Sjøholken Svart 30.November.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.November.2022 Så når lugaren forrut var klar for gjester var det bare å få satt kursen til mot Jeløya. Den flotte og noe strabasiøse turen kan leses i egen tråd her: Siden da har det egentlig ikke skjedd så veldig mye ombord. Men jeg har fått brukt skuta som "pendlerbolig" noen uker innimellom og blitt bedre kjent med nye båtnaboer. Jæløya kystlag virker å bestå ev en meget god gjeng, gleder meg til å få litt mer tid der. Jeg har fått fraktet presenningen over fjellet, så håper at den skal få kommet på plass iløpet av neste uke. Jeg skal kjøre over fjellet på søndag og være ombord frem til torsdag eller fredag. Så håper på lite vind Link to post
Chilli Solbris Svart 30.November.2022 Link til dette innlegget Svart 30.November.2022 Godt du får pakket inn båten. Du må også regne med is der du ligger. Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Sjøholken Svart 30.November.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.November.2022 Ja, @Chilli Solbris, kan bli litt is der. Men jeg ligger på "riktig" side av kaia mtp strøm, og bak ett større fartøy. Så skal litt til før isen kan bli plagsom for min del Link to post
Chilli Solbris Svart 3.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2022 Sjøholken skrev On 30.11.2022 at 21.10: Ja, @Chilli Solbris, kan bli litt is der. Men jeg ligger på "riktig" side av kaia mtp strøm, og bak ett større fartøy. Så skal litt til før isen kan bli plagsom for min del Det er veldig bra! Jeg må ta meg en tur og inspisere den flotte skøyta! Si i fra når du er hjemme!☺️☺️ Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Sjøholken Svart 3.Desember.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2022 @Chilli Solbris jeg er der fra søndag til torsdag Link to post
Fishermidas Svart 12.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2023 Lenge siden oppdaterig........satser på mye har skjedd :) Link to post
Sjøholken Svart 30.Desember.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2023 Da var det vel på tide å komme litt oppdateringer her Det har ikke dessverre vært alt for lite oppdateringer her, men så har det vært litt av ett år Og ja @Fishermidas det har blitt gjort en god del arbeid på skuta i mellomtiden! Så jeg skal sørge for at 2024 blir bedre enn 2023 Så jeg får begynne 2024 med å ta dere igjennom de tingene som har blitt gjort, og de erfaringene jeg har blitt rikere...og det er. som vanlig, noen. Jeg tilbringer nå mesteparten av tiden ombord, og jeg må si at det har blitt en fantastisk båt å tilbringe tiden på! Hadde planer om å få på presenning før snøen kom.... God julesteming i Moss, presenning eller ikke Uansett godt nyttår ønskes til alle her på båtplassen! Link to post
Gullfisk Svart 30.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2023 Det blir vel tykkere is hos deg med kulda fremover. Går det bra uten ishud? Link to post
Sjøholken Svart 30.Desember.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2023 @Gullfisk Den begynner å bli tykk nå ja. Men det er ikke noe problem så lenge jeg ligger i ro. Største utfordringen er når det brekker opp og større isflak skraper langs skutesiden, men det går mest utover bunnsmøringen. Akkurat nå er det fryst skikkelig, så nå er det meget stille og fredelig Og det er vel ingenting som tilsier at det vil brekke opp de neste ukene.... Link to post
Hulda Svart 31.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2023 Neimen, der var du jo! Tydelig at planen med presenning før snøen gikk i dass :-) Det er jo hyggelig med hvit båt også. Godt Nytt År! Link to post
Knude Svart 2.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2024 Godt nyttår fra oss med mye strøsand. Lykke til med vinteren i båt. Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Sjøholken Svart 25.Februar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2024 Det der så flott ut @Knude! Er for tiden i Portugal, dessverre jobb, men skal ikke klage på været Før jeg stakk til Portugal fikk jeg endelig på presenningen, bedre sent enn aldri... Fire timer etterpå: Presenningen har kun en inngang, og den er også litt i veien for å komme seg av og på fartøyet, derfor har jeg fundert på å få til en trapp for å gjøre det tryggere. Vurderte lenge å lage en trapp som kan stå på brygga, noe som kanskje er det aller sikreste valget. Men det tar også litt plass, samt at den må helst sitte fast slik at den ikke velter under bruk. Etter en liten runde med meg selv tok jeg valget med å konstruere en mindre trapp, som sitter fast i fartøyet. Så ble det en tur på Byggmakker for å finne litt inspirasjon for å kunne finne en måte å feste trappen til fartøyet uten å bruke verktøy. Måtte selvfølgelig også få tak i litt materialer... Jeg fant noe galvaniserte greier som var store nok til å gå over rekka og holde trappa på plass.... hmmm er vel heller en stige...jaja potato potata Hele prosessen tok vel i underkant av to timer, brukbart resultat. Den burde vel behandles med ett eller annet, men det hadde jeg ikke tid til, da jeg måtte bruke den med en gang Link to post
