Chilli Solbris Svart 17.Februar Link til dette innlegget Svart 17.Februar Lazyjack skrev for 1 time siden: Nei, det skulle tatt seg ut. 😂😂😂 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Sjøholken Svart 31.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli Da var det på tide å være litt aktiv igjen her. Som sagt tidligere, er det ikke på mangel av aktivitet på fartøyet, men heller tidsklemma som tar meg Men det har blitt gjort en hel masse arbeid, så på tide å få unna litt etterslep her på forumet! Dekk.....dekk, dekk, dekk har vært en gjenganger.... eller lettere sagt nater. Noe jeg tror ble oppfunnet for å holde sjøfolk i arbeid! Jeg gikk lei av at diverse "industriel" natemasse ikke fungerer optimalt, spesielt ikke på treverk som er godt brukt og oljet etter alle kunstens regler. Og ja, jeg har definitivt fulgt alle prosedyrer og bruksanvisninger. Jeg har sett meg lei på dette og bestemte meg for å gå i gang med å bytte alle natene Så det første jeg måtte finne ut av: hva skal jeg bruke som natemasse? Etter MYE undersøkelser og litt testing bestemte jeg meg for å benytte linoljekitt. Noe av grunnen er at jeg ønsker å benytte linoljesystem på dekk. Linolje fungerer ikke spesielt bra med natemasse fra for eksempel Sikaflex, men den største utfordringen er at drevet som jeg bruker, og som har blitt brukt er tjæredrev. Tjæra løser opp blant annet sikaflex og gjør det klissete og håpløs. Etter enda mitt mer undersøkelser fant jeg en mørk natemasse. Glarmesterkitt fra Dana Lim, denne fås i koksgrå. Da slipper jeg hvite nater i dekket Det er også ett pluss at den er ganske rimelig og den er enkel å vedlikeholde hvis man må utbedre noe. Noe man alltid må på en båt. Presenningen var fin og ha, fikk kjøpt inn en god lys slynge for å få skikkelig arbeidslys i de mørke månedene. Så var det vask og skuring av dekk. Jeg ønsket at utgangspunktet skulle være så rent som mulig. Nater ble revet opp av den meget gode Bosch "feinsaga" Det gikk MYE tape! Renslighet er veldig viktig, viktig å holde natene så rene som mulig. En del nater måtte dreves på nytt....gikk noen meter med drev også Natemassen fra Dana lim måtte være romtemperert og jeg blandet inn litt ekstra linolje for å få den litt mer klissete i konsistensen. Natene ble primed med rå linolje noen timer, eller en dag før påføringen av kittet. Primingen sørger for at treverket er så mettet som mulig med linolje at linoljen fra kittet ikke blir trukket ut. Kittet holdt jeg varmt i hånden mens jeg benyttet sparkel til å få det dyttet ned i naten, så dro jeg over med ett avrundet hjørne av sparkelen for å få den presset litt ned i naten. Så var det bare å rive av tapen. Deretter brukte jeg fingeren til å jevne ut kittet. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 31.Juli Link til dette innlegget Svart 31.Juli Her har det godt med noen meter teip gitt. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
index Svart 1.August Link til dette innlegget Svart 1.August Sjøholken skrev for 15 timer siden: Etter MYE undersøkelser og litt testing bestemte jeg meg for å benytte linoljekitt. Noe av grunnen er at jeg ønsker å benytte linoljesystem på dekk. Linolje fungerer ikke spesielt bra med natemasse fra for eksempel Sikaflex, men den største utfordringen er at drevet som jeg bruker, og som har blitt brukt er tjæredrev. Tjæra løser opp blant annet sikaflex og gjør det klissete og håpløs. Etter enda mitt mer undersøkelser fant jeg en mørk natemasse. Glarmesterkitt fra Dana Lim, denne fås i koksgrå. Da slipper jeg hvite nater i dekket Jeg støtter deg i bruk av linolje til behandling, det er det produktet som over tid har vist seg å ta best vare på treverket. Jeg driver med restaurering av gamle bygninger på fritiden, og har virkelig fått øynene opp for linolje, linoljemaling og dens åpenbare kvaliteter. Jeg har i forbindelse med vindusrestaurering prøvd et utall typer linoljekitt, og Danalim sitt Glarmesterkitt er min absolutte favoritt! Så jeg er litt spent på hvordan den vil fungere som natemasse. Den blir jo hard med tiden, men et dekk mettet med linolje beveger seg ikke mye. Så det trenger ikke å bety så mye. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sjøholken Svart 1.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August @index Ja, det er mye gode linoljeprodukter der ute Jeg benytter Selder & Co sin rå linolje. Denne er helt uten næringstoffer og skal derfor ikke være mat for sopp, slik rå linolje ofte har en tendens til. Brukt det på dekk og jeg er veldig fornøyd med resultatet. Glarmestekittet er det eneste linoljekittet jeg fant som kommer i en nærmest sort utgave. Noe som var nødvendig for å benytte det på dekk hos meg. Det har selvfølgelig vært en læringskurve involvert Kittet må som regel eltes en god del først, da det er endel partikler i det og det kan klumpe seg. Jeg har også tilsatt endel av Selders Linolje for å få det til å bli litt mer klissete. Nå er jo ikke dette noe "lim", slik at det sitter jo ikke fast i naten som for eksempel Sikaflex. Kittet blir hardt nok til å gå på etter noen dager, og blir hardere som tiden går, så det er lite fleksibilitet. Derfor har jeg vært nøye med å la dekket tørke ut skikkelig før jeg startet, det var vel ca. 3 mnd under presenning før jeg begynte i vinter. Dekket er mer eller mindre mettet med rå linolje, så i utgangspunktet burde det ikke bevege seg så mye. Men så var det teori og praksis... Jeg har ventilasjonssystem i båten som holder luften på rundt 60-62% luftfuktighet, dekksplankene er ubehandlet på undersiden, slik at det skal få puste. Dette viser seg å fungere ganske bra. Men Glarmesterkittet skal jo dekkes med maling eller annen hinnedannende greie innen rimelig tid. Jeg har brukt noen lag rå linolje og da viser deg seg at det dannes en liten hinne som etter en stund løsner fra resten av kittet også har det sprukket opp under. Fordelen med å bruke kittet er jo at det er enkelt å reparere slike defekter Sola har jo også vært brutal i år så dekket får gjennomgå, men jeg har vanningssystem med sjøvann på dager med sol, det har fungert glimrende! Jeg har nok havnet litt mellom barken og veden ved at jeg ikke ønsker noen lakk på dekk. Siden jeg benytter rå linolje, så må dette påføres jevnlig, to til tre ganger i sesongen. Men dette er kjapt gjort med bare en klut. Men den rå linoljen lager ikke nødvendigvis noen tykk hinne, så jeg må nok være litt påpasselig med å påføre jevnlig. Noen steder har naten krympet litt, fordi vann har fått trenge inn, andre steder har det sprukket på grunn av bevegelse, ingen av delene takler kittet spesielt godt. Men da får man også direkte tilbakemelding på de natene man må gjøre noe med. Og det er her kittet kommer til sin rett, det er så kjapt og enkelt å utbedre, og svært lite klin Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.August Link til dette innlegget Svart 1.August Jeg bruker Ottosson sin råe linolje, som også skal være av grei kvalitet. De selger i 5 liters dunker, som kan være greit når man bruker litt. Jeg tenker fordelen med kitt er at det kun inneholder ting som fungerer sammen med treverket, om man bruker plastprodukter av noe slag så har man lett for å få kondensproblematikk og råteanslag der plast og tre møtes. Kitt vil jo som du sier sprekke, så ingenting er perfekt. Men det lar seg lett vedlikeholde. Plukk ut det løse og legg i nytt, så holder det. Og med kun rå linolje så ser du når du trenger et nytt strøk, og det er lett å påføre. Og treverket får puste og har det egentlig veldig bra. Påfører du kokt linolje på toppen så må du jo faktisk skrape hele dekket rent neste gang det skal vedlikeholdes. Da er det mye bedre å holde det åpent og legge på et strøk nå og da. