Jump to content

Oppussing av 49 fots krysseren Sølvskjær


Sjøholken

Recommended Posts

  • 2 uker senere...

Da hiver jeg ut noen flotte bilder av byssa, det gjør seg med å få noen som kan foto til å hjelpe seg:lol:

289A7053.jpg.86e2189f0696cfdcee89b1f957b63d72.jpg

Dørken her på byssa er ekte eik, knallhardt... Skal forhåpentligvis slipes iløpet av vinter/vår. Og det skal opp ett klappbord, av en halvmeters avkapp fra benkeplata på skottet til høyre i bildet. Her vil det også komme to "bar" stoler. Om de skal være fastmonterte eller montert i veggen er jeg usikker på enda.

289A7059.jpg.d0979edc4bae938c52e35fe91a771a4f.jpg

På "hylla" over vasken sees selve "hjernen", en Homey! Den styrer det meste som kan styres her ombord. Alt fra spyling av dass, åpning/lukking av overbordventiler, ventilasjon/varme, lensing til styring av lys osv....listen har nesten blitt for lang (og den er fortsatt ikke ferdig):giggle:

 

289A7062.jpg.a70d2bbf9d8b5c6fe556d0afad3823ab.jpg

 

289A7150.jpg.cebf237bc8a0d6db95ed5adc7df73708.jpg

Platetoppen fra IKEA har virkelig fungert eksemplarisk, bruker mye strøm når man bruker den, men lite over tid....så kan man selv velge hva som er viktig... Jeg ville uansett ikke ha gass...

Selve ovenen er en kombiovn fra Siemens, både micro og vanlig med varmluft. Den er litt "lavere" enn en vanlig ovn, og jeg har ikke angret på valget:thumbsup:

289A7113.jpg.10d73ebcf212002201bbd1a489e5abf2.jpg

 

289A7116.jpg.81e92a6e60d155787c29b38d7358d7d5.jpg

En litt artig detalj. Her hvor byssa er plassert har det tidligere vært reke- og fisketank. Oppunder dørken (som man sier i navyen) så er det faktisk fiskeskjell. Ett historisk minne over hva denne skuta har gjort tidligere:smiley:

 

Link to post
Share on other sites

Det er bare så vannvittig flott arbeid du har gjort med den båten! Helt utrolig flott!:thumbsup::thumbsup::thumbsup:

En dag skal jeg ombord og se på verket!

Skal forresten ha kombiovn jeg også! Hvilken modell fra Siemens har du valgt?

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

@Solbris II Jeg kjøpte modell CM633GBS1S/69 Men Bosch har akkurat samme, litt billigere, men har stokket om noen numre... er vel egentlig samme med Neff.... samme grunnprodukt... Jeg kjøpte denne fordi den var en demo, men kvaliteten til Siemens/Bosch er meget bra, så jeg hadde bestemt meg for enten Siemens eller Bosch på forhånd:giggle: 

Link to post
Share on other sites

Sjøholken skrev 6 minutter siden:

@Solbris II Og takk!!  JA, jeg skal seile rundt snart, jeg må bare finne meg en kaiplass i nærheten av Oslo. I mellomtiden bor jeg i nærheten av Engelsviken i ukedagene.

Akkurat! Bare send meg en melding på 90717116 om du vil stikke innom. Jeg jobber turnus så besøk må dessverre avtales!😊😊😊

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Sjøholken skrev for 7 timer siden:

Så lenge du ikke jobber på kveldstid neste uke, så er det greit :wink:

Jobber natt mandag til tirsdag og tirsdag til onsdag. Står opp ca 15.00. Reiser hjemmefra 19.30. Torsdag er jeg hjemme på ettermiddagen!😊😊

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Sjøholken skrev 34 minutter siden:

@Solbris II jeg stikker sikkert over fjellet igjen til Bergen på Torsdag. Men jeg får se hva jeg får til. Så de nye glassene du hadde fått tak i, de skulle jeg også gjerne sett på:giggle:

Mandag er jeg godt våken på dagen tenker jeg!😁😁

Glass er null problem. Du kan få et knakende godt tilbud der!😁😁😁

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

I dag er arbeidslista lang, så gjenstår det å se hvor mye jeg får gjort. Men først tenkte jeg å lufte ett spørsmål for å se om noen har noen innspill:

 

Skottet mellom maskinrommet og "lasterommet" (byssa) er ikke helt tett. Og det er derfor tidvis noen oljeholdig vann som trekker inn under dørken i salongen. Det hadde ikke vært noe stor problem hadde det ikke vært for at det drar med seg litt lukt.

 

Bilde.png.1db5ebcf94433b86ab223e67a72f05cf.png

 

Nå skal jeg forsøke å få dette tettet.... Det kommer inn i mellomrommet mellom kjølen og spant, det er bare en milimeter eller slikt. 

Men jeg lurer på om noen har noen gode ideer for å få tettet dette.

Her er mine vurderinger så langt:

 

  • Treverket er fuktig, og det er uaktuelt å få dette tørt, så det må være noe som funker mot fuktig treverk, som gjerne også er oljeholdig.
  • På grunn av tilkomst, så er det ikke mulig å "presse" noe inn i sprekken

Jeg må da helst ha noe som er tyngre enn vann, slik at det ikke blir presset bort. Og det burde helst finne veien til sprekken selv:giggle:

 

Noen som har noen forslag?

 

Link to post
Share on other sites

Det eneste jeg kan tenke meg er å varme bek til det blir tyntflytende og tømme nedi. Før i tiden brukte vi det for å tette rundt-, og for å stabilisere propell- og rorhylser. Da var gjerne treverket tørt. Beket satt noe inn i helvete både til treverk og messing de gangene vi måtte demontere.

 

Bruk maske, dampen river lungene ut av halsen. Sikkert en av grunnene til at jeg har redusert oksygenopptak. Vær forsiktig!

Link to post
Share on other sites

Stoffet som @Jens_Plinker til. Jeg roter mer enn 50 år bak i jernekassa. Da var det et tilsvarende produkt av (bi)voks og tjære. Vi kunne kna det og dytte det inn i sprekkene, tette spunning mellom bord i stilk/stevn, utmerket til det bruksområdet. Nokså dyre saker den gangen, hvilket det fremdeles er. Hadde ikke samme anvendingsområde som bek. Noen varmet det opp og 'malte' stoffet på med stiv kost Men mer som tettemiddel som kunne tyte ut. Hvilket bek ikke gjør, uten vesentlig varme og høyt trykk. Kan godt være at det funker. 

 

Hett bek blir nærmest som 'viskøst vann' og plasker avgårde. Helt livsfarlig, ett drypp på hånden og man angrer de neste ukene.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Japp, da har jeg bestemt meg. Siden det ikke er spesielt enkelt å få tak i bek, så må jeg lage det selv. Jeg har diverse typer tjære som jeg kan koke ned til bek. Tenkte å forsøke med biltema sin tjære. Den inneholder furutjære, som bure være godt nok for formålet.

Koke 3 liter ned til ca. 1 liter, så er det bare å helle den nedi. Jeg får vurdere videre om det blir mye lukt av dette eller ikke.

Uansett hvor godt det luker, så er det fortsatt ikke helt sunt. Da blir det enten en form for maling eller epoxy over.

Siden værgudene ikke er helt med oss her på vestlandet, så blir det ikke noe koking denne helgen...jeg gidder ikke å gjøre i det 30m/s vind og pissregn:giggle:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...