Jump to content

Vestlendinger - Sjekk fortøyningene!


Baywatch

Recommended Posts

Og hvor ble det av vinden på Vestlandet???

Det lurer jeg også på.

Jeg ser det regner - men ikke mer enn en normal høstdag.

Jeg ser det blåser - men ikke mer enn en normal høstdag.

 

 

Typisk dette forumet å overdramatisere litt høstvær.... :rolleyes:

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Det ligger båter i Hillevågsvannet (Stavanger) og hogger i flytebryggekanten. ..........

 

Samme båt ( en Fjord av ukjent modell ) ligger fortsatt og gnisser/hogger i flytebryggekanten på Brygge D2 i Hillevågsvannet. Fortøyningsarrangementet er "noe utradisjonellt" og bør kanskje ettersees. Båten har skader i baugen. Om noen kjenner/vet hvem eier er, så trenger han ett tips.

Link to post
Share on other sites

Hvis samme båt som den 15/9, fortsatt ligger og gnisser/hogger i flytebryggekanten på Brygge D2 i Hillevågsvannet, så får du se å komme deg ombord i båten og ordne fortøyningene, istedefor å skrive om dette på båtplassen. TA ansvar mann. Selv fikser jeg andres førtøyning hvis behov. UTEN å legge dette ut på BP.

Link to post
Share on other sites

Så flott at du er en ansvarlig mann.

Det er jo synd at noen ikke ser etter båten sin, men å forvente at andre skal kjøpe nye fortøyninger til båten er vel kanskje å forvente litt mye?

Selvfølgelig er det jo best å holde kjeft og ikke skrive om slikt på baatplassen, men det var jo i ett lite håp om at eier kanskje kunne bli oppmerksom på forholdene.

Sjøl synes jeg lite om at noen roter rundt i min egen båt.

Link to post
Share on other sites

Fint at du synes jeg er en ansvarlig mann.

Må også få lov å si at jeg er stolt av å være det.

Vi kan være enig om at de for skylde seg selv, de som IKKE ser til båten sin.

INGEN,, forventer at DU,, skal kjøpe nye fortøyninger. Men mener at DU og båtfolk generelt bør kunne ta ansvar for andres båter hvis behov.

Mente IKKE at du skulle holde kjeft på BP, men mener at du FØRST skal ordne med fortøyningen , med det tauverk som måtte være ombord, og så skrive om saken på BP I ettertid for å tipse eier.

Selv synes jeg IKKE det er å oppfatte at noen roter rundt I min båt, hvis den hadde behov for å få strammet noen fortøynings tau eller annet på dekk. Da hadde jeg heller vært takknæmlig.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes ikke det er riktig å hakke på Hafrsfjord pga dette. Hvis eier av denne båten ikke bruker riktig utstyr til å sikre båten, er det vel strengt tatt eieren som må lære på den harde måten. Man kan jo begynne å ramse opp mulige årsaker til at eieren ikke har vært og sikret båten bedre, men man skal ikke forlange at de som faktisk er ivrige båtbrukere skal passe på og ta ansvar for alle andre som ikke gidder og passe på sine båter. Hvis man tilbringer en del tid i havna/ på brygga ser man fort hvem som kun har båten for tre ukers ferie og hvem som liker å dulle med båten sin. Og jeg ser ingen vansker med å gi en hjelpende hånd til de i siste gruppe. Har en knapp på kalesjen eller rute-trekket løsnet, klikker man det på igjen. Stapper ned den fenderen som har hoppet opp og ligger oppå brygga, eller strammer en tau. Man vet at neste gang kan det være eieren av den båten som hjelper deg. Men "driter" man i båten sin, er det bare til pass hvis den skades. Jeg kan virke kynisk, men det er eneste måten slike båteiere enten lærer seg at man ikke kan fortøye en 3 tonns båt etter 4 6mm trosser med en fender på midten. Eller så innser de at det kanskje krever mer tid og kunnskap enn det de har til rådighet for å ha båt, og selger den. Men hvis vi alltid redder båten for dem, blir det en hvilepute, og de tenker at "jaja, jeg gidder ikke stresse, for det er alltids noen som ordner opp for meg"...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Stadig udsigt til en blæsende weekend på vestlandet - op til storm fredag. Både fredag og søndag ser livlige ud. her er tekstudsigten fra yr:

 

torsdag

 

Møre og Romsdal og Trøndelag Sørvestlig kuling, sterk kuling på kysten, etter hvert minkende. Regnbyger, snøbyger i indre og høyere strøk. Lite nedbør i indre Sør- Trøndelag.Fra torsdag ettermiddag vind omkring sør, kuling på kysten. Regn, vesentlig på Sunnmøre. Etter hvert litt stigende temperatur.

 

fredag og lørdag

 

Møre og Romsdal og Trøndelag Sørvestlig senere vestlig kuling, storm på kysten, minkende fra fredag ettermiddag.Regnbyger, senere snøbyger i indre og høyere strøk. Utpå lørdag minking til nord og nordvest bris. Enkelte snøbyger, sluddbyger på kysten. Etter hvert kaldere

Link to post
Share on other sites

Og længere sydpå stadig blæsende:

 

torsdag

 

Vestlandet sør for Stad Først på dagen sørvestlig bris, kuling i nord, etter hvert minkende. Enkelte regnbyger.Senere sørlig kuling, sterk kuling i nord, til dels storm ved Stad. Regn. Stigende temperatur.

 

fredag og lørdag

 

Vestlandet sør for Stad Fredag sørvestlig kuling, til dels storm på kysten i nord, utover dagen vestlig kuling.Regn og regnbyger, senere snøbyger i indre og høyere strøk. Til dels mye nedbør. Lørdag vind av skiftende retning, vestlig kuling i sør. Regn og regnbyger, til dels snø i høyere strøk. Kaldere, særlig i nordlige områder

Link to post
Share on other sites

Udsigten er stadig usædvanligt blæsende: To lavtryk bevæger sig ind over vestlandet i helgen: Det første er kraftigst og kommer fredag. Lilla farver indikerer vind af stormstyrke:

 

stormnov111a.jpg

 

Og igen søndag, denne gang lidt mere sydligt:

 

stormnov112.jpg

 

Jeg forudser snarligt ekstrem-varsel - og medfølgende sædvanlig diskussion om ekstremvarsel herinde :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...