Jump to content

Oppussing av 49 fots krysseren Sølvskjær


Sjøholken

Recommended Posts

Da har jeg fått kommet meg tilbake etter en jobbreise, og jeg har fått satt på en maskin.

Vasking på 30 grader: 40minutter

Tørking: 120 minutter

Andre tørking 30 minutter

 

Første tørking på 120 minutter var vel egentlig skaptørt, men jeg vill ha det helt tørt så jeg satte på en halvtime til.

 

Så var det dette med å finne vannforbruk da....

Jeg glemte å sjekke forbruket på kun vaskingen, så det blir for hele greia:rolleyes:

Også glemte jeg meg og heiv på en oppvaskmaskin, så tror jeg får prøve igjen i morgen:giggle:

Skal ikke alltid være så enkelt:lol:

 

Link to post
Share on other sites

Det var ganske imponerende tider da. Tyder på at maskinen gjør en god jobb. Husker maskinen jeg hadde i prinsessa, det gikk vel ca 40 liter vann på vask og tørk. Det var en maskin med 6kg kapasitet. 

Det var grunnen til at jeg kjøpte den. Andre maskiner jeg så, hadde et vannforbruk på over 100 liter.. på vask og tørk. 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

@index og @Bjørn Løvjomås:

 

Da har maskinen fått jobbet litt i dag også:

 

Vask 30 grader, 45 minutter:       45 liter

Tørking, 120 minutter:                 100 liter

 

Dette er litt ca. tall, men burde stemme mer eller mindre.

 

Jeg tok egentlig første å beste vaskeprogram, det finnes sikkert annet program som bruker mindre vann.

Tørkeprosessen bruker endel vann, men jeg synes det er veldig godt å ha muligheten til å gjøre det. Spesielt siden maskinen resirkulerer luften så blir det ingen økning i luftfuktigheten ombord.

 

Total kost for denne var vel 995 € også måtte jeg betale 25% MVA til DHL (Toll). Så synes ikke det var så galt:giggle:

Link to post
Share on other sites

Sjøholken skrev 1 time siden:

@index og @Bjørn Løvjomås:

 

Da har maskinen fått jobbet litt i dag også:

 

Vask 30 grader, 45 minutter:       45 liter

Tørking, 120 minutter:                 100 liter

 

Dette er litt ca. tall, men burde stemme mer eller mindre.

 

Jeg tok egentlig første å beste vaskeprogram, det finnes sikkert annet program som bruker mindre vann.

Tørkeprosessen bruker endel vann, men jeg synes det er veldig godt å ha muligheten til å gjøre det. Spesielt siden maskinen resirkulerer luften så blir det ingen økning i luftfuktigheten ombord.

 

Total kost for denne var vel 995 € også måtte jeg betale 25% MVA til DHL (Toll). Så synes ikke det var så galt:giggle:

 

Hei. Takk for info. Heilt sikkert ein bra maskin. Plasskrevjande er den heller ikkje.

14-15 000 synest eg er nok for ein vaskemaskin. 

Sjølv så betalte eg ca. 3500 for ein liten Candy vaskemaskin.

 

Då me budde i båten, og hadde to små barn, sakna eg tørketrommel.

 

 

Link to post
Share on other sites

Sjøholken skrev for 1 time siden:

Vask 30 grader, 45 minutter:       45 liter

Tørking, 120 minutter:                 100 liter

Åy

Det blir jo nesten 150 liter på vask og tørk.  Det er i meste laget ombord her. 

Har lest diverse andre steder her på BP ang denne maskinen, var vel @S/Y Emma som brukte luftavfukter for tørk på badet i stedet. 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

@Bjørn Løvjomås Ja, det er endel vann.

Er sikkert mer å spare på å velge ett annet vaskeprogram.

Men når det gjelder tørking, så er det nok ikke så mye å gjøre, da den bruker vannet for å kondensere varmluften.

Jeg har avfukter i skuta, men den er en fast del av ventilasjonsanlegget. Vann er ikke noe problem for meg.

Men jeg skal ha meg en nærmere kikk på kondenseren for å se hvordan den er bygget opp, og hvilke materialer. Det kan jo være en mulighet for å bruke sjøvann til tørking. Men det krever nok litt mer teknisk dypdykk inn i maskinens virkemåte:giggle: Eventuelt en egen lukket ferskvannskrets man slår over på når man skal tørke klær, så går denne igjennom en varmeveksler til sjøvann....

Jaja, nå må jeg slutte å tenke på dette før jeg begynner å demontere maskinen:smash:

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Nater..... Ett ord som frembringer smerte i knær og rygg:rolleyes:

Men det er dessverre også nødvendig vedlikehold for å holde dekk tett og interiør tørt.

Det er en tidligere brukt natemasse som ikke er helt god, den er enten helt tørr eller har konsistens som ny guffe... Det er ikke bek, men det er tydeligvis en eller annen masse som har reagert med ett eller annet.

Dette må bort, så derfor har det vært flere dager i knestående. Gode kneputer er heldigvis i bruk, men det kjennes godt etter å ha krabbet i 6-7 timer.

 

20240426_134703.jpg.a236de2605f775fdb5a189d8869d0a20.jpg

Fein saga er god å ha. da går jeg løsnet natene og pusset innsiden av plankene for ny natemasse.

20240426_160511.jpg.55b8c77624e8c4c825180e5c508a204d.jpg

Nate-tapen legges i bunn for å sørge for at natemassen kun sitter fast i plankene. Siden jeg har ett godt utvalg av bredder i natene mine, er det ikke alltid det passer, da får det gå uten.

Natemasse er Sikaflex 290 DC Pro, og primer er Sikaflex Multiprimer Marine.

Det burde sørge for at det blir få bra som det får blitt:smash:

Trenger ikke noen ny hobby, men denne er ett fint avbrekk:

IMG-20240421-WA0010.jpeg.7fe032a55cc14267ce4f7884d1a52f3d.jpeg

 

På kveldinga ble det også tid til litt båtkos, vel fortjent!

Vanligvis henger bålpanna vertikalt, men det vil ikke algoritmene til Båtplassen ha noe av....

IMG-20240425-WA0007.jpeg.65c2a85372a6f4f481093e3e7ab584db.jpeg

 

Link to post
Share on other sites

Sjøholken skrev for 15 timer siden:

konsistens som ny guffe...

Min erfaring er at Sikaflex og tilsvarende natemasser har en levetid på ca. 15 år. Har intrykk av at det varme fra sollys som over tid løser det opp. Mest utsatt er områder som det tråkkes mye på.

 

Holder på med samme jobben på natete dørker hos meg. Lovpriser Fein med natekniv. :thumbsup:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...