Sjøholken Svart 30.Mars.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2024 Også er det vel på tide å fortelle litt om vinterens største prosjekt, ikke så stort, men påvirker de aller fleste rom ombord samt lommeboka! Luft til luft varmepumpe har blitt kjøpt inn! Jeg har en Marine Aiiiiiiiiiir vann til luft varmepumpe, som gjør en meget bra jobb.... helt til sjøvannstemperaturen blir for lav Denne vinterens kulde og strømpris tvang frem noen endringer. Ikke siste skrik, men fikk tak i den for rundt 5 båtpenger, så jeg sier meg rimelig fornøyd med det. Jeg var leeeenge i tvil om hvilken inne model jeg skulle velge, men etter litt måling rimelig mye tankevirksomhet ble det klart at gulvmodellen var det aller beste. Siden jeg benytter presenning over skuta vinterstid, så blir det mest praktisk å ha utedelen på styrhustaket. Da slipper jeg at den kjøler ned lufta under presenningen. Men føringsvei for styrekabel og kjølemediet blir desto lengre. Innedelen blir plassert på akterveggen i salongen, under TV'n, slik at føringsvei for kjølemedie, kabler og dren kan gå rett ned under dørken, og derfor skjules. På tegningen under har jeg skisset inn de forskjellige delene og føringsvei. Kunne selvfølgelig valgt det enkleste med montering av utedel på sideveggen til nedgangen til salongen, men da hadde den havnet under presenning og den hadde tatt opp plass på dekk. Ved plassering på styrhustaket blir den litt mer ute av syne og den lille viftestøyen blir mindre. Ikke minst kunne jeg glede meg over laaaaaang føringsvei, med alle de utfordringer det kom til å føre med seg Noe om ble feiret med en varm te i ett kaldt styrhus to be continued... Link to post
Chilli Solbris Svart 31.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2024 Tror jeg må ta meg dn tur for inspeksjon snart!?? Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Sjøholken Svart 1.April.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2024 @Chilli Solbris Ja, det er bare å stikke innom en dag. Men husk å gi en lyd først, er mye reisevirksomhet Så var det dette varmepumpe prosjektet da Innkjøp av diverse remedier måtte jo til. Jeg fikk tak i Moss Varmepumpeservice, de var meget medgjørlige og jeg fikk komme å hente rør hos dem, så skulle de komme når delene var på korrekt plass og rør trukket. Delene har kommet på plass, inkludert 15 meter med rør og omtrent det samme i kabel 5G1,5 kvadrat for kontrollkabel mellom innedel og utedel samt 3G2,5 for tilførsel til utedel. Innedelen er hvit, det passer dårlig inn i salongen. Det er jo også forholdsvis stor, så tenkte å få den til å gå litt i ett med skottet. Jeg fikk shoppet inn litt matt sort spraymaling fra byggmakker. Lokket og den fremste delen av ramma ble fjernet for vasking og maling. Da fikk jeg også bekreftet at selger sa den var renset og funnet i orden. Maskinrommet ble valgt som "malingssjappe" og delene vasket og hengt opp for spraying. Resultatet ble overraskende bra En bakdel var jo at jeg fikk "noen" svarte prikker på diverse deler i maskinrommet Siden innedelen skal plasseres i salongen, må jeg borre en hel del hull. Disse hullene skal selvfølgelig igjennom noe seigere treverk enn man vanligvis finner på land, gjerne kombinert med dårlig tilgjengelighet... I tegningen under er det gamle lasterommet blitt både bysse, bad og lugarer. Det er også ett eikegulv som er lagt oppå det original gulvet i lasterommet. Kabler og rør skal derfor ligge under eikegulvet, ute av syne og sinn... Her er ett lite bilde av eikegulvet som er lagt over det originale lasteromsgulvet. Bildet er tatt helt i akterkant av "lasterommet", hvor den eneste luken i eikegulvet er... I salongen skal innedelen stå intil akterskottet, så går kabler og rør direkte gjennom dørken der for så og gå igjennom skottet til "lasterommet". I dørken i salongen er det i hvert fall rikelig med luker, men også rikelig med andre hindringer... Meget tunge metallklumper og vann Her har det det kommet inn litt regnvann, fikk da en god anledning til å fjerne vann samt vaske litt nede i her Lekkasjen er tettet tidligere, men jeg hadde helt glemt å fjerne vannet igjen. Link to post
