Jump to content

Vestlendinger - Sjekk fortøyningene!


Baywatch

Recommended Posts

Det blåser frisk her på Karmøy i dag...

Men ikke noe avskrekkende. Stiv kuling

Har vært ute og sjekket presenningen og krybben og alt ser bra ut så langt.

 

Så lenge det ikke er snakk om full storm så skal vi ikke klage.

Det som er litt spessielt er at det blåser fra øst. Det er ikke så vanlig på disse kanter. Det er ofte nordavind og syd-vesten som herjer her ute i havgapet.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Som det ses på den seneste prognose er banen lidt ændret så den går lidt mere sydligt. Til gengæld kommer det til at blæse ganske lang tid og jeg kunne godt forestille mig, at det kan komme til at betyde risiko for kanske stort højvande i den sydlige del af Norge - herunder Oslofjorden hen på ugen.

 

katia2.jpg

Link to post
Share on other sites

jeg kunne godt forestille mig, at det kan komme til at betyde risiko for kanske stort højvande i den sydlige del af Norge - herunder Oslofjorden hen på ugen.

Ja, jeg lurer på hvor dette skal ende. Vannstanden i Oslofjorden har steget ganske mye allerede. Og det har ikke begynt å blåse skikkelig enda heller. De melder 20 m/s. og da tipper jeg det blir minst like mye vind som i forrige uke. Da rundet vi 23 m/s på Gullholmen utenfor Jeløya. Synes det var nok her i fjorden. Og det var mere enn nok for de pinglete vestlandsfergene som Bastø-Fosen har i trafikk her. De ble tatt ut av trafikk en periode begge to.

Link to post
Share on other sites

Vi bor jo her på brygga så det er jo litt greit å følge litt med, vannstanden er nå så høy at man nesten kan gå rett fra flytebrygga og opp på moloen, vanligvis så er moloen 1,5meter + høyere enn flytebrygga.

 

Det er en motorbåt her ca 35fot som ligger uten fendre ute, de ligger i holderne sine på baugen, den er knytt fast med tau ala 8mm ca og de ligger og gnager så det kan jo bli spennende å se hva som skjer der, ellers er det endel båter med fendre som har hoppet opp og over utliggeren osv

Link to post
Share on other sites

Litt greit med vind å sånt innimellom og, ihvertfall når en ligger trygt fortøyd. Da har en et påskudd for å reise ned i havna en tur eller tre ekstra... ta med seg lommelykta, hive på seg gamle parkasen fra marinen og ta seg en tur... er jo litt kos, for båten ligger jo trygt med ørten fendre og godt med hamper i land... Får håpe at de som jobber uti vinden ikke får problemer.

 

Så ikke ut som om det skulle bli så helt gale me sjø i boknafjorden ihvertfall oppimot 5 meter...

Link to post
Share on other sites

Vi bor jo her på brygga så det er jo litt greit å følge litt med . . . . Det er en motorbåt her ca 35fot som ligger uten fendre ute, de ligger i holderne sine på baugen, den er knytt fast med tau ala 8mm ca og de ligger og gnager så det kan jo bli spennende å se hva som skjer der

Ja, det blir det nok, men kanskje en ide å bytte ut tøfler og annet antrekk og ta en rask tur ut og i hvert fall slenge ut fenderne til den uansvarlige båteieren? Eller er det mer spennende å se hva som skjer uten inngripen? :headbang:

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er en vurderingssak om hvor mye inngripen man skal gjøre, er det gangbare utliggere og jeg kan justere fendre uten å risikere liv og lemmer så gjør jeg det, er det ren idioti fra båteier som nesten legger opp til skader og utliggeren ikke er gangbar så balanserer ikke jeg ut 10meter på en 15cm "stokk" med risiko for å drepe meg selv, å gå ombord å sette på fendre er også i enkelte tilfeller ikke mulig da det ikke er plass mellom utligger og ikke mulig å gjøre plass heller uten å begynne å tukle med tau og det gjør jeg bare ikke.

Fendre greit om det er trygt men det er grenser.

Link to post
Share on other sites

Det kan kanskje virke kynisk, men man kan da ikke løpe rundt å passe på alle andres båter. Greit nok hvis ei solid trosse løsner i knuten, så kan man knyte omigjen, eller hvis en fender spretter opp og ligger oppå brygga kan denne stappes på plass. Men hvis båteiere tydeligvis ikke bryr seg/har peiling, bør de lære seg på den harde måten...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

med risiko for å drepe meg selv

Nei, jeg har da ikke bedt deg begå selvmord heller, - da. Men enn så lenge er det vel ikke storm og orkan i havnen heller? Ikke bry deg med å kommentere mine meninger, nå går jeg ned i stuen og følger valgsendingen, 7 mil fra båthavnen der jeg har båten hvor jeg kunne tatt en sjekk på andres tullete fortøyninger og justert litt.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Og jeg gjør da virkelig endel jobb med de andre båtene, justerer fendre og legger ut ekstra fendre også, jeg ligger i en havn hvor overvekten av båtene er 35-55fot og de veier gjerne noen tonn, det er dessverre ikke bare å dra i en tamp når den står som en fiolinstreng med 15tonn i enden.

Men jeg tror det går greit denne gangen også, er ikke mange dagene siden vi hadde verre vær og det gikk greit da også

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...