Jump to content

Oppussing av 49 fots krysseren Sølvskjær


Sjøholken

Recommended Posts

Når jeg endelig kom meg hjem igjan fra en liten svipptur til Porto og ett døgn i Genova, så var det bare å gjøre klar for slipp.

Det var ledig plass på Skjøndal slipp fra fredag til mandag morgen.

 

Seilte tidlig fredag morgen, var på plass ved 11 tiden på fredag, men da hadde dessverre en pakning røket på akslingen til universistets skuta som var på slipp. De måtte jobbe utover kvelden og slipping ble utsatt til lørdag morgen:sad:

 

Det ble da overnatting i skuta og en svipptur til en flytende sauna ved Damsgård (rett uten for Maritim sjappa). Litt flytende remedier ble også inntatt, som hører med i uthavn:drink:

 

Lørdag morgen ble slippen endelig klar!

20220514_101249.jpg.6de1fbeaa30c2e43aae944be24c47c56.jpg

 

Flinke karer fra Skjøndal hjalp til! Jeg fikk også dratt med meg jolla... den trengte kanskje dett mest...

20220514_110823.jpg.888dc636062240aff0f5d2b102d005e8.jpg

 

Gutta fra skjøndal hjalp til med spyling, siden jeg allerede var en dag for seint ute....

20220514_111143.jpg.7ba01e7a7301ee74a30186a6e3f42c3d.jpg

20220514_110826.jpg.469685aad263827491b519b25d47919c.jpg

Undersiden så slett ikke verst ut, selv etter tre år på sjøen.

 

Propell og ror var nok det som var mest utsatt. Zinken hadde gjort sitt, her var skjøndal gjengen kjapt ute og sveiste på nye. Vi fjernet en 6kg som vi ikke erstattet. JEg vil ha så lite zink som nødvendig, da det skaper unødvendig mye lutråte. Enklere å bytte noen metallbeslag på roret enn en haug med plank.

Zinken som ble satt på var i kontakt med alt av metall, så den gjør jobben uansett.

 

20220514_213503.jpg.0a01b7a70d19f857ed01b17044a1c5dc.jpg

Lørdagen gikk med til skraping av løs bunnsmøring.... noe det var MYE av....:smash:

Så fikk fartøyet tørke litt mens jeg sov...

Søndag morgen (altfor tidlig) så var jeg i gang med grunning av steder hvor det var bart treverk.

Noen støter ble utbedret og det gikk med litt FARM 80 til diverse utbedringer.

20220515_130254.jpg.051359cae24608d77983579a337609dc.jpg

Jotun sin Vinyl Primer tørker fort, så jeg fikk kalt ut to mann til å hjelpe meg med bunnsmøringen. 

20220515_150046.jpg.866f7e95459a5f401a86c1877cbd8240.jpg

Det ble smurt grundig med Hempel sin Olympic Pluss. Og det gikk heldigvis fort når vi var tre stykk.:smash:

Men å utføre en slipping på to dager var i korteste laget:lol:

 

Link to post
Share on other sites

@Solbris II GoPro, er litt usikker på programmet på stående fot... skal sjekke.

 

Det skjer mye mer enn jeg klarer å oppdatere om dagen:smash:

 

Ett lite stemningsbilde på vei hjem fra slipp:

20220515_211158.jpg.12225420f05114c030e9a103873352ad.jpg

Var bare helt magisk den kvelden... selv om vi ikke var hjemme før klokka 23:00 på søndag:giggle:

 

En oppgave som var planlagt å utføre under slippsetting var å bytte alle skroggjennomføringer. Disse var i messing/rustfritt, det virker i hvert fall slik. Var litt vrient å få sjekket dem, da neste samtlige ligger klønete til.

På grunn av at slippingen ble forkortet med en dag, så valgte jeg å bli ferdig med bunnsmøring først.

Når det åpnet seg noe ledig tid, mens bunnsmøringen tørket, så satte jeg i gang med den enkleste skroggjennomføringen.

 

Jeg har på forhånd kjøpt inn nye fra trudesign, da slipper jeg å bry meg om galvanisk korrosjon og lutråte.

 

Jeg startet med overbordventilen til sortvann og sjøvannsinntaket til toalettet. En gjennomføring på 1,5" og en 3/4".

Det gikk forholdsvis enkelt å få dem ut. Og jeg fikk styrket min mistanke om at jeg ikke hadde kontroll på status på dem.