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sjøholken Svart 5.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August Har akkurat hatt en lengre, og god, samtale med Selder & Co angående deres produkter. Jeg er beroliget over at de de sier stemmer med det jeg opplever. Ved å kun benytte deres rå linolje (Grundolja) på dekk og ved behov, ca hver 3 mnd, påføre nytt lag med Gundolja beholde treverket slik det er nå. Det er omtrent akkurat det jeg har gjort frem til nå. omtrent hver 3 mnd om sommeren, ingenting så lenge jeg har på presenning, og en omgang før jeg tar av presenningen. Påføringen krever veldig lite olje, jeg bruker vel i underkant av en halv liter på hele dekk. Påføringen er ved hjelp av en fille, da jeg ønsker så tynt lag som mulig. Selv dette laget bruker noen dager på og bli tørt, og er noe klissete en liten stund. Nå skal jeg fortsette å benytte denne fremgangsmåten til jeg ser at alle deler av dekk er helt mettet med Grundolja, så går jeg over til Linolja Fernissa, altså deres kokte linolje. Påføring på samme måte, kun med klut. Eneste forskjellen er at det tørker noe raskere og jeg kan halvere antall påføringer. Men det viktigste er at jeg ikke skal bygge opp ett for stort lag med olje over dekk. Både den kokte og rå linoljen løses sakte men sikkert opp av slitasje og UV, men den vil ikke flasse når man ikke bygger opp flere lag. For skutesiden blir det litt annerledes, noe jeg skal komme tilbake til senere Etter mange bytter av kneputer var det endelig tid for å olje dekket. Nå ble egentlig dekket oljet litt etterhvert, da jeg for hver kvadratmeter med nylagte nater la over ett strøk med rå linolje etter hver som jeg ble ferdig. Dette for å forsøke å legge ett beskyttende lag på natene, slik at de ikke tørket ut for raskt. Det ble benyttet Selder & Co sin grundolja. Jeg tenkte jeg skulle være smart og benytte rulle, da jeg trodde dekket ville trekke til seg oljen.... Dekket var ikke spesielt tørst.... Når dette bildet ble tatt, så la jeg merke til at det ikke fungerte slik jeg håpet.... Da var det bare å finne frem noen filler og begynne å tørke av Og det ble fremgangsmåten på resten av dekk, knestående med en fille som var mettet med linolje. Dette ga meg egentlig rimelig god kontroll på mengden, samt også om det var områder som trengte mer. Jeg brukte i underkant av en halv liter olje på dekk, så min påføring av Grundolje forrige år viser seg å ha fungert meget bra! og som alltid havner alt "rot" på lasteluka... uten å ha tenkt over at dekket trenger noen dager på og tørke... Sitér dette innlegget Link to post
Sjøholken Svart 7.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August Da var det nok om dekk, det var litt av en jobb og både jeg og knærne mine trengte litt variasjon. Da er det jo greit å ha en trebåt Autopilot sto også høyt opp på arbeidslista. Under et kortere seilas i fjor stoppet denne å fungere, den kan vel ikke kalles moderne heller. Det er en Robertson AP 45, om "hjernen" som står på bro og aggregatet som står i maskinrommet er av samme leverandør/årgang vites ikke... Uansett, så sluttet den plutselig å snurre her en dag. Det er jo en 24VDC motor, så mistanken går til kullstiftene. Motor og hydralikkpumpe snurrer fint rundt, så lagre eller andre mistanker er svekket. Her er selve hydralikkpumpen med magnetventilene. Legg merke til retur/luft slangen fra rattpumpa i styrhuset, denne sees til venstre i bildet. Denne har gitt meg hodepine i flere år, da den lekker.... Gjengene er omtrent helt borte, så det har blitt brukt endel lurium til å forsøke å holde denne tett....uten at det har fungert Her er den elektriske pumpen fjernet. Og ja, det ser ut til at pumpehuset er modernisert en eller annen gang. Den store "bolten" som sitter på nedsiden viste seg å være påmontert filteret på insuget til hydraulikkpumpa. Elektromotoren er demontert. Den skal åpnes og sjekkes grundigere. Fikk tak i ett gammelt spann med Jotun Reprin.... Det måtte testes: Sikkert farlig som fy.... men gjorde jobben Nesten ikke noe behov for skraping. Etter å ha fått skrapet av all løs maling fikk jeg tatt en kikk på kullbørstene, de var lange nok og fjæra som skal presse dem ned virket å presse hardt nok. Hele motoren ble vasket og renset, det var en betydelig mengde med kullstøv, noe jeg mistenker til å være synderen her.... Kullstøvet vil jo egentlig lage en kortslutning over viklingene, men når den hadde stoppet, så var sikringen fortsatt ikke gått. Jeg fikk ikke kjent etter varmegang, da motorrommet var rimelig varmt, slik at jeg kjente ikke noe unormalt når jeg tok på den. Men det kan være at det ble en kortslutning mellom nok viklinger til at motoren ikke klarte å opprettholde turtall og moment... hmmmm jeg må fundere litt over denne Motoren fikk seg også noen omganger med litt grunning. Så fikk den i hvert fall 4 lag med Bengalack Perlegrå Resten av opplegget skal også tas ned fra skottet for å få litt omsorg...Det var også oppdaget ett større angrep med lutråte der Autopiloten var festet i skottet. Dette kommer nok av lekkasjestrømmer på grunn av kullbørstene, da motor og magnetventiler er topolt. Fortsettelse følger, nå skal jeg ta meg ett glass vin Sitér dette innlegget Link to post
Arejane Svart 7.August Link til dette innlegget Svart 7.August En solid klump denne motiren. Er kommutatoren slitt, dvs er det behov for å pusse og "skrape" ned isolasjonen mellom lamellene, slik at børstene får god kontakt? Sitér dette innlegget Mh Arejane Link to post
Sjøholken Svart 8.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August @Arejane Kontaktflatene så bra ut, fikk målt hver vikling, samt pusset og renset. Så den er i hvert fall bedre enn det den var Sitér dette innlegget Link to post
Arejane Svart 8.August Link til dette innlegget Svart 8.August Måtte bare sjekke Det blir vel en del timer på denne motoren, eller har blitt Sitér dette innlegget Mh Arejane Link to post
Sjøholken Svart 8.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August @Arejane ja, det hadde vært artig og sett timetallet på den Jeg har tidligere jobbet litt med DC-motorer til norske U-båtene, så kom plutselig tilbake litt kunnskap. Artig føle man får bruk for gamle erfaringer. Selv om denne motoren er endel mindre Også var det følgeskadene av lekkasjestrømmen da..... Hydralikkpumpen og elektromotoren er festet i en stålramme som igjen er festet i nederste delen av styrhusveggen med gjennomgående bolter. Her har det tydeligvis gått endel strøm over laaaaang tid. Det var store mengder lut... På bildet under ser du innfestingen og den guffne lut-massen som tyter ut, over alt "rotet" på arbeidsbenken Så ble hele greia demontert og det var ikke mye igjen av de gjennomgående boltene... Fra utsiden, og forsåvidt fra insiden også, var det bare å finne frem stemjernet og fjerne påvirket treverk. Metallet, i dette tilfellet de gjennomgående boltene og vinkelstålet som var i kontakt med treverket, slipper ut ioner som reagerer med vann og oksygen, den økte pH'en og bryter ned ligninen og hemicellulosen som binder cellulosefibrene sammen i treverket. Dette vil man gjerne få uansett når uedelt metall i kontakt med treverk, men legg på litt lekkasjestrømmer som går igjennom bolten og hastigheten på nedbrytningen går til himmels. Så her var det bare å fjerne alt treverk som ikke hadde noe styrke i seg. Etter at det var gjort var det frem med eddik på sprayflaske. Eddik begynner og bruse/boble i kontakt med lut, egentlig overraskende voldsomt! Så det var bare å fjerne mer, til det nesten ikke boblet mer. Så