag samlet. Overraskende mye til drivstoff for meg som kun har hatt snekke og seilbåter. Og særlig med tanke på at det ligger ganske mange "over streken" hvor drivstoffutgifter vil utgjøre sikkert type 30-40-50 og flere prosent av totalutgiftene. Da forstår jeg godt at det har betydning for bruken av båten. Samtidig er det jo nær sagt "selvpåført", hvordan man bruker egen båt er noe de fleste kan gjøre noe med og mulighetene for å eie en båttype som bruker mindre er også til stede. Men klart, må man fra A til B i xx knop så koster det penger, men da er en vel litt utenfor "fritidsbåt" opplegget egentlig. Sitér dette innlegget Link to post
Senor Svart 22.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2019 Hat Baatplasen moderator som kan gjøre noe her ? Dette er bare pinlig. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 22.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2019 Senor skrev 2 minutter siden: Hat Baatplasen moderator som kan gjøre noe her ? Dette er bare pinlig. Hva er det spesifikt du synes er så pinlig. Plages du av å lese andres meninger? Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 22.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2019 alle har rett til å si å mene det dem vil!! Det meste som har vært diskutert her henger sammen enten vi vil det eller ikke!! man kunne jo selvfølgelig valgt å svart ja eller nei på spørsmålet til trådstarter.. ofte er det ikke så enkelt.. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.