De så helt fine ut fra innsiden av skuta, men begge med hadde dype tæringer der der har gått igjennom hudplanken. Jeg glemte selvfølgelig å ta bilde, da jeg var en smule stresset:giggle:

 

Etter mye om og men så ble det bestemt å bruke Sikaflex 291i, det som var avgjørende var anbefalingen fra Trudesign om å bruke dette.

 

Selvfølgelig trangt om plassen...

20220515_195047.jpg.b7450053d56ed1a7c92b285d06853e35.jpg

 

To timer etter installasjonen var det sjøsetting:worry: Men det var potte tett:thumbsup:

Da var det bare å få slangene på plass igjen:

20220520_180949.jpg.e3c4f7ac7508652c6301bbec7bf7b05e.jpg

 

På grunna av dårlig tid, så måtte jeg la de to siste skroggjennomføringene være. De får jeg ta neste gang, men jeg har i hvert fall blitt trygg på metoden.

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Så var det på tide å få sett litt på pullerten som alltid har vært litt dårlig...

Styrbord pullert har ikke vært "fast i fisken" siden jeg tok over skuta, og den har definitivt ikke blitt bedre de siste årene.

Jeg trenger mulighet for spring, og fartøyet er ingen lettvekter. Men det å begi seg ut på å bytte pullert, det er ikke ett prosjekt for i år. Så jeg tenkte heller å prøve meg frem og se om jeg kan forlenge livet, og styrken til pullerten.

20220520_201217.jpg.260a7ea773fbf64afceb6ec10d0ce7d7.jpg

Her er synderen, nå har jeg borret og gravd ut mye råte fra der det virket løst. Men det er her forbannelsen til eika kommer, den kan se helt flott ut fra utsiden og samtidig være matjord på innsiden.

20220520_201224.jpg.0428584cd96374fa929727413d5bbaba.jpg

Skulle ikke så mye til før den kunne deles i to....

20220520_201237.jpg.5917f7eb7c8ac5b70f7b54b38bbcfa03.jpg

Da fikk jeg kommet til og fjernet dårlig treverk nedover i stokken også. 

20220520_201239.jpg.5b0d9493bc27dd0f93ccc397dedd5e8a.jpg

Var mye som var i dårlig stand under overflaten.

 

Men når jeg nå sto der med med en pullert som jeg har delt i to, som nå ikke har mer styrke enn en fyrstikk, så måtte jeg bestemme meg for veien videre. Det var på tide å teste ut Biltema sin epoxy:smash:

Stakk innom biltema og fikk tak i en liten liter av middelet, samt de lengste treskruene de hadde.

Tanken (håpet) er at jeg kan bruke skruene som forankring og "armeringsjern" og fylle hele greia med epoxy.

 

20220520_203309.jpg.cd958289ebb09f79262e1f6b3029fd9f.jpg

Det gikk med litt skruer i alle fasonger. Det skal også sies at hele stokken ble dynket i Boracol noen dager i forveien, slik at det ikke skal være så fristende for råtesoppen og gomle videre:giggle:

 

20220520_203313.jpg.53af48f9ec66bf81677b6759ec36efbc.jpg

 

Når jeg så skulle i gang med å fylle pullerten med epoxy, så hadde jeg tettet alle åpninger med tape...trodde jeg.

Epoxyen tøyt utover alt nedover pullerten, lagde ett skikkelig klin. Gode råd var dyre, det var epoxyen også som rant av gårde ut av sprekker her og der.

Etter noen sekunders grubling hentet jeg litt linoljekitt. Dette fikk jeg dyttet inn i sprekker og åpninger, det fungerte bedre enn ingenting. Men pullerten så ikke ut, en suppe av epoxy og linoljekitt over alt:sweat:

Etter litt mer grubling fant jeg frem biltema sitt hurtiglim, med herder på boks. Da begynte jeg å få dreisen på det, endelig! Da var det bare å få tørket av det overflødige kittet og epoxyen.

 

Etter tre fire dager med litt og litt påfyll, så det slik ut:

20220528_202632.jpg.e8a75668fac1f9f85f921abd9e9292ae.jpg

Mye kan sies om resultatet, spesielt det estetiske:lol:

20220528_202641.jpg.a6f0f5636d7be86f8661d0d6e1ef286e.jpg

Fikk fylt opp hele til slutt.

20220528_204509.jpg.b1571988edeb58fc71bc5a71d034d4bd.jpg

Fikk av noe av tapen. Jeg forsøkte å bruke litt glassperler som litt fyllmasse underveis, så derfor er epoxyen grå...