ble det vasket med vann for å fjerne både lut og eddik før området ble dynket i Boracol og litt fargeløs frostvæske, dette for å hindre eventuell råte i fremtiden. De gapende hullene jeg nå hadde laget så litt brutale ut.... så nå gjaldt det å få dem noelunde uniforme, slik at det var mulig å lage trebiter som skulle inn der igjen. På bildet over sees hullene fra utsiden, fra innsiden ser de omtrent likedan ut, det er rimelig tykke plank som er brukt her. Jeg vurderte det også slik at dette kan fikses med å felle inn nytt treverk. Jeg har ikke tenkt til å seile ut i noen tropiske stormer, eller andre stormer i fremtiden, så jeg trenger ikke akkurat samme styre som originalt. Her sees det fra innsiden.... ble litt greier Fikk også satt inn noen skruer for å presse klossene sammen, det består altså av to "pyramide" formede kiler (uten den spisse toppen) som montert inn fra hver sin kant og en lang treskrue ble så brukt til å stramme dem imot hverandre. Heidi sin lettrepp sement/sparket ble brukt. Denne har jeg meget god erfaring med, den sitter godt og er enkel og jobbe med, den er også meget finkornet slik at det er enkelt å få det slett og fint. Lettsparkel påført innvending Og utvendig : Og litt sliping: Innvendig Og litt maling: Ser jo nesten ikke ut som det har vært noe problem der....nesten Ett problem som jeg ikke får løst denne gangen er at her får ikke treet mulighet til å puste, det er brukt Shipolin uvendig og en litt annen typen innendørs, men den er uansett ikke diffusjonsåpen. En eller annen vinter blir det å skrape ned innvendig og utvending og erstatte dette med linoljemaling, slik at treverket igjen kan få puste og slippe ut fuktighet som blir sittende fast under malingen. Men det blir altså ikke gjort nå... må jo sprare litt arbeid til senere Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 9.August Link til dette innlegget Svart 9.August Fantastisk bredde på erfarings og kunnskapsnivå. Lærerik tråd å følge med på👍. Sitér dette innlegget Link to post
Gulborg Svart 9.August Link til dette innlegget Svart 9.August Synes det er FANTASTISK at noen orker og gidder å holde disse flotte båtene i stand. Har jo hatt en del trebåter opp igjennom og det er jo ikke noe som er flottere enn tre.. Lurer også på om jeg skulle kjøpe meg ett lite trebåt prosjekt, sjekte / snekke, men da vil ikke min bedre halvdel bli med.. Fått nok av saktegående og støyende diesel motorer. Må jo ha diesel motor. Så er det jo utrolig mye arbeid også da.. Må nok vente litt med det.. OG IKKE MINST. SYNES DU GJØR EN FANTASTISK JOBB PÅ SKUTA. UTROLIG GØY Å FØLGE MED Sitér dette innlegget Link to post
Vidar F.H. Svart 9.August Link til dette innlegget Svart 9.August Sjøholken skrev for 20 timer siden: Nå er dette såpass lite at det ikke kommer til å bli trøbbel, MEN: Treverk utvider seg i tykkelse og bredde. Teoretisk i lengden også, men det er i praksis bare å ignorere. Men bredden kan variere stort alt etter fuktighetsinnholdet i treverket. I dette tilfellet vil den midterste klossen forbli eksakt like høy, mens bordene rundt vil kunne endre seg. Dermed vil det på et eller annet tidspunkt oppstå sprekk mellom klossen og bordene på siden, med mindre du har limt med fleksibelt lim. Igjen - dette har nok helst akademisk interesse i dette tilfellet, men kan være greit å huske på. :) Her er en link til en bloggartikkel der jeg tar en "deep dive" innen temaet: https://fagerjord.org/woodworking-projects/tips-tricks-and-techniques/3956/ Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