index Svart 2.April.2024 Link til dette innlegget Svart 2.April.2024 Dette blir bra! Jeg har hatt to av de Daikin pumpene der, meget bra saker! "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sjøholken Svart 2.April.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2024 Så var det dette med føringsvei da, det må jo lages hull i skottet under dørken i salongen og inn under dørken i byssa (eller "lasterommet" ifølge tegningen). Fulladet batteri, nytt biltema borr og pågangsmot er samlet Første problem er jo at borret er for langt Jula hadde heldigvis ett noe mindre ett, men det var i korteste laget, så kjøpte to bits forlengere. Det tok ikke lange tiden før det første knakk... Og la igjen restene her: Det passet seg med noen gode gloser Fikk dermed teste ut grisepikk settet jeg hadde kjøpt for noen år siden: Så var det bare å sette i gang igjen, fikk inn det lille borret, på med en forlenger også ga ett eller annet etter... Her var det ikke mye mønster igjen.... den var omtrent blitt rundslipt: Og hvor satt resten? Jepp, omtrent 6cm inn i spantet En ny omgang med gloser ble nevnt.... dette var jo første av 4 hull! To for kjølemedie, ett for kontrollkabel og ett for drenering. Det lille borret som nå satt fast ble brukt for å lage dypt nok hull slik at det lange borret kunne endre hullet dypt nok til at drillen kunne settes på. Dette fordi det var for liten plass mellom bjelkene i gulvet til at drill og langt borr kunne brukes. To bitsholdere ble funnet i to forskjellige "diverse" avdelinger i maskinrommet. Ved å sette disse sammen klarte jeg akkurat å nå inn til borret og fikk reversert det ut igjen. Den ødelagte bitsholderen løsnet litt ved reverseringen og hold kun borret i den nederste delen. Dette kunne resultert i ett nytt brudd, men det holdt akkurat Første hullet tok meg 5 timer, inkludert shopping for nye deler. De siste tre hullene gikk merkelig nok på første forsøk, traff heller ikke en eneste spiker eller noe annet grums. Så noen må ha forbarmet seg over meg Det var dessverre heller ingen mulighet å borre andre veien, fra byssa til salongen på grunn av manglende tilgang, men det gikk jo fint, og fikk kjøpt litt nytt verktøy i samme slengen Link to post
Sjøholken Svart 7.April.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2024 Så etter en helg med hulltaking var det endelig på tide å trekke litt kabler og rør Fremme i salongen ble det trukket rør for kjølemedie, kondens dren og styrekabel. På grunna av liten tilgang fra andre siden av skottet ble de 15 meterne med rør trukket helt fra salongen. Jeg matet på med rør mens en kompis tok imot og dyttet det videre inn til maskinrommet. Det var ett møysommelig stykke arbeid... 5-10cm av gangen Her sees rørene før de går igjennom skottet til maskinrommet, Etter at alt var trukket, det tok bare en laaagn ettermiddag, så var det på tide å få opp inne delen i salongen. Alt ble gjort klart for tilkobling av Moss Kjøleservice. Utedelen skal jo plasseres på styrhustaket, det er letter sagt (skrevet) enn gjort... Den er tung og massesenteret er langt fra sentrert på den. I 15 minus ble den løftet opp, jeg angret fort halvveis i løftet at jeg var helt alene om denne oppgaven Tungt, vanskelige arbeidsstillinger (HMS), glatt og generelt sett dårlig planlegging (selv om det ble planlagt opptil flere ganger). Fikk den heldigvis opp, og plassert den på stativet fra Jula. Det stativet er forresten noe dritt, funker sikkert fint på land, men med litt vibrasjoner osv tror jeg det blir en dårlig løsning ombord... Men jeg må ha den løftet opp fra styrhustaket, så denne får duge frem til sommeren. Jeg fikk også montert en dryppanne med varmekabel fra Megaflis og en selvregulerende varmekabel på avløpet, slik at det ikke blir en isbre der oppe. Litt kabling måtte til: Så fikk jeg skremt ut kjølemontøren, systemet ble vakuumert og en liten dæsj med kjølemedie ble dyttet inn på grunn av langt strekk med rør. Fronten ble montert på og vi ventet spent på at den skulle begynne å varme... Og det virket Det var litt av en jobb, men for 5 båtpenger kan jeg reduserer båtens strømtrekk med 2/3, og det er faktisk en god del penger. Selv når det beveget seg ned mot 18 blå, fungerte dette meget bra! Noen modifikasjoner skal dog utføres utover sommeren for å få det litt mer effektivt. Link to post
Gullfisk Svart 8.April.2024 Link til dette innlegget Svart 8.April.2024 Inneholder modifikasjonen endehylser på de tilkoblede kablene? Link to post
