Jump to content

Er det rett å "låne" WLAN uten å spørre?


Helge

Er det rett å "låne" et privat WLAN uten å spørre?  

497 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Hei.

 

Som jeg har sagt tidligere, har jeg vel egentlig ikke så store skrupler med å bruke tilfeldige åpne nettverk når jeg er på ferie for å komme inn på baatplassen.no der jeg ikke har andre muligheter.

Med andre muligheter mener jeg betalt tilgang som jeg benyttet sist sommer. Da kjøpte jeg et månedsabonnement med fri bruk der det fantes accesspunkter langs Svenskekysten. Og det fungerte utmerket.

 

Jeg brukte RoverRabbit. Det koster kun 300,- svenske kroner for en måned, og på den svenske vestkysten ned til Göteborg finnes det accesspunkter i:

 

Bohus Malmön

Bovallstrand

Fjällbacka

Grebbestad

Göteborg

Hunnebostrand

Hånö

Lysekil

Marstrand

Smögen

Strömstad

Skjärhamn

 

Dette bare til opplysning om hvilke muligheter som finnes. For neste sesong har jeg også anskaffet en ny 3G mobil som jeg kan bruke som modem der andre muligheter ikke finnes (men det blir kostbart)

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg kjøpte via nett og Visa på første sted jeg kom til på turen. http://www.roverrabbit.com Klikk på "Services/Tjänster" i menyen til venstre. I sommer da jeg brukte nettet, var imidlertid prisene høyere, SEK 450,- pr. md mot nå SEK 300,- Dette synes jeg ikke er dyrt. Med svak valutta i sommer ble det jo ikke særlig mer enn NOK 390,-

 

Dessverre har de ikke accesspunkt i norske havner, kun noen kaféer i Oslo, Risør og Stavanger.

Ellers har de hyggelige og flinke folk på support. Tel: +46850634020

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hei.

 

Jeg har, med tanke på de stedene jeg ikke får tilgang til WLAN invistert i Nokia's 6233 3G telefon. Men det er "steindyrt" å surfe med 3G.:headbang:

 

Overført datamengde per måned Pris per overført megabyte

0-0,5 MB 19,00 kr

0,5-20 MB 14,50 kr

20 MB + 9,30 kr

 

Sjekktet litt med et loggeprogram for internetttrafikken på hjemmePC'n, og megabytene raser på! :rolleyes:

Det er klart trafikken fra båten i ferien blir mye mindre, men når en skal sende noen bilder som en

vil legge inn i et debattinnlegg her på forumet, pluss å lese litt Nettavisen (med et drøss med tung reklame)

blir det mye, og kostbart. Og så er det jo gøy å sende mail til venner og kjente med noen flotte bilder

av hvor fint vi har det i august når "alle" andre er tilbake på jobb. :cool:

 

Lars H. :cheers:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er riktig men Telehor har fast pris på maks 500 kr mnd med fri tillgang.

Dessverre har ikke min leverandør (Tele2) noe slikt, så RoverRabbit med fri bruk og 300SEK blir nok det billigste for meg.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

I Sverige mener jeg å ha lest at man kan få fri bruk av data for 150 kr pr mnd. Må jo være en eller annen avgift i norge siden det er så mye dyrere her ? ;) Men uansett sikkert lurt å sjekke muligheten for et svensk simkort?

 

Jeg har Netcom med datamania. Da betaler jeg maks kr 25 pr dag og det går jo ann på tur og i helgene.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Man bør uansett stenge linjen utenfra med WEP nøkkel. Det blir det også ubønnhørlig opplyst om når man kjøper fra en forhandler, så da har man nesten seg selv å takke hvis det ikke blir gjort. Men leverandørene leverer sjelden den linjekapasiteten man betaler for uansett, så litt stjeling her og der fra forskjellige parter blir det uansett.

Link to post
Share on other sites

Skal ikke gjøre en sak av dette, men les nå en gang til hva Ronald peker til: det var det dypeste ønske av netteieren at nettet SKULLE brukes, for å fange opp sensitiv data. Jeg er helt overbevist om at den som gjorde det hadde masse peiling om WEP og mere til.