Sjøholken Svart 9.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August @Vidar F.H. godt observert den ble på høykant rett ogbslett fordi jeg da fikk brukt opp resten av klossenbjeg hadde for hånd. Denne midterste delen er kun en halv cm tykk, da det ikke hadde gått noen bolt her, men kun vinkeljernet som har ligget mot treverket. Så her var det heldigvis svært lite å fjerne. Hadde den skulle ivareta noen styrke måtte jeg ha gjort det annerledes. Den blogg artikkelen skal jeg dykke litt i, alltid godt med litt faglig påfyll @Gulborg & @Gullfisk takk Man må vel være passe sprø for å drive med dette her, men du verden så gøy og lærerikt! Lediggang er jo ikke sunt Sitér dette innlegget Link to post
Sjøholken Svart 13.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August Så var det endelig på tide å gjøre noe med skutesidene. Lakken har løsnet flere steder og nater har tørket ut. Spesielt i baugen, da baugen er veldig utsatt for direkte sollys og det er mange plank og nater. Siden jeg også har senket luftfuktigheten ombord til rundt 62% har dette også bidratt til noe krymping og bevegelse i treverket. I fjor skrapte jeg av den lakken som var løs og hadde på Selders Grundolja, dette var bare for at det ikke skulle bli noe verre og sørge for at treverket var beskyttet mot fuktighet fra utsiden. Her sees gammel lakk og nytt treverk.... Og ja, det var veldig mange morsomme arbeidsstillinger. Veldig bra for kjernemusklaturen Alltid spennende med vinkelsliper på nederste planken En fordel er at brukeren av vinkelsliperen allerede ligger på førstehjelpsbåra, så HMS er i hvert fall tenkt på Ble overrasket over hvor godt treverket faktisk var under lakken som var begynt å bli ganske mørk. (Ikke bry dere om "råterynkene" på skansekledningen Det skal byttes senere i år, eventuelt neste år, samtidig som når jeg skal bytte en pullert noe annet snacks. Jeg må bare få tak i noen skikkelige stykker av eik...så hvis noen kjenner noen som har noe på lur, så er det bare å gi en lyd) Så var det bare å finne frem 10 liter med Selders Linolja, frityrkokeren og penselr av hestehår Linolja varmes opp til ca. 130 grader slik at den trekker så dypt inn som mulig i treverket. En passet på frityrkokeren og foret "maleren" med pensler slik at olja var varm og god under påføring. Begge sider måtte jo tas..... Her ses toppen av stevnen, den glemte vi å slipe, så der ser dere hvor "grå" lakken var blitt. På bildet over kan man se at en av de nederste hudplankene er betraktelig mørkere enn de andre, det er helt likt på motsatt side. Denne hudplanken er av eik. Jeg har ikke funnet ut av hvorfor hun er konstruert slik, noen som veit noe om dette? Slik så hun ut noen dager etterpå: Vi seilte inn til Aker Brygge og var flytende kontor/minglearena under Nor-Shipping Meget god stemning Nå er skroget kun mettet med Selder Grundolja, denne er mer eller mindre varing i treverket, men den gir ingen UV beskyttelse, så treverket vil gråne over tid. Derfor skal jeg litt senere i sommer ha på Selder fernissa, dette er en kokt linolje, denne har heller ingen UV beskyttelse i seg, men den vil beskytte treverket mot gråning mot at laget med kokt linolje vil forvitre. Dette kan utbedre ved å påføre ett tynnt lag med fernissa når man ser det trengs. det er dette jeg har gjort på dekk i to år, og det ser ut til å fungere som tiltenkt. Alternativt kan jeg også blande inn litt lys tretjære (finnes en meget lys ren tjære som er fremstillt i Finland), og denne vil beskytte mot UV, men det får være plan B. Men før jeg kommer så langt så skal alle natene over vannlinja gåes over. Der det trengs skal nytt drev inn og omtrent alle natene skal renses for gammelt linoljekitt og nytt skal påføres. Har vel kjøpt inn 24 kg med Mandelgren linoljekitt Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 13.August Link til dette innlegget Svart 13.August Kjekt å følge med Sjøholken, god framdrift og vedlikehold😀 Det kan bli en del rare (og ubehagelige) arbeidsstillinger når man skal komme til her og der ja, god trening😄 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.