Sjøholken Svart 8.April.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2024 @Gullfisk jepp, det gjør det. Her er det mangetrådet kabel som er brukt, så endehylser må på Hadde med meg presstang og endehylser opp, men etter å ha mistet to droppet jeg det og tok bilde av det for å huske det Var 16-17 kalde når jeg holdt på der oppe, så skulle ikke mye til før jeg gikk for enkleste/letteste løsning Link to post
Gullfisk Svart 8.April.2024 Link til dette innlegget Svart 8.April.2024 Regnet med det. Endehylser i 16 blå er fiklete. Link to post
Sjøholken Svart 9.April.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2024 Etter flere års leting, dog ikke alltid like intensiv, fikk jeg endelig tak i en kombi vaskemaskin Det er det eneste jeg har savnet, foruten watermaker som fortsatt står på ønskelista Jeg har lenge vært på jakt etter en vegghengt vaskemaskin, og enda bedre hvis den også kan fungere som tørketrommel. Det finnes mange slike i deler av Asia, men det å finne en importør i europa har vært vrient. Men så ramlet jeg over denne saken: Daewoo Wall Mounted Mini Tiny Washing Machine DY-BGX05 Washing + Drying - Allergoedkoopst.Com Absolutt ikke gratis, men dette er en god investering og gjør livet ombord mye enklere! Dingsen ble levert på døra av DHL noen dager etter kjøpet fra nettsiden, toll måtte selvsagt også inkluderes...staten skal ha sin del av pakka Pappesken gikk akkurat ned gjennom dekksluka, og det veier ikke mer enn ca.20kg. Som en unge på julaften ble innkjøpet sporenstreks åpnet: For å være liten og kompakt synes jeg den virker litt stor, men det får gå Den hadde overlevd DHL så da var det bare å begynne installeringen. Oppdaget raskt at jeg ikke hadde noen hammer som var laget av lær..... Uansett har jeg enda ikke funnet ett skott av betong ombord heller Men bortsett fra noen kreative Google translate triks, så er egentlig bruksanvisningen helt OK, og har med det mest nødvendige. Disse boltene skulle da inn i en betongvegg.... Der ble det straks litt bedre Ble stadig påminnet at betongvegg var eneste mulighet.... og det ble ignorert Det fulgte med en god mal, for hvor hullene i beton....treskottet skulle være: Dette skottet er i mellom lasterommet og maskinrommet, den er vel nærmere 3 tommer tykk. Forborret hull, slik at de franske treskruene skulle passe perfekt! Her er vidunderet uten ytterkappa, slik at strøm, avløp og vann inn kan monteres. De franske treskruene måtte også settes opp i montasjehullene i bakveggen på maskinen, da to av dem var litt klønete plassert. Etter ca. 15 minutter med skralle og fastnøkkel var alle fire skruene strammet opp og maskinen satt godt på skottet! Denne stikker ikke av med det første. Vann, og strøm ble koblet til: Og jaggu lyste den opp Den tar vel opp til ca 3 kg tøy, det er nok når alternativet er å vaske for hånd. (Båtplassen har snudd bildet.....) (Båtplassen har snudd dette bilde også....) Jeg har vasket to maskiner i dag, mest for å teste, men det gikk meget bra. Selve vaskeprogrammene er godt forklart, men tørkeprosessen er noe annerledes enn jeg trodde: Den resirkulerer luften i trommelen og trekker den igjennom en kondenser før den varmes opp igjen og går tilbake til trommelen. Dette gjør at du ikke får noe fuktig luft ut av maskinen når den går. Men den forbruker vann for å kjøle luften, jeg reagerte på at det veldig tydelig at den ikke måtte kobles til varmtvann. Noe jeg nå skjønner grunnen til Jeg har ikke fått sjekket forbruket helt nøye enda, men tenkte å få det sjekket ila uka ved neste vask. Den er også meget stille! Også tørkingen er meget stille, så denne her er jeg meget fornøyd med! Link to post
Chilli Solbris Svart 9.April.2024 Link til dette innlegget Svart 9.April.2024 Den der var virkelig midt i blinken!??? Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
index Svart 10.April.2024 Link til dette innlegget Svart 10.April.2024 Den var ikke dum! Men det hadde vært fint å vite hvor mye vann den bruker til å kjøle luften, litt dumt om den tømmer vanntanken på et par vaskerunder... "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 10.April.2024 Link til dette innlegget Svart 10.April.2024 Her håper jeg virkelig du kommer tilbake med målinger på strøm og vann. Den der likte jeg. Savner virkelig muligheten jeg hadde i White Lady, til å vaske klær ombord. Men disse seilbåtene er jo så trange. Å når du i tillegg fant en som tørker, i den størrelsen så ble det litt jubel ombord her. Vil du gå ut med total pris levert ? Venter i spenning på forbruk Endelig ble det Bobåt Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn