Sjøholken Svart 13.April Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April Da har jeg fått kommet meg tilbake etter en jobbreise, og jeg har fått satt på en maskin. Vasking på 30 grader: 40minutter Tørking: 120 minutter Andre tørking 30 minutter Første tørking på 120 minutter var vel egentlig skaptørt, men jeg vill ha det helt tørt så jeg satte på en halvtime til. Så var det dette med å finne vannforbruk da.... Jeg glemte å sjekke forbruket på kun vaskingen, så det blir for hele greia Også glemte jeg meg og heiv på en oppvaskmaskin, så tror jeg får prøve igjen i morgen Skal ikke alltid være så enkelt Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 14.April Del på Facebook Svart 14.April Det var ganske imponerende tider da. Tyder på at maskinen gjør en god jobb. Husker maskinen jeg hadde i prinsessa, det gikk vel ca 40 liter vann på vask og tørk. Det var en maskin med 6kg kapasitet. Det var grunnen til at jeg kjøpte den. Andre maskiner jeg så, hadde et vannforbruk på over 100 liter.. på vask og tørk. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Sjøholken Svart 14.April Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April @index og @Bjørn Løvjomås: Da har maskinen fått jobbet litt i dag også: Vask 30 grader, 45 minutter: 45 liter Tørking, 120 minutter: 100 liter Dette er litt ca. tall, men burde stemme mer eller mindre. Jeg tok egentlig første å beste vaskeprogram, det finnes sikkert annet program som bruker mindre vann. Tørkeprosessen bruker endel vann, men jeg synes det er veldig godt å ha muligheten til å gjøre det. Spesielt siden maskinen resirkulerer luften så blir det ingen økning i luftfuktigheten ombord. Total kost for denne var vel 995 € også måtte jeg betale 25% MVA til DHL (Toll). Så synes ikke det var så galt Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 14.April Del på Facebook Svart 14.April Sjøholken skrev 1 time siden: @index og @Bjørn Løvjomås: Da har maskinen fått jobbet litt i dag også: Vask 30 grader, 45 minutter: 45 liter Tørking, 120 minutter: 100 liter Dette er litt ca. tall, men burde stemme mer eller mindre. Jeg tok egentlig første å beste vaskeprogram, det finnes sikkert annet program som bruker mindre vann. Tørkeprosessen bruker endel vann, men jeg synes det er veldig godt å ha muligheten til å gjøre det. Spesielt siden maskinen resirkulerer luften så blir det ingen økning i luftfuktigheten ombord. Total kost for denne var vel 995 € også måtte jeg betale 25% MVA til DHL (Toll). Så synes ikke det var så galt Hei. Takk for info. Heilt sikkert ein bra maskin. Plasskrevjande er den heller ikkje. 14-15 000 synest eg er nok for ein vaskemaskin. Sjølv så betalte eg ca. 3500 for ein liten Candy vaskemaskin. Då me budde i båten, og hadde to små barn, sakna eg tørketrommel. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 14.April Del på Facebook Svart 14.April Sjøholken skrev for 1 time siden: Vask 30 grader, 45 minutter: 45 liter Tørking, 120 minutter: 100 liter Åy Det blir jo nesten 150 liter på vask og tørk. Det er i meste laget ombord her. Har lest diverse andre steder her på BP ang denne maskinen, var vel @S/Y Emma som brukte luftavfukter for tørk på badet i stedet. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Sjøholken Svart 14.April Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April @Bjørn Løvjomås Ja, det er endel vann. Er sikkert mer å spare på å velge ett annet vaskeprogram. Men når det gjelder tørking, så er det nok ikke så mye å gjøre, da den bruker vannet for å kondensere varmluften. Jeg har avfukter i skuta, men den er en fast del av ventilasjonsanlegget. Vann er ikke noe problem for meg. Men jeg skal ha meg en nærmere kikk på kondenseren for å se hvordan den er bygget opp, og hvilke materialer. Det kan jo være en mulighet for å bruke sjøvann til tørking. Men det krever nok litt mer teknisk dypdykk inn i maskinens virkemåte Eventuelt en egen lukket ferskvannskrets man slår over på når man skal tørke klær, så går denne igjennom en varmeveksler til sjøvann.... Jaja, nå må jeg slutte å tenke på dette før jeg begynner å demontere maskinen Sitér dette innlegget Link to post