20220528_204514.jpg.e0c1ee1aec3dd24d6cb7a7f07dacde74.jpg

Nå er pullerten hard som stein! Den gir ikke etter, den virker meget solid. Jeg kommer ikke til å belaste den like mye som hvis den var ny, men jeg stoler i hvert fall mer på den nå enn jeg gjorde tidligere. Det gikk med nesten to liter epoxy:giggle:

 

Nå gjenstår bare litt sliping for å få bort rester av tape, så håper jeg at jeg har forlenget levetiden på den med noen år.

 

Link to post
Share on other sites

Her om dagen fikk jeg endelig litt tid til å gå over styremaskin. Den trengte litt omsorg i form av skraping, grunning og maling.

Den er vanligvis under ett aluminiumsdeksel, så den er heldigvis litt beskyttet, men bærer fortsatt preg av å være utvendig.

20220606_152220.jpg.270682a470545239600a3c35f86ff4fd.jpg

Da var det bare å skrape av det som er løst....

 

20220606_155338.jpg.3d9fe10b28021995f1d6dd348eda0b63.jpg

Den var rimelig innsauset i olje, så det måtte vaskes litt for å få så godt underlag som mulig.

Jeg hadde tenkt å benytte Jotuns Vinyl Primer, men gikk heller for ScanNox sin metallgrunning. Så kan jeg sammenligne litt. 

I første omgang synes jeg at Jotun Vinyl Primer er litt vel myk, selv etter litt tid. Om det faktisk er tilfellet er jeg usikker på.

Scanox sin synes jeg dekket bedre, og er derfor litt mer drøy, men bruker litt lengre tid på å tørke. Her er Vinyl primer helst fantastisk rask.

20220606_161850.jpg.bad7b7622ff39570d56a02b371ba43b7.jpg

Da var første strøket på....

Det skal på ett strøk til med grunning før den skal males grå. Men noen regnfulle dager utsetter nok ferdigstillelsen litt:giggle:

Link to post
Share on other sites

Lugaren i forpiggen begynner å ta form...

Skottet ble flytter akterover tidligere og  så fikk den 5cm med isolasjon.

20220526_182805.jpg.47e4851b015efb0cc3a178661cda882d.jpg

Også fikk jeg opp panel, har brukt underpanel, den billigste som er mulig å finne...men den var ikke like billig som for ett år siden.

20220528_174413.jpg.c3f8451c2d7ee088c176afad39aed8f9.jpg

Kjøpte også noen små granlister for å kunne sette opp "senger" slik at det er mulig å få ett inntrykk av plassen.

20220528_174026.jpg.17c3cb2c5fdb80d294cbc14adf1e0eb1.jpg

er ikke mange rette vinkler ombord... blir heldigvis rimelig god på øyemål og stikksag!

20220617_194603.jpg.51adae4b2772f6d380cb519a1b62813d.jpg

Sengerammen har kommet opp...

20220618_144637.jpg.21ae689b647ec1947e9b8ee444f61483.jpg

Nå begynner det å ligne på senger I hvert fall. Og det jeg tenkte skulle bli god plass, er ikke nødvendigvis det lengre....

20220618_125601.jpg.5ea1b41f600279da4ef42667c41df648.jpg

Regnværet gjør at oppbevaring av trevirke går kraftig utover plassen ombord.

 

Men nå som jeg ser tilbake på forrige ukes arbeid vil jeg si meg fornøyd allikevel. 

De siste to dagene har jeg tilbrakt i Rotterdam, heldigvis er det masse flotte fartøy å studere på kveldene der også, hvis man for ett øyeblikk skulle savne lukten av trebåt :giggle:

20220620_211843.jpg.86ebf6b8104a2656d2397df973d99be0.jpg

 

Eller begynner fartøyet å bli klart for årets happening, på neste onsdag skal fartøyet seiles fra Isdalstø til Moss, det blir definitivt en artig tur!

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Heisann @Martine29f, @Hulda og @Chilli Solbris. Neida jeg har ikke gitt opp, har bare vært meget mye annen jobb de siste mnd. Men kan trøste dere med at jeg har jevnt over dårlig samvittighet for fraværet i denne tråden. 

Men fremtiden ser lysere ut, ser ut som det minker noe på jobb fremover.

 

Men det blir rimelig snart liv i tråden igjen, man blir jo heldigvis aldri ferdig med trebåt:giggle:

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Takk for flotte ord @Martine29f

Men da er det vel på tide å snurre i gang igjen. Det har vært en hektisk vår, sommer og høst for å komme skikkelig inn i ny jobb, da har dessverre denne tråden fått lide litt. Men det er ikke dermed sagt at det har vært stillstand:smash:

Jeg får fortsette der jeg slapp.... med lugaren i forskipet:

 

Veggen...eller skottet må ferdigstilles. Listene rundt døra fikk seg ett strøk med Corvus Black, og fikk gleden av å være de første til å prøve den splitter nye sengen.

20220618_194438.jpg.1c1a77a8ec07bafbd2757ca9b949a605.jpg

 

Jeg fikk også strukket en liten ledning til ledelyset som skal lyse opp dørken på lugaren. Heldigvis hadde jeg et skuffehåndtak til overs fra IKEA, så jeg slapp den turen.

20220619_164155.jpg.d4c104b11bf5e27a641691f59b2f2536.jpg

Og slike lys koster over 700kr i diverse båtsjapper... her er den laget for under 100 lappen, dog noen arbeidstimer da.

 

Døra, eller svingskottet har fått satt seg skikkelig og går ikke skikkelig opp eller igjen. Frem med sandpapir og få av litt treverk...

20220619_164657.jpg.8455351949d77d3079779ccc5e9907c5.jpg

Måtte av med litt treverk på dørkarmen også.....

20220619_164702.jpg.dcbd118fb33c2de06e4f0ac311223b7d.jpg

 

Da var det bare å få shoppet litt sengetøy og madrasser, slik at lugaren kan brukes. 

 

Dette ble fikset uken før skuta skulle seiles fra Isdal til Jæløya, og da måtte jeg ha plass til mer mannskap:giggle:

 

Link to post
Share on other sites

Det får man si, denne tråden har gått meg helt hus forbi men nå har jeg lest alle 28 sidene i en smell!  :giggle:

 

Mye interessant, bla om lufting og om valg av overflatebehandling alt etter om det trengs noe vanntett eller noe som puster.  Men en ting jeg ikke fikk helt med meg, forskjellen på egenskaper på Clipper 1 og Owatrol D2?  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Ja det har blitt noen sider @ivar:giggle:

Jotun sin Clipper 1 tilsvarer Owatrol D1, og clipper 2 tilsvarer Owatrol D2.

 

Enerne er det man benytter for å impregnere, da de ikke danner en slitesterk hinne. Noe som er grunnen til at jeg kun benytter dette på dekk, da slipper jeg flass og kan ta på ett nytt strøk nå og da...

 

Toerne er mer tyktflytende og danner en mer slitesterk hinne. Den er derfor ment som toppstrøk.

 

Det er vel egentlig en moderne utgave av rå linolje (for inpregnering) og kokt linolje (for toppstrøk).

 

Om man velger jotun eller owatrol spiller liten rolle, begge er gode. Men owatrol D2 er en anelse mer brunfarget enn Clipper 2.

 

Håper dette kanskje var litt oppklarende:wink:

Link to post
Share on other sites

Sjøholken skrev 15 minutter siden:

Jotun sin Clipper 1 tilsvarer Owatrol D1, og clipper 2 tilsvarer Owatrol D2.

 

Jepp ,

det var det jeg tenkte men så fikk jeg av en eller annen grunn inntrykk av at du ganske konsekvent brukte en av disse innvendig og den andre på dekk og at det dermed var en grunn til det :smiley:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Sjøholken skrev for 8 timer siden:

Ja det har blitt noen sider @ivar:giggle:

Jotun sin Clipper 1 tilsvarer Owatrol D1, og clipper 2 tilsvarer Owatrol D2.

 

Enerne er det man benytter for å impregnere, da de ikke danner en slitesterk hinne. Noe som er grunnen til at jeg kun benytter dette på dekk, da slipper jeg flass og kan ta på ett nytt strøk nå og da...

 

Toerne er mer tyktflytende og danner en mer slitesterk hinne. Den er derfor ment som toppstrøk.

 

Det er vel egentlig en moderne utgave av rå linolje (for inpregnering) og kokt linolje (for toppstrøk).

 

Om man velger jotun eller owatrol spiller liten rolle, begge er gode. Men owatrol D2 er en anelse mer brunfarget enn Clipper 2.

 

Håper dette kanskje var litt oppklarende:wink:

Jeg anbefaler Respect 1 og 2. De produserte for Owatrol i Norge. Owatrol produserer ikke i Norge lenger og når gjengen mistet jobben sin kjøpte de opp utstyret og satte i gang egenproduksjon. Respect har UV- filter. Det har ikke Owatrol. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...