Jump to content

Vestlendinger - Sjekk fortøyningene!


Baywatch

Recommended Posts

  • 9 måneder senere...

Meteorologens varsel

 

Møre og Romsdal lørdag og søndag: Søraustlig bris, på Sunnmøre av og til sørlig frisk bris 10 m/s. Tilskyende. Fra i kveld litt regn av og til, først på Sunnmøre. Snø over 700-900 m. Fra søndag ettermiddag skyet eller delvis skyet, oppholdsvær.

 

Møre og Romsdal mandag: Søraustlig bris, frisk bris 10 m/s utsatte steder. Skyet eller delvis skyet, oppholdsvær. Mandag kveld økning til sørlig stiv kuling 15, først på Sunnmøre. Stort sett oppholdsvær.

 

Møre og Romsdal, Trøndelag og Nordland tirsdag: Sørøstlig bris, kuling utsatte steder. Stort sett oppholdsvær. Uendret temperatur.

 

Møre og Romsdal, Trøndelag og Nordland onsdag til lørdag: Sørøstlig bris, kuling utsatte steder i Trøndelag og Nordland. Oppholdsvær og perioder med pent vær. Lavere temperatur.

 

 

Tatt fra YR just nu for Stadt.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg vært nede og skiftet de to fortøyningene akterut. Siden båten ligger med baugen mot sør så er det disse som får størst belastning. I tillegg har den ene forut fått seg en ekstra trosse i tilfelle den andre ryker. Grunnen til at ikke også de to forut ble skiftet er at jeg slapp opp for tau, rett og slett! Så da får jeg handle litt mer neste uke og skifte disse også.

 

Forrsten: Jeg tar tilbake alt positivt jeg har sagt tidligere om Biltema tauverk! Kordelene er så løst slått at det er noe dritt å spleise!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Egentlig føler jeg meg mye tryggere når båten ligger på sjøen enn når den står oppvaglet på kjølen på land. Tyngdepunktet blir på en måte mer naturlig på sjøen. Men jeg regner med at din båt er såpass bra oppstøttet at den burde stå trygt der den er. Dessuten sitter du vel i stuevinduet og følger med, slik at du kan løpe ut med ekstra støtter om den skulle begynne å bevege seg...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

vestlenninger kan da ikke fortøye samme hva...

 

Skøyern!

 

Dere østfoldinger trenger vel knapt nok fortøye i det hele tatt, så jeg skjønner ikke helt hvilke forutsetniger du har for å mene noe slikt :giggle:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Var nedom... Vår båt lå fint. Mye vind, men lite bølger. Det var litt bølger for båtene på bølgebryterne.

 

Men det var en 40' seilbåt som hadde slitt to fortøyinger på lo side av båten (mitt og akter) - så den "hang" etter baugspringen mot utriggeren på le side ufendret. Jeg gikk ombord og fikk kastet en line i land som jeg festet i bryggen. Gikk ombord igjen og prøvde å hale båten mot bryggen, men hun ville ikke bevege seg 1 cm. Var på nippet til å gi opp når vinden løyet litt og jeg fikk akkurat halt inn 1,5m og festet tauet før det blåste opp...

 

Dagens gode gjerning :-)

Link to post
Share on other sites

Ser at skipene som ligger i opplag ved Steinsøy i Stavanger slet seg i natt.

 

Skip slet seg ved Steinsøy

To containerskip slet seg fra fortøyningene ved Steinsøy i Stavanger natt til mandag.

Aftenbladet.no 2/11

 

Ser at det fremdeles er en taubåt fra Bukser og Berging som jobber i området (har utsikt over området fra kontoret :smiley: )

 

De omtalte båter er disse:

 

Tove_Elin_Berg_311395m.jpg

 

http://www.aftenbladet.no/energi/oljeservi..._i_fleisen.html

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...