 

Det hva dere peker på har blitt diskutert i det 4-dimensjonale i denne tråden og andre sammenhenger før og har ingenting med Ronalds innlegg å gjøre.

 

Ellers: :smiley:

Link to post
Share on other sites

Den som eier nettverket har et valg. Hvis man ikke vil at andre skal bruke det så sikrer man det med passord. Hvis man synes det er ok at andre bruker det, så lar man det stå åpent. Ved å la det stå åpent så gir man et signat om at det er ok for andre å bruke det. Siden det er så populært å trekke paraleller til andre situasjoner...:

 

Like ved hytta mi er det en parkeringsplass for 4-5 biler. Jeg kommer dit en dag og bilen er snødd inne. I grøfta står det en spade. Skal jeg bruke den? eller lar jeg være fordi den tilhører noen og jeg får ikke spurt om å få låne den? Jeg ville vel tenkt at den som har satt spaden på denne offentlige plassen ikke kan ha ment at den ikke kunne brukes. Hadde han ment at den ikke skal brukes, ville han nok lagt den i bilen sin eller låst den inne et sted.

 

Båtforlk må jo ha en av verdens høyeste moralbegreper virker det som. Ihvertfall på denne diskusjonen :wink:

 

mvh Plenen

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Like ved hytta mi er det en parkeringsplass for 4-5 biler. Jeg kommer dit en dag og bilen er snødd inne. I grøfta står det en spade. Skal jeg bruke den? eller lar jeg være fordi den tilhører noen og jeg får ikke spurt om å få låne den? Jeg ville vel tenkt at den som har satt spaden på denne offentlige plassen ikke kan ha ment at den ikke kunne brukes. Hadde han ment at den ikke skal brukes, ville han nok lagt den i bilen sin eller låst den inne et sted.

Helt enig, bruker stadig trådløse nettverk både på hytta og i båten. De som ikke har skjønt dette med å beskytte nettverket sitt etter alle disse årene med trådløst, de har helt sikkert ikke noe i mot at andre låner det litt.

 

(Er sikker på at nå kommer det et innlegg med referanse til ulåst bil, hytte, osv osv :lol: )

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Helt enig, bruker stadig trådløse nettverk både på hytta og i båten. De som ikke har skjønt dette med å beskytte nettverket sitt etter alle disse årene med trådløst, de har helt sikkert ikke noe i mot at andre låner det litt.

 

(Er sikker på at nå kommer det et innlegg med referanse til ulåst bil, hytte, osv osv)

Nei, jeg synes for min del det har vært nok sammenligninger med andre "låneforhold". Noen eksempel fra eller til vil nok ikke overbevise noen fra verken den ene eller den andre leiren til å skifte mening.

 

Men du har ikke noe som helst grunnlag for å kunne si: "De som ikke har skjønt dette med å beskytte nettverket sitt etter alle disse årene med trådløst, de har helt sikkert ikke noe i mot at andre låner det litt. "

 

Så sent som rett før påske hjalp jeg en av mine slektninger med å beskytte hennes nett med WPA2 og legge inn ny SSID uten broadcast. Hun hadde hatt åpent WLAN i nesten et år og da jeg var på besøk konstaterte vi inne på ruteren at det var flere pålogget enn henne. Hun likte slett ikke at "uvedkommende" var påkoblet hennes nett. Jeg synes vi skal passe oss for å ha en innstilling som "er de så dumme så kan de jaggu ha det så godt" uten at jeg anklager deg for det Contraband. Men du tar i alle fall feil om du innbiller deg at alle som ikke har sikret nettet sitt ikke har noe imot ubedt besøk. Rutere selges vel fremdeles med kryptering etc avslått som "default" og mange kan ikke nok til selv å sikre nettet sitt. Noen av disse tar fremdeles sjansen på å la det være åpent og andre igjen tenker egentlig ikke så bevisst gjennom problemstillingen engang. Det siste kan man vel si var tilfelle for min svigerinne.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...