Sjøholken Svart 26.April Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April Nater..... Ett ord som frembringer smerte i knær og rygg Men det er dessverre også nødvendig vedlikehold for å holde dekk tett og interiør tørt. Det er en tidligere brukt natemasse som ikke er helt god, den er enten helt tørr eller har konsistens som ny guffe... Det er ikke bek, men det er tydeligvis en eller annen masse som har reagert med ett eller annet. Dette må bort, så derfor har det vært flere dager i knestående. Gode kneputer er heldigvis i bruk, men det kjennes godt etter å ha krabbet i 6-7 timer. Fein saga er god å ha. da går jeg løsnet natene og pusset innsiden av plankene for ny natemasse. Nate-tapen legges i bunn for å sørge for at natemassen kun sitter fast i plankene. Siden jeg har ett godt utvalg av bredder i natene mine, er det ikke alltid det passer, da får det gå uten. Natemasse er Sikaflex 290 DC Pro, og primer er Sikaflex Multiprimer Marine. Det burde sørge for at det blir få bra som det får blitt Trenger ikke noen ny hobby, men denne er ett fint avbrekk: På kveldinga ble det også tid til litt båtkos, vel fortjent! Vanligvis henger bålpanna vertikalt, men det vil ikke algoritmene til Båtplassen ha noe av.... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.April Del på Facebook Svart 27.April Helt greit med bålpannen, trodde det var bilde av en avansert lyskaster. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 27.April Del på Facebook Svart 27.April Sjøholken skrev for 15 timer siden: konsistens som ny guffe... Min erfaring er at Sikaflex og tilsvarende natemasser har en levetid på ca. 15 år. Har intrykk av at det varme fra sollys som over tid løser det opp. Mest utsatt er områder som det tråkkes mye på. Holder på med samme jobben på natete dørker hos meg. Lovpriser Fein med natekniv. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Sjøholken Svart 12.Mai Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai Da er endelig tre uker på knærne historie Dekket er nå natet og faktisk ferdig behandlet nå i dag. Rekker ikke igjennom hele i dette innlegget, men må jo begynne ett sted.... Nat... Nat... Nat... Nat... og nat... Det har gått med 15 patroner med Sikaflex 290 DC PRO og 3 bokser med Sikaflex Primer. En god del tape og noe natetape, da det ikke passer i alle. Nating må være en av de mer utakknemlige jobbene ombord, man ser ingen fremgang etter at tapen er dratt av og det er lite givende for rygg, knær osv.... En eneste fordel må være at Primeren gjør deg litt mer glad etter noen meter med nater, nå er vel ikke det heller sunt, men noen gleder får man da ha. En ulempe med å drive med noe så kjedelig som nating er at det er veldig enkelt å spore av.... plutselig befinner jeg meg på styrhuset og har gravd ut litt matjord av akterveggen. Alt dette mens jeg egentlig kun var på vei ned i maskinrommet for å hente mer natemasse.... Styrhuet sto egentlig ikke på lista over gjøremål i år. Men slik må jo fikses uansett.... Fant noe Heidi sparkel som jeg fikk blandet opp... Denne "sparkelen" viste seg å ikke være verdt noe, i hvert fall ikke til dette formålet. Jeg må ha handlet feil eller noe. Dagen etterpå ramlet av ut igjen etter bare å ha sett på det Jeg gikk derfor over til å gjøre noe jeg kunne se resultatet av med en gang: Her trengs det litt maling: Som sagt som gjort: Underveis fikk jeg også ryddet opp i malingslageret og lært, den harde veien, at malingspann ruster ekstremt fort hvis de kommer i nærheten av noe som heter fuktighet og salt... Sitér dette innlegget Link to post
