Chilli Solbris Svart 17.Februar Link til dette innlegget Svart 17.Februar Lazyjack skrev for 1 time siden: Nei, det skulle tatt seg ut. 😂😂😂 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Sjøholken Svart 2 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2 timer siden Da var det på tide å være litt aktiv igjen her. Som sagt tidligere, er det ikke på mangel av aktivitet på fartøyet, men heller tidsklemma som tar meg Men det har blitt gjort en hel masse arbeid, så på tide å få unna litt etterslep her på forumet! Dekk.....dekk, dekk, dekk har vært en gjenganger.... eller lettere sagt nater. Noe jeg tror ble oppfunnet for å holde sjøfolk i arbeid! Jeg gikk lei av at diverse "industriel" natemasse ikke fungerer optimalt, spesielt ikke på treverk som er godt brukt og oljet etter alle kunstens regler. Og ja, jeg har definitivt fulgt alle prosedyrer og bruksanvisninger. Jeg har sett meg lei på dette og bestemte meg for å gå i gang med å bytte alle natene Så det første jeg måtte finne ut av: hva skal jeg bruke som natemasse? Etter MYE undersøkelser og litt testing bestemte jeg meg for å benytte linoljekitt. Noe av grunnen er at jeg ønsker å benytte linoljesystem på dekk. Linolje fungerer ikke spesielt bra med natemasse fra for eksempel Sikaflex, men den største utfordringen er at drevet som jeg bruker, og som har blitt brukt er tjæredrev. Tjæra løser opp blant annet sikaflex og gjør det klissete og håpløs. Etter enda mitt mer undersøkelser fant jeg en mørk natemasse. Glarmesterkitt fra Dana Lim, denne fås i koksgrå. Da slipper jeg hvite nater i dekket Det er også ett pluss at den er ganske rimelig og den er enkel å vedlikeholde hvis man må utbedre noe. Noe man alltid må på en båt. Presenningen var fin og ha, fikk kjøpt inn en god lys slynge for å få skikkelig arbeidslys i de mørke månedene. Så var det vask og skuring av dekk. Jeg ønsket at utgangspunktet skulle være så rent som mulig. Nater ble revet opp av den meget gode Bosch "feinsaga" Det gikk MYE tape! Renslighet er veldig viktig, viktig å holde natene så rene som mulig. En del nater måtte dreves på nytt....gikk noen meter med drev også Natemassen fra Dana lim måtte være romtemperert og jeg blandet inn litt ekstra linolje for å få den litt mer klissete i konsistensen. Natene ble primed med rå linolje noen timer, eller en dag før påføringen av kittet. Primingen sørger for at treverket er så mettet som mulig med linolje at linoljen fra kittet ikke blir trukket ut. Kittet holdt jeg varmt i hånden mens jeg benyttet sparkel til å få det dyttet ned i naten, så dro jeg over med ett avrundet hjørne av sparkelen for å få den presset litt ned i naten. Så var det bare å rive av tapen. Deretter brukte jeg fingeren til å jevne ut kittet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.