Grufolf Svart 12.Mai Del på Facebook Svart 12.Mai Nå vet ikke jeg hvor gammel sparkelen var men har den blitt for gammel, skal være datomerket, så slutter den å binde seg. Da blir den egentlig bare passe tørr sand man kan støvsuge ut. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøholken Svart 13.Mai Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai @Grufolf ja, kan være det var dårlig dato på den også, siden den har ligget siden ett år eller to... Men det var også uansett feil type, jeg ville bruke Heidi Lett Repp, den er helt fantastisk til mindre reparasjoner Sitér dette innlegget Link to post
Sjøholken Svart 9.Juni Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni Da har det vært noen hektiske uker med dekksarbeid! Så åpnet det seg en mulighet for slippsetting, da noen andre hadde måtte avbud. Da var det bare å sette nesen mot Promhavn slipp på Nærsnes. Det var strålende vær å seile i, men på grunn av en godt grodd propell ble det kun holdt 5 knop.... så det ble da mer tid for å nyte turen før en hektisk helg på slipp. Ankom Nærsnes på torsdag ettermiddag, og lå klar for å bli tatt opp klokken 0900 fredag morgen. Det var overraskende lite groe på henne. Stort sett mest rur på propell og metallbeslag. Arbeidslista var lang nok: -Spyle og Skrape -Bytte 2 stk skroggjennomføringer -Grunne -To lag med bunnstoff -Bytte sink Jeg satte i gang med å bytte skroggjennomføringen til sjøvannsinntaket til hovedmotoren, jeg hadde ingen anelse om tilstand, og ønsket å bytte denne til trudesign. Jeg var veldig spent på om jeg kom til å få denne fjernet uten større problemer, og uten og ødelegge den... Det måtte større verktøy til, men det aller meste løsnet greit. Sikkert fordi det var rimelig sauset inn i olje og fett etter ett lengre liv under dørken i maskinrommet. Fikk av alle delene, slik at ventilen kan skrus av gjengene på selve gjennomføringen. Måtte høre med slippen om de hadde noe større verktøy.... Etter litt styr fikk jeg endelig av selve ventilen, mulig det ble noen gloser også.... det var også en respektabel temperatur nede i maskinrommet, så uansett hva jeg gjorde svettet jeg mer enn jeg klarte å drikke Så var det selve gjennomføringen da.... det er en mutter som holder igjen, den klarte jeg å få en tang rundt, men for å få den løs måtte jeg dreie på selve gjennomføringen, og det måtte gjøres fra utsiden, da det var eneste stedet jeg kunne få godt nok grep på den. Tangen som holdt mutteren ble "klemt" på plass mens jeg gikk ut og begynte å dreie på gjennomføringen. Det gikk overraskende greit. Bortsett fra ett par tilfeller hvor tangen løsnet og dermed sklei ned langs innsiden av skutesiden med påfølgende plask når den traff det lille vannet som var i kjølen Litt uvant vinkel å se inn i maskinrommet på.... Selve hudplanken så meget bra ut, det gjorde forsåvidt også gjennomføringen, selv om det var klare tegn til korrosjon. Ny og gammel gjennomføring: Passet som hånd i hanske! Resten av monteringen gikk smertefritt, var godt å få den byttet ut med en ny som ikke korroderer eller blir påvirket av lekkstrømmer etc... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.Juni Del på Facebook Svart 9.Juni Jeg har aldri vært på Nærsnes, litt av en slipp de har. Uansett, greit å få skiftet ut slikt man ikke vet hvor gammelt det er eller tilstanden. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 9.Juni Del på Facebook Svart 9.Juni Hei Eg har lest at ein bør vera varsam med komposittgjennomføringar på trebåtar. Dette fordi trutning kan gjera at komposittgjennomføringar sprekk. Stemmer det? Båten din er vel "ferdig trutna"? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøholken Svart 10.Juni Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni @Ask Jeg er mer bekymret for tæring og lutråte enn at en trudesign gjennomføring skal ta kvelden. De er testet og godkjent, og hvis det er så mye krefter i hudplanken, så er vel sjansen større for at selve hudplanken sprekker. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.